HP DDS3 Tapestreamer reageert niet meer

Pagina: 1
Acties:

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:22
Heb in een 24/7 bedrijfsserver een HP DDS3 24GB streamer zitten. Gisteravond laat kreeg ik mail dat de backup niet gedaan was, omdat er geen tape in de drive zat. Kom ik op mn werk: zit wel de tape van dinsdag in de drive, drive reageert gewoon helemaal niet meer op de knop, onder linux kan ik dat ding niet uitwerpen, want er zit nix in, aldus linux :(

Heb dit probleem eerder met NT4 gehad, zelfde server zelfde streamer.
Bij NT4 hielp het om de hele server dan maar uit te zetten en opnieuw aan te zetten, zodat de streamer een powercycle krijgt en dat ding opnieuw initialiseert.

Nou is mijn vraag: komt iemand dit probleem bekend voor, en hoe krijg ik het voorelkaar dat ie niet weer zoiets doet? Het is vrij vervelend om een kritieke bedrijfsserver te moeten rebooten, vooral als er mensen aan het werk zijn.

• Yngwie-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-03 17:01

Yngwie-

Murphy was an optimist

Dat probleem heb ik inderdaad vaker gezien. Om de streamer aan de gang te brengen, zit er inderdaad niets anders op, dan de server te rebooten. En dan waarschijnlijk zelfs even fysiek uitzetten, zodat de streamer even spanningsloos gehaald wordt. Daarna booten en hij zou het weer moeten doen.

Dit zou eigenlijk niet voor moeten mogen komen. Oorzaak zal gezocht moeten worden in de SCSI bus. Dus controleren of er een terminator aan het eind van de kabel zit. Misschien is de kabel niet in orde. Controleer de settings in de SCSI kaart qua snelheid/disconnection etc. Het is in ieder geval een hardwarematig probleem

Verwijderd

als het een externe is kan je die gewoon ff uit en aan zetten.
met een scsitool bus resetten.
klaar !!!!

• _JGC_
Tis een LSI Logic U2W controller op een Asus CUR-DLS mobo zoals die in HP Netserver E800 machines gebouwd worden (het is een Netserver E800)
LSI controllers zijn wat betreft bekabeling net hoeren: ze nemen alles :P

De bekabeling heeft altijd al zo gezeten, en de 9GB 10K RPM Cheetah die erin zit heeft nergens last van, geen enkel probleem in de logs van linux te vinden, dus lijkt me dat die streamer gewoon niet helemaal deugt.

Met de vorige streamer, die uiteindelijk een versleten kop had ofzo, hadden we dit probleem helemaal niet. Die streamer hebben ze toen vervangen door een nieuwer exemplaar, de C157A. Monteur is toen langsgeweest van HP, en behalve een schuinzittende SCSI kabel die ik weer teruggedrukt heb toen ik een stel NICs toevoegde aan de server was er nix verkeerds aan te zien.

• _JGC_
Om nog maar even voor de volledigheid dit topic af te sluiten:
na wat google werk kwam ik de melding uit het linux syslog wel vaker tegen icm een niet reagerende eject button. Oorzaak:
Een HP DDS streamer controleert zn ingangsspanning. Op het moment dat die spanning beneden een niveau komt, gaat dat ding resetten en kan je em alleen nog aansturen na een poweroff. Als mogelijke oorzaak kan dat een brakke PSU zijn, maar wat me waarschijnlijker lijkt is dat de molex connector gewoon niet goed in de streamer zit. Het is nml pas voor het eerst voorgekomen nadat de HP monteur de streamer met versleten kop vervangen heeft voor het apparaat wat nu in die server zit.