Terratec FUN kt133a Startup probleem

Pagina: 1
Acties:

• Liquid
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik heb een probleem met mijn terratec 5.1 geluidskaart. Op advies van veel tweakers (via search etc.) werd mij de soundblaster live serie afgeraden, omdat deze problemen zou geven met mijn chipset/mobo --> De Abit Kt7a KT133a.

Maar ik ondervind volgens mij dezelfde problemen met deze terratec kaartje. Bij een koude boot start mijn scherm niet op. Dit kon natuurlijk aan mijn videokaart liggen of aan mijn scherm, maar na het testen met het vervangen van de videokaart en scherm. Ben ik tot de conclusie gekomen dat het probleem NIET bij de videokaart ligt of het scherm.

Elke keer als mijn scherm niet opstart heb ik geprobeerd om mijn systeem te resetten (tot 10 tallen malen toe) om zo misschien nieuwe irq's te krijgen voor mijn kaartjes (ik heb/had alles op auto staan). Zelfs het handmatig instellen van de irqnrs mocht niet baten.

Het vreemde aan dit probleem is dat, als ik de computer uit zet en mijn geluidskaart eruit haal, na een aantal pogingen om het scherm aan te krijgen, dan start de computer probleemloos op. Stop ik de terratec er weer in dan gaat mijn scherm evenals goed aan. Zet ik vervolgens mijn computer voor 2 minuten helemaal uit, dan komt het probleem terug. Er is geen mogelijkheid om de scherm samen met de computer op te starten. Tenzij ik dit weer herhaal:

1. start computer -> scherm gaat niet aan
2. zet computer hard uit (power switch van verdeeldoos uit)
3. Geluidkaart eruit
4. Computer aan -> scherm gaat wel aan
5. computer uit
6. geluidskaart er weer in
7. Voila probleemloos opstarten...

tot dat ik weer eens een downtijd heb van 2< minuten

Voor de kt133a kenners
Ik heb mijn bios geupdate naar de zt versie, dit leek te helpen maar dit probleem kwam na een paar uurtjes terug. Memory hole helpt ook niet. PCI master op 0 idem.

Wie o wie kan me helpen, of gewoon terug met die kaart. Mocht het optie 2 zijn.. welke geluidskaart is dan wel werkend te krijgen (5.1)? De soundblasters live, niet.. de trustkaartjes niet.. de audigy's zijn rete duur..

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:25

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Mijn zusje heeft een Audigy Platinum op een KT-133 chipset, en die loopt ook geregeld te kraken. Daar had ik geen last van met mijn KT-333 chipset. Hiervoor had ze een Terratec DMX (oudere kaart, met tegenwoordig geen driverondersteuning meer. Maar wel een perfect geluid), deze deed het weer perfekt.

Ik heb zelf een Aureon 7.1 Space. Die draait hier als een trein, maar zoals reeds gezegd... Ik heb een andere VIA chipset.

He who controls the Spice, controls the Universe.