Buizen versterker koelen.

Pagina: 1
Acties:
  • 794 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Niakmo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-02-2024
Ik heb een marshall buizen versterker voor mijn gitaar. Helaas zijn de buizen heel ongelukkig geplaatst waardoor de warmte niet goed weg kan. De buizen zitten bovenin tegen de elektronica waardoor de warme lucht daar tegenaan komt waardoor mijn versterker na een half uurtje rare bijgeluiden gaat maken wat ik tijdens optredens niet graag heb. Ik gebruik nu tijdelijk een grote ventilator die ik er schuin bij hou zodat hij de lucht wegblaast. Dit is helaas geen handige oplossing aangezien dat ding anderhalfe meter groot is en niet altijd in de auto past langs alle andere versterkers en gitaren.

Ik heb nou een 220v fan gekocht van 12 bij 12 cm die ik er op ga monteren. Alleen ik weet nog niet hoe ik hem het beste erop kan zetten. Is het efficenter als hij de lucht wegzuigt van de buizen of dat hij koude lucht over de buizen blaast waardoor uiteindelijk de warme lucht ook verdwijnt.

ik heb maar ff nog 2 plaatjes voor de duidelijkheid hoe de amp er van achter uitziet.

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/a.menkovic/amp2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/a.menkovic/amp1.jpg
(thumbs)

de buizen zitten in het zwarte rekje met de open ruiten

Verwijderd

Marshall maakt geen troep, dat weten we allemaal. Deze constructie hoort te werken zoals ie gebouwd is. Wat ik denk is dat je aan vervanging toe bent van je buizen. Ga naar een gerenomeerde gitaarzaak toe en laat je buizen ff checken. Dat koele heeft geen zin, daar buizen juist ook op een bepaalde bedrijfs temp. moeten werken.

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:30

Illusion

(the art of)

tsjah.. je zou het offtopic kunnen noemen... MAAR,

Marshall is ook niet gek natuurlijk. Zo'n versterker hoort niet te warm te worden extra koeling (tenzij het buiten 30graden is natuurlijk). Misschien dat je die amp even bij een monteur langs kan brengen, want waarschijnlijk is de gloeistroom van die buizen te hoog/groot, waardoor ze overbodig warm worden. Even opnieuw afregelen scheelt een hoop warmte+slijtage in je buizen.

Over die fan:
zuigen werkt alleen goed als je daar een geschikte ruimte/airflow voor hebt. Blazen is directioneel en werkt veel handiger voor dit soort situaties. Het beste was geweest om twee 4*4 fans gewoon op die zwarte gatenplaat te monteren. Nu kan dat ook gewoon die 12CM fan natuurlijk. gewoon aan een zijkant en dan het koelprofiel in laten blazen.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Niakmo
Toen ik de versterker heb aangeschaft wist ik van dit probleem. Ik bijna alle reviews van marshall versterker combos staat het verhaal dat ze te snel warm worden. In bijv fender versterkers zin de buizen onderop rechtopstaand gemonteerd dat de warmte goed weg kan. Ik heb de versterker een uurlang in de winkel op half vermogen gespeeld en hij deet het goed de paar maanden daarna ook maar nou gaat hij toch moeilijk doen zoals verwacht. De tip die nog altijd krijg is een ventilator erin zetten.

edit:
zijn er 4x4 fans die op netstroom werken??? Ik kon ze niet vinden bij de elektroboer

[ Voor 10% gewijzigd door Niakmo op 20-08-2003 15:32 ]

• cruger
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
marshall maakt.... doorsnee versterkers.

Welk type?
Als er alleen maar een paar 12ax7 voor de voorversterking en vervorming inzitten dan is er geen extra koeling nodig!
Of zie ik links een paar el34 buizen zitten :?

Die 12ax7 verslijten pas na jaren, en dan maakt het ook nog uit hoe lang de amp per dag aan staat.
Wel gaat het mooiste geluid eruit na maanden.

Tweak!

• Niakmo
er zitten inderdaat 2 el34 buizen in. Het je een JTM 60 dus volledig buizen. Dus niet alleen in de voorversterker. De bovenkant van de versterker word na een half uurtje zonder koeling behoorlijk heet. Maar met een grote huis tuin keuken ventilator in laagste stand los ik het probleem op.

• cruger
  • Niet online
normaal is het nodig om buizen extra te koelen.

Tweak!

• Niakmo
cruger schreef op 20 August 2003 @ 15:53:
normaal is het nodig om buizen extra te koelen.
Sommige high end buizen versterker hebben wel geod geplaatse buizen die dat niet zo nodig hebben en sommige bouwers zetten er al meteen een fan achter de buizen om de lucht weg te blazen maar helaas kan dat bij niet meer. Je kan het het natuurlijk ook hebben dat je buizen onderste boven zijn geplaats wat nog erger is.

Het clean geluid van deze verster is nogsteeds erg goed voor een marshall versterker vooral als je hem een beetje hard zet en warm laat worden, helaas heeft hij niet echt een grens :P

• cruger
  • Niet online
dat is zo ja, buizen moeten het best rechtop staan en met wat "lucht" er tussen.
Maar in bv alle echte fender versterkers en de oude marshalls hangen de buizen op hun kop.

Kan het niet zijn dat je rust stroom door de buizen wat hoog is , daardoor die extra heet worden?
Of dat er sprake is van onbalans doordat de ruststroom door 1 van de 2 el34 te veel verschild van de andere?

[ Voor 19% gewijzigd door cruger op 20-08-2003 16:50 ]

Tweak!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

De oude Marshalls hebben ze juist rechtop staan (mijn JTM100 uit de '60's in ieder geval wel en volgens mij allemaal uit die tijd), onderin de elektronica (point-to-point, geen pcb) en bovenop de buizen en trafo's, dan sleuven in de bovenkant en achterin een rooster, dat is het netst.
Ik zou niet een fan recht op die buizen zetten, want ze moeten juist warm zijn. Je kan proberen om een hitteschild boven die buizen te maken, dwz een extra plaat metaal met een laagje lucht ertussen.
Wat ik verder zou doen is een paar sleuven bovenin (boven de elektronica) maken en dan die fan in je elektronica-bakje van de zijkant erover laten blazen, dan kan de hete lucht naar boven weg. Je wilt tenslotte de elektronica koelen en niet de buizen.
edit:
Boerenverstand-modus: je kan natuurlijk ook gewoon die amp op zijn kop zetten tijdens het spelen :p

[ Voor 9% gewijzigd door TheLemon op 20-08-2003 17:46 ]

• Niakmo
cruger schreef op 20 augustus 2003 @ 16:49:
dat is zo ja, buizen moeten het best rechtop staan en met wat "lucht" er tussen.
Maar in bv alle echte fender versterkers en de oude marshalls hangen de buizen op hun kop.

Kan het niet zijn dat je rust stroom door de buizen wat hoog is , daardoor die extra heet worden?
Of dat er sprake is van onbalans doordat de ruststroom door 1 van de 2 el34 te veel verschild van de andere?
wat bedoel je precies met ruststroom?

Ik weet dat als ik een ventilator in de laagste stand bij mijn versterker neerzet het probleem verholpen is, de buizen worden warm genoeg om degelijk geluid de produceren en electronica word beschemrd omdat er een lucht stroom is die de warme lucht wegdrijft.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
wat bedoel je precies met ruststroom?
De gloeistroom voor de anode (ik geloof dat dat ding de anode heet, don't due me als ik me vergis :) ) Da's meestal iets van 6V (ik heb ff geen om te googlen wat het voor de 12ax7 en el34 is, het is makkelijk te vinden, maar niet echt interessant).
Maar dat is aangesloten op een trafo, meestal zonder een spanningsregeling erop, er valt weinig aan mis te gaan (hooguit dat vroeger de spanning 220V was en nu 230, dus theoretisch iets van 5% meer, maar dat mag niet boeien.)

Kijk even bij www.farnell.nl of www.rscomponents.nl, die hebben een heel assortiment aan fans (papst bijvoorbeeld) waarvan ongetwijfeld kleintjes op 220V. Ik weet niet hoeveel je marshall waard is en hoeveel je uit wilt geven, maar je kan overwegen een wat goeie fan te kopen, dan weet je zeker dat hij het leven in de kroeg overleefd :)

Ik heb even voor je gekeken en de kleinste 230V fans zijn 80mm en kosten 20-35 euro/stuk.

farnell:
719808: 33 euro ex btw
538206: 26 euro ex btw

rscomponents:
498-003: 20 euro ex btw

[ Voor 12% gewijzigd door Raymond op 20-08-2003 19:50 ]

• Niakmo
De versterker is uit 1996, hij is niet al te veel waard (kwa geld) maar het (clean)geluid is toch heel erg goed voor zijn prijsklasse en er zijn maar weinig marshalls die een echt geod clean geluid hebben.

• Raymond
  • Nu online
Ik heb er even ordernummers bij gezet :)

• Niakmo
Ik heb mijn 12cm al omgeruild voor een 8cm bij de elektroboer. Die 8cm was maar 13.95 maar ik moet er nog een stekker en schakelaar aan maken, maar eerst ff aan mooie stekker van een oude lamp vinden :P

Verwijderd

Gloeispanning van el34 is 6.3V als ik me niet vergis.

• TheLemon

TheLemon

zirus schreef op 20 August 2003 @ 19:34:
en er zijn maar weinig marshalls die een echt geod clean geluid hebben.
Dat kan ik beamen ;) , maar het is zo'n moderne reissue, hebben die qua geluid nog iets te maken met de oude JTM's? Het clean geluid van die oude vind ik namelijk erg dun inderdaad. Fenders hebben veeeel mooier cleangeluid, of ook een beetje crunch, veel warmer/voller.
Mijn JTM is zwaar gemod, maar heeft nu wel een (imo) ongeëvenaard bruut scheurgeluid, ik speel toch niet al te veel clean. >:)

• Niakmo
ik zit zo half om half, en scheur geluid van marshall is stuk beter dan van fender. Dus ik wou eignelijk marshall en toen kwam ik deze amp tegen en hij had gewoon mooi vol clean geluid, en met humbuckers kan je mooi crunch op preamp krijgen en het scheur kanaal verdoeseld bijna mijn single coils :P

Maar ik heb nou een 8x8 fan, heb er een stekkertje aangemaakt met schakelaar van lamp (later ooit footswich van maken). Ik denk dat ik de beschermig voor de buizen ff weghaal zodat ik de fan beter kan positioneren.

Verwijderd

De gloeistroom voor de anode (ik geloof dat dat ding de anode heet, don't due me als ik me vergis :) ) Da's meestal iets van 6V
Nou, nee dus. Gloeistroom is NIET ruststroom. Gloeivermogen is sowieso ondergeschikt aan dissipatie. Dissipatie is ruststroom (=anode-cathode stroom, tussen de 1 en 5 mA voor een 12AT7, 20 tot 60 mA voor een EL34) maal de anode-cathode spanning (200..450 Volt). Je ziet hier al dat die 6.3 volt, 300 mA niet zoveel voorstelt hierbij vergeleken.

Buizen zijn intern zo'n 900K, dus van een fan worden ze niet warm of koud. De rest van de elektronica kan baat hebben bij koeling. Let ook op of de aansluitingen van de buisvoet niet los zijn gaan zitten en of die voet van keramisch materiaal is gemaakt.

• Raymond
  • Nu online
Verwijderd schreef op 21 August 2003 @ 15:01:
[...]

Nou, nee dus. Gloeistroom is NIET ruststroom. Gloeivermogen is sowieso ondergeschikt aan dissipatie. Dissipatie is ruststroom (=anode-cathode stroom, tussen de 1 en 5 mA voor een 12AT7, 20 tot 60 mA voor een EL34) maal de anode-cathode spanning (200..450 Volt). Je ziet hier al dat die 6.3 volt, 300 mA niet zoveel voorstelt hierbij vergeleken.
Je hebt gelijk. Op het moment dat ik het verstuurde, bedacht ik me al dat het fout was (Toen schoot het me te binnen dat het logischer zou zijn als de gloeistroom op de heater zou komen te staan), maar ik had ff geen zin meer om het bericht te wijzigen.
Buizen zijn intern zo'n 900K, dus van een fan worden ze niet warm of koud.
Je bedoeld dat een temperatuurverschil weinig invloed heeft op de karakteristieken van een buis?

Hoest verder? Lang niet gesproken... :)

• Niakmo
Die fan kan inderdaat niet die temperatuur koelen maar hij zorgt er wel voor dat de warme lucht weg gaat en niet daar rond blijft hangen om de elektronika op te warmen. Ik ben inmiddels bezig met een footswich maar moet nog ff een stevige box voor maken/vinden.

• TheLemon

TheLemon

Een footswitch voor die fan? Dat lijkt me echt superonpraktisch, ik wil op het podium altijd zo min mogelijk pedalen en rommel hebben. Ik zou proberen met een ntc(zo heten die toch?) en een relais een thermische schakeling maken. Moet niet moeilijk zijn.

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11 14:24
Verwijderd schreef op 20 August 2003 @ 15:28:
Marshall maakt geen troep, dat weten we allemaal. Deze constructie hoort te werken zoals ie gebouwd is. Wat ik denk is dat je aan vervanging toe bent van je buizen. Ga naar een gerenomeerde gitaarzaak toe en laat je buizen ff checken. Dat koele heeft geen zin, daar buizen juist ook op een bepaalde bedrijfs temp. moeten
werken.
Nou. de nieuwe marshall combo's hebben een specifiek probleem, de printplaat is niet al te lekker gesoldeerd, waardoor er onder invloed van de hitte van de buizen (die dus zoals bij de meeste combo's onder de print hangen) het na een tijdje wel eens voor kan komen dat er een contactje los gaat zitten op de printplaat. er is een eenvoudige oplossing voor: gewoon de hele print handmatig opnieuw solderen.

koelen? ik zou gewoon koele lucht over de buizen blazen. er moet dan wel een mogelijkheid zijn om de warme lucht kwijt te raken. Fan gewoon altijd mee laten draaien.
marshall maakt.... doorsnee versterkers.
Dat is jou mening. Marshall maakt inderdaad geen high-gain monsters of super-cleane versterkers... maar plug maar eens een ouwe Marshall Plexi in en zet het volume op 10. pure rock-tone! de nieuwe marshalls ben ik dan weer niet zo gek van. maare dat is ook heel persoonlijk.

Toch heb ik nog nooit een versterker zo'n mooie rauwe rock-tone horen produceren als een ouwe marshall.. een Engl komt nog wel in de buurt, een Rivera uit de Knuckelhead serie ook wel, maar het is het toch net niet..

[ Voor 14% gewijzigd door FragDaddy op 22-08-2003 13:05 ]

Have a wheelie good weekend!

• TheLemon

TheLemon

zirus schreef op 20 August 2003 @ 15:45:
Het je een JTM 60 dus volledig buizen.
Dus geen DSL :p
Maar over de plexi heb je helemaal gelijk. (de mijne is een plexi ;) , maar die wil je niet op 10 zetten, 100Watt 4xEL34 = pijn aan de oren )

[ Voor 14% gewijzigd door TheLemon op 22-08-2003 13:06 ]

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11 14:24
TheLemon schreef op 22 August 2003 @ 13:06:
[...]

Dus geen DSL :p
Maar over de plexi heb je helemaal gelijk. (de mijne is een plexi ;) , maar die wil je niet op 10 zetten, 100Watt 4xEL34 = pijn aan de oren )
ik las het al jah. snel me post geedit :P

jah. een plexi wordt een van mijn volgende speeltjes (nadat ik een historic Les paul heb gekoch..) maar ik koop er wel een loadbox/hotplate bij, want ik wil hem dus wel op 10 hebben, zonder dat ik mijn arme oortjes martel.

heb net even op je site gekeken..

[ Voor 4% gewijzigd door FragDaddy op 22-08-2003 15:06 ]

Have a wheelie good weekend!

Pagina: 1