Frame-probleem

Pagina: 1
Acties:

• JERO79
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:24
Mijn website ziet er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/jfw.roes/Divers/frames.jpg

De menubalk(1) heeft links naar de diverse pagina's, die steeds de oude pagina vervangen. Het geheel is gemaakt met tabellen.

Nu wil ik graag door in de menubalk(1) op een link te klikken, de content(2) veranderen. Dan hoeft dus niet de hele pagina opnieuw geladen te worden, en hoef ik bij een update het nieuws(3) ook niet in meerdere pagina's tegelijk te veranderen.

ik heb geprobeerd om dit met frames voor elkaar te krijgen. Op zich lukt dat wel, maar mijn nieuws(3) en info(4) balk worden ruwweg onderaan het scherm afgekapt. Ik kan natuurlijk een scrollbar toevoegen aan die frames, maar ik wil juist dat je met één scrollbar aan de rechterkant van het scherm, de hele site (1 t/m 5) naar boven en beneden kan laten scrollen. Binnen content(2) mag dan nog een aparte scrollbar komen, mocht de inhoud daarvan niet in het frame passen.

Hoe krijg ik dit voor elkaar?

Verwijderd

ik zou het als volgt doen:
• layouten met css (niet met tabellen :X)
• elke pagina een aparte html
• nieuws en menubalk in een iframe proppen op elke pagina, zodat dit netjes gecached wordt en het makkelijk te updaten is

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2003 14:32 ]

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-08 23:05
Ehm, creatiever omgaan met frames, iframes tabellen en divjes? :)

D'r is meer mogelijk dan je denkt.... ;)

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-08 13:22

krvabo

MATERIALISE!

Dat kan je oplossen door de height in te stellen (als ik je probleem goed begrijp)
bijv.
code:
1
<iframe height="23">

Nogmaals, dit is als ik je probleem goed begrijp.

Maar volgens mij is dit redelijk basic html. Kijk eens op http://www.dto.tudelft.nl/.../frames01.html :>

[ Voor 5% gewijzigd door krvabo op 20-08-2003 14:30 ]

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Verwijderd

Ja dit is ongelovelijk makkelijk als je met iframes werkt.
Je geeft elk frame een naam en zet bij de link in welk frame het geopent moet worden.

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-08 13:22

krvabo

MATERIALISE!

Verwijderd schreef op 20 August 2003 @ 14:34:
Je geeft elk frame een naam en zet bij de link in welk frame het geopent moet worden.
Of gewoon in de head zetten, dan krijg je dus zoiets:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<html><HEAD><TITLE>main</TITLE>
<base target="vol">
</HEAD><BODY>

<frameset cols="13%,*">
    <frameset rows="100%,*">
    <FRAME name="vol" src="2.html" framespacing="0" border="0" **volgende regel**
marginwidth="5" marginheight="5" scrolling="yes" frameborder="0">
    </frameset>
</frameset></BODY></HTML>

edit:
Ik weet niet of die code specifiek doet wat je wilt, maar dan heb je een voorbeeldje :)

[ Voor 41% gewijzigd door krvabo op 20-08-2003 14:42 ]

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

• Niakmo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-02-2024
Dit kan je nog steeds heel makkelijk met framesoplossen als je in lagen werkt.

Je hebt eerst een algehele frame die je kan scrolle. Daar binnen doe je een frame set voor bovenste gedeelte, middelste stuk en onderstuke. De hoogte van deze frame mag variable zijn. In deze frame maak je frame met vaste linker en rechter kant. En omdat je alleen bovenste frame laat scrollen, kan je het geheel scrollen. (gok ik)

• 215821
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-05-2020

215821

pro lurker

Ik denk dat je de frameset van de bovenste en onderste rij beter niet in percentages kunt zetten, maar gewoon een vaste waarde geven. Je hebt er dan geen last van dat het afgekapt wordt, of dat je moet scrollen.
Geef gewoon een vaste hoogte (afhankelijk van wat er in staat natuurlijk) en zet bij "scrolling" no. (zie de code van krvabo hierboven).
De middelste rij (met dus die zijbalken) krijgt dan de ruimte die over is. Hier moet natuurlijk wel gescrolled kunnen worden!

edit:
Ik denk dat het het handigst is om de bovenste en onderste balk een vaste plek te geven, dit verhoogd de leesbaarheid.
Als je alle frames tegelijk wilt laten scrollen (zoals de oplossing van Zirus), kun je de bovenste en/of onderste balk niet altijd zien, en als daar je links in staan, moet men steeds blijven scrollen. Dit is niet handig.

[ Voor 28% gewijzigd door 215821 op 20-08-2003 15:13 ]

2-0-2-2-0-2-0-0-12-12-12-0-2-0-2-2-0-2-0-0-12-12
-----------------------------------------------------------

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Anders gewoon een frameset binnen een frameset maken. Kind kan de was doen. Geen gepier met iframes enzo.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• JERO79
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:24
Bedankt voor alle tips! Ik heb het het nu eigenlijk vrij simpel opgelost met een IFRAME voor frame 2. Deze laat ik veranderen via het menu. De andere onderdelen staan gewoon op één pagina en kunnen in hun geheel omlaag scrollen.
Het enige waar ik nu nog mee zit is de horizontale scrollbar in mijn IFRAME, ik zou deze graag uitschakelen. Maar mijn verticale scrollbar wil ik graag behouden.... iemand een idee?
Pagina: 1