Toon posts:

Pop3 probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 177 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb het volgende probleem. Wij hebben een NT4 server met popbeamer geinstalleerd. Dit pakketje haalt alle mail uit de pop3 box van ons domein. Hierin wordt vrijwel alle mail verzameld. Mensen binnen ons domein kunnen ook prima mail lezen en versturen.

Het probleem is alleen dat we ook 3 thuiswerkers hebben. Deze hebben hun eigen POP3 account om gewoon via outlook hun mail te kunnen lezen.

Het probleem is alleen dat als iemand binnen onze organisatie een mailtje stuurt naar een van de thuiswerkers, het systeem denkt dat het om een interne e-mail gaat en deze mail nooit het pand verlaat.

We hebben volgens mij alle instellingen al wel bekeken, maar ik heb geen idee meer waar ik het zoeken moet. Ik hoop dat iemand een idee heeft.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:12

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

En op welke server logt die thuisgebruiker dan in :?
Op je exchange server neem ik toch aan ? Waarom zou ion vredesnaam die mail het pand moeten verlaten dan ?

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Koffie schreef op 20 August 2003 @ 15:03:
En op welke server logt die thuisgebruiker dan in :?
Op je exchange server neem ik toch aan ? Waarom zou ion vredesnaam die mail het pand moeten verlaten dan ?
Ik heb ook 2x moeten lezen, maar gezien het feit dat PopBeamer gebruikt wordt,
neem ik aan dat ze meerdere mailboxen bij de provider hebben.
1 of meerdere daarvan wordt gelezen door PopBeamer, en weer andere boxen worden gelezen door de "thuiswerkers", ik neem aan dat dit niet de zelfde boxen zijn.

Mij lijkt het vrij normaal, er is op de exchange een lokaal domein "domain.nl" gedefinieerd, ik denk dat de beste oplossing is om mail voor de thuiswerkers te forwarden naar een "prive adres". (mijn exchange kennis is vrij beperkt, vandaar
deze simpele oplossing). Maar ik zie niet in hoe anders exchange die mail naar buiten zou gooien.
Of de gebruikers dienen idd gewoon hun popmail op te halen bij de exchange server.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2003 15:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reactie,

Er zijn inderdaad 4 pop accounts voor het domein aangemaakt. 3 voor de thuiswerkers en 1 voor het hele domein. Popbeamer zorgt er in combinatie met exchange netjes voor dat exchange over alle mail beschikt.

Zodra nu alleen een werknemer binnen het pand een mailtje wil versturen naar een thuiswerker doet exchange dat dus niet ( ziet het als hetzelfde domein dus gaat niks naarbuiten toe brengen ).

Ik zoek dus een manier om exchange voor een aantal opgegeven e-mail adressen deze mail toch naar buiten te mailen.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:12

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Lijkt me dat je dus nu de werknemer laat inbellen op server/pop box bij de provider.
En daar gaat het fout.
Je moet die thuiswerkers RECHTSTREEKS op de exchange doos (of iig jullie LAN) laten inbellen.

Mail voor die thuiswerkers wordt door popbeamer toch wel opgehaald.

Zoals je het nu een beetje verteld komt het als volgt over :

- Diverse mensen in den landen sturen post via de PTT
- Deze post kom in de post sorteercentrum aanin Amsterdam
- Meneer de postbode gaat elke ochtend de post vanuit Amsterdam naar jullie postkamer brengen
- Als pietje een brief naar jantje (beide bij hetzelfde bedrijf werkzaam) afgeeft bij de postkamer, kijk je raar op dat de postkamer deze brief zelf in het postvakje van Jantje legt, in plaats van dat het weer helemaal via Amsterdam gaat.

Snappie ? ;)

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Topicstarter
Maar dat lijkt me ook lastig. De werknemers maken nu gewoon verbinding via internet en d.m.v. outlook halen zij via hun eigen pop account de mail op ( bij de domein provider ). Ze hebben ook een ADSL verbinding, dus als ik ze moet laten inbellen naar ons LAN ( / exchange server ) ben ik wel even aan het configureren.

Het probleem zou gewoon zijn opgelost als ik exchange kon vertellen een aantal adressen die hij als "lokaal" ziet gewoon door te sturen.

Ik snap hem dus wel een beetje, maar nog niet helemaal ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2003 16:43 ]

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-07 11:57
misschien als je die drie thuiswerkmailboxen aliasen kan geven die niet als lokaal domein op je exchange server gedefinieerd zijn. Klink overigens beetje niet meer van deze tijd. Netter lijkt me idd batched smtp op je mailserver en je thuiswerkers via vpn op je netwerk toelaten. Misschien heeft je ISP een tip

[ Voor 6% gewijzigd door arikkert op 20-08-2003 21:58 ]

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
Ik denk dat je het netjes moet oplossen en de thuiswerkes moet laten aanloggen op de server die op de zaak staat.

Doe je dit via VPN dan kunnen ze ook bij het zaken netwerk. En sla je meerdere vliegen in een klap.

Een kleine VPN oplossing hoeft voor 1 tot 5 gebruikers niet veel te kosten ik denk dat dit goed te doen is met een draytek router of een vpn server van een ander "goedkoper dan cisco" merk of natuurlijk gewoon een 2k server als VPN Server.

Verwijderd

Topicstarter
Is er dan echt niet gewoon een makkelijke oplossing om bij de Exchange server op te geven dat een aantal adressen niet intern zijn maar doorgestuurd moeten worden? Dat zou voor ons momenteel het mooiste zijn. Een VPN ga ik hier niet voor elkaar krijgen. Daarbij zouden de thuiswerkers dan niet meer gewoon via outlook hun mail op kunnen halen.

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-07 11:57
Verwijderd schreef op 20 augustus 2003 @ 22:18:
Is er dan echt niet gewoon een makkelijke oplossing om bij de Exchange server op te geven dat een aantal adressen niet intern zijn maar doorgestuurd moeten worden? Dat zou voor ons momenteel het mooiste zijn. Een VPN ga ik hier niet voor elkaar krijgen. Daarbij zouden de thuiswerkers dan niet meer gewoon via outlook hun mail op kunnen halen.
Doorsturen gaat vast lukken, maar als je doorstuurt naar een mailadres dat een maildomein heeft dat als lokaal wordt gezien door Exchange zelf, lijkt me dit moeilijker. Probeer daarom een mailadres (alias) met een andere domein adres maar die wel uitkomt in de juiste mailbox bij je provider. Daar kun je exchange dan naar laten forwarden.

Als je VPN gebruikt kun je toch je mail lezen zoals je mensen op je bedrijf hun mail lezen. Zal vast ook wel met outlook als client gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Is het niet gewoon mogelijk om exchange te laten denken dat hij in een heel ander domein zit zodat hij gewoon alle mail doorzet?

De e-mail provider is immers niet eens exchange, maar de domain provider. Via popbeamer worden de postbussen van de provider alleen maar overgebracht naar de exchange server.

Het probleem zou dus volgens mij zijn opgelost als exchange alle mail gewoon zou doorsturen. Deze zou dan bij de provider uitkomen waar de verschillende pop accounts dan de informatie uit kunnen lezen.

Dit zou als nadeel geven dat als mensen binnen het pand onderling mail naar elkaar gaan sturen dit wel langer duurt omdat dit eerst weer naar buiten gaat en dan weer wordt opgehaald door popbeamer, maar dat is volgens mij wel te accepteren.

Ik heb alleen ook geen idee hoe ik exchange moet instellen op de zojuist aangegeven manier :'(
Pagina: 1