Anoniem: 21634 schreef op 21 augustus 2003 @ 21:31:
Jha idd, ik snap je verhaal over drukkers (ik denk zo wel eens over mede-it-ers

) maar ik leg het iig misschien wat minder uit, iig wij begrijpen elkaar altijd, tenminste hij mij

. die man doet zelfs vrachtwagens die jij regelmatig tegen zult komen als je wel eens op de weg zit, hij heeft een goede naam in zijn omgeving iig

(ik ga verder geen namen noemen)
Ik neem aan dat ze toch CMYK gaan drukken omdat vaak PMS omgezet wordt naar CMYK..... echter het ontwerp wat die ander gemaakt heeft wil ie niet omzetten, ombouwen of wat dan ook. meneer trekt zijn onprofessionele handen er ineens vanaf....
Wat betreft de kleuren wordt er geel en zwart gebruikt...... het geel is geen fel-gele kleur maar ietsje richting okergeel.
Ik zou het graag anders willen maken (ik heb wel redelijk wat ervaring maar blijf een IT-er hoor, btw kreeg wel complimentjes van een echte grafisch-ontwerper op iets dat ik 10 min gemaakt had, opzich wel leuk dus) dan dat het nu is als daar de mogelijkheid voor is, maar ik kom nu net pas 2 uurtjes het verhaal binnen wandelen en het moet morgen weg.........
Kijk, om het uit te leggen:
CMYK ken je, denk ik, dat zijn gewoon alle mogelijke kleuren, opgebouwd uit de tinten Cyan, Magenta, Yellow en K (Black).
Pantone (PMS) heeft diverse paletten, en elk palet bevat een heel scala aan kleuren. Elke kleur heeft een nummertje. Maar niet álle kleuren uit het spectrum zitten erin (dat zouden er zo'n zeven miljoen zijn, heb ik het goed?) en dat is een beetje veel.
Je kunt dus van een kleur waarvan je de CMYK waarden hebt, niet zeggen 'hey, dat is precies die Pantone kleur. Dat is niet te benaderen, niet op scherm, niet op print, niet op druk. De kans is er dat de kleur met precies díe waarden gewoonweg niet bestaat.
Andersom kan wel. Want een Pantone kleur heeft een bepaalde hoeveelheid C, Y, M en K, en daar kun je weer wat mee.
Ozboz, correct me if I'm wrong.
We wagen daarom de gok maar om het in CMYK op te sturen in de hoop dat zij meestal de PMS omzetten naar CMYK.......
Je hebt geen kleuren uit het Pantone systeem gebruikt, dus die hoeven ook niet omgezet te worden! Je zegt net, je hebt CYMK gebruikt, dus dan is dat regelrecht te gebruiken.
Ik zou het graag anders willen maken (ik heb wel redelijk wat ervaring maar blijf een IT-er hoor, btw kreeg wel complimentjes van een echte grafisch-ontwerper op iets dat ik 10 min gemaakt had, opzich wel leuk dus) dan dat het nu is als daar de mogelijkheid voor is, maar ik kom nu net pas 2 uurtjes het verhaal binnen wandelen en het moet morgen weg.........
Oh, kreeg je dan ook eventjes het salaris van die collega, voor die tien minuutjes?

Want wie heeft het nou eigenlijk gemaakt?
En.... wordt er geen proefdruk gemaakt, eerst, vooral omdat jullie nu niet echt zeker zijn over je werk?
heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs