[Kingston Hyperx PC2700] Wat zijn juiste standaard timings

Pagina: 1
Acties:

• steven2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08 12:40
Ik heb mijn BIOS van mijn moederbord geflasht, maar nu weet ik niet meer de juiste timings :?

Weet iemand wat de juiste timings zijn?

ASUS Sabertooth X79, Intel Core i7 3930@3800MHz, 16 GB DDR3 (G.Skill F3-17000CL9Q-16GBZ), XFX Radeon R9 290, Sound Blaster X-Fi XtremeMusic, 1x 256 GB Samsung 840 pro SSD, 1x 1 TB Samsung Spinpoint F3, 1 x 3 TB Seagate ST3000DM001

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-08 21:56
staat dat niet op de site van Kingston?
zoals ik het kon vinden met google: 2-2-2-6 of 2-2-2-5 (dit is volgens mij de LL versie)

[ Voor 22% gewijzigd door Crash op 21-08-2003 00:30 ]

• steven2
Als ik hem namelijk de SPD laat gebruiken, dan komt het op 2-2-2-4 te staan en wil hij niet meer booten

ASUS Sabertooth X79, Intel Core i7 3930@3800MHz, 16 GB DDR3 (G.Skill F3-17000CL9Q-16GBZ), XFX Radeon R9 290, Sound Blaster X-Fi XtremeMusic, 1x 256 GB Samsung 840 pro SSD, 1x 1 TB Samsung Spinpoint F3, 1 x 3 TB Seagate ST3000DM001

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
De SPD zou de juiste waardes moeten weergeven. Als hij niet meer boot met die instellingen moet je gewoon andere instellingen proberen. Iets wat overigens puur om het proberen is want als je het zaakje niet aan de praat krijgt met de default timings is er sowieso iets mis. Je geeft verder ook geen enkele info zoals welk bord je hebt maar een optie is het BIOS terug te flashen (of heb je het BIOS niet geflashed puur omdat je een nieuwere versie wilt?).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• steven2
Ik heb mijn MSI k7N2G-ILSR geflashed omdat ik morgen mijn 3000+ binnen krijg. Nu kreeg ik vanavond spontaan een reboot en ik vraag mij nu af of het nu aan de flash ligt of aan de verkeerde timing van het geheugen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kijk eens naar wat voor chips er op die DIMMs zitten, als je de nummers op die chips post, kunnen wij misschien eea erover zeggen. Kingston bakt geen eigen chips maar gebruikt ze van tig andere leveranciers. Alleen 'Kingston' zegt dus geen zak.

Oslik blyat! Oslik!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-08 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

Yup, ik heb twee reepjes (DC ownage ;)) van het iets snellere soort, namelijk PC3000 HyperX. En ook dat heeft 2-2-2-5 als vaste mem-instellingen. Overigens gebruik ik 2-3-3-3 als instellingen, dat werkt net ff lekkerder in combo met mijn chipset en fsb (191mhz) :)

LinkedIn
Instagram

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat is de module, nog steeds niet de gebruikte chips. Er kan van alles onder die heatsink zitten :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

De gebruikte chips boeien niet imo. TopicStarter wil nl. weten wat de standaardtimings zijn van het stripje, niet hoever hij kan overklokken.

In de SPD staat een tabel (met als standaard-timing 2-2-2-5-1) die met Aida32 etc uitgelezen kan worden. Voor alle KHX2700/512 is die SPD instelling hetzelfde volgens de website van Kingston en worden ze buiten die adressering nog op een dozijn andere timings (ook strakkere) getest.

Gewoon op USE SPD zetten of de laagste timing instellen en memtest draaien, daarna op de defaults of op de 2na laagste instelling die het bordje lust.

Overigens zijn er tal van chipsets die een lossere timing willen of een lagere geheugenbus icm HyperX bij een hogere CPU FSB.

edit:
Controleer ook of je geheugen Vdd wel op 2,6V staat in de bios en of het terugflashen van je vorige biosversie het probleem weer oplost.

SPD wil juist niet werken -> daarom ook de laagste timing instellen die mogelijk is - als die daar niet mee werkt kun je wel op je kop gaan staan maar ligt het toch aan iets anders (in de biosinstellingen/flash) en heb je nog niets aan de gegevens van de geheugenmodules omdat het toch ooit goed gefunctioneerd heeft (tot aan zijn biosflash).

omdat twee Kingston modules met exact dezelfde P/N volstrekt andere chips gebruikten -> imo met een SPD die verschillend was (foute batch) en welke wél wilde werken op lagere mem/fsbus.

voor compatibiliteit bestaat geen 'hyperx' -> klopt als een bus - is een marketingnaam waar die compatibiliteitsproblemen in de GoT-search onder gepost worden omdat veel mensen daar geen benul van hebben. ;)

moet je echt minimaal weten tot hoeveel ns de chips gerate zijn ->
http://www.valueram.com/datasheets/KHX2700_512.pdf
"sixteen 32M x 8-bit (8M x8-bit x 4 Bank / 166MHz, 6ns) DDR333 SDRAM in TSOP packages"
Clock Cycle Time (tCK) = 6ns (min.) / 12ns (max.)
Row Cycle Time (tRC) = 60ns (min.)
Refresh Row Cycle Time (tRFC) = 72ns (min.)
Row Active Time (tRAS) = 42ns (min.) / 100,000ns (max.)

Ik laat dit draadje verder met rust - succes!

[ Voor 136% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2003 15:06 ]

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 21 August 2003 @ 11:15:
De gebruikte chips boeien niet imo. TopicStarter wil nl. weten wat de standaardtimings zijn van het stripje, niet hoever hij kan overklokken

In de SPD staat een tabel (met als standaard-timing 2-2-2-5-1) die met Aida32 etc uitgelezen kan worden. Voor alle KHX2700/512 is die SPD instelling hetzelfde volgens de website van Kingston en worden ze buiten die adressering nog op een dozijn andere timings (ook strakkere) getest.
SPD zet ze bij hem op 2-2-2-4. Dat kan een fout zijn in de SPD, of een fout in de uitlezing/interpretatie van SPD door BIOS. Doet er eigenlijk niet zoveel toe. In ieder geval is het te hoog gegrepen voor de chips. En om een inschatting te doen over wat voor hen in-spec is, moet je echt minimaal weten tot hoeveel ns de chips gerate zijn.
Gewoon op USE SPD zetten of de laagste timing instellen en memtest draaien, daarna op de defaults of op de 2na laagste instelling die het bordje lust.
Zie boven, SPD wil juist niet werken, vandaar zijn vraag :z
Overigens zijn er tal van chipsets die een lossere timing willen of een lagere geheugenbus icm HyperX bij een hogere CPU FSB.
Dat is een compatibiliteitsissue, en voor compatibiliteit bestaat geen 'hyperx', alleen de chips erop. Ik kan even geen link geven, maar er was recentelijk nog een topic waar juist problemen waren omdat twee Kingston modules met exact dezelfde P/N volstrekt andere chips gebruikten...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1