PC/Laptop beschermen tegen vochtige omgeving

Pagina: 1
Acties:
  • 2.120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 22:34
We willen een PC hebben in een omgeving waar het continu erg vochtig is, zoals in een kweekkas. Normale electronische apparatuur legt binnen een jaar het loodje. Zo wordt er nu gebruik gemaakt van een ouderwetse "analoge" kassa (je kent ze nog wel, met een slinger aan de zijkant..) omdat een digitale geen lang leven heeft.

We zoeken dus een oplossing om het vocht buiten de PC te houden. Oplossingen als "Vochtvangers", "zet de PC in een plastic zak" en "zet PC elders, met verlengkabels" zijn geen oplossingen.

Zijn er misschien speciale PC kasten hiervoor? En waar te vinden?

Een andere oplossing zou zijn een laptop die (semi)waterdicht gemaakt is, de zgn "rugged laptops". Helaas zijn deze gelijk ook weer überrugged, en bedoelt voor militair gebruik. Overkill en extreem duur.

Iemand suggesties?

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-11 14:50

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

lees deze ns door:
[rml][ zwembad] Vraagje betreffende elektronica[/rml]
staat een hoop in mbt computers en vocht

• PtrO
  • Laatst online: 16-12 01:06
PC kast (vv. waterkoeling, ook op de disk & voeding) in een gesealde plastic kist/doos stoppen waarbij het radiator gedeelte buiten de kist wordt geplaatst.

Vochtvreter e/o silical-gel plaatsen voor evt. condens (als de PC langere tijd wordt uitgezet) of toevoegen standby verwarming die de boel op ca. 25oC zet.

Kijk/post anders even in CaseModding, hakken denk ik wel meer met dat bijltje.

Kijk/google anders even op industrie PC's, zoals hier:
http://www.industrial-com.../waterproof_enclosure.htm

[ Voor 22% gewijzigd door PtrO op 21-08-2003 17:37 . Reden: Toevoeging URL ]

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

Verwijderd

Hmmm ik heb zelf weleens electronica bespoten met haarlak om deze tegen vocht te beschermen. (werkt wel ok)
In besturingselectronica gebruikte ik (profi) een of andere spuitbus van Wurth, maar dat kostte wel een kapitaal per behandeling. Deze meuk beschermde de printplaten ed zelfs tegen hydraulische olie en aanverwante vloeistoffen. Naam ben ik kwijt, werk al een aantal jaren niet meer met hydraulische systemen.

Er zijn vast wel speciale spuitbussen te koop die iets betere bescherming bieden dan haarlak.
(iemand vertelde me laatst dat haarlak afhankelijk van het merk meer of minder hygroscopisch is)

• Fuzzillogic
  • Laatst online: 01-07 22:34
Dat draadje over pc@zwembad bevat een hoop info waar ik nix aan heb helaas.. De PC laten "wennen" aan temperatuur is alleen nuttig ter voorkoming van condensvorming. Maar dat is het punt helemaal niet.

[ Voor 14% gewijzigd door Fuzzillogic op 21-08-2003 17:30 ]

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik krijg sterk het idee dat je alle oplossingen die `logisch` zijn niet wil.

Volgens mij heb je een paar mogelijkheden:

A)
Je koopt een product dat speciaal voor deze omstandigheden is bedoelt, zoals de laptop die je aangeeft.
Maar hou dan rekening dat je randapparatuur daar dus ook vandaan moet komen, dat je niet een laptop hebt met een printer die elke maand stuk gaat.

B)
Je past een standaard produkt aan, zodat het tegen de hogere vochtigheid kan.
Dit kan door er een grote zak overheen te doen, met vochtvreters erin, waarbij je misschien een warmte probleem krijgt.
Of je sprayed alles onder met een goedje dat corrosie voorkomt, met het risico op een stukje vergeten zijn, of slijtage. En garantie hoef je al helemaal niet te verwachten.

C)
Je plaats de meeste produkten niet in de vochtige ruimte, om zo het aantal producten dat problemen kan geven te minimaliseren.

Uit je startpost blijkt dat je een speciale laptop te duur is, een zak erover met vochtvreters niet wil doen, en met lange kabels werken ook geen optie is....

Face it, als zelfs een kassa het begeeft, dan heb je weinig meer te kiezen ;)

• x-man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-12 09:20

x-man

Proud newbie!

Als je het niet erg vind om iets extras uit te geven, kun je je computer in een kast plaatsten en daar een airco bij plaatsen. Airco's halen het vocht uit een ruimte. Kost je iets van 200 euro (of zelfs minder)

Of een computer kopen waarvan de processor passief gekoeld kan worden. Waarvoor je dus geen fan nodig hebt. Dan plaats je om de kast een vochtdichte kast.

Of je kan dit kopen :+
Afbeeldingslocatie: http://www.industrial-computer-enclosure.co.uk/sitegraphics/stainless2.jpg

[ Voor 44% gewijzigd door x-man op 22-08-2003 14:46 ]

Better a newbie in one hand then ten wannabe-hacker-scriptkiddies on your server.

Verwijderd

Simpele kassa software draat met gemak op een pentium 1, die kan je wel makelijk passief koelen ¬_o.

Alleen nu nog de monitor en de printer voor de bonnen, dat wordt pas een probleem.

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-12 17:36
Ik weet dat de Korps Mariniers laptops gebruiken die tegen zand, water, stof en zo kunnen alleen het merk weet ik niet.

Het zijn iig laptops die een stuk dikker zijn dan de 'normale' laptops....mogelijk even met google zoeken. (ze waren groen btw ;)).

Verwijderd

Ik weet dat ze van Panasonic speciale notebooks hebben, zie: http://www.panasonic.nl/default.asp?A=264&L=54&M=176|90|35&FS=_lwe_loaders/productslist.asp

En die zijn niet alleen voor militaire doeleinden... ;-)
Pagina: 1