[VMware] Server versie draaien op een server

Pagina: 1
Acties:

• WiNlUx
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09-2023
Hoi.

De titel lijkt wat gek maar misschien weten jullie wat ik bedoel.

Kan ik op een dikke server (windows 2000 met p4 2,4 ghz proc. en 2 gb aan ram) met vmware nog eens een server versie draaien? Zodat ik maar 1 server heb waarop dus win2k server draait als file server en bijv. LINUX met apache als webserver? Misschien kan ons dit geld gaan besparen in het bedrijf :)

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

Ja dit kan, maar lijkt me niet wenselijk, als de server bedrijf kritisch is.

Snap alleen de geldbesparing niet zo, Vmware kost $300, en voor dat geld heb je al een leuk systeemje om win2k server op te draaien.

If you choose to criticise you choose your enemies

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Inderdaad, kan best ja. Of het allemaal goed gaat hangt een beetje af van wat je er mee doet: bijvoorbeeld als je NAT gebruikt kan je wat probleempjes krijgen :)

Of het qua performance en stabiliteit handig is, is weer een tweede inderdaad. (Gebruik Linux dan ook als fileserver :P )

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• WiNlUx
Daar heb je wel weer gelijk in. Moet ik dan ook nog meer licenties betalen als ik via VMware een server draai? Er maken dan namelijk meerdere gebruikers gebruik van linux.

(ik ben nu al bezig aan het testen op onze test server met een trail van VMware)

[ Voor 20% gewijzigd door WiNlUx op 20-08-2003 15:11 ]

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-06 23:37

Gé Brander

MS SQL Server

Emmeau schreef op 20 augustus 2003 @ 15:05:
Ja dit kan, maar lijkt me niet wenselijk, als de server bedrijf kritisch is.

Snap alleen de geldbesparing niet zo, Vmware kost $300, en voor dat geld heb je al een leuk systeemje om win2k server op te draaien.
Jij praat dubbelzinnig!
Aan de ene kant nee zeggen als het bedrijfskritisch is en dan maar een servertje van EURO 300 voorstellen. Klinkt niet helemaal realistisch naar mijn idee.

On Topic:

Ja het kan, en zoals Emmeau al schreef niet wenselijk misschien. Wat is het doel van de Host machine en wat is het doel van de server die je als Guest er op gaat draaien? Vertel eens iets meer details aub.

Let op dat je voor elke Virtuele Machine een licentie voor het OS moet hebben. In geval van Linux is het wat makkelijker natuurlijk maar als je Windows wil draaien, spaar je dus uiteindelijk niet zo heel veel uit.

[ Voor 14% gewijzigd door Gé Brander op 20-08-2003 15:14 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Emmeau
  • Niet online

Emmeau

Mag ik vragen waarom je zo graag win2k op linux in vmware wil draaien?

Is het uit oogpunt van stabiliteit, beheersbaarheid en continuiteit niet handiger om een 2e systeempje aan te schaffen, en deze naast de linux bak te zetten?

Vmware draait prima natuurlijk, maar om nu bedrijfsprocessen op te hangen aan zo'n getruukte win2k server.

En als je zo graag apache wilt draaien, deze is er ook voor win2k

• Emmeau
  • Niet online

Emmeau

c70070540 schreef op 20 August 2003 @ 15:12:
[...]
Jij praat dubbelzinnig!
Aan de ene kant nee zeggen als het bedrijfskritisch is en dan maar een servertje van EURO 300 voorstellen. Klinkt niet helemaal realistisch naar mijn idee.
Ja, het zou ook niet mijn keuze zijn, maar zoals blijkt uit de originele post moet het allemaal el-cheapo (waarom anders naar vmware als server kijken?).
Als je besluit een server op vmware te gaan draaien voor bedrijfsapplicaties, dan denk ik dat deze apps niet echt mission criticle zullen zijn.
En dan kan je net zo goed een el-cheapo machine neer zetten.

Pak een redelijk modern bord, en je hebt ook nog raid-1 voor een stukje gegevens integriteit. Klinkt in mijn oren toch een stuk beter dan de VMware oplossing.

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 18:09
Dit is typisch een toepassing waar VMWare GSX voor gemaakt is. Het consolideren van servers. Je moet wel opletten dat een fileserver die in een VM draait een stuk trager is dan een die op zijn eigen hardware draait. Ook het toevoegen van extra storage kost meer handelingen. Zowel je host als je guest OS moeten geconfigureerd worden.

Toepassingen als NAT en DHCP kunnen problemen opleveren op zowel het host als guest system.
Wat op zich ook kan:

Host pc met VMWare ook als fileserver gebruiken, en dan 1 VM met Linux/Apache

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

• WiNlUx
c70070540 schreef op 20 August 2003 @ 15:12:
[...]

Jij praat dubbelzinnig!

On Topic:

Ja het kan, en zoals Emmeau al schreef niet wenselijk misschien. Wat is het doel van de Host machine en wat is het doel van de server die je als Guest er op gaat draaien? Vertel eens iets meer details aub.

Let op dat je voor elke Virtuele Machine een licentie voor het OS moet hebben. In geval van Linux is het wat makkelijker natuurlijk maar als je Windows wil draaien, spaar je dus uiteindelijk niet zo heel veel uit.
Wij zijn een bedrijf met ongeveer 7 man sterk. Wij hebben allemaal werkstations die met een p3 733 mhz en 256 zijn uitgerust. Nu hebben we een server staan waarop we binnenkort onze website onder willen draaien maar dit zou op linux moeten gaan omdat we daarvoor veel betere ondersteuning (en goedkopere) kunnen krijgen. Maar om nu een nieuwe server bij te zetten was een beetje prijzig en we kunnen op dit moment het geld wel ergens anders voorgebruiken. Nu had ik aan VMware gedacht en deze op onze server te draaien en daaronder een Linux Distro.

• WiNlUx
Emmeau schreef op 20 August 2003 @ 15:16:
[...]

Ja, het zou ook niet mijn keuze zijn, maar zoals blijkt uit de originele post moet het allemaal el-cheapo (waarom anders naar vmware als server kijken?).
Als je besluit een server op vmware te gaan draaien voor bedrijfsapplicaties, dan denk ik dat deze apps niet echt mission criticle zullen zijn.
En dan kan je net zo goed een el-cheapo machine neer zetten.

Pak een redelijk modern bord, en je hebt ook nog raid-1 voor een stukje gegevens integriteit. Klinkt in mijn oren toch een stuk beter dan de VMware oplossing.
Kijk. Ik weet verder niet hoe krachtig VMware is maar het was zo even in mij opgekomen en ik dacht dat we zo iets goedkoper uit waren zonder bijkomende problemen :)

• Emmeau
  • Niet online

Emmeau

WiNlUx schreef op 20 August 2003 @ 15:19:
[...]
Wij zijn een bedrijf met ongeveer 7 man sterk. Wij hebben allemaal werkstations die met een p3 733 mhz en 256 zijn uitgerust. Nu hebben we een server staan waarop we binnenkort onze website onder willen draaien maar dit zou op linux moeten gaan omdat we daarvoor veel betere ondersteuning (en goedkopere) kunnen krijgen. Maar om nu een nieuwe server bij te zetten was een beetje prijzig en we kunnen op dit moment het geld wel ergens anders voorgebruiken. Nu had ik aan VMware gedacht en deze op onze server te draaien en daaronder een Linux Distro.
Vraagje, moet die website ook nog van buitenaf benaderbaar zijn? Of gaat het hier om een intranet applicatie?
Wat zijn de specs van jullie server trouwens? Is waarschijnlijk goed mogelijk dat je er toch RAM bij moet gaan prikken om het zaakje een beetje draaiende te houden.

Nogmaals, als het puur gaat om het feit dat je een apache webserver wilt hebben, dan kan dat ook prima onder win2k (php enzo werkt allemaal).

• WiNlUx
Emmeau schreef op 20 augustus 2003 @ 15:24:
[...]

Vraagje, moet die website ook nog van buitenaf benaderbaar zijn? Of gaat het hier om een intranet applicatie?
Wat zijn de specs van jullie server trouwens? Is waarschijnlijk goed mogelijk dat je er toch RAM bij moet gaan prikken om het zaakje een beetje draaiende te houden.

Nogmaals, als het puur gaat om het feit dat je een apache webserver wilt hebben, dan kan dat ook prima onder win2k (php enzo werkt allemaal).
Ja ik bedoel inTRAnet ja ;)
(sorry voor het niet-vermelden ervan :P)

SPECS:

Intel P4 proc. 2,4 ghz
1024 mb ram (ddr) 266 mhz
10/100 3com ethernet

[ Voor 7% gewijzigd door WiNlUx op 20-08-2003 15:28 ]

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-06 23:37

Gé Brander

MS SQL Server

Gewoon apache op de Windows 2000 bak draaien en verder niet kloten. KISS! Keep It Simple Stupid!

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• WiNlUx
Ok thnx. Dan gaan we maar apache-en op de server :)
Pagina: 1