Soundblaster AWE64 met SPDIF-out

Pagina: 1
Acties:

• LoEnaTiQ
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-02 23:23

LoEnaTiQ

Who? What? Where?

Topicstarter
Hoi hoi beste mede-tweakers,

ten eerste wil ik zeggen dat ik de search gebruikt heb, maar daar heb ik dus totaal geen info hierover kunnen vinden. Wellicht omdat dit ook over een vrij oude geluidskaart gaat.

Mijn vraag: Is de 20-bits digitale SPDIF-uitgang op de Soundblaster AWE64 Gold hetzelfde als een coaxiale digitale uitgang, die op de coaxiale digitale ingang van de meeste recievers in kan???

Heeft iemand enig idee? Waarom ik dit vraag is, omdat ik net een Yamaha reciever heb gehaald en nog steeds een Soundblaster AWE64 in mijn pc heb zitten. Wil dus met die SPDIF-uitgang DTS of DD5.1 bij het kijken van DVD's afspelen. Is dit mogelijk als ik zo'n coaxial digitale kabel koop?

>> http://www.yamaha.co.jp/e...v/products/pc/rpu200.html

| My SpiderWeb |

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:16
Nee, in de tijd van de AWE64Gold was er nog geen DTS of DD beter gezegd AC3
Het is een PCM 16 bits 44 Khz uitgang, hij werkt wel op je reciever maar alleen stereo

diskeltische lurker

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-08 18:08

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Nee, dat kan inderdaad niet. Wel even - snif - met weemoed terugdenken aan een fantastische hobby geluidskaart.

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:43

houthakker

Poehé

mmm, kun je bij een dvd programma de spdif selecteren? Dus direct uitspugen van AC3 door de digitale uitgang. Ik heb een Soundblaster Live! 4.1 (dus geen 5.1) en die kon dat ook gewoon als had hij geen 5.1. Misschien dat het echt niet kan, maar proberen kan geen kwaad.

Ik heb overigens dezelfde versterker, mooi ding hè :P, maar ik snap nog steeds niet hoe ik kan opnemen met dat apparaat. Want bij volume eigenschappen geeft hij aan dat er geen opneem aparaat is. En de software op de yamaha site zijn alleen voor de RP-U70 en die werkt ook idd niet op de RP-U200

[ Voor 36% gewijzigd door houthakker op 22-08-2003 13:53 ]

Specs

• technopeuter
  • Laatst online: 13:16
ja ooit (98)nog 350 gulden voor betaald (retail versie) omdat ik dacht dat deze 3d geluid kon
Nooit iets byzonders (dat de prijs rechtvaardigde) mee gedaan.

diskeltische lurker

• BadMotha
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-03-2024

BadMotha

be creative!

SPDIF is volgens mij een standaard. (SonyPhilips Digital Interface)
flans ff een kabeltje in elkaar,
kies bij PowerDVD voor Digital output only,
en dan het geluid van de digitale uitgang doorsluizen naar je versterker?

wat voor aansluiting is die digitale output ookalweer?(3,5 mm of tulp?)
(een 3,5 monoplug aan een enkele tulpkabel bakken is toch niet zo moeilijk)

oude specs alu kassie We zijn op de wereld -om mekaar (4x)- te helpen nietwaar??-=-

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 01:12

GaMeOvEr

Is een hork.

Je kan hem wel aansluiten en je zult ook geluid krijgen, echter alleen stereo, omdat de AWE64 Gold geen DTS/DD stream kan herkennen (Die er toen al zeker was, Dolby Digital is er al sinds midden jaren 80, echter niet op consumentenapparatuur. ;) ).

Dus 2.0 maximaal. :)

Aannames zijn fataal.

• houthakker

houthakker

Poehé

BadMotha schreef op 22 August 2003 @ 14:10:
SPDIF is volgens mij een standaard. (SonyPhilips Digital Interface)
flans ff een kabeltje in elkaar,
kies bij PowerDVD voor Digital output only,
en dan het geluid van de digitale uitgang doorsluizen naar je versterker?

wat voor aansluiting is die digitale output ookalweer?(3,5 mm of tulp?)
(een 3,5 monoplug aan een enkele tulpkabel bakken is toch niet zo moeilijk)
idd, gewoon ff proberen

Specs

• LoEnaTiQ

LoEnaTiQ

Who? What? Where?

Topicstarter
Nou, alvast bedankt voor diegene allemaal die hebben gereageerd, want alle adviezen zijn welkom.

Ik heb nu toch maar een coaxiale digitale kabel gehaald en er komt inderdaad volgens mij stereo geluid uit die SPDIF uitgang. Al maakt die Yamaha reciever er een dolby prologic van :P vindt ik het jammer dat ik geen DTS of DD5.1 kan gebruiken :(

Ik heb het idee dat ik zowieso een 2-pins SPDIF-in op de geluidskaart moet hebben, naast de analoge 4-pins aansluiting, om mijn dvd-rom met een "digital audio cd cable" aan te kunnen sluiten. Waardoor ik wel direct geluid digitaal door kan sturen. Het lijkt me dan ook tijd om maar eens op zoek te gaan naar een nieuwe geluidskaart met digital out met DTS en DD5.1 ondersteuning.

| My SpiderWeb |

• houthakker

houthakker

Poehé

Mmm, ik zie dat je een AMD processor hebt, dan zou ik gaan voor een nieuw moederbord, namelijk 1 met een SoundStorm ob geluidskaart, die AC3 kan encode. Dan heb je ook nog profeit van 5.1 in games.

Specs

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 01:12

GaMeOvEr

Is een hork.

LoEnaTiQ schreef op 24 August 2003 @ 13:53:
Nou, alvast bedankt voor diegene allemaal die hebben gereageerd, want alle adviezen zijn welkom.

Ik heb nu toch maar een coaxiale digitale kabel gehaald en er komt inderdaad volgens mij stereo geluid uit die SPDIF uitgang. Al maakt die Yamaha reciever er een dolby prologic van :P vindt ik het jammer dat ik geen DTS of DD5.1 kan gebruiken :(
Klopt, je receiver ziet een PCM 2.0 signaal. :) (44/48 Khz 16 bits)
Ik heb het idee dat ik zowieso een 2-pins SPDIF-in op de geluidskaart moet hebben, naast de analoge 4-pins aansluiting, om mijn dvd-rom met een "digital audio cd cable" aan te kunnen sluiten. Waardoor ik wel direct geluid digitaal door kan sturen.
Klopt. Wat er nu gebeurd : Signaal gaat analoog van de DVD speler naar je AWE64, die het vervolgens digitaal naar je receiver stuurt. :)
Het lijkt me dan ook tijd om maar eens op zoek te gaan naar een nieuwe geluidskaart met digital out met DTS en DD5.1 ondersteuning.
Als je 5.1 vanuit je PC wilt hebben, zal dat wel moeten ja. ;)

Aannames zijn fataal.

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-07 13:01

Flotter

Pelipper!

GaMeOvEr schreef op 24 August 2003 @ 22:05:
[...]
Klopt. Wat er nu gebeurd : Signaal gaat analoog van de DVD speler naar je AWE64, die het vervolgens digitaal naar je receiver stuurt. :)
[...]
Fout.

Een cd-signaal gaat analoog van de dvdspeler naar de AWE64, die het vervolgens digitaal naar de receiver stuurt.
DVDgeluid gaat gewoon samen met het beeld (zit immers in 1 bestand) digitaal via de ide-kabel en wordt door de dvdsoftware gedecodeerd en als stereo (of Dolby surround) digitaal naar de geluidskaart gestuurd. Dat analoge kabeltje heeft er verder niks mee te maken.

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

• LoEnaTiQ

LoEnaTiQ

Who? What? Where?

Topicstarter
Volgens een review op CNET heb ik dit gevonden over mijn nieuwe reciever:

"In addition to control, the USB interface can be used to bypass your sound card and route digital audio directly from your PC to the RP-U200. This includes the ability to send multichannel 5.1 audio from your DVD playback software if it supports that feature"

http://reviews.cnet.com/Y...505-6462_7-7456829-2.html

Had hier eerst helemaal niet aan gedacht, dit betekent dus dat mijn USB toch al een digitale aansluiting heeft voor het geluid, hetzelfde als een optisch of coaxiale aansluiting. Hierbij wordt mijn geluidskaart overgeslagen, die toch al geen DTS of DD5.1 kon weergeven :P Zodoende is het dus toch mogelijk DTS of DD5.1 via mijn reciever weer te geven zonder een nieuw geluidskaart te hoeven kopen :D (yay, het scheelt me weer geld ... )

Nou, na een beetje lopen stuntelen met de instellingen, is het volgens mij dan ook gelukt om DTS / DD5.1 op mijn pc weer te geven. Het enige wat ik moest doen was, in zowel powerdvd als het bijgeleverde Yamaha software, enkel in te stellen dat de sound output via 6 speakers gaat. Volgens mij decodeert powerdvd nu de soundstream via de cpu, want in de handleiding staat het volgende:

"De indicators DTS / 5.1CH en DD5.1 verschijnen niet wanneer geluidssignalen worden gedecodeerd op de computer (met DVD-weergavesoftware, enz.)."

Dit is volgens mij dan ook het geval. Ik zie geen logo's, enkel het teken [ USB PCM ] verschijnen wanneer ik iets afspeel. Ik vraag me nu af of het mogelijk is om de geluidssignalen te laten decoderen via mijn Yamaha reciever, want dat scheelt mijn PC weer aan rekenkracht. Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan laten doen, qua instelling in powerdvd misschien? :? :? :?

PS: Ik gebruik trouwens PowerDVD XP 4.0 retail versie ... :z

[ Voor 5% gewijzigd door LoEnaTiQ op 25-08-2003 22:49 ]

| My SpiderWeb |

• houthakker

houthakker

Poehé

LoEnaTiQ schreef op 25 augustus 2003 @ 22:39:
Volgens een review op CNET heb ik dit gevonden over mijn nieuwe reciever:

"In addition to control, the USB interface can be used to bypass your sound card and route digital audio directly from your PC to the RP-U200. This includes the ability to send multichannel 5.1 audio from your DVD playback software if it supports that feature"

http://reviews.cnet.com/Y...505-6462_7-7456829-2.html

Had hier eerst helemaal niet aan gedacht, dit betekent dus dat mijn USB toch al een digitale aansluiting heeft voor het geluid, hetzelfde als een optisch of coaxiale aansluiting. Hierbij wordt mijn geluidskaart overgeslagen, die toch al geen DTS of DD5.1 kon weergeven :P Zodoende is het dus toch mogelijk DTS of DD5.1 via mijn reciever weer te geven zonder een nieuw geluidskaart te hoeven kopen :D (yay, het scheelt me weer geld ... )

Nou, na een beetje lopen stuntelen met de instellingen, is het volgens mij dan ook gelukt om DTS / DD5.1 op mijn pc weer te geven. Het enige wat ik moest doen was, in zowel powerdvd als het bijgeleverde Yamaha software, enkel in te stellen dat de sound output via 6 speakers gaat. Volgens mij decodeert powerdvd nu de soundstream via de cpu, want in de handleiding staat het volgende:

"De indicators DTS / 5.1CH en DD5.1 verschijnen niet wanneer geluidssignalen worden gedecodeerd op de computer (met DVD-weergavesoftware, enz.)."

Dit is volgens mij dan ook het geval. Ik zie geen logo's, enkel het teken [ USB PCM ] verschijnen wanneer ik iets afspeel. Ik vraag me nu af of het mogelijk is om de geluidssignalen te laten decoderen via mijn Yamaha reciever, want dat scheelt mijn PC weer aan rekenkracht. Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan laten doen, qua instelling in powerdvd misschien? :? :? :?

PS: Ik gebruik trouwens PowerDVD XP 4.0 retail versie ... :z
Volgens mij kan dat niet, ik heb m'n RP-U200 met een coax kabel aan m'n soundblaster live! gehangen. Het is eigelijk een Soundblaster Live 1024, maar ik heb hem gemod naar Soundblaster Live 5.1. Best geil, dvdtje aan, en de logootjes van DD5.1 & DTS verschijnen op het display :9~

Specs

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Volgens mij kan het wel via USB. Ik heb hem namelij ook en in de RP-U200 zit gewoon een 5.1 gebluidskaart ingebouwd die je via USB aan je PC hangt. In principe hoef je dus geen nieuwe geluidskaart te kopen op deze manier.
Alleen moet je wel DVD-software met een DTS/DD-software-decoder hierbij hebben. Maar ik dacht dat zowiezo PowerDVD dat wel heeft.
Het is dus niet zo dat de DD/DTS stream via USB naar je RP-U200 gestuurd kan worden.

Je RP-U200 kan echter niet via USB je wat rekenwerk uit handen nemen. Dan zal je het toch echt op een moderne geluidskaart met een optische uitgang aan moeten sluiten.

*-=bas=- denkt terug aan zijn AWE32 met digitale uitgang voor enkel en alleen de MIDI zooi. :Z:z:Z

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

OT/
hoe kan je je 1024 naar een 5.1 modden dan??
/OT

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:42

JWO

houthakker schreef op 25 augustus 2003 @ 22:55:
[...]

Volgens mij kan dat niet, ik heb m'n RP-U200 met een coax kabel aan m'n soundblaster live! gehangen. Het is eigelijk een Soundblaster Live 1024, maar ik heb hem gemod naar Soundblaster Live 5.1. Best geil, dvdtje aan, en de logootjes van DD5.1 & DTS verschijnen op het display :9~
ehh daarvoor hoef je niets te modden hoor ;) dat doet de 1024 ook al

• houthakker

houthakker

Poehé

Klopt, maar dan kun je geen aanpassingen doen, in bij de creative volume settings. Je kunt de kaart modden door een smb-ictje d'r af te solderen en opnieuw te programmeren (staat ergens bij nieuws van een jaar geleden). Het is wel een hoop gefriemel, en als je nog geen geluidskaart hebt, kun je beter meteen een 5.1 kaart kopen met digitale uitgang (bij voorkeur met optische :9, dus geen creative).

Specs

Pagina: 1