PSD opslaan als EPS met PMS bestandsindeling

Pagina: 1
Acties:
  • 614 views sinds 30-01-2008

Anoniem: 21634

Topicstarter
Ik zit hier met een zeer belangrijke vraag (die ik na wat research nog niet heb kunnen vinden) die misschien iemand wel zal weten.

Ik heb hier een PSD bestand en dat moet naar een drukker toe, deze vraagt om een ESP bestand MAAR MET PMS bestands-indeling....... nu is de vraag of ik het design over zou moeten maken en standaard al met een PMS-bestandsindeling moet werken of zou ik het er naar kunnen converteren ??

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-01-2021
Denk niet echt dat je het zomaar kunt converteren.

Eigenlijk weet ik wel zeker dat de drukker een vectorbestand wil hebben met daarin de onderdelen in PMS kleuren (of CMYK) gedefinieerd.

Waar het op neerkomt is, dat je het bestand in Illustrator (of ander vector-gebaseerd progsel) opnieuw moet gaan opmaken, maar dan niet in pixels maar vectors. :)

Topicstarter
Dat had ik dus ook al het idee.............

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-05 08:27
Kun je dat niet gewoon exporteren tussen die programma's? Als je natuurlijk foto's o.i.d. hebt gebruikt gaat dat niet, maar je hebt de teksten e.d. toch al gewoon als vectoren?

Topicstarter
Ik heb op dit moment alleen PS hier draaien.... bij mijn weten moet je het hier al sowiezo mee op kunnen slaan al EPS met PMS maar de vraag blijft........ converteren..... kan het of niet :)

• Willem
Wat mij niet geheel onverstandig lijkt is als je bij dit soort onduidelijkheden gewoon je drukker even belt. Ik vrees dus dat je je document (A4? A4+? fullcolor? meerdere pagina's?) op moet maken in een vector gebaseerd programma, en ook een Photoshop EPS is niet vector gebaseerd.

Naar mijn weten kun je een afbeelding alleen een PMS Pantone waarde meegeven als het een vectorobject is....

Topicstarter
Ik denk dat een drukker geen werk uit zijn handen laat nemen....... tis immers zijn JOB :)

Topicstarter
Nou ik heb even een kennis van me gebeld die drukker is. Hij zegt hetvolgende......... je kunt het gewoon als EPS opslaan, heb je het als RGB ontworpen geen probleem, geef aan dat je CMYK wil gebruiken binnen PS en slaat het dan op als EPS...... de indeling wordt dan automatisch meegenomen.... CMYK heeft namelijk zwart........ RGB niet :) het wordt dus mooier ;)

PMS is dus CMYK :D

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 21634 op 21-08-2003 19:27 ]

• Willem
Nee PMS is geen CMYK. :)

Verdiep je maar eens in de materie.... ;)

[ Voor 53% gewijzigd door Willem op 21-08-2003 19:43 ]

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-11-2024

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

.... ai ai ai ....

Kun je mij de naam van de drukker vertellen.. dan weet ik welke we kunnen schrappen uit het bestand. Wellicht heb je het verkeerd begrepen van um (mag ik hopen) want van wat je zegt klopt 100% niets.

1)
Als je een RGB bestand opslaat als EPS blijft hij RGB.
2)
Als je een RGB bestand naar de belichter stuurt krijg je alleen maar zwart en zit er in de overige CMY films helemaal niets. Dus het wordt zeg maar zwart-wit.
3)
PMS is absoluut geen CMYK
4)
Een drukker hoort te drukken, geen prepress-werk te doen. Dus dat werk uit handen nemen gaan nergens over. Je hebt geen idee wat je aan het doen bent, dus lost de drukker het wel op? Als je een beetje drukker hebt willen ze dat wel. Maar bedenk alleen dat er dan wel een prijskaart aan hangt.

Stappenplan:

- gebruik nooit RGB als je wat aan het maken bent voor drukwerk
- Als je iets met PMSen maakt en je het niet te moeilijk wil maken, gebruik dan Illustrator of werk in een paar kanalen binnen een CMYK bestand waarbij je tegen de drukker zegt welke plaat in welke kleur gedrukt moet worden. (bij voorkeur Cyaan en Zwart gezien de rasterstand en ter voorkoming van moire)
- Als je je huidige plaat wil omzetten naar een EPS met PMS-en dan zul je met Multichannels moeten werken
- Gezien je overige handelingen weet ik nu al dat je daar niet uit komt.
- Besteed het uit.

(PMS staat voor Pantone Matching System en heeft niets te maken met CMYK wat de standaard full-color opbouw is)

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Topicstarter
Het gaat om het feit dat zwart niet in RGB zit......... dus pak je CMYK..... ze willen een EPS bestand en er zit alleen zwart in dus dan moet CMYK voldoen !

Verder moet je mij niet aankijken...... ik moet de troep van een ander weer opruimen (en dat noemt zich een grafisch-designer) |:(

Verder is het zo dat als ik er niets mee kan dat het zo hops naar de drukker gaat, mag ie het lekker zelf uitzoeken ;)

Tis te proberen namelijk...... :D

P.S. ik ben IT-er. geen grafisch designer.... ik geef namelijk wel toe, maar nooit geschoten is altijd mis... dat is mijn visie weer dan :)

[ Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 21634 op 21-08-2003 20:06 ]

Topicstarter
Mag ik je er wel even op attenderen dat je niet eens weet of ik RGB of CMKY gebruik........ ik heb standaard al CMYK hier..... jij gaat er zomaar vanuit dat ik RGB gebruik.......

Overigens spreek ik via MSn hier wel een grafisch designer en RGB kun je binnen PS wel zo omzetten naar CMYK.........

Ik denk dat jij nog even de boeken in mag duiken ;)

overigens....... van dat CMYK = PMS...... dat zei ik even snel om het duidelijk te maken dat het in dit geval niets uitmaakt......... heeft hij niet gezegd hoor...

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 21634 op 21-08-2003 20:22 ]

Anoniem: 49158

Anoniem: 21634 schreef op 21 augustus 2003 @ 20:17:
Ik denk dat jij nog even de boeken in mag duiken ;)
ai, ai, weet je wel tegen wie je dat zegt?

tuurlijk kun je effe je document switchen van RGB naar CMYK in PS, maar of dat je kleurtjes ten goede komt....

Topicstarter
Anoniem: 49158 schreef op 21 August 2003 @ 20:39:
[...]

ai, ai, weet je wel tegen wie je dat zegt?

tuurlijk kun je effe je document switchen van RGB naar CMYK in PS, maar of dat je kleurtjes ten goede komt....
Ja kom zeg.......... ik weet best dat hij een grafisch man is maar ga niet de god des grafische mensen spelen.....

Je kleurtjes komt het zeker niet ten goede, maar wat loopt iedereen over RGB te zeuren hier... ik gebruik al CMYK :)

En verder....... lees het probleem, kijk naar de redenen waarom ik er om vraag (2 posts hiervoor) dan weet je voldoende dacht ik zo :)

Het gaat namelijk ff om tijd niet omdat ik iets niet zou kunnen weten of begrijpen..... tis puur even feedback als meneer de designer dat woord kent :)

No hard feelings hoor........

P.S. probleem is btw opgelost :)

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 21634 op 21-08-2003 20:49 ]

Anoniem: 49158

idem dito, als feedback is het ook bedoeld, er kan namelijk zeker kleurverlies optreden bij het omzetten van een RGB document naar een CMYK document ;)

edit:
MATBOY ik kan ook lezen, beschouw het als een tip dan...
nav dit stukkie:
[quote]Overigens spreek ik via MSn hier wel een grafisch designer en RGB kun je binnen PS wel zo omzetten naar CMYK.........[/quote]

[ Voor 48% gewijzigd door Anoniem: 49158 op 21-08-2003 20:53 ]

Topicstarter
Anoniem: 49158 schreef op 21 augustus 2003 @ 20:49:
idem dito, als feedback is het ook bedoeld, er kan namelijk zeker kleurverlies optreden bij het omzetten van een RGB document naar een CMYK document ;)
Lees nou eens...... IK GEBRUIK AL CMYK :D

btw...... CMYK kan niet omgezet worden naar PMS heb ik la begrepen ergens anders uit :)

AnyWay het is toch al opgelost.... lag niet aan mij maar aan de man die het gemaakt had..... uitleggen is voor hem dus een 2e vak 8)7

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 21634 op 21-08-2003 20:52 ]

• OzBoz

OzBoz

Dan leg jij...
Anoniem: 21634 schreef op 21 augustus 2003 @ 19:26:
Nou ik heb even een kennis van me gebeld die drukker is. Hij zegt hetvolgende......... je kunt het gewoon als EPS opslaan, heb je het als RGB ontworpen geen probleem
... je probleem ook fijn voor aan een drukker als ie over RGB begint en het hele PMS verhaal overslaat. Verder lult ie alleen maar onzin namelijk.

En over die boeken, geef die maar aan je druk-kennisje.

Ik neem aan dat je zelf ook door hebt dat je zelf die RGB verwarring teweeg hebt gebracht. Kan het mij verder niet boeien dat je in de IT zit, je stelt een vraag en dan krijg je een antwoord. Als het je dan verder niet boeit omdat je het idee hebt dat een drukker dat maar op moet lossen, verspil mijn (en die van anderen) energie dan niet en tieft fijn met je bestand naar een (echte) drukker.

Topicstarter
beetje minder stellig kan ook wel ;) maar anyway.... we zijn er uit en daar ging het ff om...... ik kan dus gewoon die EPS naar de drukker sturen want ze zetten die PMS toch om naar CMYK en hebben de pantone-nummers nodig omdat er verschillende paletten zijn onder pantone....... iets wat jij wel weet (misschien leg ik het wat krom uit maar ik neem aan dat je het snapt)

Idd.... die RGB was niet handy van me :) maarja........ zat ineens zoveel druk achter..... de rust is weder gekeerd.... ik hoop ook bij jou ;)

Thnx !

• OzBoz

OzBoz

Je begrijpt het niet. Of, je wil een PMS kleur benaderen in fullcolor (dus CMYK) of je drukt in PMSen. Dat zijn er dan meestal twee. Ligt eraan wat je maakt.

Je kunt dus nooit een CMYK bestand in PMSen drukken. Want in een PMS zit namelijk niets behalve de PMSwaarin je drukt (dus geen zwart etc etc etc).

Wat ik niet uit je verhaal haal is of er nu in PMSen of CMYK gedrukt wordt, daar gaat het om. En als je in PMSen gaat drukken dan heb je wellicht erg weinig aan het materiaal wat je nu hebt (geen idee hoe het eruit ziet) want dan ben je immers beperkt tot twee (of eventueel meer PMS) kleuren. Een PMS is een vaste kleur. Dus als je met PMS195 (rood) en Zwart iets gaat drukken krijg je nooit geel als je begrijpt wat ik bedoel.

Wat betreft dat stellig, ik werk zo'n 9 jaar in dit vak en als ik een drukker zie dit dit soort dingen zegt dan weet ik ook waarom al die vooroordelen bestaan over drukkers. Dat meen ik gewoon serieus.

• Dark Blue
  • Laatst online: 28-04 15:56

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

_O_
MATBOY, het kan aan je taalgebruik en het overmatig verspillen van puntjes liggen, maar ik vind je nogal nonchalant overkomen, als je een vraag stelt gedraag je dan ook als een vraagsteller en weet dat degenen die jou antwoord geven méér weten dan jij, anders hadden zij dat antwoord niet kunnen geven.

En je kunt nog zoveel steigeren tegen Ozboz en de andere (beroeps)devvers / dtp'ers hier, het helpt niet, als je echt interesse hebt in deze tak zou ik je aanraden vooral veel te luisteren en overal wat van op te steken inplaats van je aangevallen te voelen, je kop in het zand steken en je collega de schuld geven.

Ozboz (oh god zul je denken, daar hebben we mevrouw spuit elf ook) ik denk dat hij:
- Het document origineel in CMYK had
- De drukker hem vroeg om Pantone nummers
- Hij toen met de vraag hier kwam
- Hij door een hoop miscommunicatie maar een kennis belde
- Dat de drukker hem later wist te vertellen dat hij de Pantone nummers alleen maar nodig had om daar de CMYK waardes uit te halen
(klopt toch? Ik heb op een pantone waaier CMYK waardes staan, of hangt dat ook weer af van het type Pantone?)
- Dat de TS vrolijk jubelde dat hij de boel al in CMYK had
- En dat de drukker nu direct met zijn bestand aan de slag kan.

Ach, laat ik maar zo zeggen, ik ben evengoed n00b, ik begin alleen uit de ontkenningsfase te komen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Dark Blue op 21-08-2003 21:32 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Topicstarter
Jha idd, ik snap je verhaal over drukkers (ik denk zo wel eens over mede-it-ers ;)) maar ik leg het iig misschien wat minder uit, iig wij begrijpen elkaar altijd, tenminste hij mij :). die man doet zelfs vrachtwagens die jij regelmatig tegen zult komen als je wel eens op de weg zit, hij heeft een goede naam in zijn omgeving iig :) (ik ga verder geen namen noemen)

Ik neem aan dat ze toch CMYK gaan drukken omdat vaak PMS omgezet wordt naar CMYK..... echter het ontwerp wat die ander gemaakt heeft wil ie niet omzetten, ombouwen of wat dan ook. meneer trekt zijn onprofessionele handen er ineens vanaf....

Wat betreft de kleuren wordt er geel en zwart gebruikt...... het geel is geen fel-gele kleur maar ietsje richting okergeel.

Ik zou het graag anders willen maken (ik heb wel redelijk wat ervaring maar blijf een IT-er hoor, btw kreeg wel complimentjes van een echte grafisch-ontwerper op iets dat ik 10 min gemaakt had. niet omdat hij me zo aardig vond, ik kende hem niet eens, opzich wel leuk dus) dan dat het nu is als daar de mogelijkheid voor is, maar ik kom nu net pas 2 uurtjes het verhaal binnen wandelen en het moet morgen weg.........

We wagen daarom de gok maar om het in CMYK op te sturen in de hoop dat zij meestal de PMS omzetten naar CMYK.......

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 21634 op 21-08-2003 21:36 ]

Topicstarter
Dark Blue schreef op 21 August 2003 @ 21:30:
_O_
MATBOY, het kan aan je taalgebruik en het overmatig verspillen van puntjes liggen, maar ik vind je nogal nonchalant overkomen, als je een vraag stelt gedraag je dan ook als een vraagsteller en weet dat degenen die jou antwoord geven méér weten dan jij, anders hadden zij dat antwoord niet kunnen geven.

En je kunt nog zoveel steigeren tegen Ozboz en de andere (beroeps)devvers / dtp'ers hier, het helpt niet, als je echt interesse hebt in deze tak zou ik je aanraden vooral veel te luisteren en overal wat van op te steken inplaats van je aangevallen te voelen, je kop in het zand steken en je collega de schuld geven.

Ozboz (oh god zul je denken, daar hebben we mevrouw spuit elf ook) ik denk dat hij:
- Het document origineel in CMYK had
- De drukker hem vroeg om Pantone nummers
- Hij toen met de vraag hier kwam
- Hij door een hoop miscommunicatie maar een kennis belde
- Dat de drukker hem later wist te vertellen dat hij de Pantone nummers alleen maar nodig had om daar de CMYK waardes uit te halen
(klopt toch? Ik heb op een pantone waaier CMYK waardes staan, of hangt dat ook weer af van het type Pantone?)
- Dat de TS vrolijk jubelde dat hij de boel al in CMYK had
- En dat de drukker nu direct met zijn bestand aan de slag kan.

Ach, laat ik maar zo zeggen, ik ben evengoed n00b, ik begin alleen uit de ontkenningsfase te komen ;)
toon volledige bericht
Ik leer iedere dag, no problem om toe te geven......... maar nonchalant kom je bij mijn weten pas over als je meteen prachtige verhalen verteld zonder ze even te onderbouwen waarom je het zo goed weet ;) (het gebeurd hier namelijk 9 van de 10x dat eimand het dus echt niet weet en wel lult)

Ik stel hier de vraag dus mij mag je alles vertellen....... BTW dit was niet het punt ;)

Ik ga hier nu stoppen...... we kunnen wel door blijven jeuzelen over meningen maar er zijn hier wel eens vaker imago-deukjes te bekennen...... hier spreek ik dus OzBoz niet op aan he ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 21634 op 21-08-2003 21:35 ]

• Dark Blue
  • Laatst online: 28-04 15:56

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Anoniem: 21634 schreef op 21 augustus 2003 @ 21:31:
Jha idd, ik snap je verhaal over drukkers (ik denk zo wel eens over mede-it-ers ;)) maar ik leg het iig misschien wat minder uit, iig wij begrijpen elkaar altijd, tenminste hij mij :). die man doet zelfs vrachtwagens die jij regelmatig tegen zult komen als je wel eens op de weg zit, hij heeft een goede naam in zijn omgeving iig :) (ik ga verder geen namen noemen)

Ik neem aan dat ze toch CMYK gaan drukken omdat vaak PMS omgezet wordt naar CMYK..... echter het ontwerp wat die ander gemaakt heeft wil ie niet omzetten, ombouwen of wat dan ook. meneer trekt zijn onprofessionele handen er ineens vanaf....

Wat betreft de kleuren wordt er geel en zwart gebruikt...... het geel is geen fel-gele kleur maar ietsje richting okergeel.

Ik zou het graag anders willen maken (ik heb wel redelijk wat ervaring maar blijf een IT-er hoor, btw kreeg wel complimentjes van een echte grafisch-ontwerper op iets dat ik 10 min gemaakt had, opzich wel leuk dus) dan dat het nu is als daar de mogelijkheid voor is, maar ik kom nu net pas 2 uurtjes het verhaal binnen wandelen en het moet morgen weg.........
Kijk, om het uit te leggen:
CMYK ken je, denk ik, dat zijn gewoon alle mogelijke kleuren, opgebouwd uit de tinten Cyan, Magenta, Yellow en K (Black).

Pantone (PMS) heeft diverse paletten, en elk palet bevat een heel scala aan kleuren. Elke kleur heeft een nummertje. Maar niet álle kleuren uit het spectrum zitten erin (dat zouden er zo'n zeven miljoen zijn, heb ik het goed?) en dat is een beetje veel.

Je kunt dus van een kleur waarvan je de CMYK waarden hebt, niet zeggen 'hey, dat is precies die Pantone kleur. Dat is niet te benaderen, niet op scherm, niet op print, niet op druk. De kans is er dat de kleur met precies díe waarden gewoonweg niet bestaat.
Andersom kan wel. Want een Pantone kleur heeft een bepaalde hoeveelheid C, Y, M en K, en daar kun je weer wat mee.

Ozboz, correct me if I'm wrong.
We wagen daarom de gok maar om het in CMYK op te sturen in de hoop dat zij meestal de PMS omzetten naar CMYK.......
Je hebt geen kleuren uit het Pantone systeem gebruikt, dus die hoeven ook niet omgezet te worden! Je zegt net, je hebt CYMK gebruikt, dus dan is dat regelrecht te gebruiken.
Ik zou het graag anders willen maken (ik heb wel redelijk wat ervaring maar blijf een IT-er hoor, btw kreeg wel complimentjes van een echte grafisch-ontwerper op iets dat ik 10 min gemaakt had, opzich wel leuk dus) dan dat het nu is als daar de mogelijkheid voor is, maar ik kom nu net pas 2 uurtjes het verhaal binnen wandelen en het moet morgen weg.........
Oh, kreeg je dan ook eventjes het salaris van die collega, voor die tien minuutjes? :+ Want wie heeft het nou eigenlijk gemaakt?

En.... wordt er geen proefdruk gemaakt, eerst, vooral omdat jullie nu niet echt zeker zijn over je werk?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Topicstarter
Was geen collega, het viel hem gewoon op, wist ook nietd at designer was ;)

Ja wordt eerst een proefdruk gemaakt !!!

Maar van die PMS omzetten naar CMYK weet ik ook niet waarom dat bij een drukkerij vermeld werd...... iig begreep ik uit het verhaal van OzBoz dat je ook PMS kunt drukken en sommige designers zullen dit wel als standaard gebruiken...... vandaar dat sommige drukkers moeten omzetten omdat zij weer CMYK drukken........

Yeps en dat pantone verhaal ken ik........ heb er ooit iets mee ontworpen, had bepaalde kleuren nodig en in een prog die niet met pantone kon werken haalde ik van de pantone de CMYK-kleuren uit het andere prog........ Pantone wordt ook bij verven gebruikt bij mijn weten :)

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 21634 op 21-08-2003 22:09 ]

• OzBoz

OzBoz

Even nog kort MATBOY, mijn salaris voorkomt een hoop imago deuken, ik verdien het en krijg het niet. Ik vind het prima iemand even te helpen maar dan heb ik liever dat je dergelijke comments achterwege laat. Ookal staat er een knipoog achter.

Voor verf heb je vaak RAL-kleuren, maar dat ligt er een beetje aan.

Pantone is er voor om:

A: kleuren te halen die met fullcolor niet te halen zijn
B: een raster te voorkomen
C: consequent steeds eenzelfde kleur te kunnen gebruiken voor bv huisstijl.

Het heeft niets met de drukker te maken maar met de keuze van de klant. Of je wil wat in PMSen drukken of in CMYK. Dat is gewoon een keuze. Of je nou een Pantone kleur mengt en die in de machine gooit of gewoon Cyaan. Boeit niet.

Ik weet nog steeds niet wat je wilt drukken en of het nou uiteindelijk in PMSen of CMYK gedrukt wordt. Blijft een feit dat het wel degelijk van invloed is op het eindresultaat.

Gaat het om stationary als briefpapier/visitekaartjes e.d. voor een logo oid dan moet je gewoon PMS gebruiken als je slim bent. Kan ook nog in de kosten schelen omdat je dan twee ipv 4 drukgangen hebt. Maar dat ligt eraan wat je wilt drukken en ook dat heb je nog niet gezegd.

Om de hete brei heen lullen, was dat ook geen vooroordeel over ITers, dingen moeilijker laten lijken dan ze zijn etc?

Topicstarter
OzBoz schreef op 21 August 2003 @ 22:57:
Even nog kort MATBOY, mijn salaris voorkomt een hoop imago deuken, ik verdien het en krijg het niet. Ik vind het prima iemand even te helpen maar dan heb ik liever dat je dergelijke comments achterwege laat. Ookal staat er een knipoog achter.

Voor verf heb je vaak RAL-kleuren, maar dat ligt er een beetje aan.

Pantone is er voor om:

A: kleuren te halen die met fullcolor niet te halen zijn
B: een raster te voorkomen
C: consequent steeds eenzelfde kleur te kunnen gebruiken voor bv huisstijl.

Het heeft niets met de drukker te maken maar met de keuze van de klant. Of je wil wat in PMSen drukken of in CMYK. Dat is gewoon een keuze. Of je nou een Pantone kleur mengt en die in de machine gooit of gewoon Cyaan. Boeit niet.

Ik weet nog steeds niet wat je wilt drukken en of het nou uiteindelijk in PMSen of CMYK gedrukt wordt. Blijft een feit dat het wel degelijk van invloed is op het eindresultaat.

Gaat het om stationary als briefpapier/visitekaartjes e.d. voor een logo oid dan moet je gewoon PMS gebruiken als je slim bent. Kan ook nog in de kosten schelen omdat je dan twee ipv 4 drukgangen hebt. Maar dat ligt eraan wat je wilt drukken en ook dat heb je nog niet gezegd.

Om de hete brei heen lullen, was dat ook geen vooroordeel over ITers, dingen moeilijker laten lijken dan ze zijn etc?
toon volledige bericht
Van mij mag je denken over een IT-er wat je vindt... bij ons binnen het bedrijf is dat juist niet het geval....... wij lossen de klussen op waar andere IT-ers het te moeilijk hebben willen doen :)

Er moeten tassen gedrukt worden die van papier zijn........ er werd gevraagd om PMS.. helaas niet mogelijk in dit korte tijds-bestek...... dus sturen we maar CMYK op :)

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 21634 op 21-08-2003 23:10 ]

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:57

crisp

Devver

Pixelated

dit gaat nergens meer over. luister gewoon naar de mannen die er verstand van hebben....

Intentionally left blank

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.