[caraudio] Gebruik van high level inputs

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Hallo allemaal,

Ik wil een versterker in mijn auto plaatsen voor de 80W rms 6x9" speakers die ik achterin heb liggen aangezien mijn 4x50W headunit maar 4x17W RMS kan leveren, wat natuurlijk zonde is van m'n speakers :)

Nu zou ik eigenlijk het liefst gewoon de bestaande speakerdraden gebruiken, zodat ik niet een hele signaalkabel naar achteren hoef te leggen, maar nu vraag ik me af hoe het zit met de geluidskwaliteit als ik high level inputs gebruik.
Als ik mijn headunit vol open zet dan neem ik aan dat die wel wat vervormt (niet geprobeerd though) en dat wordt natuurlijk versterkt door die versterker dan, dat begrijp ik. Maar loopt het vermogen wel een beetje parallel met mijn headunit? Dwz dat als ik het volume daar 50% openzet die versterker ook 50% van zijn vermogen uitstuurt en als ik mijn headunit helemaal opengooi die versterker ook voor de volle 100% gaat? Want zoals ik het zie zou je dan met een radio die bwz. 10W uitzend minder geluid uit de versterker krijgen dan met een radio die 20W uitzend. Of zie ik dat verkeerd?

En mochten die high-level inputs nu geen goede optie zijn, weet iemand dan of de lijnuitgang op mijn (lower-end) Clarion DB538RMP fader-gestuurd is? Ik kan het nergens vinden en ik weet niet wat het meeste voorkomt bij autoradio's.

Tnx alvast :)

Verwijderd

Waarschijnlijk zal hij fader gestuurd maar je hebt ook altijd nog zoiets als een gain op je versterker natuurlijk. Als ik jou was dan ik toch maar gewoon een tulpstekker trekken. Iets meer werk maar je hebt wel veel betere geluidskwaliteit. Heb je al een idee welke versterker het gaat worden?

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Als het even kan, gebruik dan gewoon de RCA uitgang. Ik heb echter hier en daar wel gebruik gemaakt van high-level inputs en om nou te stellen dat dit dramatische gevolgen heeft voor de geluidskwaliteit, nou nee. Het is niet beter dan tulp, maar ook niet heel veel slechter. Probeer het eens, je kan altijd nog een tulpkabel leggen.

• Stefetta
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-04-2023
Voor het aansturen van je versterker moet je altijd je RCA's gebruiken, ik bouw zelf al jaren voor vrienden installaties in en heb zelf ook een redelijke Sound Quality installatie in mn auto. Waarom de RCA's gebruiken? Omdat de geluidskwaliteit zeer zeker beter is, als mensen zeggen ik hoor niet echt verschil dan kan dat kloppen, waarom? Omdat alleen goedkope versterkers High-End ingangen hebben en de geluidskwaliteit dan toch al niet denderend is. Jij vroeg ook of het uitgangssignaal van je radio vervormd, dit gebeurt inderdaad. Daarom is het aan te raden om je versterker op de volgende manier af te stellen:

- Draai de gain op je verterker helemaal dicht
- Zet je radio aan en zet het volume op 2/3 van het maximale
- Draai vervolgens je gain open tot dat het geluid begint te vervormen en draai je gain dan iets terug
- Wil je je geluid qua bass aanpassen stel dan je bass bij en herhaal de procedure.

Als je nog geen versterker hebt let er dan op dat je bij aanschaf wel een merkversterker koopt, heb zelf in het begin vaak merkloze rommel gehad en dat valt op den duur altijd tegen.

Succes!

• Bigs
  • Niet online
-dubbel-

[ Voor 98% gewijzigd door Bigs op 21-08-2003 11:25 ]

• Bigs
  • Niet online
Tnx voor de tips Stefatta. Ik denk dat ik toch maar gewoon een tulpkabel trek dan. Dan kan ik eventueel de speakerkabels die er nu liggen nog gebruiken om mijn composet voorin aan te sturen.

Ik zat te denken aan een Magnat Scorpion:
Systeem 2- Channel Amplifier
Freq.bereik 5-75.000Hz (-3dB)
THD <0.02% (1 kHz.)
Max Power 4 Ohm 2x150 / 1x400 Watt
RMS Power 4 Ohm 2x75 / 1x200 Watt
Ik wil namelijk niet al te veel uit geven en Magnat heeft wel een gunstige prijs/kwaliteit verhouding. En die 2x75W RMS is natuurlijk precies wat ik nodig heb.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Als je enigzins budget hebt, spaar dan door voor een 4 kanaals. Daar heb je in de toekomst echt veel meer aan, zeker als er actieve high/low pass filters aan boord zitten.

Verwijderd

Net zoals Wekkel zegt, koop een vierkanaals daar heb je altijd meer aan. Zeker nu je zegt dat je je 6x9 en je compo aan wil sturen. Of je kan beslissen om er in de toekomst nog een keer een sub op aan te sluiten.

Qua versterkers zijn Magnatjes best wel aardig alleen halen ze lang niet het aangegeven vermogen. Twee 75Watt RMS is ook heel erg veel btw, ik denk dat je met een Watt of 40 a 50 al zeer goed geluid uit die speakers kan krijgen.

• Bigs
  • Niet online
Ok, ik ben nu dus een beetje aan het rondkijken naar vierkanaals versterkers en ik heb nu een aantal mogelijke opties, waaronder een JBL en een Signat, maar ik zag bij Ron de Vries ook deze Sony staan:

http://www.sounddomain.com/sku/SONXM604EQX

Op zich qua features best mooi, vooral de equalizer spreekt mij wel aan, maar heeft iemand ervaring met Sony versterkers? Ik hoor over Xplod speakers namelijk nooit zo veel goeds, maar met Sony versterkers (buiten de auto) heb ik op zich geen slechte ervaringen.

Afbeeldingslocatie: http://images.cardomain.com/products/son/SONXM604EQX_1.jpg

De listprice op sounddomain is $300, bij Ron de Vries kost hij nu 134 euro, wat dus ook de reden van mijn interesse is. Ik kan ook 100 euro meer betalen voor een versterker die iets beter is, maar ik geef natuurlijk zo min mogelijk uit.

[ Voor 11% gewijzigd door Bigs op 28-08-2003 00:20 ]

• Bigs
  • Niet online
Hmm.. ik moet ook niet na middernacht posten, dan ziet niemand het meer :)

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-02 14:55

dominic

will code for food

Een vriend van mij heeft een tijdje terug een Sony Xplod GM-460GTX geinstalleerd (nieuwste model), zeer veel vermogen iig en alle benodigde features.

Het mooiste is: hij's niet heel erg duur vergeleken met versterkers in dezelfde klasse van andere merken..

Download my music on SoundCloud

Pagina: 1