[EL] IR ontvanger, zelfbouw.

Pagina: 1
Acties:
  • 310 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Topicstarter
Ben al 2 dagen aan het prutsen met het bouwen van een IR ontvanger aan de COM poort. Design komt van deze website en is simpel en helder.

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/novh/img/schema.gif

Er is echter 1 probleem, hij werkt niet. :)
Wat ik ook probeer ik krijg geen enkele respons van die IR module. Na een hoop te hebben doorgemeten kom ik een aantal vreemde dingen tegen. De transistor moet minimaal 6.7 volt op de IN hebben om 5 volt op de OUT te geven. Ik meet echter een spanning van 5 volt op de IN en 3.xxx op de OUT.
Als ik VOOR de diode meet dan heb ik daar -11 volt, dat kan volgens mij ook niet helemaal de bedoeling zijn.

Wie kan mij helpen om het probleem te traceren. Ik zal zo nog proberen een foto te maken van wat ik nu in elkaar heb geprutst.

de betaler vervuilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoeiman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-09 14:03

Snoeiman

Snoeien maar!!!

jouw "transisor" is een IC2 - spanning regelaar, waarschijnlijk van het type 78L05? of niet?

Man heb ik last van RSI of dislectie!!!

[ Voor 24% gewijzigd door Snoeiman op 20-08-2003 19:17 ]

Het wordt tijd de modificaties van de aanpassingen bij te stellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Topicstarter
Dit is het lijstje componenten:
* IC1 - TSOP1738
* IC2 - 78L05
* C1 - 10 µF, 16V
* C2 - 100 nF
* D1 - 1N4148
* R1 - 4,7 KOhm
* Female SUB-D connector

de betaler vervuilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 16:20
Ik geloof dat er iets was dat sommige pc's (vnl. laptops) niet genoeg spanning afgaven op de compoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoeiman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-09 14:03

Snoeiman

Snoeien maar!!!

Probeer eens zonder IC1 nog eens de spanning te meten op poot 3 van IC2...

Het wordt tijd de modificaties van de aanpassingen bij te stellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaTexel_BE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09 09:39

GigaTexel_BE

AMD MP²

heb er hier ook een liggen, werkt ook niet (schema is correct)

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:36

Harrie

NederVlaming

Ik heb het ook eens geprobeerd te maken, maar die van mij werkte ook niet. Ook totaal geen response. Ik heb mijn TSOP volgens mij gefrituurd met solderen, want verder is alles volgens mij nog goed. :(. Maar dat hij -11V aangeeft voor de diode had ik ook. Pas als de software voor ontvanger gestart werd, ging dit bij mij naar +11 ongeveer. Volgens mij is dat normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.gais.nl/var/ir.jpg

Dat is wat ik er zo snel van gemaakt heb.

Edit: dat van die laptop kan wel eens kloppen ja, heb het lopen testen met een ouwe Toshiba 320 CDT, P166 laptop. Misschien vanavond nog eens met een workstation proberen. Iemand nog meer tips om het toch werkend te krijgen, ik vermoed dat het probleem zit in het feit dat die TSOP geen 5V op zijn IN krijgt.

edit2: ben nu ff eten, ga over een uurtje of wat nog eens wat klooien en zal de resultaten posten.

[ Voor 78% gewijzigd door GA!S op 20-08-2003 19:32 ]

de betaler vervuilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:36

Harrie

NederVlaming

Een ander probleem zou kunnen zijn dat de draad te lang is, en dat je daardoor geen goed signaal door krijgt. Dat zou bij mij ook de oorzaak kunnen zijn, maar heb het nog nooit met een kortere draad geprobeerd. Voor zover ik kan zien, zit ie helemaal volgens het schema gesoldeerd, misschien volgende keer de pootjes van de componenten wat inkorten :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jee
philippi14 schreef op 20 augustus 2003 @ 19:36:
Een ander probleem zou kunnen zijn dat de draad te lang is, en dat je daardoor geen goed signaal door krijgt. Dat zou bij mij ook de oorzaak kunnen zijn, maar heb het nog nooit met een kortere draad geprobeerd. Voor zover ik kan zien, zit ie helemaal volgens het schema gesoldeerd, misschien volgende keer de pootjes van de componenten wat inkorten :Y)
Ik denk dat dat wel meevalt. Ik heb zelf dit ding ook gebouwd. Was echt veel slordiger geworden dan die van de TS, maar het werkte. :7 Toen ik een nieuwe pc heb gekocht, heb ik m'n IR-detector voorin m'n pc gemod (ook het enige wat eraan gemod is :+ ), en d'r zit nu een bijna meter draad tussen, maar werkt nog perfect. :Y)
* eL_Jee is benieuwd of het wel lukt op een desktop-pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bware81
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
de software voor deze ontvanger moet gestart zijn anders werkt hij niet. ook moet je compoort voeding boven de acht volt uitkomen. en dan moet je compoort ook nog eens de rare waardes die dat ding afgeeft accepteren.

ik heb ook zo'n ding gebouwd en op twee comps van de vier werkt ie.
je zou een zwaardere elco van 22uF kunnen pakken dat wil wel eens helpen met het spannings probleem omdat ie van een puls een constante voeding wil maken.

edit:
je kan ook ff die 5v uit de ps2 poort trekken dan heb je de 7805 en de Rts lijnniet nodig.

[ Voor 12% gewijzigd door Bware81 op 20-08-2003 20:10 ]

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Topicstarter
Hee, dat is wel een idee ja. Dus de 5 volt uit de ps2 pakken, direct op de TSOP zetten en de signalen via de COM-poort afvangen als ik het goed begrijp?

de betaler vervuilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scout77
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-01 21:22
Ik heb ook zo'n ding gebouwd. Ik dacht dat het probleem is dat er verschillende schema's in omloop zijn. Ik had een pootje verkeerd vast gesoldeerd.
Probeer anders dit schema eens:

8< dat was dus dezelfde ... ik zoek ff verder

Hum kan er zo geen vinden ik zal ff kijken hoe die nu bij mij zit. Ik kreeg met LIRC trouwens wel een signaal door maar dat was dan niet consistent genoeg om de afstandbediening te "leren".

[ Voor 60% gewijzigd door Scout77 op 20-08-2003 21:35 ]

Lekker belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Topicstarter
Heb hem nu aan een andere laptop hangen (workstation moet ik nog proberen, kwam deze laptop tegen op weg naar het workstation :P ). Ook hier hetzelfde probleem, geen 5 volt op de IN te krijgen. Blijft ergens rond de 3.5 hangen. Wat er wel "opeens" gebeurde was dat het progje (WinLirc) als een gek data begon door te krijgen. Even het hele ding nagemeten en opeens stond er 2 volt op de OUT van de TSOP. Geen idee waarom. Na een minuut hield hij er weer mee op. :?
Snap er niets meer van. :)

de betaler vervuilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

bekend probleem van de laptops...
de spanning op de COM poort is daarvan altijd te laag
dus deze ontvanger kan alleen maar werken op desktop pc's

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Topicstarter
Net ook nog 2 desktops geprobeerd, maar allemaal hetzelfde probleem. Met geen mogelijkheid komt de spanning achter de diode op meer dan 3.5 a 4 volt. Ik neem aan dat dat dus het probleem moet zijn. Zolang er geen 5 volt op pin 2 van de TSOP komt verwacht ik geen reactie van WinLirc. Ik ga eens zoeken naar iets om 5 volt op de pin 2 te zetten, kan ik testen of dat echt het probleem is...

de betaler vervuilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-09 13:37

virus.elektro

profesionele monitor sloper

ik neem aan dat jij gelijkspanning meet. als het goed is komt uit de serieele poort een wissel spanning, blok/puls spanning(volgens mij). het maakt niet uit of je nu je meter op wisselspanning zet. meting is toch verkeerd. wat je kan doen is met een osciloscoop meten je moet dan een keurig pulserend signaal er uit krijgen.

heb je een data sheet van IC 1. kijk dan of hij ook op 12 v werkt. zo ja dan kun je hem zonder IC 2 ook aansluiten. ik denk dat een 5 volt signaal namelijk net iets te zwak is, hoewel ik ook dingen ken die wel op 5 volt werken (Boebot) en met serieel comuniceren.

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Topicstarter
Ik heb nu even de TSOP via een molex aangesloten (pin 2 5v en pin 1 ground) en dan meet ik keurig een verandering in spanning op pin 3 zodra ik met een AB ga klooien. Ik heb nu het volgende plan:

Molex voor 5v en ground en een enkele draad naar de compoort (pin 1) voor het signaal. C2 - (100 nF) blijft voor het afvlakken van de spanning en voor R1 wil ik nog een andere weerstand gebruiken om 4v op DCD (1) te zetten.

Krijg ik dus dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.gais.nl/var/schema.gif

Kan iemand mij vertellen of dit klopt of dat ik hier complete stierepoep sta te verkopen. :? ;)
virus.elektro schreef op 20 August 2003 @ 23:15:
ik neem aan dat jij gelijkspanning meet.
Nee, ik meet wel degelijk wisselspanning voor en gelijkspanning NA de diode.

[ Voor 17% gewijzigd door GA!S op 20-08-2003 23:41 ]

de betaler vervuilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-09 13:37

virus.elektro

profesionele monitor sloper

jij verkoopt halve stiere poep :) R1 mag ook nog weg in je schema, deze heeft namelijk totaal geen zin meer nu

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.lirc.org/ works like a charm !
zowel meer bouw projecten en meteen support voor linux :)

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2003 23:53 . Reden: mischien handiger ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:00

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

(jarig!)
Ik wil je niet op stang jagen maar er is hier een groot topic over: [rml][ EL] Infrarood-ontvanger zelf maken[/rml]

Het is een grote maar tussen de onzinposts staan diverse goede, o.a. topic start en toch eigenlijk mijn posts ook. Even zoeken en je hebt zo een aantal tips, links, troubleshooting etc. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jee
GA!S schreef op 20 August 2003 @ 23:40:
Ik heb nu even de TSOP via een molex aangesloten (pin 2 5v en pin 1 ground) en dan meet ik keurig een verandering in spanning op pin 3 zodra ik met een AB ga klooien. Ik heb nu het volgende plan:

Molex voor 5v en ground en een enkele draad naar de compoort (pin 1) voor het signaal. C2 - (100 nF) blijft voor het afvlakken van de spanning en voor R1 wil ik nog een andere weerstand gebruiken om 4v op DCD (1) te zetten.

Krijg ik dus dit:
[afbeelding]

Kan iemand mij vertellen of dit klopt of dat ik hier complete stierepoep sta te verkopen. :? ;)

[...]

Nee, ik meet wel degelijk wisselspanning voor en gelijkspanning NA de diode.
Ik heb niet meer dan een beetje elektronica-kennis van de middelbare school, maar ik heb dit schema, en het werkt echt.... (op een desktop-pc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik dit schema met Grider
Afbeeldingslocatie: http://www.cesko.host.sk/images/girderschema.gif

En die werkt perfect met mijn TSOP1736

Het is misschien niet een echte oplossing voor je probleem, maar mocht je er niet uitkomen kan je hier altijd op terugvallen...

• Contagion
  • Laatst online: 14-09 16:26
Ik heb geen zin om de post door te lezen, maar met dit schema (wellicht hetzelfde):

Afbeeldingslocatie: http://lnx.manoweb.com/lirc/thumbs/components-color.png

van http://lnx.manoweb.com/li...=section&partName=circuit

had ik ook het probleem dat het ding totaal niet werkte op 4 van de 5 computers. Bij mij komt dat door het simpele feit dat de meeste COM poorten niet genoeg spanning kunnen leveren voor het hele circuit. Een Comport werkt met -12 en +12V om een signaalverschil te meten, echter, de meesten werken ook wel tussen de 0 en 4 volt ofzo. Door de complete schakeling valt de bronspanning zo ver terug dat het vaak niet werkt.

Oplossing in mijn geval, aparte 5V uit een molexconnector trekken en die aan de DCD aansluiting hangen ipv de COM poort pin. Dat maakte dat het ding het op elke pc doet. Overigens gaf de maker van de site mij de tip om anders als geen zin hebt in dit gedoe gewoon een 9V batterij te gebruiken in je receiver.

• Blizard
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Contagion schreef op 21 augustus 2003 @ 00:10:
Ik heb geen zin om de post door te lezen, maar met dit schema (wellicht hetzelfde):

[afbeelding]

van http://lnx.manoweb.com/li...=section&partName=circuit

had ik ook het probleem dat het ding totaal niet werkte op 4 van de 5 computers. Bij mij komt dat door het simpele feit dat de meeste COM poorten niet genoeg spanning kunnen leveren voor het hele circuit. Een Comport werkt met -12 en +12V om een signaalverschil te meten, echter, de meesten werken ook wel tussen de 0 en 4 volt ofzo. Door de complete schakeling valt de bronspanning zo ver terug dat het vaak niet werkt.

Oplossing in mijn geval, aparte 5V uit een molexconnector trekken en die aan de DCD aansluiting hangen ipv de COM poort pin. Dat maakte dat het ding het op elke pc doet. Overigens gaf de maker van de site mij de tip om anders als geen zin hebt in dit gedoe gewoon een 9V batterij te gebruiken in je receiver.
Je zegt dat je de molex 5-volt moet aansluiten op de DCD ? Maar bedoel je niet de RTS (normal pin7 van de com-poort) dus het gedeelte voor de diode ? Of begrijp ik het nu verkeerd ...

• Tsjilp
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

Heb zelf ook eens zo'n ding gemaakt, bij mij werkte hij wel (sporadisch) en hij hield er na een week mee op, kwam niet omdat ik iets los had getrokken ofzo, want ik had hem ingebouwd in m'n kast. Nu mijn tip: als je een afstandbediening voor je PC wil , ga dan ff naar de PC dealer die Pinnacle producten verkoopt (Dixons ofzo) en vraag daar naar de afstandbediening die bij de PCTV Rave hoort.

Je krijgt dan deze afstand bediening,
Afbeeldingslocatie: http://leden.tref.nl/~klijn034/afstand.jpg

en een de ontvanger die 10x beter werkt. Voor zover ik weet ondersteunt WinLirc deze ook

Raar... Is zo gek nog niet

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:33
Siris schreef op 20 augustus 2003 @ 21:58:
bekend probleem van de laptops...
de spanning op de COM poort is daarvan altijd te laag
dus deze ontvanger kan alleen maar werken op desktop pc's
op mijn laptop werkt ie gewoon

Tijd van werken, tijd van rusten

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:32

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Tsjilp schreef op 21 August 2003 @ 20:05:
Heb zelf ook eens zo'n ding gemaakt, bij mij werkte hij wel (sporadisch) en hij hield er na een week mee op, kwam niet omdat ik iets los had getrokken ofzo, want ik had hem ingebouwd in m'n kast. Nu mijn tip: als je een afstandbediening voor je PC wil , ga dan ff naar de PC dealer die Pinnacle producten verkoopt (Dixons ofzo) en vraag daar naar de afstandbediening die bij de PCTV Rave hoort.

Je krijgt dan deze afstand bediening,
[afbeelding]

en een de ontvanger die 10x beter werkt. Voor zover ik weet ondersteunt WinLirc deze ook
en dat mag kosten?....

Ok, ik gok veel :) T'gaat dus om zelfbouw hier, je kunt ook een kant en klare pc kopen, maar dan is de lol eraf :)

[ Voor 9% gewijzigd door Scatman_II op 21-08-2003 21:02 ]

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Verwijderd

Ik heb hem ook, hij werkt perfect in één keer.. de eerste die ik maakte was een verrot ding die slecht gesoldeerd was en binnen de korste keren kapot was.. nu heb ik er eentje in een omhulseltje gemaakt en hij werkt nog steeds helemaal toppie. Het gebeurt ook vaak dat bij het solderen de diode gebakken wordt... let daar dus bij op als je gaat solderen.

@Scout77: Je hebt het over twee verschillende schema's, waarschijnlijk bedoel je de genoemde ir-ontvanger en die van heatseekerz. Die van heatseekerz is namelijk iets anders, omdat ze daar niet de TSOP1738 maar de TSOP1838 gebruiken.. Als het geen 38 maar 37 of 36 is maakt niet uit.. dat is alleen de frequentie en hoogstwaarschijnlijk doettie het dan ook nog wel...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 August 2003 @ 21:07:
Ik heb hem ook, hij werkt perfect in één keer.. de eerste die ik maakte was een verrot ding die slecht gesoldeerd was en binnen de korste keren kapot was.. nu heb ik er eentje in een omhulseltje gemaakt en hij werkt nog steeds helemaal toppie. Het gebeurt ook vaak dat bij het solderen de diode gebakken wordt... let daar dus bij op als je gaat solderen.
Ik heb hem ook gemaakt, maar dan met een veel zwaardere diode. Werkt prima.

bij mij doet ie het trouwens niet met blaupunkt afstandbedieningen, de rest wel (vooral philips doet het goed)

• msentinelb
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 19:36

msentinelb

Arghhhhh!

je IC2 zit verkeerd hij moet omgedraaid zitten op het schema kijk je direct op de pinnetjes van dat ic. ( ik had dat ook fout en aan foto te zien jij ook ).

Specs van mijn bak Hier!

• Buzz-01
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:54
Ik heb ook exact dezelfde gebouwd als in het schema van de topicstart-post, op een minuscuul klein experimenteerprintje. Als kabel naar het printje toe (vooraan in mijn PC-kast) heb ik een stukkie ftp-kabel genomen van +/- 30cm. Het werkt hier perfect met WinLIRC en IR Assistant. Voor IR Assistant moet je ff de LIRC driver installeren, anders werkt de combinatie niet.

Het is effe pielen en uitvissen, maar als je alles exact volgens het schema in elkaar soldeert moet hij werken op een normale PC. Ik heb btw een MSI MS-6330 moederbord, zal weinig uitmaken, maar toch oog voor detail. ;)

Die TSOP maakt weinig uit, zolang je maar een TSOP17xx gebruikt. Ze zijn allemaal redelijk breedbandig, ik heb er eentje (weet ff niet precies welke) die mijn collega altijd gebruikte voor Philips apparatuur, maar mijn Mitsubishi, Sony en Blaupunkt afstandsbedieningen werken er ook op! Het is handig om het apparaatje met WinLIRC te testen, daar kun je in "RAW Codes" testen of je ontvanger iets binnenkrijgt.

Flickr

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:14
* Sine heeft er ook 3 gebouwd, werkt super !

ontvanger + activity led in een RJ45 afwerk huls gelijmd en de rest van de schakeling zwevend in de sub-D connector

De 7805 zorgt voor meer ellende dan voordelen, ik heb het ding er tussenuit gelaten en in plaats daarvan een 5,1V zener gebruikt. Dat zorgt voor veel minder problemen je raakt namelijk geen spanning kwijt over de 7805. En bij een spanning van 3,5 V werkt het ontvangertje ook al

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

msentinelb schreef op 21 August 2003 @ 22:26:
je IC2 zit verkeerd hij moet omgedraaid zitten op het schema kijk je direct op de pinnetjes van dat ic. ( ik had dat ook fout en aan foto te zien jij ook ).
Hij zit volgens mij helemaal goed hoor... :?
Basje2001 schreef op 21 August 2003 @ 22:40:
Ik heb ook exact dezelfde gebouwd als in het schema van de topicstart-post, op een minuscuul klein experimenteerprintje. Als kabel naar het printje toe (vooraan in mijn PC-kast) heb ik een stukkie ftp-kabel genomen van +/- 30cm. Het werkt hier perfect met WinLIRC en IR Assistant. Voor IR Assistant moet je ff de LIRC driver installeren, anders werkt de combinatie niet.
UTP-kabel neem ik aan? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:14
Verwijderd schreef op 22 August 2003 @ 14:47:
[...]

Hij zit volgens mij helemaal goed hoor... :?

[...]

UTP-kabel neem ik aan? ;)
Nope FTP .. Foiled Twisted Pair

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz-01
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:54
Yepp, foiled twisted pair... Ooit een "reststukje" van +/-50 meter gekregen van n vriend, had nog een klein stukje liggen na het bekabelen van het huis, dus daar mooi vanafgeknipt

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Contagion
  • Laatst online: 14-09 16:26
Ik had het op de vorige pagina inderdaad over het verbinden van een 5V uit de molex naar de DCD, maar dat moet dus idd de RTS pin zijn!!

Verder kan je beter 12V aansluiten, dan heeft de spanningsregelaar nog wat te doen :). Bij mij heb ik het dus op een externe 12V connectie draaien en dat werkt wel. Helaas heb ik hier weeer een pc die het niet std doet :(
Pagina: 1