Toon posts:

[winXP] Harde schijf problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een paar dagen terug plaatste ik al het topic [rml][ XP] Setup heeft geen toegang tot hd[/rml]> kort samengevat: ik wilde XP installeren. winXP en win95 hadden echter geen toegang tot mijn schijf, maar in win98 waren de schijven wel benaderbaar. Fdisk werkte nergens, ook niet bij win98 (schijven zijn in dos wel zichtbaar).

Na zo ongeveer alles gedaan te hebben wat ik meer kon bedenken en vinden op GoT (IDE kabels vervangen, geheugen vervangen, jumpers anders gezet, pri. / sec. slave / master omgezet, bios geflashed, geformateerd en nog een hele waslijst die ik jullie zal besparen) heb ik de hd in een andere computer ingebouwd. En tot mijn verbazing: ook hierbij precies dezelfde error's. Echter, een kleine vooruitgang: als ik mijn wel goed werkende hd aansluit, dan boot op win98 floppy, Fdisk opstart, en dan kies voor wissel van schijf (goede hd staat dan op master), kan ik vreemd genoeg wél mijn normaal niet werkende hd partitoineren. Dit heb ik vervolgens maar gedaan, maar helaas, ook dit mocht niet baten.

Ik heb sterk het vermoeden dat mijn hd niet helemaal goed meer is, maar het blijft gek dat alles het onder win98 wel doet. Meestal is dat toch geen kapotte hd maar hardwareconflicten. Dat laatste zou alleen wel raar zijn, aangezien ik nu in twee computers precies hetzelfde heb.

Heeft iemand nog een briljant idee, of is mijn hd echt kapot (en moet ik overgaan op win98 :()

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-03 20:54

wowi

Virus test doen en diagnose programma van de fabrikant van je harde schijf downloaden.
eventueels een bootsector schrijven op die harde schijf
met het commando fdisk /mbr

[ Voor 40% gewijzigd door wowi op 20-08-2003 21:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
/mbr heb ik al geprobeerd, geen resultaat. En waarom virustests op een leeg systeem?

Diagnoseprogramma is wel een idee ja.

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-03 20:54

wowi

Je kunt een bootsector virus hebben nl en als je formatteerd helpt dat niks
virus blijft gewoon in de bootsector zitten tenzij je het overschrijft met fdisk /mbr
dan schrijf je een nieuwe bootsector weg.
Elke fabrikant heeft wel zo'n programma.

[ Voor 10% gewijzigd door wowi op 20-08-2003 21:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb mijn harde schijf gecontroleerd met een programma, maar er werden geen fouten gevonden...

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie overigens zojuist dat de schijf wel wordt herkent in windows, als "Lokaal station (I:)". Als ik er echter op klik staat er dat de schijf niet toegankelijk is, en daaronde de melding "de parameter is onjuist"... Ook staat hij niet in schijfbeheer onder computerbeheer.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2003 00:09 ]

Verwijderd

voer een "low level format" uit met de diagnosetools van de betreffende harddisk fabrikant.

stel in het bios de volgorde van opstarten in, met als eerste "opstarten van cdrom" en disable de optie virus detect in het bios

plaats nu de windows xp cdrom en alles zou verder moeten werken volgens de keuze menu's die verschijnen.

(natuurlijk hangt je hdd aan ide 0 en is als master ingesteld en hangt je cdrom aan ide 1 en is als master of slave ingesteld)

het zou zo moeten werken

:Y)

Verwijderd

Topicstarter
low level format zal ik eens proberen, zag het wel als optie maar kreeg toen de melding dat ik dan ook mijn andere hd's er beter uit kan halen. Had ik even geen zin meer in zo laat, dus dat wordt morgen.

De bios heeft als eerste al opstarten van cdrom en ook virus detect staat op disabled. Hdd heeft al overal aan gehangen, maar zal hem morgen wel weer master maken (staat nu slave met werkende hd als master) als ik er toch die "low level format" er overheen moet gooien.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 21 augustus 2003 @ 00:17:
voer een "low level format" uit met de diagnosetools van de betreffende harddisk fabrikant.
Waarom LowLevelFormat doen? Dat is alleen nuttig wanneer je bad sectors hebt en jouw garantie allang is verlopen :)
Verwijderd schreef op 21 augustus 2003 @ 00:08:
Ik zie overigens zojuist dat de schijf wel wordt herkent in windows, als "Lokaal station (I:)". Als ik er echter op klik staat er dat de schijf niet toegankelijk is, en daaronde de melding "de parameter is onjuist"... Ook staat hij niet in schijfbeheer onder computerbeheer.
Kun je er ook niet op rechtsklikken - formatteren?

Wel, als er nog data op staat dat je zou willen redden, probeer het eens met GetDataBack. Zie ook de FAQ van dit subforum onder "Hoe krijg ik verloren gaande data terug" :) Als het allemaal echt op niks uitloopt, dan zou ik de MBR van de schijf eens leeggooien met debug of MBRwork. Meer is te vinden in de FAQ onder "Mijn harddisk doet vaag" B)

[ Voor 10% gewijzigd door BalusC op 21-08-2003 07:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Formateren werkt ook niet. Overigens, welke ide / jumper instellingen ik ook neem, altijd krijg ik dezelfdemelding dat de parameter onjuist is en de schijf niet toegankelijk.

Ik zal dat van MBR eens in de FAQ bekijken. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2003 14:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het is gelukt. :) Een "low level format" deed wonderen, schijfje draait weer perfect. Het is een beetje late reply (drukdrukdruk), maar misschien dat anderen ooit een soortgelijk probleem hebben, en dan staat er iig een werkende oplossing. :)

Nog bedankt voor de hulp!

Verwijderd

probeer ook ff Gdisk (geen Fdisk maar Gdisk)

edit: hehe hij doet het alweer :)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2003 13:27 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 28 augustus 2003 @ 13:26:
probeer ook ff Gdisk (geen Fdisk maar Gdisk)

edit: hehe hij doet het alweer :)
Dus: in de toekomst gewoon het hele topic doornemen :z ;)
Pagina: 1