Toon posts:

migratie exchange server naar sun cobalt cube

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goeie,

Ik heb een beetje vreemde vraag misschien, maar hoop dat jullie een aantal suggesties kunnen aandragen :

Hier op het bedrijf hebben we 2 jaar gedraaid met een single ISDN en een dialup voor email. Op de server staat Microsoft 2000 server small business edition en exchange.

Onlangs is er een sun cobalt cube aangeschaft, welke dienst zal gaan doen als internet en mailserver, welke is aangesloten op een always on dual isdn verbinding via een cisco router. Het nieuwe email domein is een .com domein en de cube is een internet mailserver.

Ik ben nu zo ver dat ale mail via de cube wordt verstuurd, en alles gestuurd naar het nieuwe domein komt volgens de juiste route binnen.

Op de win2000 server staat nog de exchange, welke we willen blijven gebruiken voor interne email en de calender functies. Echter nu als er een email verstuurd wordt gaat het via outlook (2000) en via de exhange, en niet via de cube. Dit resulteerd weer in dat de ontvangers in plaats van het nieuwe adres het oude adres zien. Als ik dit verander in de active directory springt het adres toch weer terug.

Mijn vraag is dus als ik de pop3 connector in de server uitschakel, betekend dit dan automatiscgh dat exhange alleen maar interne email doet, of moet ik nog wat anders regelen? En hoe dwing ik alle reply to adressen als het nieuwe domein?

Ik heb ook al een aantal vragen gepost op het sun forum, alleen weten ze daar erg weinig van windows 2000 server

Hoop dat jullie er wijs uit kunnen

alvast bedankt voor suggesties

Mart

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Begrijp ik het goed als ik lees dat je 1 server voor interne mail en een voor externe mail wilt hebben???

Zet gewoon de sun voor exchange dan loopt de exchange mail via de sun. Dan heb je het voordeel van unix die je mail kan voorfilteren ( spamassassin / viruschecks etc. ) en exchange vanwege het groupware.

Maar voor je probleem moet je toch echt in exchange je adressen moet veranderen, en de pop3 connector is alleen maar voor het ophalen van mail niet voor het versturen.

• nwagenaar
  • Laatst online: 18:58

nwagenaar

God, root. What's the differen

Ik ben het inderdaad eens met de bovenstaande post. Je moet geen 2 servers plaatsen met hun eigen functies. Je hebt immers de Sun Cobalt server al staan als internet gateway, waarom niet de servers zo instellen dat ze van elkaar gebruik kunnen maken? Het is op zich makkelijk in te stellen.

In MS Exchange heb je een mail forwarder (of Smart host or Relay host). Deze kun je gebruiken om alle e-mail door te sturen naar de Sun Cobalt server. Op de Cobalt server moet je wel even aangeven dat die server mag relayen!

Aan de kant van Exchange moet je nog wel voor alle gebruikers het nieuwe e-mail adres instellen als standaard. Het is even geleden maar het moet makkelijk te doen zijn via één simpele optie.

Aan de kant van de Sun Cobalt moet je aangeven dat alle inkomende e-mail door gestuurd wordt naar de Exchange server. Volgens mij is het gewoon Linux/Sendmail dus je zou wellicht de mailertable moeten aanpassen zodat het doorgestuurd wordt naar de Exchange bak.

En het is reuze interessant om de Cobalt server te gebruiken voor de Exchange server, kun je gebruik maken van MailScanner, SpamAssasin, etc. Scheelt weer wat mail verkeer ;)

Overigens, ik heb nooit een Sun Cobalt gezien of geconfigureerd. Maar wij hebben 2 jaar gedraait in zo'n opstelling (SuSE 6.2 met Windows NT4/Exchange 5.5) alvorens wij geheel ge-upgrade/migreert waren naar HP OpenMail/Samsung Contact.

[ Voor 31% gewijzigd door nwagenaar op 21-08-2003 14:04 . Reden: kleine aanpassingen ]

Mijn Neo Geo MVS collectie

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem met bovenstaande is dat de cube geen exchange functies heeft, het enige wat deze kan doen is IMAP/POP3 en SMTP. Het opslaan van mail boxen is niet makkelijk mogelijk in de cube, dus dat wou ik op de exchange server blijven doen, en ook de agenda, taken etc kunnen niet in de cube, dus dat moet ook in de ecxhange. Interne mail over het netwerk gaat ook via exchange, vanwege de outlook clients. Namen en hoofdmailadressen in exchange inmiddels veranderd, lijkt goed te gaan. mail forwarder ga ik ff naar kijken of ik die kan vinden. relaying mail is al aangevinkt, en ook het domein is ingesteld voor doorsturen van mail.

alvast dank weer

Verwijderd

da's toch zeker wel mogelijk, dat je die Cobalt als smtp server gebruikt voor het nieuwe domein. Vervolgens vertel je die Cobalt dat die mail voor jouw nieuwe domein afgeleverd moet worden bij je Exchange server. Hij is dan een smtp-relay server.

Op je Exchange server maak je een nieuw maildomein aan, en je laat die mail afleveren in de bestaande mailboxen.

• nwagenaar
  • Laatst online: 18:58

nwagenaar

God, root. What's the differen

Wat wij (waarschijnlijk) bedoelen is dat je Exchange gaat gebruiken voor interne en externe e-mail inclusief het gebruik van je nieuwe domein.

Wat je in principe doet is gewoon de cube instellen als internet gateway (je fysieke punt naar het internet toe) terwijl de gebruikers gaan werken op Exchange. De gebruikers merken niks van de cube (ze zien het niet in Exchange) en hoeven dus niet over te schakelen.

Wat je dus zou moeten doen is de cube zo instellen dat het e-mail verstuurd en ontvangt naar buiten (=hupeldepup@provider.nl) toe via relay of directe verzending en dat hij alle inkomende e-mail doorstuurd naar de Exchange server (via mailertable aanpassing in Sendmail) en dat hij e-mail kan ontvangen vanaf de Exchange server.

Je zult dan "gewoon" bij Exchange in moeten stellen dat alle uitgaande e-mail van je gebruikers gerelayed wordt naar de cube toe.

De cube is niet meer dan een ontvangst en verzendbak voor je Exchange server :

(INTERNET)<---->[THA CUBE]<-------->[EXCHANGE]

Ik hoop dat het nu wat duidelijker is :) Je maakt in deze opstelling nog steeds gebruik van Exchange (dus van alle Groupware faciliteiten).

Mijn Neo Geo MVS collectie

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:20
bij je smtp connectors en daar "Virtual smtp server" en laatste tabblad>advanced, daar kun je een "smart host" aangeven, dan gaat alles via die Smart host, in jouwn geval the cube.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• bokkie11
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:25
een vraagje wat is de meer waarde van je sun machine ..

maar ik zou het waarschijnlijk zo doen
de clients sturen AL hun mail naar de exchange en deze kijkt of het intern is.
zo nee dan stuurt hij het door naar de sun machine.

als verzend adres kun je bij exchange gewoon het nieuwe mail adres gebruiken.

voor de inkomende mail zou ik zo doen
de sun krijgt het binnen en stuurt het door naar de goede gebruiker in exchange.

zo hoef je ook niks bij de clients aan te passen.

M3 SR+ deep bleuMidnight grey/ Black /areo Bestel 19/8 restrictie 1/11 vin 11-12 aflevering 14-12

Verwijderd

Topicstarter
bokkie11 schreef op 21 August 2003 @ 17:56:
een vraagje wat is de meer waarde van je sun machine ..

maar ik zou het waarschijnlijk zo doen
de clients sturen AL hun mail naar de exchange en deze kijkt of het intern is.
zo nee dan stuurt hij het door naar de sun machine.

als verzend adres kun je bij exchange gewoon het nieuwe mail adres gebruiken.

voor de inkomende mail zou ik zo doen
de sun krijgt het binnen en stuurt het door naar de goede gebruiker in exchange.

zo hoef je ook niks bij de clients aan te passen.
De meerwaarde is het feit dat de cube rechtstreeks aan het inet hangt in plaats van een dialup (gehuurde lijn). Ook ontlast de cube de server en kan deze (cube)worden ingesteld als firewall/virusscanner etc. Cube heeft dus degelijk meerwaarde. In principe wordt al aan ons domein geadresseerde mail rechtstreeks in de cube gedropt (=rap!) Aangezien de cube rechtstreeks met internet verbonden staat, is het mogelijk om vanaf onze andere site (paar kilometer verderop) mail op hetzelfde domein op te halen. Iedereen in het bedrijf heeft dus hetzelfde email adres.

in ieder geval bedankt voor alle antwoorden, ik ga ermee aan de slag

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op 21 August 2003 @ 13:04:
[...]Als ik dit verander in de active directory springt het adres toch weer terug[...]
Toen je dat e-mail adres veranderde, heb je toen niet dat regeltje zien staan "Automatically update e-mail addresses based on recipient policy"? 8)
Je moet of het vinkje voor die regel uitzetten en al je adressen handmatig wijzigen of je recipient policy wijzigen waarna al je e-mail adressen automatisch gewijzigd worden

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Het was inderdaad de recipient policy die dwars zat, bedankt. Het enig wat ik nu nog moet doen is de andere site op de internet mailserver zetten en het is voor elkaar.

Bedabnkt voor jullie hulp
Pagina: 1