[ASP.NET] Wat voor structuur?

Pagina: 1
Acties:

• Robbeke
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-12-2018
Hoi,

Sinds een tijdje ben ik een boek van ASP.NET aan het doorworstelen. IK heb nu een meer algemene inleiding achter de rug en ben nu bezig met databases enzo.

Nu moet ik voor m'n werk (liever snel dan traag) een website ombouwen naar ASP.NET... Een website, ttz, een deel van een website. Veel is gebaseerd op HTML met een aantal PHP pagina's tussen. Verder dan een invulformulier dat door gemaild moet worden en een inlogsysteem op basis van PHP_sessions gaat dit niet.

Nu is mijn vraag aan jullie, vermits ASP.NET eigenlijk een applicatie is, bouw ik beter de hele site om zodat de indexpagina een asp.net pagina is en die na het klikken van een link de html pagina laad en afdrukt in het huidige scherm. Dit om ervoor te zorgen dat de hele applicatie gedurende het hele bezoek draait.
Of is dit niet nodig en hoe kan ik daar dan rond? (ivm die logintoestand)

bedankt op voorhand.

http://www.tweakers.net/gallery/sys/2314

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-08 18:29
Waarom zou je de pagina in .NET gaan maken? Wat is daar het nut van, omdat het .NET is? Als je verder meer kennis hebt van PHP zou ik de site daarin maken, als het dan toch nog dynamischer moet. Maar niet .NET omdat het .NET is.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:54
djluc schreef op 21 August 2003 @ 18:10:
Waarom zou je de pagina in .NET gaan maken? Wat is daar het nut van, omdat het .NET is? Als je verder meer kennis hebt van PHP zou ik de site daarin maken, als het dan toch nog dynamischer moet. Maar niet .NET omdat het .NET is.
Omdat hij moet van z'n werk? :?

Het is beter dat je een volledige ASP.NET applicatie bouwt, en de (HTML) pagina's die je kan hergebruiken, dan toevoegt aan je ASP.NET project. (Dit omwille van sessie-variabelen, etc....).
In ASP.NET kan je ook eens kijken naar de security-mogelijkheden. (Forms-authentication, Windows authentication, etc....)

[ Voor 15% gewijzigd door whoami op 21-08-2003 18:13 ]

https://fgheysels.github.io/

• Robbeke
edit: reactie op djluc:

omdat het de bedoeling is dat deze later uitgebouwd wordt en hierbij voordelen levert door de makkelijkere integratie met microsoft producten zoals SQL server en office.

[ Voor 8% gewijzigd door Robbeke op 21-08-2003 18:13 ]

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-08 11:40

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Robbeke schreef op 21 August 2003 @ 18:06:
Hoi,

Sinds een tijdje ben ik een boek van ASP.NET aan het doorworstelen. IK heb nu een meer algemene inleiding achter de rug en ben nu bezig met databases enzo.
Ik zou hier nog even mee wachten en gewoon eerst met de basis gaan spelen.. ASP.Net is lastiger dan het in eerste instantie doet vermoeden
Verder dan een invulformulier dat door gemaild moet worden en een inlogsysteem op basis van PHP_sessions gaat dit niet.
PHP Sessions zijn niet gebruiken in ASP.Net, daar zul je een omweg voor moeten verzinnen.
Nu is mijn vraag aan jullie, vermits ASP.NET eigenlijk een applicatie is,
ASP.Net is een frame en geen aparte taal op zich. 't is al helemaal geen applicatie. :)
bouw ik beter de hele site om zodat de indexpagina een asp.net pagina is en die na het klikken van een link de html pagina laad en afdrukt in het huidige scherm. Dit om ervoor te zorgen dat de hele applicatie gedurende het hele bezoek draait.
Of is dit niet nodig en hoe kan ik daar dan rond? (ivm die logintoestand)
Ik denk dat je nu de hele boel door elkaar haalt. Waarom moet er met ASP.Net gewerkt gaan worden?

Ik krijg het idee dat er eert gekeken wordt gekeken naar de tools, en dan pas wordt gekeken naar wat er eigenlijk gedaan moet worden.
Vergelijk het met het uitzoeken van een hamer. Als je de hamer hebt gekocht, ga je pas kijken of je iets moet vertimmeren. Bij gebrek aan vertimmeren, ga je zelf maar wat verzinnen. Het komt op mij een beetje visieloos over.

Als alles omgezet moet worden uiteindelijk, ga ze dan niet naast elkaar draaien en bespaar je de moeite van side-by-side execution en hier allemaal oplossingen voor gaan bedenken.

Echter, ik denk dat je al vast aan je baas mag vertellen dat hij op korte termijn niet op redelijke resultaten hoeft te rekenen, tenzij het een applicatie is dus zich eigenlijk aan de 'standaardtutorials' houdt. (simpel formuliertje, etc.)

Integratiemogelijkheden gaat nog wel even duren voordat je dat onder de knie hebt.

[ Voor 16% gewijzigd door gorgi_19 op 21-08-2003 18:18 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Robbeke
whoami schreef op 21 August 2003 @ 18:12:
[...]

Omdat hij moet van z'n werk? :?

Het is beter dat je een volledige ASP.NET applicatie bouwt, en de (HTML) pagina's die je kan hergebruiken, dan toevoegt aan je ASP.NET project. (Dit omwille van sessie-variabelen, etc....).
In ASP.NET kan je ook eens kijken naar de security-mogelijkheden. (Forms-authentication, Windows authentication, etc....)
daar had ik al 'n beetje bang voor :/ Ach dan zullen ze nog maar wat moeten wachten :7

• Robbeke
Ik krijg het idee dat er eert gekeken wordt gekeken naar de tools, en dan pas wordt gekeken naar wat er eigenlijk gedaan moet worden.
Vergelijk het met het uitzoeken van een hamer. Als je de hamer hebt gekocht, ga je pas kijken of je iets moet vertimmeren. Bij gebrek aan vertimmeren, ga je zelf maar wat verzinnen. Het komt op mij een beetje visieloos over.

Als alles omgezet moet worden uiteindelijk, ga ze dan niet naast elkaar draaien en bespaar je de moeite van side-by-side execution en hier allemaal oplossingen voor gaan bedenken.

Echter, ik denk dat je al vast aan je baas mag vertellen dat hij op korte termijn niet op redelijke resultaten hoeft te rekenen, tenzij het een applicatie is dus zich eigenlijk aan de 'standaardtutorials' houdt. (simpel formuliertje, etc.)

Integratiemogelijkheden gaat nog wel even duren voordat je dat onder de knie hebt.
op termijn moeten er bestellingen en klantgegevens kunnen gewijzigd worden via deze site, en vermits men meer ervaring heeft met werken met access databases lijkt het me handiger om met MS SQL & ASP.NET te werken ipv mySQL & php

• gorgi_19

gorgi_19

Robbeke schreef op 21 augustus 2003 @ 18:20:
op termijn moeten er bestellingen en klantgegevens kunnen gewijzigd worden via deze site, en vermits men meer ervaring heeft met werken met access databases lijkt het me handiger om met MS SQL & ASP.NET te werken ipv mySQL & php
Dit is imho een vrij vreemde redenering...
Access is ook goed benaderbaar vanuit PHP. Dit geldt ook voor SQL Server.

Eveneens heeft ASP.net geen enkel probleem MySQL.

Sowieso lijkt het me niet verstandig om klantgegevens en bestellingen in een MS Access database op te slaan.

Oftewel: De scripting taal staat los van de te gebruiken databasetaal.

[ Voor 30% gewijzigd door gorgi_19 op 21-08-2003 18:23 ]

• Robbeke
ow da wist ik niet 8)7 :D

Kmoet wel zeggen dat ik ASP.Net qua structuur en werkwijze veel beter vind dan PHP. Mss omdat C# vrij hard op java trekt en ik daar wat ervaring mee heb.

• gorgi_19

gorgi_19

Robbeke schreef op 21 August 2003 @ 18:27:
ow da wist ik niet 8)7 :D

Kmoet wel zeggen dat ik ASP.Net qua structuur en werkwijze veel beter vind dan PHP. Mss omdat C# vrij hard op java trekt en ik daar wat ervaring mee heb.
Dat is een heel ander argument.. :)

Alleen het zou vrij rottig zijn als je halverwege het project er achter komt dat je de beslissing hebt gemaakt op basis van verkeerde informatie. :)

• djluc
Misschien is het handig om even te vertellen wat je wel en niet kunt. En kunnen is, zeker als je beperkte tijd hebt, niet alleen maar een boek(half) gelezen hebben. Waarschijnlijk weet je daarna ook wat de mogelijkheden zijn.

• gorgi_19

gorgi_19

djluc schreef op 21 August 2003 @ 18:58:
Misschien is het handig om even te vertellen wat je wel en niet kunt. En kunnen is, zeker als je beperkte tijd hebt, niet alleen maar een boek(half) gelezen hebben. Waarschijnlijk weet je daarna ook wat de mogelijkheden zijn.
Alleen het feit alleen al dat je op basis van een half / driekwart boek doorgelezen te hebben, te zeggen dat je de stof beheerst is, zeker als je er zakelijke opdrachten voor krijgt, nogal.. gevaarlijk.. :)

• djluc
gorgi_19 schreef op 21 augustus 2003 @ 20:55:
[...]

Alleen het feit alleen al dat je op basis van een half / driekwart boek doorgelezen te hebben, te zeggen dat je de stof beheerst is, zeker als je er zakelijke opdrachten voor krijgt, nogal.. gevaarlijk.. :)
Dat idee had ik dus ook, vandaar mijn eerste post. Over welk tijdsbestek hebben we het eigenlijk? Persoonlijk zou ik beginnen met een eenvoudige PHP/ASP of weetikveelwat oplossing die je eventueel daarnaa altijd nog kunt vervangen door een .NET oplossing afhankelijk van de kennis die je hebt opgebouwd. Begin niet zomaar in het wilde weg aan een programma voor een bedrijf wat snel af moet in een taal die je niet beheerst, dat is gewoon vragen om problemen.

• gorgi_19

gorgi_19

djluc schreef op 21 augustus 2003 @ 21:22:
[...]

Dat idee had ik dus ook, vandaar mijn eerste post. Over welk tijdsbestek hebben we het eigenlijk? Persoonlijk zou ik beginnen met een eenvoudige PHP/ASP of weetikveelwat oplossing die je eventueel daarnaa altijd nog kunt vervangen door een .NET oplossing afhankelijk van de kennis die je hebt opgebouwd.
Da's eng... Integreren vind ik een van de moeilijkste zaken omdat een aantal zaken 'dubbel' uitgevoerd moeten worden. Zeker in het begin zou ik er niet aan beginnen.

Om een simpel voorbeeld te nemen: inlogsysteem. Bij ASP.net heb je Forms Authentication. Bij ASP heb je dat niet en zul je een eigen inlogsysteem moeten hebben, wat de pagina's controleert.
Begin niet zomaar in het wilde weg aan een programma voor een bedrijf wat snel af moet in een taal die je niet beheerst, dat is gewoon vragen om problemen.
Je kan bent met ASP.Net beginnen, maar ik zou het in eerste instantie houden bij wat eenvoudige dingetjes.. (simpel database applicatietje, emailformpje, wat html-pagina's omzetten naar ASP.net om zo panels / labels te leren). een gehele applicatie maken zou ik niet aanraden; over 2 weken heb je een aantal nieuwe inzichten en kom je er achter dat er ontzettend veel schort aan je eerdere code.

• djluc
gorgi_19 schreef op 21 augustus 2003 @ 21:25:
[...]
Da's eng... Integreren vind ik een van de moeilijkste zaken omdat een aantal zaken 'dubbel' uitgevoerd moeten worden. Zeker in het begin zou ik er niet aan beginnen.

Om een simpel voorbeeld te nemen: inlogsysteem. Bij ASP.net heb je Forms Authentication. Bij ASP heb je dat niet en zul je een eigen inlogsysteem moeten hebben, wat de pagina's controleert.
[...]
We zijn het er over eens dat de TS nog niet genoeg kennis van zake heeft om de applicatie geheel in .NET te bouwen. Er wordt echter wel van hem verwacht dat er een applicatie komt binnen beperkte tijd. Dan kan hij beter eerst een werkend iets maken voor het platform wat hij wel kent, en later pas voor .NET indien het systeem wat hij heeft gemaakt echt niet voldoende is.

Zijn baas zal toch verwachten dat hij wat productiefs gaat doen, tenzij de baas natuurlijk wil investeren in .NET kennis, wat dus een tijd duurt. Ik zeg ook duidelijk vervangen en dus niet die bestaande applicatie later weer in .NEt gaan gebruiken want dat gaat heel snel verkeerd.

• gorgi_19

gorgi_19

djluc schreef op 21 August 2003 @ 21:30:
[...]
We zijn het er over eens dat de TS nog niet genoeg kennis van zake heeft om de applicatie geheel in .NET te bouwen. Er wordt echter wel van hem verwacht dat er een applicatie komt binnen beperkte tijd. Dan kan hij beter eerst een werkend iets maken voor het platform wat hij wel kent, en later pas voor .NET indien het systeem wat hij heeft gemaakt echt niet voldoende is.

Zijn baas zal toch verwachten dat hij wat productiefs gaat doen, tenzij de baas natuurlijk wil investeren in .NET kennis, wat dus een tijd duurt. Ik zeg ook duidelijk vervangen en dus niet die bestaande applicatie later weer in .NEt gaan gebruiken want dat gaat heel snel verkeerd.
Ergo: lage verwachtingen scheppen... Anders krijgt hij hier problemen mee, zeker in dit geval. (maar da's meer een 'marketingkwestie')

Concreet kan ik aanraden om het mailformulier wel in ASP.Net te maken, omdat dit vrij losstaand is van de rest. Echter, de andere applicatie met het inlogsysteem nog niet, omdat hier te veel moet gebeuren.

MAar dan zijn we het er verder over eens.. ;)

• djluc
gorgi_19 schreef op 21 August 2003 @ 21:32:
[...]
MAar dan zijn we het er verder over eens.. ;)
Ben benieuwd of de TS dat ook met ons is, hij zal wel moeten })
Pagina: 1