Toon posts:

Defecte ps/2 poort op mobo.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een defect PS/2 poort op m'n mobo.Het is de soort poort waar toetsenbord onder ingeplugt moet worden en muis boven.

Afbeeldingslocatie: http://www.sfimelle.be/foto's/poorten.jpg

Zou het mogelijk zijn om deze poort 'eruit' te halen met een soldeerboud?En vervolgens een andere (goed werkende) ps/2 poort er weer in te solderen?

Ik heb even gekeken op een ander moederbord,en daar is de poort op dezelfde manier vast gesoldeert als op degene de mobo die kapot is.

Heeft iemand dit al es vaker gedaan?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het ozu op zich wel kunnen mits je alles precies goed vast soldeert. Denk dat ereen redelijk kleine kans is datje dat gaat lukken.
welke poort is defect?
persoonlijk zou ik gewoon een usb keyb/muis aanschaffen

• Angelfire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:15

Angelfire

AKA AZwaanR or RZA

Is mogelijk met een goede, klein vermogen soldeerbout. Al tich maal gedaan. Is wel op eigen risico.

I play my enemies like a game of chess...

• SuperPaddo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
(overleden)
Je kan het proberen, maar waarom neem je geen usb toetsenbord, dan maakt het niet uit dat ie kapot is :)

edit: Terw_Dan was me voor ;)

[ Voor 14% gewijzigd door SuperPaddo op 20-08-2003 17:32 ]

Grolsch Royce!

Verwijderd

Of nog goekoper: een ps2/usb verloop stekkertje halen, dan ben je voor nog geen 2euro klaar en het scheelt je een nieuw tb/muis

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 August 2003 @ 17:32:
Of nog goekoper: een ps2/usb verloop stekkertje halen, dan ben je voor nog geen 2euro klaar en het scheelt je een nieuw tb/muis
2 euro?
ik heb dat al overwogen maar kwam alleen converters tegen voor 28 euro

dat vind ik eigenlijk net iets te duur..

waar kun je zo'n stekkertje kopen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 August 2003 @ 17:33:
[...]

2 euro?
ik heb dat al overwogen maar kwam alleen converters tegen voor 28 euro

dat vind ik eigenlijk net iets te duur..

waar kun je zo'n stekkertje kopen?
lokale pc boer, en anders zaken als display en conrad

Verwijderd

Topicstarter
hmz..ik vind op conrad.nl dit:

USB CONVERTER

Artikelnr.: 982419 - 8A
45,95 EUR

Afbeeldingslocatie: http://www1.nl.conrad.com/IMS_Docs/AF/AFF4953EAC3A7FAAE10000000A010251.JPG

Wilt u uw apparaten met PS/2-stekker op USB-poort aansluiten? Met deze convertor kunnen 2 apparaten (bijv. muis en toetsenbord) metPS/2-aansluiting makkelijk op een USB-poort aangesloten worden. Ook ideaal voor notebooks. Kabellengte 0,9 m.

Dit kost 45,95 pleuro..

en geen 2 euro.. ;(

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 20 August 2003 @ 17:36:
[...]

lokale pc boer, en anders zaken als display en conrad
Voor 2 euro. Die vind je echt niet zo snel.
een USB -> PS/2 wel. Maar PS/2 naar USB niet.

Verwijderd

Topicstarter
Angelfire schreef op 20 August 2003 @ 17:31:
Is mogelijk met een goede, klein vermogen soldeerbout. Al tich maal gedaan. Is wel op eigen risico.
Dus wanneer je wel aardig printplaten kan solderen,moet doet ook wel lukken?

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

ben je er zeker van dat hij kapot is?

ik heb zelf ook al wat computers langs zien komen waarbij de ps2 poorten niet leken te werken.

goedkope mobos in een goedkope kast, als ik jou was zou ik eerst zorgen dat het metalen omhulsel (duidelijk te zien op de foto) contact maakt met de kast. Ik denk dat dat is om hem te aarden of wat ook. Toen ik hem even aanduwde tijdens het booten werkte het gewoon. Als ik hem losliet werkte het niet meer. Ik heb er een draadje tussen gesoldeerd en alles werkt weer prima.

Verwijderd

Je moet de bout niet te lang op je mobo hebben anders heb je een kans dat een ic laat door branden.

Maar waarom koop je niet gewoon een usb muis?????

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2003 18:18 ]

Verwijderd

misschien een stomme vraag:

Weet je wel zeker dat de PS/2 poort defect is en niet de controller?
Anders heeft poort overzetten natuurlijk weinig zin!

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15-08 22:40
Tis meestal een componentjes wat daar in de buurt zit, wat kapot is.

Dus meestal heeft het vervangen van zon poort geen zin.

Is het zo in 1 keer gebeurt of wat :?

Verwijderd

Topicstarter
Pixal schreef op 20 August 2003 @ 18:16:
ben je er zeker van dat hij kapot is?

ik heb zelf ook al wat computers langs zien komen waarbij de ps2 poorten niet leken te werken.

goedkope mobos in een goedkope kast, als ik jou was zou ik eerst zorgen dat het metalen omhulsel (duidelijk te zien op de foto) contact maakt met de kast. Ik denk dat dat is om hem te aarden of wat ook. Toen ik hem even aanduwde tijdens het booten werkte het gewoon. Als ik hem losliet werkte het niet meer. Ik heb er een draadje tussen gesoldeerd en alles werkt weer prima.
Degene van wie de computer is ,heeft al een beetje zitten prutsen aan het omhulsel van de poort.En de zijkant van het omhulsel heeft hij er idd af gehaalt.
Ik ga dit meteen even proberen..

Verwijderd

Topicstarter
btw,

de lampjes die op het toetsenbord zitten knipperen wel wanneer ik de computer aan doe.En de computer start ook wel normaal op,zonder een melding te geven dat er geen toetsenbord/muis aangesloten is.

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

had ik toen ook!

ik zeg niet dat dit het is maar zeker t proberen waard. anders wordt t solderen, moeilijk maar mogelijk

Verwijderd

Topicstarter
Pixal schreef op 20 August 2003 @ 19:18:
had ik toen ook!

ik zeg niet dat dit het is maar zeker t proberen waard. anders wordt t solderen, moeilijk maar mogelijk
Wat is het proberen waard?en hoe heb jij dit probleem opgelost?

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

ja beetje onduidelijk van me..

wat ik eerder in mn post zei.. proberen waard is dus zorgen dat de verbinding met een metalen deel van je kast er is.. zo had ik t dus opgelost

anders nieuwe erop solderen.. kheb een keer een din5 keyboard aansluiting moeten solderen maar omdat ik geen goede soldeerbout had en niet het geduld, heb ik er een pentium2 mobo mee verneukt.. zonde maar niet heel verscrikkelijk

[ Voor 9% gewijzigd door Pixal op 20-08-2003 19:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Pixal schreef op 20 August 2003 @ 19:33:
ja beetje onduidelijk van me..

wat ik eerder in mn post zei.. proberen waard is dus zorgen dat de verbinding met een metalen deel van je kast er is.. zo had ik t dus opgelost

anders nieuwe erop solderen.. kheb een keer een din5 keyboard aansluiting moeten solderen maar omdat ik geen goede soldeerbout had en niet het geduld, heb ik er een pentium2 mobo mee verneukt.. zonde maar niet heel verscrikkelijk
Ohsow..ik heb al beetje geprobeert via een paperclip (hehe) om contact met de kast te maken.Maar werkte alsnog niet.

Verwijderd

Heb ik vorige week ook gehad bij trancend bordje.Ps2 poort werkte niet meer,na meten blijkt er geen spanning meer op de pinnen te staan.In dit geval was de "zekering" op het mobo doorgefikt.Dat gebeurd wel vaker,en nee, die is niet zo makkelijk te vervangen (smd onderdeel) en is nog moeilijker op te sporen.Retour fabrikant in dit geval.Met een beetje googlen is hier best veel over te vinden bij bijna alle merken..Pin 3 is trouwens de nul,pin 4 is de plus 5 volt.Even met multimeter nameten bespaard een hoop gezoek. proberen waard denk ik.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 20 August 2003 @ 20:49:
Heb ik vorige week ook gehad bij trancend bordje.Ps2 poort werkte niet meer,na meten blijkt er geen spanning meer op de pinnen te staan.In dit geval was de "zekering" op het mobo doorgefikt.Dat gebeurd wel vaker,en nee, die is niet zo makkelijk te vervangen (smd onderdeel) en is nog moeilijker op te sporen.Retour fabrikant in dit geval.Met een beetje googlen is hier best veel over te vinden bij bijna alle merken..Pin 3 is trouwens de nul,pin 4 is de plus 5 volt.Even met multimeter nameten bespaard een hoop gezoek. proberen waard denk ik.
Die zekering is idd lastig te vinden en niet te vervangen, maar er is (als je niet meer in garantie bent) een manier om het te 'repareren'- een druppeltje soldeertin erin laten druppen en je kunt weer vooruit. Wel ben je dan het beschermende van de zekering kwijt, waardoor datgene wat de zekering door liet fikken volgende keer je mobo roostert, maar tot dan heb je iig functionaliteit.

Dit uiteraard niet doen als je in garantie bent, dan garantie claimen natuurlijk :)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

dion_b schreef op 20 August 2003 @ 23:45:
[...]

Die zekering is idd lastig te vinden en niet te vervangen, maar er is (als je niet meer in garantie bent) een manier om het te 'repareren'- een druppeltje soldeertin erin laten druppen en je kunt weer vooruit. Wel ben je dan het beschermende van de zekering kwijt, waardoor datgene wat de zekering door liet fikken volgende keer je mobo roostert, maar tot dan heb je iig functionaliteit.

Dit uiteraard niet doen als je in garantie bent, dan garantie claimen natuurlijk :)
je kan er ook een koperdraadje aanknopen, zo zwerft hier een p1 bordt rond met een stuk draad als brug voor de zekering :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 August 2003 @ 20:49:
Ja maar wanneer de zekering kapot zou zijn,dan zouden de lichtjes op het toetsenbord toch niet gaan knipperen?

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-08 09:01

Mojo

The Power Within

Verwijderd schreef op 20 August 2003 @ 18:50:
btw,

de lampjes die op het toetsenbord zitten knipperen wel wanneer ik de computer aan doe.En de computer start ook wel normaal op,zonder een melding te geven dat er geen toetsenbord/muis aangesloten is.
ik heb gehad dat mijn tobo in windows zelf niet werkte maar ik kon wel mijn w8woord intypen bij het opstarten en ook in de bios komen, een biosreset heeft bij mij geholpen :? , je zou het kunne proberen

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Verwijderd

Topicstarter
sokje schreef op 21 August 2003 @ 18:02:
[...]

ik heb gehad dat mijn tobo in windows zelf niet werkte maar ik kon wel mijn w8woord intypen bij het opstarten en ook in de bios komen, een biosreset heeft bij mij geholpen :? , je zou het kunne proberen
Dit heb ik geprobeert ,maar gelaas ook dit werkt dus niet.Ik kan nu dus ook nie meer in windows komen want hij geeft aan dat de bios gereset is en druk op F1 om door te gaan..lol:) Ik denk dat het tijd word om de soldeerbout er es ff bij te halen.

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-08 09:01

Mojo

The Power Within

tjah... Succes er dan mee... we horen het wel

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• marrekau117
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-08 21:57
Verwijderd schreef op 20 augustus 2003 @ 17:42:
hmz..ik vind op conrad.nl dit:

USB CONVERTER

Artikelnr.: 982419 - 8A
45,95 EUR

[afbeelding]

Wilt u uw apparaten met PS/2-stekker op USB-poort aansluiten? Met deze convertor kunnen 2 apparaten (bijv. muis en toetsenbord) metPS/2-aansluiting makkelijk op een USB-poort aangesloten worden. Ook ideaal voor notebooks. Kabellengte 0,9 m.

Dit kost 45,95 pleuro..

en geen 2 euro.. ;(
kijk even in de price watch weet dat ze er van digitus zijn voor 29 euro!

Verwijderd

marrekau117 schreef op 22 August 2003 @ 20:06:
[...]

kijk even in de price watch weet dat ze er van digitus zijn voor 29 euro!
Digitus PS2 naar USB adapterkabel. 2x PS2 F > 1x USB A 85cm EUR 21,06
Pagina: 1