Vraag over TFT scherm

Pagina: 1
Acties:

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:38
Hoi allemaal,

ik heb een vraag over TFT schermen. Ik werk bij een bedrijf
en binnenkort gaan we naar een beurs om ons produkt
te laten zien. Hierbij gebruiken we o.a. een computer om software
weer te geven. De bedoeling is om een 19 inch TFT scherm aan te
schaffen, zodat de bezoekers duidelijk kunnen lezen wat op het
scherm staat. Echter, ik heb begrepen dat een TFT scherm eigenlijk
maar één resolutie goed ondersteund (b.v. 1280*1024) en andere
resoluties worden slechter weergegeven. Is hier iets aan te doen?
Bestaat bijvoorbeeld software waarmee je in 800*600 resolutie
kunt draaien, en die dan de kwaliteit van scherm kan aanpassen?
De bedoeling is dus om de software weer te geven in de resolutie
800*600 op een 19 inch TFT scherm (die een eigen resolutie heeft
van 1280*1024), waarbij uiteraard de kwaliteit van het beeld redelijk
hetzelfde moet blijven.

Bedankt alvast voor jullie ingevingen.

Verwijderd

De resolutie is inderdaad vast, een TFT scherm heeft nu eenmaal een x aantal pixels, en geen (nog veel kleinere) beeldpuntjes als een CRT monitor.
Dat wil niet zeggen dat je niet je desktop op 800*600 kunt zetten, het wordt alleen uitgerekt, waarbij sommige pixels van het digitale beeld over meerdere pixels van de TFT wordt uitgespreid. Het effect dat je krijgt is een soort onscherp beeld. Niet dramatisch slecht, maar ook duidelijk niet optimaal.

Nog een puntje bij 1280*1024 TFT's: deze hebben vaak ook niet een 4:3 verhouding. Ter illustratie: Het beeld van mijn 17" TFT is exact even hoog als dat van mijn 19" CRT (18" zichtbaar oppervlak). De CRT is echter een inch breder.

Het beeld van de TFT is op 1280*1024 dus juist niet vervormd, en op andere resoluties is dat wel zo. Als je 800*600 op een 1280*1024 TFT monitor draait, zal een cirkel niet rond zijn. Meestal is dit echter niet zo storend.

Tot slot nog even kort mijn ongezouten mening:
800*600 op een 19" scherm ziet er niet uit, of het nu CRT is of TFT.

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

misshien heb je wat aan deze post:
-Noel- in "TFT/Gamen - The 6th Episode"
Helaas heb je dan niet veel aan een 17, 18 of 19" scherm

[ Voor 7% gewijzigd door Fietsbel op 20-08-2003 10:38 ]

39

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 August 2003 @ 10:29:
Tot slot nog even kort mijn ongezouten mening:
800*600 op een 19" scherm ziet er niet uit, of het nu CRT is of TFT.
Geheel eensch, echter we moeten niet vergeten dat het hier om een beurs gaat, dus mensen lopen voorbij en er is altijd dus afstand. Tenminste, zo stel ik het me voor als ik dit verhaal zo lees.

Een tijdje geleden zagen de niet-aanbevolen resoluties er inderdaad niet uit op TFT's, tegenwoordig is dat over het algemeen al veel beter geregeld. Bovendien is dat met XP ook goed te regelen met smooth edges aan te zetten.

• Ronald__
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-06 19:58

Ronald__

Shit happens

Bekijk die resolutie anders eens in de winkel op een 19" TFT.

Dat willen ze daar best wel even voor je instellen.

• segil
Bedankt voor de reacties!

Ik bedacht mij ineens... misschien is het een idee om wel op 1280*1024 te draaien, maar dan met software in te zoomen op het betreffende window dat we willen laten zien?

Wat vinden jullie daarvan?

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

In dat geval kan je dus wel 800*600 draaien, want het ziet er ietswat beroerder uit, maar van een afstandje zie je het verschil zowiezo niet.

Overigens bestaat de optie om je lettertypen etc te resizen, zodat je ook bij 1280*1024 grote letters enz overhoudt.

In de Computer Techniek staat overigens toevallig een massatest van 19" TFTschermen, dit nummer is zojuist verschenen.

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Is een goedkope 2e hands projector niet geschikter voor dit doel?

Verwijderd

Waarom ga je niet voor een scherm dat 1600x1200 weergeeft? Die reso is 2x zo groot als wat jij wilt weergeven. Je maakt het je tft dan makkelijker, hij hoeft iedere pixel maar 2x achter elkaar weer te geven.

Een resolutie van 1280 geeft zowiezo vervorming. De beeldverhouding is niet 4:3 dan kan je nog beter voor 1024x768 gaan. Of er 19" monitoren bestaan die 1024 kunnen weergeven weet ik niet. Ze bestaan wel voor 1600 reso.

• segil
Ka CHINGGG!!!!!! Omdat de directie voor één beurs niet al te veel geld wilt uitgeven ;)

Een projector geeft problemen met omgevingslicht.

Verwijderd

Je hebt gelijk bij iiyama (as4821 en au4831) is het verschil 200 euro, opzich wel een aardig verschil. Aan de andere kant, een medewerker kan de monitor ook op z'n desktop gebruiken.

de as4821 kan ook zoomen, maar dan krijg je het letterbox effect.
Pagina: 1