Epox 8rda3+ : Tikkend geluid uit mosfet gebied

Pagina: 1
Acties:

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:13

Epsilon

Topicstarter
Specs:
Mobo : 8rda3+
Proc : 2500+ (0329 XPMW)
Mem : OCZ PC3700

Voltages:
1.6 AGP
2.0 Chipset
2.9 DDR

Gisteren waterkoeling geinstalleerd en dus ik dacht, kom, die barton moet een stuk hoger dan de 2200mhz van mn 2400+ (daarboven had ik problemen). Ik ben dus begonnen met het ophogen van de FSB (die ik voor de switch even op 166mhz gezet had) naar 220mhz. Dit was volkomen stabiel op de 2400+ (10x220).

De multiplier heb ik laten staan op 10. Dan het booten, geen probleem, alles ging meteen in een keer goed en kwam direct in windows (vcore stond nog op 1.8v). Niet anders dan ik had verwacht dus.

Een paar keer pi-fast gedraait en toen opnieuw opgestart om hem hoger te zetten. Naar de bios dus en de multiplier naar 10.5 gezet en voltage naar 1.9v (of het nodig was wist ik nog niet, maar het idee van "dan boot ie zeker") en opgestart. Alles ging weer goed, totdat ik pi-fast draaide. Deze liep tot step 5 en toen schoot mn systeem op standby (iig, mn monitor).

Veel geprobeerd, maar het mocht niet baten. Een fan op de mosfets hielp ook niet echt (deze waren namelijk gruwelijk heet). Na een paar keer ben ik toch maar eens gaan kijken of al mn blokken wel goed contact maakten. Dit deden ze echter allemaal.

Maar toen hoorde ik een soort getik, terwijl ik in de kast keek. Het geluid kwam uit het processor gebied. Ik kan niet thuis brengen wat het is. Bij verder luisteren en tijdelijk de fans uitgezet die er dichtbij stonden, bleek het van mijn mosfets (of iig, in die buurt) af te komen. Na een reboot (comp voledig uitzetten en daarna weer aan) was dat getik weg.

Vraag is dus: Wat is dat getik ?
Het veroorzaakt iig het op stand-by springen van mn systeem (ik heb namelijk nog een keer met opzet het systeem op standby laten springen en weer hoorde ik het zelfde getik).
Achteraf is dit ook de reden dat ik mn 2400+ niet hoger dan 2200mhz op dit bord kreeg (2.39 haalde ik op de 8rda+).

Het ligt niet aan de voeding, heb de +5v en +12v lijn nagemeten met een multimeter en de voltages zijn iets hoger dan dat MBM aangeeft.

De temperaturen zijn ook niet het probleem (43 graden stressed @ 2200mhz 1.85v) en die sensor werkt gewoon naar behoren want met een FOP38 (die er voor opzat) had ik veel hogere temperaturen ;)

Brand maar los :/

Zal waarschijnlijk een ander mobo moeten worden, maar liever niet natuurlijk ;)

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:25

Ibex

^^ met stom.

ik weet nix van overclocking ofzo hoor, maar zou het tikken niet het uitzetten/inkrimpen van je koelblok kunnne zijn? eventueel dat gij daardoor gaat "zetten" tegen de bevestigingsconstructie en zo een tikgeluid produceert? (bij de centrale verwarming hier in huis durft de hele handel soms ook wel es tikken :))

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

• Garrett
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-02 22:51

Garrett

Watercooler

Ik heb geen getik gehad, maar wel dat de monitor op standby springt en het systeem niks meer doet behalve de fans laten draaien :D
Bij mij kwam het door een te hoog vdd voltage, vdd mod eraf en niks meer aan de hand.

Die mosfets worden sowieso wel heet, kijk eens naar de 2 kleine chipjes die tussen het AGP-slot en je DIMM-slots zitten, het schijnt dat 1 van die 2, of allebei, namelijk erg heet worden bij een verhoogd vdd voltage (correct me if I'm wrong)

Probeer daar eens een heatsinkje overheen te gooien en zorg voor wat airflow daar.

En die mosfets daar mag je ook wel wat op verzinnen, heatsinkje erop en een fan erop.

I love watercooling

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 16:55
Ik heb het wel eens gehad met een 8RDA+ mij was het de overvolt die aan sprong. maar toen ging de cpu ook uit en toen begon i te tikken.

Astennu, een full quote zo vlak na de topicstart is niet echt nodig ;)

[ Voor 115% gewijzigd door Remy op 20-08-2003 18:54 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• Epsilon

Epsilon

Topicstarter
Garrett schreef op 20 August 2003 @ 15:32:
Ik heb geen getik gehad, maar wel dat de monitor op standby springt en het systeem niks meer doet behalve de fans laten draaien :D
Bij mij kwam het door een te hoog vdd voltage, vdd mod eraf en niks meer aan de hand.

Die mosfets worden sowieso wel heet, kijk eens naar de 2 kleine chipjes die tussen het AGP-slot en je DIMM-slots zitten, het schijnt dat 1 van die 2, of allebei, namelijk erg heet worden bij een verhoogd vdd voltage (correct me if I'm wrong)

Probeer daar eens een heatsinkje overheen te gooien en zorg voor wat airflow daar.

En die mosfets daar mag je ook wel wat op verzinnen, heatsinkje erop en een fan erop.
Fan zit er op
heatsink komt er ook nog op :)

maar een te HOOG vdd voltage ?
ik zal het eens proberen. Maar daar zal het waarschijnlijk niet aan liggen. Ik draai namelijk de hele tijd al met 2.0v vdd.

Overigens worden die chips tussen agp en dim slot niet echt gloeiend heet ofzo. Schat een 45-50 graden.

Ik krijg deze problemen bij een hoog cpu voltage (zeg 1.875 en hoger) en dat is nog niet die overvolt protectie.

edit : het ligt niet aan een te hoge vdd maar overduidelijk aan te hoge vcore

edit2:

Ik ben toch nog eens gaan kijken naar die overcurren protectie. Helaas wordt hier niet mijn probleem (het op stand-by springen van het systeem), hier wordt nl het "complete system shutoff" genoemt, wat iig niet hetzelfde is.

Over de fix :
http://www.motherboardfaqs.com/article.php?31.255\

edit3 (blijf bezig)
http://www.xtremesystems....?postid=149593#post149593

Daar staat dat de fix ook bij een 8rda3+ werkt
hmm, misschien toch even naar kijken :)

Werkt het niet, vliegt dit mobo eruit en komt er een NF7-S rev2.0 in, ik vind het wel best :)

[ Voor 26% gewijzigd door Epsilon op 20-08-2003 19:22 ]

• Epsilon

Epsilon

Topicstarter
Ik heb besloten om deze mod uit te gaan voeren :). Ga dan ook de verschillen bekijken tussen voor en na de mod.

Er zal een nieuw topic komen, met daarin pics van de uitgevoerde mod en van mijn WC installatie die net af is.

Dit topic gaat dan dicht.

Zijn er mensen die de Overcurrent protection mod op de epox 8rda3+ hebben gedaan toevallig ?
Pagina: 1