Hoe videokaart testen voor defecten?

Pagina: 1
Acties:
  • 536 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• xshredx
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-03 19:46
Hi,

ik heb al redelijk wat rondgezocht, maar kom niet uit mijn probleem.

Ik heb een Abit siluro GF4 Ti4200-8x. // (rest van hardware specs)
Deze heb ik enkele maanden, en sedert een maand heb ik er problemen mee.
Omdat ik druk bezig ben voor school, had ik tot nu toe nog niet meteen alles uitgezocht, maar sedert enkele dagen is het gewoon te erg.

Ik denk dat het een hardware probleem is: ik heb gisteren windows xp helemaal opnieuw geïnstalleerd (ik heb de volgorde gevolgd vanop asusboards.com, dus ik denk dat mijn drivers en zo helemaal in orde zijn), en meteen heb ik de problemen terug.
Nu heb ik deze geforce4 vervangen door mijn oude geforce2 mx, en weg zijn de problemen. Daarom dus denk ik aan een hardware probleem.

De fouten begonnen met eerst af en toe lock-ups in games (Enemy Territory en Tony Hawk 4 demo is wat ik speelde). Beetje later kwamen daarbij problemen in windows: ik heb een dual monitor setup, en af en toe bleef 1 van de schermen hangen (gebeurd at random met allebei de schermen), en dan moest ik een ander programma opstarten of maximaliseren op dat scherm, en dan werkte die monitor weer... alsof windows af en toe de controle over de schermen verloor.
Sedert enkele dagen had ik dan ook dat niet enkel games eruit vlogen, of bleven hangen, maar ook enkele keren dat windows crashte.
De helft van die keren ongeveer kon windows de fatale fout opvangen (krijg je popup melding van, en de mededeling dat windows gereboot moet worden). En dan kon ik in de System Event Viewer de volgende foutboodschap vinden:
The driver nv4_disp for the display device \Device\Video0 got stuck in an infinite loop. This usually indicates a problem with the device itself or with the device driver programming the hardware incorrectly. Please check with your hardware device vendor for any driver updates.
Ik denk dus niet dat het een driver probleem is, want windows xp heb ik compleet gereïnstalled, en meteen na de installatie waren de problemen daar al weer.
En ook, zoals gezegd, werkt alles (windows + gamen met enemy territory en tony hawk 4) nu wel weer goed met mijn oude geforce2 mx geïnstalleerd.

Maar nu is mijn vraag: kan ik testen, of zeker weten dat er een fout is in mijn geforce4? Deze kaart heb ik postorder gekocht, en ik zou ze liever niet opsturen, als dan later moet blijken dat de kaart toch niet kapot was.
Dus: klinken mijn problemen als een kapotte kaart, of zijn er nog andere dingen die ik kan proberen?
Ik heb nog de beschikking over een andere computer (mijn server met duron 1300 erin, daaruit komt die geforce2mx), waarop ik gerust elk programma wil installeren dat mijn kaart zou kunnen testen... maar voorlopig weet ik niet meer wat ik zou kunnen proberen: games en benchmarks crashen... zijn er programma's die een videokaart kunnen testen, niet zozeer op prestaties (benchmarks), maar op goede werking? De FAQ brengt hierover geen uitsluiting.

De garantie op deze kaart is 1 jaar, daar zit ik nog ruim binnen, maar ik wil zeker weten of ik garantie kan claimen, of dat die kaart toch niet kapot is, maar iets anders...

edit: mijn hardware is niet overklokt, en ik gebruik enkel WHQL Certified drivers... nu staat er de detonator 45.23 op.

[ Voor 3% gewijzigd door xshredx op 21-08-2003 16:28 ]

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Dit klinkt een als een warmte probleem, probeer eens met je kast open te gamen en kijk dan of deze fout dan ook optreed. Je kan ook met powerstrip de kaart iets onder klokken (memmory&gpu) en kijken of hij dan stabieler is.

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• xshredx
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-03 19:46
Aan een warmte probleem heb ik ook al gedacht, maar het gebeurt ook al als ik de computer meteen aansteek met de zijkant open... verder zitten er 4 fans in de kast, en vooral: het heeft enkele maanden wel goed gewerkt. Het mag dan al zomer zijn, mijn kamer is nu 24°, dus dat is toch niet zo warm?
Het laatste wat ik geprobeerd heb vooraleer ik de kaart verving door mijn geforce2 mx, was met de kast open in de bios gaan, en dan kreeg ik ook al precies enkele artefarcts in het beeld: witte puntjes in wat normaal de zwarte achtergrond is van de bios.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Kan je met een tweak-utility van je videokaart niet je frequenties even wat omlaag zetten. Misschien dat het geheugen niet helemaal lekker meer is.
Maar de hitte zou ook best de oorzaak kunnen zijn. Geen stof in de fan of op het koelblok zitten?

Senile! Senile Oekaki