Toon posts:

[XP]Probleem printen vanuit "DOS" -> Netwerkprinter

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De situatie: netwerkje van 4 systemen, met elkaar verbonden via een hub. Op 3 van de 4 systemen draait Windows XP Pro Corp, op 1 systeem (een notebook) draait Windows XP Home.
Op PC3 (Windows XP Pro Corp) is een HP Deskjet 930C aangesloten. Deze is gedeeld en er kan in windows ook vanuit alle systemen worden geprint op deze printer. Aangezien er gebruik wordt gemaakt van een programma waarvan nu alleen nog een DOS-versie te krijgen is (nl. Freepack) heb ik op alle systemen (muv. PC3) het "Net use lpt1: \\PC3\HP930C /persistent:YES" commando gebruikt om toch te kunnen printen vanuit dit DOS-programma (wat volgens hun helpdesk overigens perfect zou moeten functioneren onder windows XP).
Op dit moment werkt het allemaal zoals gepland vanuit de XP Pro Corp-systemen. Als ik echter vanuit het XP Home-systeem wat wil printen vanuit de DOS-prompt, krijg ik sinds kort de melding "Access denied". Het printen vanuit windows gaat op dit systeem zonder problemen.
Ik heb de laatste drivers van HP geinstalleerd (wat ook nodig was om het op de andere systemen te laten functioneren) en het *heeft gewerkt*.

Ik zat er over te denken om dit systeem voortaan naar een bestand te laten "printen" en vervolgens in Windows zelf het bestand naar de printer te sturen. Mijn vraag is nou:

- Is dat verstandig?
- Zo ja. Hoe doe ik dat?
- Zo nee. Andere opties/tips?

BVD

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Access dinied...da's geen probleem van je printerdrivers, maar van de toegewezen rechten. Dikke kans dat je op de XP-home bak iets vergeten bent....hoe je het precies moet doen kan ik niet uit mijn hoofd zeggen, maar weet wel dat hier al behoorlijk wat over is langsgekomen. Gebruik de search ff, dan zou je wel wat wijzer moeten worden, denk ook dat de FAQ misschien wel wat zal hebben.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Nou, kijk...vanaf het moment dat ik op deze systemen XP heb geinstalleerd, is het wat betreft het print-verhaal gewoon 1 grote teringzooi. Ik heb ondertussen ieder mogelijk probleem wat betreft al een keer de revue zien passeren...na vele uren geklooi leek het 2 weken geleden eindelijk naar behoren te functioneren maar nu is het sinds een paar dagen weer helemaal mis. Als het mijn eigen printer was geweest, had ik m zonder enige twijfel al via het raam naar buiten gekieperd.
Omdat het printen vanuit windows op het moment wel goed gaat (afkloppen!), leek het mij wel een goed idee om ervoor te zorgen dat dat DOS-programma voortaan gewoon naar een bestand "print" zodat ik dat vervolgens in windows kan uitprinten. Dan hoef ik de oorzaak/oplossing van het "access denied" probleem eigenlijk niet eens te weten. Wat ik wel moet weten is hoe ik instel dat-ie naar een bestand print ipv naar de printer.