[mini faq over bstmp, & etrn]
Wat is het principe van bSMTP (met dank aan xs4all.nl)
Ok ik zoek dus, om een paar dingen te kunnen testen, een mailserver die een inkomend etrn signaal ondersteunt.
Ik heb Mercury draaien als etrn signaal versturende mail server, nu ben ik nog op zoek naar een mailserver die een inkomend etrn signaal ondersteund...
E.e.a draait onder windows, anders waren we lekker snel klaar geweest
.
En omdat het wat gek wordt om in een test omgeving meteen een paar 100 euri uit te geven voor een profi mailserver moet het "el cheapo".
Heeft er iemand een idee wat voor server we hiervoor op de kop moeten tikken? Ik weet dat Exchange server dit wel kan, maar het configgen van Active Directory en het hele echange verhaal zie ik niet echt zitten.
Wat is het principe van bSMTP (met dank aan xs4all.nl)
Wat is een etrn signaal?Van oudsher wordt e-mail over internet verstuurd via SMTP (Simple Mail Transfer Protocol). SMTP gaat ervan uit, dat de ontvangende computer permanent online is (verbinding heeft met internet). Met de opkomst van de internetter wiens computer niet altijd online is, werd een aantal alternatieven voor SMTP bedacht.
De meest gebruikte daarvan, POP3 (Post Office Protocol), wordt ook gebruikt door XS4ALL, bijvoorbeeld bij het standaardabonnement (loginnaam@xs4all.nl). Hierbij wordt alle inkomende e-mail opgeslagen bij XS4ALL. De internetter verbindt de computer met internet en haalt de e-mail op met een e-mailprogramma, via de server pop.xs4all.nl.
Een andere mogelijkheid is bSMTP (batched SMTP). Hierbij wordt e-mail zodra de computer online komt, direct verstuurd via SMTP. Als de computer offline is, wordt de e-mail door XS4ALL bewaard, en weer verstuurd zodra de computer verbinding legt met internet.
[/mini faq]Als de mailserver die niet continue aan internet hangt weet online komt stuurt deze een uitgaand etrn signaal naar de mailserver die tijdelijk de mail voor hem bewaard heeft, deze computer is natuurlijk dmv mx records redundant uitgevoerd, waardoor de kans dat er gebounced wordt, heel klein is. Op het moment dat deze server een inkomend etrn signaal waarneemt, pompt hij de hele queue bestemd voor de desbetreffende mailserver over.
Ok ik zoek dus, om een paar dingen te kunnen testen, een mailserver die een inkomend etrn signaal ondersteunt.
Ik heb Mercury draaien als etrn signaal versturende mail server, nu ben ik nog op zoek naar een mailserver die een inkomend etrn signaal ondersteund...
E.e.a draait onder windows, anders waren we lekker snel klaar geweest
En omdat het wat gek wordt om in een test omgeving meteen een paar 100 euri uit te geven voor een profi mailserver moet het "el cheapo".
Heeft er iemand een idee wat voor server we hiervoor op de kop moeten tikken? Ik weet dat Exchange server dit wel kan, maar het configgen van Active Directory en het hele echange verhaal zie ik niet echt zitten.