[XP](remote) Gebruiker uitloggen zonder toestemming?

Pagina: 1
Acties:

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Ik zit hier op een netwerk met een aantal computers met windows xp,
hierop is remote desktop aangezet.
De computers worden gebruikt door leerlingen, die gebruikersrechten hebben.
Er is uiteraard een administratoraccount die rechten heeft voor het externe bureaublad.

Als ik nu probeer in te loggen terwijl een gebruiker bezig is moet deze eerst toestemming geven om de administrator toegang te geven. Dit wil ik niet.
De leerling moet meteen uitgelogd worden.
Ook mag de leerling niet zonder toestemming inloggen als er een administrator aan het werk is. Als de administrator weer is uitgelogd moet de gebruiker pas weer ingelogd kunnen worden.

Weet iemand hoe ik dit aanpak. Ik heb al redelijk wat afgezocht (cq google en de search). Het enige wat ik kan vinden is dat er niet simultaan ingelogd kan worden (wat ik al wist) en dat dit alleen voor servers is voorbehouden.

Ik hoop dat iemand me hierbij kan helpen :)

Verwijderd

Ik zit hier op een netwerk met een aantal computers met windows xp,
hierop is remote desktop aangezet.
De computers worden gebruikt door leerlingen, die gebruikersrechten hebben.
Er is uiteraard een administratoraccount die rechten heeft voor het externe bureaublad.

Als ik nu probeer in te loggen terwijl een gebruiker bezig is moet deze eerst toestemming geven om de administrator toegang te geven. Dit wil ik niet.
De leerling moet meteen uitgelogd worden.
Toevallig ben ik hier net met een maat mee bezig, en wilde wij precies het tegenovergestelde ;)

Wij hebben zelf een eigen domein, met admin accounts in elkaars domein. Als ik probeer remote op z'n workstation aan te loggen krijg *ik* een requestor, niet hij. Als ik Ok klik, ligt hij eruit.

Zitten je bakken in een domein? Nee? Is dat je antwoord.
Ook mag de leerling niet zonder toestemming inloggen als er een administrator aan het werk is. Als de administrator weer is uitgelogd moet de gebruiker pas weer ingelogd kunnen worden.
Dat is geen probleem.

Als jij remote iets zit te doen, is de computer gelocked. Users accounts hebben geen rechten om te unlocken.

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-12-2025

Ook

Yes I can!

Ter verduidelijking; Black_Adder heeft het over 'Remote Assistance' en ExTec over 'Remote Desktop' ;)

Bij Remote Assistance vraagt de gebruiker om hulp en moet hij (of zij) dan ook logischerwijs de toestemming verlenen om de muis te gebruiken. Met Remote desktop neem je een PC over; als daar op dat moment iemand achter die PC zit te werken wordt diegene automatisch afgemeld (je ziet dan een waarschuwing).

Wees consequent, maar niet altijd

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Ook, dat heb je fout :)
ik heb het over remote desktop NIET remote assistance :)

Alles werkt idd los en niet via een domein
Als ik met een domein ga werken zou dit dus moeten werken zoals ik wil?

[ Voor 23% gewijzigd door Black_Adder op 22-08-2003 01:34 ]

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-12-2025

Ook

Yes I can!

Black_Adder schreef op 22 August 2003 @ 01:33:
Ook, dat heb je fout :)
ik heb het over remote desktop NIET remote assistance :)

Alles werkt idd los en niet via een domein
Als ik met een domein ga werken zou dit dus moeten werken zoals ik wil?
Hmm, dan zou het idd zo moeten zijn dat jij diegene overneemt zonder tussenkomst van de eindgebruiker toch? Ik knikker mijn vriendin er regelmatig op afstand uit ;)

Wees consequent, maar niet altijd

• wallage1216
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-11-2021
Ik heb het zelfde probleem nu. Ik heb een comp. op mijn slaapkamer en op zolder. vanaf mijn slaapkamer kan ik zo mijn comp. op zolder over nemen, ik krijg alleen een melding als er al een gebruiker bezig is en of ik die wil uit loggen, dan zeg ik ja en ik zit erin. maar van de comp op zolder naar mijn comp op mijn slaapkamer zegt hij eerst of ik de gebruiker wil afmelden dan zeg ik weer ja, en vervolgens moet die gebruiker toestemming geven om mij in te laten loggen. das niet wat ik wil, ik wil dan gewoon dat die gebruiker eruit geknikkerd wordt en ik kan inloggen zonder toestemming. het gaat hier dus om remote desktop, niet assistence

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Bij mij met standaardinstellingen in XP kan een Administrator een gebruiker altijd met een klik op de knop afmelden. Gewoon gebruikersnaam en wachtwoord voor het systeem ivullen en bij de melding op 'Ja' klikken dat je de gebruiker af wilt melden. Zelfs als deze gebruiker 'Administrator' is kan deze dit niet verhinderen.
Je zit echt met 'Remote Assistance' te werken als je de pc niet geforceerd met 'mstsc' over kan nemen op een XP pc met standaardinstellingen.

Of je 'local security policy' is aangepast. Bijvoorbeeld zodat als bijvoorbeeld een leerling niet uitlogt een ander de pc weer over kan nemen zonder adminrechten. Misschien eens het lokale gebruikersbestand op die pc ff bekijken of er per ongeluk iemand het wachtwoord heeft geraden, of perongeluk als 'Administrator' is toegevoegd ?

Met een domein is het beter te overzien. Je kan beleid als dit centraal regelen op de domeincontroller. Gebruikers kunnen met de zelfde gebruikersnaam en wachtwoord op iedere computer inloggen, en hoeven niet voor iedere pc een aparte user en ww te onthouden. Je kan profielen laten 'zwerven' zodatde gebruiker overal de zelfde desktop krijgt. En nog ontzettend veel meer :)

edit:
Zit ik op de TS te reageren ... :| kicker van dit topic denk dat t ook voor jou wel een beetje van toepassing is. misschien handig om even een eigen topic te openen?
,

[ Voor 15% gewijzigd door sanfranjake op 23-01-2004 15:43 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• wallage1216
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-11-2021
sanfranjake schreef op 23 januari 2004 @ 15:41:
Of je 'local security policy' is aangepast. Bijvoorbeeld zodat als bijvoorbeeld een leerling niet uitlogt een ander de pc weer over kan nemen zonder adminrechten. Misschien eens het lokale gebruikersbestand op die pc ff bekijken of er per ongeluk iemand het wachtwoord heeft geraden, of perongeluk als 'Administrator' is toegevoegd ?

Met een domein is het beter te overzien. Je kan beleid als dit centraal regelen op de domeincontroller. Gebruikers kunnen met de zelfde gebruikersnaam en wachtwoord op iedere computer inloggen, en hoeven niet voor iedere pc een aparte user en ww te onthouden. Je kan profielen laten 'zwerven' zodatde gebruiker overal de zelfde desktop krijgt. En nog ontzettend veel meer :)

edit:
Zit ik op de TS te reageren ... :| kicker van dit topic denk dat t ook voor jou wel een beetje van toepassing is. misschien handig om even een eigen topic te openen?
,
waar kan ik dat local security policy zien en aanpassen? want dat domein verhaal gaat ook niet op omdat dat ook niet op mijn pc op zolder is ingesteld. Ik weet ook zeker dat ik remote desktop gebruik en niet remote assistance zoals steeds wordt gezegd.
Pagina: 1