externe mailserver plaatsen

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
Beste lui :)
Ik ben al een tijdje bezig met mijn website. Alles nu 'af', maar nog steeds zittend met ene paar probleempjes :)

aagezien mijn weinig mb aan ruimte op website, en meerdere 'staff' die ik ook een email adres wil verschaffen moet ik zuinig met mijn ruimte omgaan.

vandaar het volgende idee.
Ik heb gelijk maar een mooi Word documentje gemaakt, waar hopelijk alles duidelijk in staat. Het leek me beter het zo te doen dan een lap tekst.

Mijn probleemstelling staat er niet in.

Probleem:
Ik ben op school nu een jaar bezig met mijn opleiding netwerken, maar hebben nog niet vele over mailservers/internet gehad, dus op dit gebied nog compleet n00b. Aangezien ik 'redelijk wat' wil, kan ik ook niet zomaar even wat uitproberen.

Mailserver Word(XP) document

Vandaar mijn vragen aan jullie op het bovenstaande document:
  • Welke besturingssystemen zijn hiervoor het beste geschikt?
  • instellingen van het domeinnaam?
  • Hardware configuratie?
    het liefste zou ik dat met huidige spullen doen (celeron 466MHz, 128Mb ram, 8Gb HDD, 40x CD-ROM, en wat klein grut)
  • betrouwbare backupmogelijk wat niet te duur is
ik heb nog geen vast IP adres, maar dat wil ik binnenkort gaan regelen...

Ik hoor graag ideën, oplossingen, mogelijke problemen, op & aanmerkingen :)

---
edit : op aanvraag : ---

Doel:
Website : gitaarwerk.net, heeft maar 50Mb opslagruimte. Om die 50Mb zo efficiënt mogelijk te benutten, heb ik gekozen om email afhandeling extern te doen.

Schematisch overzicht:

Afbeeldingslocatie: http://www.jordyhoutman.nl/mailserver.gif

Korte werkbeschrijving:
De externe server moet de ‘catch-for-all’ account leeglezen, zodat alle email op de externe server staat opgeslagen.

Voor iedere gebruiker is een bepaalde alias. Bijvoorbeeld : Gebruiker ‘Klaas’ krijgt mailadres : klaas@gitaarwerk.net. De gebruiker zou op de externe email server moeten in kunnen loggen om zijn popmail op te halen, of een mogelijkheid om email te laten doorsturen naar een ander mailadres.

De hoofdaccount moet gesynschroniseerd worden met een extern POP-mail adres.

Welke mogelijkheden de mail server moet kunnen bieden:
Toegang tot de email moet via verschillende mogelijkheden worden kunnen gedaan:
• POP-mail
• Webmail
• WAPmail via GPRS/WAP

Het registreren/verwijderen van gebruikers via een mail van de hoofd/administratie account (deze rechten hiertoe moet veranderd kunnen worden)

Bij webmail moeten gebruikers de mogelijkheid krijgen om email door te kunnen laten sturen naar een ander mailadres

Backup van alle in- en uitgaande email zonder dat deze extern kunnen veranderd worden op backupmedia (bijvoorbeeld d.m.v. tapestreamer).

Configuratie aan de server van buitenaf via een webpagina.

[ Voor 38% gewijzigd door gitaarwerk op 21-08-2003 17:07 ]

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-09 16:39

Beaves

Usque ad Finem

Mag ik ook dat document debuggen?

Op pagina 3 staat: Website : gitaarwerk.net, heeft maar 50Mb opslagruimte. Om die 50Mb zo efficiënt mogelijk te benutten. Daarom heb ik gekozen om email afhandeling extern te doen. Van die zin klopt niet zoveel.

Daarnaast is het document veel te groot door de achtergronden die mijn inziens niet nodig zijn en alleeen maar een "speels" karakter aan het document geven. Niet echt wat leraren en mensen in het bedrijfsleven leuk vinden. Daarnaast is .doc niet echt handig, je kan beter een PDF'je maken zodat ook mensen zonder Office het kunnen lezen zonder een office reader te moeten installeren.

Je kan aan een Exchange oplossingen denken, is niet gratis, ook niet echt een pakket wat je even installeerd maar heeft i.s.m. bijvoorbeeld IIS wel een aantal voordelen, zo heb je OWA (Outlook Web Access) wat handig is en je hebt een stabiele mail server.

Open source is natuurlijk ook handig, het is gratis, het zal sneller draaien op de aanwezige hardware en je leert er het e.e.a. van.

Als backup zou ik een RAID 1 array pakken met een DDS tapedrive, dat is wel redelijk kostbaar, maar wel veilig.

[ Voor 30% gewijzigd door Beaves op 21-08-2003 16:51 ]

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-09 06:15

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Gitaarwerk:
Zou je die info uit die doc toch in je topic willen zetten.
Niet alleen later voor de search makkelijk (je doc kan nl dan verdwenen zijn) maar ook omdat die file onder linux (in mijn geval) niet te lezen is.
Denk ook dat er meer mensen zijn, die er bezwaar op hebben ;)

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:55

SpamLame

niks

Gelijk wat tegen vragen:
Hoeveel gebruikers
Hoe goed is je kennis mbt OS'en, linux?

Opmerkingen:
Tapestreamer als deze in de doos zit waar je niet gelijk bij kan, hoe gaan je dan om met tapewissels.

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-09 15:25

Eboman

Ondertitel

gitaarwerk, kijk eens naar kerio mailserver (draait ook alle bekende os-en), heeft alles wat je nodig hebt, kun je eventueel ook gewoon op een workstation laten draaien als "server"zonder al te veel belasting (gebruik het zelf ook) de beschikt ook over een virusscanner en standaard webmail etc...
deze werkt ook goed met bsmtp wat het makkelijk maakt om toch ook offline je mail te ontvangen via je provider...

http://www.kerio.com/kms_home.html

Welke besturingssystemen zijn hiervoor het beste geschikt?
Welke jij het liefste gebruikt

instellingen van het domeinnaam?
er moeten wat dns aanpassingen gedaan worden normaal je provider of de persoon die je domein host (vaak kan dit ook via een webpagina) zoek op mx records op GOT en je zult genoeg vinden :)

Hardware configuratie?
het liefste zou ik dat met huidige spullen doen (celeron 466MHz, 128Mb ram, 8Gb HDD, 40x CD-ROM, en wat klein grut)
zou geen probleem zijn met Linux, misschien 128 mb erbij en dan Windows 2000 erop maar dat is wat je zelf wilt.

betrouwbare backupmogelijk wat niet te duur is
2e hands DDS tape drive misschien ??
Anders cd-rw elke dag laten branden en meenemen...
Of 2e hdd met removable rack als mirror ?

[ Voor 60% gewijzigd door Eboman op 21-08-2003 17:06 ]

Signature

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
Beaves schreef op 21 August 2003 @ 16:49:
Van die zin klopt niet zoveel. spellingscontrle doet et niet :Y)

Daarnaast is het document veel te groot door de achtergronden die mijn inziens niet nodig zijn en alleeen maar een "speels" karakter aan het document geven. Niet echt wat leraren en mensen in het bedrijfsleven leuk vinden. Daarnaast is .doc niet echt handig, je kan beter een PDF'je maken zodat ook mensen zonder Office het kunnen lezen zonder een office reader te moeten installeren.
ach :) gooi ik zometeen ff die plaatjes eruit :), het is niet professioneel bedoeld hoor :) ook niet voor leraren.. wou alleen even een nette opstart doen, pdf zit ik ff niet op te wachten, moet ik eerst indesign installeren

Je kan aan een Exchange oplossingen denken, is niet gratis, ook niet echt een pakket wat je even installeerd maar heeft i.s.m. bijvoorbeeld IIS wel een aantal voordelen, zo heb je OWA (Outlook Web Access) wat handig is en je hebt een stabiele mail server.klinkt goed :) maar zowel de site, als de mailserver zijn hobby projectjes, lijkt me beter als het gratis blijft

Open source is natuurlijk ook handig, het is gratis, het zal sneller draaien op de aanwezige hardware en je leert er het e.e.a. van. lijkt me leuk, kan ik evt wat ervaring met linux opdoen

Als backup zou ik een RAID 1 array pakken met een DDS tapedrive, dat is wel redelijk kostbaar, maar wel veilig.
raid array lijkt me idd wel wat, ik heb nog een extra 8gig hd liggen.. DDS tapestreames is idd wat kostbaar
Vae Victis schreef op 21 August 2003 @ 16:50:

Gitaarwerk:
Zou je die info uit die doc toch in je topic willen zetten.
Niet alleen later voor de search makkelijk (je doc kan nl dan verdwenen zijn) maar ook omdat die file onder linux (in mijn geval) niet te lezen is.
Denk ook dat er meer mensen zijn, die er bezwaar op hebben ;)
sure :) doe ik zometeen even!
SpamLame schreef op 21 August 2003 @ 16:51:

Gelijk wat tegen vragen:
Hoeveel gebruikers : nu nog maar 8, maar ik verwacht er wel wat meer
Hoe goed is je kennis mbt OS'en, linux?Windows 2000 is bij mij bekend, maar ben hard bezig nog met mijn opleiding, linux heb ik geen ervaring mee

Opmerkingen:
Tapestreamer als deze in de doos zit waar je niet gelijk bij kan, hoe gaan je dan om met tapewissels.De kast wil ik gewoon thuis hebben staan, de server staat zelf bij trueserver.nl. Ik gebruik ook veel email onderweg, vandaar de synchronisatie tussen mijn telefoon adres & hoofdaccount
Eboman schreef op 21 August 2003 @ 16:58:

gitaarwerk, kijk eens naar kerio mailserver (draait ook alle bekende os-en), heeft alles wat je nodig hebt, kun je eventueel ook gewoon op een workstation laten draaien als "server"zonder al te veel belasting (gebruik het zelf ook) de beschikt ook over een virusscanner en standaard webmail etc...
deze werkt ook goed met bsmtp wat het makkelijk maakt om toch ook offline je mail te ontvangen via je provider...

http://www.kerio.com/kms_home.html
is het mogelijk om die webmail via gprs/wap te bekijken?? dat is voor mij namelijk echt een must-have

[ Voor 12% gewijzigd door gitaarwerk op 21-08-2003 17:04 ]

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-09 11:54

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Wat voor verbinding wilde je hem thuis op zetten? Gewoon "huis-tuin-en-keuken" ADSL gaat niet lukken, want die blokken doorgaans minimaal één van de voor een mailserver benodigde poorten (hetzij incoming, hetzij outgoing, soms beide) waardoor je minstens zakelijk adsl zult moeten nemen...

• Eboman

Eboman

Ondertitel

Gitaarwerk schreef op 21 augustus 2003 @ 17:03:
[...]
[
is het mogelijk om die webmail via gprs/wap te bekijken?? dat is voor mij namelijk echt een must-have
Ik gebruik het niet maar volgens hun website wel...

kijk ook even naar mij post boven heb nog wat dingen toegevoegd...

website : The customizable WebMail interface provides secure web access to the mailbox using an Internet browser. Includes server based contacts that can be synchronized to an Outlook Express address book. Mobile users can access their mailbox from WAP enabled cell phones.

Signature

• Eboman

Eboman

Ondertitel

Kippenijzer schreef op 21 augustus 2003 @ 17:06:
Wat voor verbinding wilde je hem thuis op zetten? Gewoon "huis-tuin-en-keuken" ADSL gaat niet lukken, want die blokken doorgaans minimaal één van de voor een mailserver benodigde poorten (hetzij incoming, hetzij outgoing, soms beide) waardoor je minstens zakelijk adsl zult moeten nemen...
Ligt eraan, ik heb adsl van xs4all en die ondersteunen zelfs bsmtp op mij particuliere domein (welke je bij je adsl krijgt). (kun je gewoon aanvragen) nu zijn zij natuurlijk een ook iets meer gericht op de zakelijke markt...

Ik heb toevallig pas gevraagd hoeveel het kost om een domein te hosten met alles daarop en aan en dat begon vanaf 23 euro per maand (voor een unix omgeving)

[ Voor 4% gewijzigd door Eboman op 21-08-2003 17:12 ]

Signature

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
Kippenijzer schreef op 21 augustus 2003 @ 17:06:
ah, ik had namelijk gehoord dat dat evt te regelen valt met ADSL lijn, maar dat ik wel even contact op moet zoeken met de providers zelf. Mail vergt niet super veel, en ik verwacht geen 100+ mailadressen :)
tnx :) ja,.. daar ga ik (ik moet zo werken) even vanavond goed naar kijken :)
Als het op alle besturingssystemen werkt, houd ik het het liefst op win2k :)

--
nu nog even weten of het nog 2 email adressen kan synchroniseren, en uiteraard mensen registreren/verwijderen via een mail-opdracht

[ Voor 9% gewijzigd door gitaarwerk op 21-08-2003 17:16 ]

• bokkie11
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-06 11:56
heb je al nagedacht over waar je die externe mail server wou plaatsen ?
volgens mij is het goedkoper om een iets groter hosting pakket te nemen.
daarmee is alles wat je wilt te realiseren

M3 SR+ deep bleuMidnight grey/ Black /areo Bestel 19/8 restrictie 1/11 vin 11-12 aflevering 14-12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
jep, gewoon bij mij thuis :) het verkeerd is niet echt super druk, dus zal een huis-tuin-en keuken verbinding die dan idd mx mogelijkheid is, prima werken :)

hosting pakket?? Wat is dat?? ;) om eerlijk te zijn, zit ik niet echt te wachten op meer hosting, ik zit nu met mijn sites op servers van kennissen, en dat bevalt me prima, tegen de tijd dat et serieus wordt dan zal ik wel overwegen voor een colocated hosting. Zowieso is dat nu niet het geval nog, en daarom kies ik voor deze oplossing

Pagina: 1