Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hulp nodig bij elco

Pagina: 1
Acties:

• Super Cow
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:59
Ik heb deze elco :
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rj.wiersma/elco48000.jpg
6*10 cm :P

Deze wil ik gebruiken voor het afvlakken van een pelt voeding.

Nu heb ik begrepen dat de elco tussen de plus-min van de gelijkrichter moet, en er staat een + bij 1 van de elcopool, dus die moet op de + van de gelijkrichter (plz correct me if i'm wrong :))

Maar als ik de elco meet. krijg ik een negatieve spanning, (en ja ik heb de multimeter goed aangesloten, en goed gemeet) klopt dit ?

Voordat ik de stroom erop gooi en BOEM hoor...dat wil ik graag voorkomen :)

1800WP Zuid + 2220WP West | MHI SRK35ZS-W Airco

Verwijderd

Ik weet niet hoe jouw voeding eruit ziet ofzo, maar bij de meeste ongereguleerde voedingen zit er direct na de gelijkrichter op de uitgangstrap een condensator met de plus pool aan de plus, en de min pool aan de min.

Zoiets dus:
Afbeeldingslocatie: http://jmri.sourceforge.net/DigiTrax/DigitraxPower/Fullwave.jpg

Mocht je het technische verhaal erbij willen begrijpen hoe het in elkaar steekt: http://www.mcitransformer.com/i_notes.html

Het type condensator waarvan jij een plaatje toont heeft idd meestal een ingeponst "+plusje" staan bij de pluspool.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2003 19:35 ]

• Super Cow
ik heb zo'n voeding:
Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/images/page_images/power_supply_schematic.gif

Dus ik denk dat het wel zal goed komen, ik heb de elco goed op de plus / min aangesloten, en zal hem dus zo aanzetten :) (zo'n elco zal vast een grote knal geven ;))

Verwijderd

uuuhhmmmm, deze elco is bedoeld voor grote piekstromen als in >> 50 Ampere, anders zouden er geen schroef connectoren opzitten, wat betekent dat je moet oppassen bij het aanzetten van de voeding, omdat je die dan als het ware kortsluit (totdat de condensator is opgeladen iig en bij 48.000 uF is "even" lang genoeg om zekeringen te laten klappen)
sluit dit ding ook nooit kort als ie opgeladen is want dan vliegt LETTERLIJK het gesmolten metaal je om de oren.
maar als je hem wilt gebruiken (hij heeft wel een immense kewlness factor immers ;) ) zorg dan dat je een voorschakel(vermogens)weerstand gebruikt zodat de laadstromen beperkt worden tot wat de voeding/stop/zekering aankan.
je hebt er dan wel een leuk kacheltje bij

oww en gebruik hem niet zomaar zoals in dat schema van je want die elco zorgt dan zeker voor gesmolten draadjes of kapotte zekeringen

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2003 19:31 ]

• Super Cow
Nou, ik heb hem zo aangesloten in het schema, en er is niks aan de hand :), ik krijg nu een perfecte 24.2volt voor mijn DRIFT 0.8 24V pelt :)

Volgens Dabit:
To keep the ripple on the output within 15%, 4000 microfarads of capacitance per Amp of current drawn by the TEC should be used.
Mijn tec is 11 amp, dus moet de elco ongeveer 44.000uF zijn. Dus ik denk niet dat het overkill is ofzo(ik zou eerst een 63000 uF kopen, maar ik kon deze 2e hands voor €7.50 krijgen)

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
2e hands elco's zijn niet echt betrouwbaar, zeker niet als ze al zijn gebruikt. Ze gaan na een bepaalde tijd verslechteren en daarna kunnen ze kapotgaan (soms exploderen ze, meestal lekken ze of gaat er iets anders kapot).

Meet eens de stroom die naar een volle elco loopt vanaf de voeding, die moet bijna 0 zijn (geen peltier eraan dus).

Verwijderd

Je moet die jongen niet zo bang praten, de eerste elco die gaat exploderen moet ik nog zien.
Mits goed aangesloten en niet over de werkspanning natuurlijk....
Of ie nou tweedehands is of eentje die je jaren geleden nieuw hebt gekocht maakt niet uit.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2003 01:25 ]

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
Ik heb ze weleens uit elkaar zien liggen hoor, maar dat waren eigenlijk aleen hele oude elco's. Hoe deze zijn geklapt weet ik niet, sommigen misschien door overspanning veroorzaakt door andere componenten.

En een hele grote waar niets meer van over was behalve gele drap en wat stukjes metaal, maar dat was door een kapotte diode (enkelzijdige gelijkrichting suks) in een 50A 24V voeding (die ook nog eens veel te zwaar gezekerd was (32A primair :X)).

Als je gewoon dubbelzijdig gelijkricht gaat het wel goed, als er dan een diode kortsluit gaat (als het goed is) de zekering door (of je trafo fikt uit :P).

Die elco zal dus wel heel blijven hoor, het was niet de bedoeling iemand bang te maken, het zou alleen zonde zijn als die elco meer stroom verbruikt dan je peltier, maar dan wordt ie warm en dan merk je dat vanzelf.

• Klaaz Vaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-10 20:46
De zogenoemde en welbekende Graetz schakeling :)

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Je hoeft niet bang te zijn dat deze elco explodeert mits je hem goed aansluit.

Alleen oude elco's (jaren 60 en daarvoor) kunnen exploderen doordat ze kortsluiten. Ze worden dan eerst lekker warm en vervolgens spuit de troep eruit of wanneer het niet makkelijk weg kan volgt er een knal. Ik heb het al een paar keer meegemaakt aangezien ik veel knutsel aan oude radio's etc.

Oude elco's die niet helemaal lekker meer zijn kan je reformateren... Je leert ze weer het vak elco zijn. Maar aangezien we hier te maken hebben met een vrij nieuwe elco hoef je hier totaal niet bang voor te zijn.

Het getoonde schema van Super cow is idd juist.

Wanneer je de elco wilt onladen doe dit dan met een weerstand van 1 meg. Kortsluiten van de elco is niet aan te raden !
Pagina: 1