Toon posts:

[linux] Debian 3 woody of Mandrake 9.2 op een a7v133

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag.

Ik probeer nu al een paar dagen debian en mandrake op mijn pc te installeren (complete linux newbie), maar telkens loopt de install vast na het detecteren van de hdd.

Onderstaande foto is van de 2.2 kernel van debian.
de 2.4 kernel loopt net iets later vast wanneer die de partities heeft laten zien.
Afbeeldingslocatie: http://www.tha-humsie.com/public/linuxinstall/Debian_2.2_sm.jpg

Mandrake installatie houd het iets langer vol, die crasched met alleen de zin "in second installation process" in beeld

Heb al veel documenten en howto;s doorgelezen op internet maar niks geeft mij een duidelijk probleem en een oplossing.

Ik hoop dat iemand hier een oplossing weet. of mij kan door sturen naar documenten die mij verder kunnen helpen.

Systeem config:

Mobo: Asus a7v133 met Promise ata100 controller
CPU: AMD Athlon 1200/100 @ 1233/133
MEM: 512 MB + 256 MB Sdram
HDD's:
Via Primary Master: Maxtor 90845D4 (fat32)
Via Primary Slave: Western Digital WD75DA-00AWA1 (geen partie. moet linux worden)
Via secundary Master: Plextor Premium 48/32/48 CD-RW
Via secundary Slave: BenQ DVD 16x

Promise Ata100 Primary Master: Maxtor 6 Y200PO (fat32/fat32/ntfs)
Promise Ata100 Primary Slave: Empty
Promise Ata100 secundary Master: IBM-DTLA -305020 (fat32)
Promise Ata100 secundary Slave: Western Digital WD20 OEB-00BHF0 (fat32)
AGP: Matrox G550DH.
PCI: Creative Live en Realtek Nic

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2003 16:54 . Reden: urls ]

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-05 07:56
Welke 'flavor' gebruik je van debian? (installatiekernel). Misschien eens een andere proberen?

[ Voor 8% gewijzigd door Arnout op 20-08-2003 16:11 ]

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:18
trek voor de zekerheid eens die promise eruit. Ik heb op zo'n zelfde mobo er ook veeel gezeik mee gehad onder linux..

• ratsja
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09-2023

ratsja

bi polair

probeer mandrake eens niet grafisch te installeren.
debian install voor een newbie lijkt mij persoonlijk niet handig, vergt meer kennis.

Verwijderd

Topicstarter
een debian 3.0 woody i386 cd'tje
of als je de keuze tijdens de install bedoelt. heb geprobeert:
[enter]
"idepci"
"bf24"
"linux"
Jelmer schreef op 20 augustus 2003 @ 16:11:
trek voor de zekerheid eens die promise eruit. Ik heb op zo'n zelfde mobo er ook veeel gezeik mee gehad onder linux..
Eruit halen gaat moeilijk, zit onboard :D
heb al wel geprobeert met de bios van de controller uitgeschakeld maar heeft geen verschil.
ratsja schreef op 20 August 2003 @ 16:11:
probeer mandrake eens niet grafisch te installeren.
debian install voor een newbie lijkt mij persoonlijk niet handig, vergt meer kennis.
Zal mandrake install eens niet grafisch proberen
Kamaraad (waar de cd's van zijn) wou me wel helpen, maar is na het horen van deze fouten hard weg lopen. ;)

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2003 16:20 . Reden: meer reply's ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok van debian de overige 2 flavours geprobeert. zelfde punt een hang.

Mandrake de niet grafische geprobeert "text". deze leek vast te lopen tijdens "loading system in to memory". Voor foto's: http://www.tha-humsie.com/public/linuxinstall/

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:11
Verwijderd schreef op 20 augustus 2003 @ 16:56:
Ok van debian de overige 2 flavours geprobeert. zelfde punt een hang.

Mandrake de niet grafische geprobeert "text". deze leek vast te lopen tijdens "loading system in to memory". Voor foto's: http://www.tha-humsie.com/public/linuxinstall/
Forbidden
You don't have permission to access /public/linuxinstall/ on this server.

Apache/1.3.26 Server at www.tha-humsie.com Port 80
Gaat niet helemaal lekker geloof ik..

Verwijderd

Topicstarter
jah ik zag het, blijkbaar is listing uitgezet. :D maar dat is al opgelost ;)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:20
Je plex *LIJKT* de schuldige als je de logs van mandrake zo bekijkt. Als je dat ding er ff uitlaat en dan probeert zal je zien dat beide linux distro's gewoon installeren.

Verwijderd

Topicstarter
Power kabel ff uit de plextor gehaald en debian geprobeert, maar deze crashed op precies het zelfde punt...

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:20
power kabel helpt niet veel eh?
je IDE kabel zal eruit moeten om je plex ongemerkt in je systeem te laten hangen. Zonder stroom zit er IETS op het IDE kanaal, maar omdat er geen stroom is weet je mobo ook niet WAT het is :P

Verwijderd

Topicstarter
Naar mijn kennis is een power kabel genoeg. maar heb bijde distributie's nogmaals geprobeert zonder de plextor (compleet los).

Precies het zelfde bij debian.
alleen mandrake loopt nu vast nadat ie "in second stage install" in beeld heeft gezet

Ik word hier gek van....

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Ik denk dat het je zowiezo tijdens de installatie het systeem beter kan terug klokken naar de originele waarden :7
Bij de detectie van het systeem kan hij in de war raken als de boel is opgefokt.

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

Verwijderd

Alles in je bios goedstaan?
(shadow video bios = no, bijvoorbeeld, timings relaxed..etc)
Alle frequenties op default? !!! Is echt nodig, ik sluit me bij ronny aan!

Doen je dimmetjes het misschien niet perfect? Je kan het ook eens met alleen die 512MB module proberen.

Oh ja, was er niet een bug in de via chipset die icm sblive5.1 en data van de ene naar het andere ide kanaal de zaak instabiel maakte? Die sblive zou je er ook nog uit kunnen halen (zou ik eigenlijk eerder doen dan een geheugenreepje eruit halen)....

Trouwens, Mandrake 9.1 bedoel je hopelijk, en anders zou ik die regelen, Mandrake 9.2 is pas tot beta 2, hij moet nog via beta 3 en 4 bij rc1, 2 en eventueel 3 belanden voor hij final is.....

• heuvelman
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-05 18:41
Ik heb met mandrake 9.0 en debian woody zelfde soort problemen gehad. Bij mij ging de install bij woody tot het laden van de base install; halverwege zou dan een van de files bij een net install corrupt zijn. Bij mandrake ging het bij mij ook een stuk verder, tot het testen van de X configuratie.

Heb toen een memory test gedaan, bleek m'n geheugen verrot te zijn. Verder zat er blijkbaar ook iets anders niet goed in mijn pc want ik heb daarna debian gewoon fluitend op een andere pc uitgevoerd. Deze was blijk baar wel goed.

Oftewel heb je al een memory test gedaan en dat soort zaken??

Verwijderd

Topicstarter
Whoooooot /me installing linux (debian)

ok wat heb ik gedaan:

1. Shadow video disabled
2. Promise bios uitgeschakeld
3. Default speeds en performance op normal.
4. Sb Live er uit.

Toen geprobeert Debian en Mandrake 9.1 te installleren.
zelfde fouten als eerder.
Uit irritatie mandrake eens geprobeert met "expert noauto".
Deze ging wel door naar het installatie menu.
Hierbij zag ik dat na "in second stage install", iets van "Probing Serial ports" kwam. (ging snel :D)
Toen heb ik in het bios beide Com poorten en de LPT poort disabled en de SB Live weer in zijn's pci slot gedrukt..
Toen Debian weer eens geprobeert op te starten en nu ben ik ben ik bezig met installeren.

In blijdschap ben ik alleen vergeten of nu de gewone flavour heb gestart of de "compact" flavour.

Nu weet ik dus niet of het Alleen aan de Com/Lpt poorten lag of dat het ook aan de rest lag. straks eens alle waarden weer terug zetten en kijken wat ie dan doet.

_/-\o_ aan iedereen die gereageerd heeft hiero.

Verwijderd

Topicstarter
Heb mijn bios weer helemaal terug gezet naar zoals die stond (op com/lpt na) en debian werkt nog steeds. dus het lag wel aan deze poorten.

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-04 21:40

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

na deze mooie posts lijkt het misschien vreemd dat ik het zeg, maar het kan zijn dat je de cd verkeerd gebakken hebt. ik heb dit zelf ook eens gehad. Ik had de hele iso gedownload, en gebakken. zelfde fout als jou. Probleem was dat de download niet goed was. Check even CRC> ook als er maar een kleine kink in zit dan kan hij opzich zelf wel draaien, maar dan kun je dus last krijgen van dit soort dingen, of erger nog midden in een installatie. verder zou het ook nog aan je geheugen kunnen liggen. heb ik nml OOK gehad :)

andere geheugen blokkies er in en hop daar ging ie.

[EDIT] je hebt et al opgelost. naja iig, wat tips die maybe iemand anders kunnen helpen :)

[ Voor 22% gewijzigd door DAMAGE op 23-08-2003 18:09 ]

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Pagina: 1