Toon posts:

Harde schijf niet meer herkend in BIOS ?

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Help!
Ik heb niet zo veel verstand van computers, dus graag een duidelijke uitleg, stap voor stap. :p
Mijn buurjongen heeft de computer geformatteerd, daar stond eerst windows 2000 op.
Het formatteren gaf geen problemen.
We willen nu windows XP er op zetten.
Maar na het opnieuw opstarten, met een win98 floppie krijgen we de ene na de andere foutmelding.
Eerst zegt hij: device mscd001
transfermode programmed I\0
number of drives 2
Dan komt er de foutmelding: het volgende bestand is beschadigd of ontbreekt display.sys er staat een fout in het bestand config.sys in regel 33

Deze melding herhaalt zichzelf met iedere keer een andere foute regel, het gaat van regel 33 t/m regel 37

Dan zegt hij win98 heeft geen geldige fat of fat32 partitie gevonden op station C:

Toch heel eigenwijs geprobeerd om fdisk uit te voeren, maar dan krijg ik de melding dat er geen vaste schijf kan worden gevonden.
Ik had op op GoT gelezen dat je dan in de setup moest kijken of de vaste schijf gezien wordt, daar staat dan ook:

Primairy IDE master not installed.
Als ik daar in kijk, kan ik kiezen uit de volgende mogelijkheden:

user
auto
armd
not installed
en de cijfers 1 t/m 46

De computer draait op een AMD Athlon processor

Als ik wil booten vanaf de XP cd, krijg ik de melding dat hij geen harde schijf kan vinden.

Ik heb het al geprobeerd met originele XP opstartdiskettes (6 floppies)
Die werkt ook niet,
Ook geprobeerd te booten met een XP opstartdiskette van 1 floppie, die pakt hem ook niet.
Wie kan mij helpen, het is waarschijnlijk heel erg dom van me, maar ik weet geen oplossingen meer met mijn lekenkennis.

Verwijderd

Nou, de opstartdiskette is gaar...da's duidelijk :)

Check ten tweede of de kabels van je harde schijf goed zitten....kan zijn dat ze los zitten....

Verwijderd

In het BIOS instellen dat je van CD-ROM opstart.

Windows XP CD-ROM erin en opstarten van CD-ROM.

Tijdens de setup kun je partities aanmaken en formateren.

Suk6!

Verwijderd

1.
Primairy IDE master not installed
Hier zit je probleem lijkt me. Ben je/zijn jullie in de kast geweest?

2. config.sys in regel 33
Is te achterhalen wat er daar gebeurd? Ik denk een aktie naar de C-schijf die niet aanwezig lijkt te zijn. Dus 2. kan opgelost zijn als 1. is opgelost :)

frame31: en in hoeverre lost dat het probleem op van het niet vinden van een harde schijf?

Let wel: Windows kan het probleem niet zijn als in het BIOS al een fout geconstateerd kan worden.

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2003 14:40 ]

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:55

Meneer aard

Porsche rulez!

Probeer eens een opstartdiskette van win xp op www.bootdisk.com voor een nieuwe opstart diskette.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• tauri
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-03 15:08

tauri

Wie dit leest is gek :P

edit : lama niet goed gelezen

[ Voor 90% gewijzigd door tauri op 21-08-2003 14:38 ]

D3 Witch docter

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 August 2003 @ 14:37:
[...]

Hier zit je probleem lijkt me.

Ben je/zijn jullie in de kast geweest?
Ja, na de melding dat die de schijf niet kon vinden, dacht ik dat die schijf kapot was, en heb er een andere harde schijf in gezet, maar die zag hij ook niet.
In setup instellen dat hij vanaf de cdrom moet opstarten heb ik ook geprobeerd, maar nog steeds dezelfde melding, geen harde schijf.
Alle kabels zitten goed.

Verwijderd

Topicstarter
Meneer aard schreef op 21 August 2003 @ 14:37:
Probeer eens een opstartdiskette van win xp op www.bootdisk.com voor een nieuwe opstart diskette.
Had ik al binnen gehaald, maar dat helpt ook niet.
Nog steeds dezelfde melding.

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
kan een paar dingen betekenen, de meest waarschijnlijke is dat er een kabel los zit van je HD. kan zijn dat je Hd kapot is, lijkt mij niet, want dan zegt hij primary hard disk fail. Jumper van je hd verkeerd, maar dan zegt hij ook primary hd fail.(hoe hebben jullie eigenlijk geformatteerd? want als je dat is dos hebt gedaan kan je toch meteen verder). En nog onwaarschijnlijker, maar toen ik dit bericht de eerste keer typte de ide controler kapot op het moederbord.

Voor win98 die fat32 melding kan kloppen want win 2000 kan ook op ntfs staan en dat herkend dos en win98 niet. Als je toch eerst win98 wilt installeren moet je met fdisk die schijf verwijderen en opnieuw een schijf aanmaken, die je erna in dos weer formatteerd.

ooh ja, probeer eens een andere ide kabel (wel de goede ata 100/133)

[ Voor 14% gewijzigd door Kevinp op 21-08-2003 14:46 ]

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
*knip* dit soort commentaar laat je maar aan de moderators over ;)

Het probleem hier is dat je harddisk niet wordt gedecteerd bij het opstarten. Zet in de bios harddisk detectie op auto voor alle ide verbindingen.
Als je de computer open hebt gehad kan het zijn dat de kabel van de harddisk naar de ide-poort niet goed zit. Kijk ook of de harddisk op master staat zie jumper achter op harddeschijf.

[ Voor 19% gewijzigd door momania op 21-08-2003 15:15 ]

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Verwijderd

Topicstarter
kevinp schreef op 21 August 2003 @ 14:44:
kan een paar dingen betekenen, de meest waarschijnlijke is dat er een kabel los zit van je HD. kan zijn dat je Hd kapot is, lijkt mij niet, want dan zegt hij primary hard disk fail. Jumper van je hd verkeerd, maar dan zegt hij ook primary hd fail.(hoe hebben jullie eigenlijk geformatteerd? want als je dat is dos hebt gedaan kan je toch meteen verder). En nog onwaarschijnlijker, maar toen ik dit bericht de eerste keer typte de ide controler kapot op het moederbord.

Voor win98 die fat32 melding kan kloppen want win 2000 kan ook op ntfs staan en dat herkend dos en win98 niet. Als je toch eerst win98 wilt installeren moet je met fdisk die schijf verwijderen en opnieuw een schijf aanmaken, die je erna in dos weer formatteerd.
Volgens mij staat die inderdaad op ntfs systeem, maar helaas.... fdisk kan ik niet uitvoeren.

Verwijderd

Probeer de opstartdiskette van www.startdisk.com, ga in het hoofdmenu (van de diskette) naar exit en tik in: Part.exe; deze laat snel en eenvoudig zien welke partities aanwezig zijn...

Je kan ook je partities formatteren en je HD (opnieuw) indelen.

• D3N_B0Y
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-03 18:56

D3N_B0Y

SENDO X

zit de HD niet op een RAID controller van highpoint oid.. waardoor die dus niet de hd kan detecten... dit kan je dan evt. oplossen door met de drivers van de website van de controller dan tijdens install op f6 drukken als die erom vraagt

:: ABIT AN7 :: GF3 Ti200 :: 2500+ ::

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:48
Voor het installeren GEEN opstart diskette van windows 98 gebruiken in iedergeval. Win xp zit ietsjes anders in elkaar als een win9x systeem.
De originele opstartdiskettes kun je bij microsoft downloaden welke uit 6 diskettes bestaat.
Kan nu ff niet op de site van M$MS dus moet je zelf maar even zoeken naar windows xp bootdisk of iets dergelijks. De cd moet bootable zijn anders dan werkt het niet als je je cdrom als eerste bootdrive zet in je bios.
Misschien is je xp cd gaar. Gebruik je een legale versie? Zo niet, download/brand em nog eens en probeer het dan opnieuw. (Dit mag ik zeker niet zeggen ;) ).

Mod-break

Het bedrijf waar Steve Ballmer CEO is heet Microsoft en kort je af met MS. Termen als M$ en Mickeysoft zijn enkel kinderachtige verbasteringen en voegen niets toe. Dus ajb niet doen. Ditzelfde geldt ook voor Linsux etc. Een gefundeerde discussie over pro en cons mag natuurlijk, maar dit is enkel flamen.

bron: Windows Operated Systems - Policy

[ Voor 31% gewijzigd door momania op 21-08-2003 15:06 ]

• Kevinp
hij komt volgens mij niet eens in de install

• Kevinp
NielsOveres schreef op 21 August 2003 @ 14:59:
Voor het installeren GEEN opstart diskette van windows 98 gebruiken in iedergeval. Win xp zit ietsjes anders in elkaar als een win9x systeem.
De originele opstartdiskettes kun je bij microsoft downloaden welke uit 6 diskettes bestaat.
Kan nu ff niet op de site van M$ dus moet je zelf maar even zoeken naar windows xp bootdisk of iets dergelijks. De cd moet bootable zijn anders dan werkt het niet als je je cdrom als eerste bootdrive zet in je bios.
Misschien is je xp cd gaar. Gebruik je een legale versie? Zo niet, download/brand em nog eens en probeer het dan opnieuw. (Dit mag ik zeker niet zeggen ;) ).
Je betaalt voor de licentie, dus als je een legale licentie hebt mag je elke cd gebruiken, ook als hij gedownload is.

en M$ word niet op prijs gesteld.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 August 2003 @ 14:52:
Probeer de opstartdiskette van www.startdisk.com, ga in het hoofdmenu (van de diskette) naar exit en tik in: Part.exe; deze laat snel en eenvoudig zien welke partities aanwezig zijn...

Je kan ook je partities formatteren en je HD (opnieuw) indelen.
Ik heb hem nu binnengehaald, en ga het uitproberen.

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-02 17:20

MRic3

Of praat ik weer poep?

Volgens mij staat die inderdaad op ntfs systeem, maar helaas.... fdisk kan ik niet uitvoeren.
gek he :P

Probeer in een andere commputer of die XP CD bootable is. stel in de bios in boot from CD en formateer dan via de setup je schijf opnieuw.

Of maak 6 nieuwe bootdisks m.b.v. van die XP cd. Programma daarvoor staat ergens op de cd en heet makeboot ofzo d8 ik

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:31

momania

iPhone 30! Bam!

Die opstart diskette kan je wel vergeten. Windows 2000 kan gewoon booten van CD en meer heb je niet nodig.

Het probleem wat je nu hebt is dat je HD niet wordt gevonden in je bios.
Dat je een andere HD eraangehangen hebt die ook niet werkte kan dus maar een paar dingen betekenen:
1 - Je HD hangt aan een raid controller -> daarvoor druk je F6 tijdens de setup en stop er de driver floppy in.
2 - De IDE kabel is stuk
3 - De jumper settings van de HD(s) zijn niet goed
4 - Je mobo is stuk.

Probeer dus nog even met een andere IDE kabel, pak bv die van je CD-rom. Als je geen andere IDE kabel hebt, kijk dan of je er ergens een kan lenen.
Probeer ook iig die HD bij iemand anders in de computer om uit te sluiten dat het aan de HD ligt.

Verder is het meer een hardware aangelegenheid dus >> Processors, Mobo's & Geheugen
tijdelijk even dicht, zo weer open
+titel fix

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Verwijderd

Topicstarter
Ik schaam me heel diep!!
Het was inderdaad een kapotte IDE kabel.
Ik gooi er een andere kabel op, en de harde schijf wordt herkend!
Heel erg bedankt allemaal voor jullie hulp.
Daar had ik nooit aan gedacht!

Verwijderd

Dan is mijn bericht ook niet meer nodig ;)

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2003 15:45 . Reden: niet meer nodig ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

momania schreef op 21 August 2003 @ 15:03:
Verder is het meer een hardware aangelegenheid dus >> Processors, Mobo's & Geheugen
HDD en I/O controller kwesties horen in Opslagmedia & I/O Controllers :(

:P
Pagina: 1