Da RuBBaH DuCK SKWaT - Ellen what did ye do ?- een test
Verwijderd
Gewoon een berichtje naar de admin mailbox, ik doe er een nieuwe schijf in, hij reconstruct alles en klaar is klara, geen hapers of wat dan ook.
Maar dat is dan wel SCSI u-160 10k RPM, en maar 18GB aan data.
BTW, ik heb het over RAID5, nam aan dat jij dat ook bedoelde.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2003 13:27 ]
als je doorgaat werkt het gewoon, maar als er dan nóg een schijf crasht ben je je data kwijt.
als je de schijf vervangt zal hij alle data die op de andere schijven staat weer gaan synchroniseren met de nieuwe schijf zodat je weer je originele array terug hebt.
Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.
Verwijderd
Als je al in windows zit en er gaat er 1 kapot draait alles gewoon door. Bij ons gaat er een uitroepteken branden op de serverkast, alle admins krijgen een mail een een "netsend" bericht.OnTracK schreef op 20 augustus 2003 @ 13:28:
volgens mij hoort hij bij een RAID5 te zeggen als je boot en hij controleerd de schijven, "er is er eentje kapot" dan kan je waarschijnlijk kiezen om door te gaan of de schijf te vervangen.
als je doorgaat werkt het gewoon, maar als er dan nóg een schijf crasht ben je je data kwijt.
als je de schijf vervangt zal hij alle data die op de andere schijven staat weer gaan synchroniseren met de nieuwe schijf zodat je weer je originele array terug hebt.
Schijf wisselen en de rest doet hij zelf.
Als er in die tussentijd nog een schijf kapot gaat ben je wel zuur...
Ik krijg emails van de driver als er iets aan de hand is (paar voorbeeldjes):
ERROR: Disk Array Unit 0 on controller ID:2 is degraded and no longer fault tolerant. Check log for drive errors. (0x2)
Fault tolerant disk arrays become degraded or incomplete when they cannot write to or read from a member drive. The array's data may be read and new data may be written to the array, however, the array is still NO LONGER FAULT TOLERANT.
When an array is degraded or incomplete you have three courses of action:
1. Replace the suspected drive and REBUILD the array using 3DM.See the Configure page.
2. BRING THE SYSTEM DOWN and check cabling and connections. Reboot the system and attempt to REBUILD THE ARRAY using the 3ware Disk Array Configuration Utility BIOS extension.
3. DO NOTHING and continue operating with the array functional but not fault tolerant.
NOTE: Please examine the 3DM ALARMS page fr more information regarding the cause of the failure.
source: JUPITER
WARNING: SMART Threshold Exceeded condition detected on port 2 on controller ID:2. It is recommend you replace this drive immediately and rebuild unit if needed. (0xf)
't Systeem draait lekker door, ook op 7 schijven. Je mag zelfs de IDE disks hotswappen.WARNING: Unexpected shutdown, reset, or power loss detected on unit 0 on controller ID:2. Redundant units, if present, will rebuild. (0x8)
Siditamentis astuentis pactum.
dit komt in een productie server, waardoor er geen sprake zou mogen zijn van 'rebooten en zien dat een schijf kapot is', maar meer zoals lilBW aangeeft, melding krijgen, kapotte schijf eruit, nieuwe erin en raid set terwijl de server nog draait rebuilden (daarom dat ik er die SX1000 caddies bijkoop)
Als ik jullie reply's lees dan zou dit dus redelijk probleemloos moeten verlopen. Volgende week komen die dingen aan, dan zal ik dit ook grondig testen.
Ik zou er ook een hot spare in doen, dat ik wat meer tijd krijg als er 1 schijf kapot gaat.
[ Voor 11% gewijzigd door Profidiam op 20-08-2003 13:35 . Reden: hotspare ]
Ik heb deze methode 'ergens' gelezen maar kan hem zo snel niet vinden.
Mijn RAID 1 (mirror, 2 schijven) werkt eigenlijk hetzelfde. Fasttrack's Fastcheck Monitor Utility meldt keurig er is een schijf kapot. Windows blijft gewoon werken en je kunt overigens desnoods gewoon rebooten. Andere schijf erin en de rebuild volgt vanzelf zonder dat je Windows hoeft af te sluiten of te rebooten..
[ Voor 18% gewijzigd door Guardian Angel op 20-08-2003 13:38 ]
ARME AOW’er
werkte perfect.
Controller is een simpele HPT370A UDMA/ATA100 RAID Controller
JaProfidiam schreef op 20 August 2003 @ 13:37:
Ok, kan ik misschien ook nog bijkomend vragen: Is het wel verstandig om mijn OS op een RAID 5 set te plaatsen ? Heeft dit veel impact naar performace toe, of zijn er andere dingen die ik als beginnende RAID gebruiker over het hoofd zie ?
Gebruik ook zelf even de FAQ en de search om interessante dingen te vinden zoals deze. De posting van Femme is zeer verhelderend.
[ Voor 27% gewijzigd door Guardian Angel op 20-08-2003 13:42 ]
ARME AOW’er