Toon posts:

[Server] Wat kost dat nou op jaar basis

Pagina: 1
Acties:
  • 70 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ok even het hele verhaal, me ouders beginnen te "whinnen" (vrij vertaald "te huilen") dat een servertje runnen zoveel zou kosten op jaar basis qua energie. Ze smijten me berekeningen naar me hoofd van 250 a 300 euro op jaar basis etc. Persoonlijk kan ik me dat niet voorstellen.

Een servertje neem ongeveer zon 60 a 70 watt tot zich. Nu is dit natuurlijk 24/7 en ik weet dat als je een bepaalde hoeveelheid energie gebruikt je daar ook weer meer belasting etc etc over moet gaan betalen maar als ik zelf ga rekenen kom ik heel ander uit:

70 watt (worst case) * 24 * 7 * 56 = 658560 watt uur = 658,56 kilowattuur (right? of maak ik een denk fout? natuurkunde was voor mij ook alweer ff'tjes geleden :) ) dat getal * 0,17 eurcent per kilowatt uur

Kom ik op het magistrale bedrag van (tromgeroffel) 111 euro per jaar. Wat hier dus nog niet in zit zijn die heffingen voor veel verbruik blabla etc.

Maar volgens mij doe ik toch echt wat fout want volgens mij zou het goedkoper moeten uitvallen. Hebben mensen hier welleens uit gerekend wat het kost om een server 24/7 te runnen?

Verwijderd

Het zou zo maar kunnen dat je ouders dag/nacht stroom hebben. Het zou ook zo maar kunnen dat je server geen 70w continu vraagt, je komt alleen achter het verbruik door te meten, een weekje ofzo. Ten derde zou het zo maar kunnen dat jaren soms 52 weken hebben. Die 13e maand waar je pa het soms over heeft, die bestaat niet echt :)

• Neman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-07 12:47

Neman

Een uit de lucht gegrepen naam

Dit is al heel vaak voorbij gekomen: [search=wat verbruikt een computer]

[ Voor 43% gewijzigd door Neman op 20-08-2003 21:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb met een energie meter eventjes gechecht hoeveel watt hij tot zich neemt, en het is 70 watt, met acpi etc moet ik er denk ik nog wel wat af kunnen schaven, en we hebben idd dag en nacht stroom en dat maakt het ook al iets goedkoper.

Het is idd wel vaker voorbij gekomen, maar waar ik meer op doel is zijn die kosten van al die heffingen echt zo hoog als me ouders claimen? kijk stroom op zich kost maar 0,17 euro cent. Maar als je boven bedrag A uitkomt moet je opeens heffing B - C - D - E - F - G en H gaan betalen wat het allemaal stervens duur (kennelijk) maakt.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2003 21:13 ]

• wizzzzzz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-07 14:35
Ik heb afgelopen 9 maanden 2 machines extra (2 x P4) de seti client 24/7 laten draaien.
Vorige week kregen we de afrekening voor de elektriciteit.
Was 350 euro meer dan vorig jaar.
Dat was toch wel ff schrikken.

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:07
Maare...een p4 verbruikt veel, vooral als je die stresst en het zijn nog eens 2 pc's ook.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-08 11:30

Speedpete

was barman

PASware schreef op 20 August 2003 @ 21:59:
Maare...een p4 verbruikt veel, vooral als je die stresst en het zijn nog eens 2 pc's ook.
9 maanden, 2 machines, 350 euro

12maanden, 1machine: (350 / 18) * 12 = 233 euro.

Overtuig je ouders er van dat een P4 2x zoveel stroom slokt en je hebt een redelijke schatting... met de nadruk op redelijk.. (en krek, dat komt nog dicht in de buurt van jouw bedrag ook...)

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:51

LopeZ

Too much is never enough

Dit komt al zovaak langs, zie de zoek :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.