Verwijderd
Zoiets dus:

Mocht je het technische verhaal erbij willen begrijpen hoe het in elkaar steekt: http://www.mcitransformer.com/i_notes.html
Het type condensator waarvan jij een plaatje toont heeft idd meestal een ingeponst "+plusje" staan bij de pluspool.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2003 19:35 ]
Verwijderd
sluit dit ding ook nooit kort als ie opgeladen is want dan vliegt LETTERLIJK het gesmolten metaal je om de oren.
maar als je hem wilt gebruiken (hij heeft wel een immense kewlness factor immers
je hebt er dan wel een leuk kacheltje bij
oww en gebruik hem niet zomaar zoals in dat schema van je want die elco zorgt dan zeker voor gesmolten draadjes of kapotte zekeringen
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2003 19:31 ]
Volgens Dabit:
Mijn tec is 11 amp, dus moet de elco ongeveer 44.000uF zijn. Dus ik denk niet dat het overkill is ofzo(ik zou eerst een 63000 uF kopen, maar ik kon deze 2e hands voor €7.50 krijgen)To keep the ripple on the output within 15%, 4000 microfarads of capacitance per Amp of current drawn by the TEC should be used.
Meet eens de stroom die naar een volle elco loopt vanaf de voeding, die moet bijna 0 zijn (geen peltier eraan dus).
Verwijderd
Mits goed aangesloten en niet over de werkspanning natuurlijk....
Of ie nou tweedehands is of eentje die je jaren geleden nieuw hebt gekocht maakt niet uit.
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2003 01:25 ]
En een hele grote waar niets meer van over was behalve gele drap en wat stukjes metaal, maar dat was door een kapotte diode (enkelzijdige gelijkrichting suks) in een 50A 24V voeding (die ook nog eens veel te zwaar gezekerd was (32A primair
Als je gewoon dubbelzijdig gelijkricht gaat het wel goed, als er dan een diode kortsluit gaat (als het goed is) de zekering door (of je trafo fikt uit
Die elco zal dus wel heel blijven hoor, het was niet de bedoeling iemand bang te maken, het zou alleen zonde zijn als die elco meer stroom verbruikt dan je peltier, maar dan wordt ie warm en dan merk je dat vanzelf.
Alleen oude elco's (jaren 60 en daarvoor) kunnen exploderen doordat ze kortsluiten. Ze worden dan eerst lekker warm en vervolgens spuit de troep eruit of wanneer het niet makkelijk weg kan volgt er een knal. Ik heb het al een paar keer meegemaakt aangezien ik veel knutsel aan oude radio's etc.
Oude elco's die niet helemaal lekker meer zijn kan je reformateren... Je leert ze weer het vak elco zijn. Maar aangezien we hier te maken hebben met een vrij nieuwe elco hoef je hier totaal niet bang voor te zijn.
Het getoonde schema van Super cow is idd juist.
Wanneer je de elco wilt onladen doe dit dan met een weerstand van 1 meg. Kortsluiten van de elco is niet aan te raden !