Toon posts:

Pc blijft al 2 jaar hangen op het doen van 'niks'...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
2 jaar geleden kocht ik een pc, op een een of andere manier bleef deze steeds vast lopen. Gewoon na een half uurtje werken op het apparaat... na lang zoeken eindelijk het probleem opgelost, nieuwe 4in1 driver gedownload en de boel loopt perfect, tot ik weer tegen een vastloper loop, weer opnieuw uitgezocht, BIOS update gedraait en probleem opgelost.

Computer heeft nu een jaar gewerkt zonder problemen op win2003 server. Nu heb ik winXP geïnstalleerd en alle updates en drivers geïnstalleerd en loopt ie wéér vast, nu na ongv 5 min werken.

Het gaat om een pc met de volgende specs:
AMD Athlon 1000 Mhz,
256 MB
Geforce 2 MX 100/200
2 x Matrox 20 GB HDD 7200 RPM
3com 3c905b-tx

Wie heeft dit meegemaakt en weet misschien het antwoord...?

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Wat voor moederbord?

.....gebruik eens een tooltje zoals dit aida32

Dan kun je efkes zeggen wat voor hardware je allemaal hebt. :-), want het zit waarschijnlijk in je moederbord....

There is no place like ::1

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-04 15:03

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Waarvan heb je alle drivers al geprobeerd? Je geeft niet echt alle spec's op zoals het moederboard en geluidskaart. Krijg je wel eens een foutmelding?

Wat gebeurt er als je gewoon de standaard drivers installeerd die bij de hardware zit, dit mag niet tot vastlopers leiden als het een softwarematig iets zou zijn. Ben je aan het overklokken geweest zodat het aan de snelheid kan liggen of dat het een warmteprobleem kan zijn?

Ohja, nog iets, jouw website geeft 'forbidden' als je die opent. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

• KompjoeFriek
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-01 05:18

KompjoeFriek

Statsidioot

Verwijderd schreef op 19 augustus 2003 @ 22:22:
[...]
2 x Matrox Maxtor 20 GB HDD 7200 RPM
[...]
:X

Maxtor maakt Hard Disks
Matrox maakt Video Kaarten

WhatPulse! - Rosetta@Home - Docking@Home

Verwijderd

Topicstarter
Shuttle AK12 33mhz chipset, 5pci, 1agp, 1amr, 3dimm, audio on board, ATX, chipset KT133

Hoe kom ik erachter of het aan het moederbord ligt, en hoe kan ik het oplossen... ik had win2003 draaien, maar das nie echt snel en handig als standalone pc'tje... maar daar werkte het prima op..

Verwijderd

Topicstarter
Drivers die bij de hardware zaten zijn verlopen... alles los gedownload van de producenten...

(website is uit de lucht, geen tijd en zin voor gehad, druk met andere zaken)

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:58

momania

iPhone 30! Bam!

Kijk eens in de loggings of je daar dingen kan ontdekken.
Kijk ook hier eens naar: Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen
Misschien dat daar wat tussen staat om je te helpen.

Verder:
Zorg altijd voor up-to-date versies van drivers. Niet persee altijd de nieuwste, maar probeer er eens wat uit.
Kijk ook eens wat de machine doet met zo min mogelijk hardware erin. Trek al het overbodige er gewoon eens uit.

offtopic:
Als jou post de laatste is, wil je dan de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif knop gebruiken ipv een nieuwe reply te maken. Dat wordt gezien als het 'kicken' van een topic en is pas toegestaan na 24 uur.
Zie ook Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• KompjoeFriek
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-01 05:18

KompjoeFriek

Statsidioot

Verwijderd schreef op 19 augustus 2003 @ 22:34:
Shuttle AK12 33mhz chipset, 5pci, 1agp, 1amr, 3dimm, audio on board, ATX, chipset KT133

Hoe kom ik erachter of het aan het moederbord ligt, en hoe kan ik het oplossen... ik had win2003 draaien, maar das nie echt snel en handig als standalone pc'tje... maar daar werkte het prima op..
Das simpel, er zijn zelfs 2 simpele manieren voor:

- Vervang alles in je systeem (eventueel uit andere pc)

nog steeds die vastlopers? -> mobo kapoetskie

- Vervang je mobo

nog steeds vastlopers? -> het was niet je mobo :+

ja, ik snap ook wel dat voor de gemiddelde pc-gebruiker zoiets haast niet mogelijk is omdat deze niet over meer apparatuur beschikked dan nodig is. Als je op de TD (ge)werkt (hebt), dan ben je dat gewend...

WhatPulse! - Rosetta@Home - Docking@Home

Verwijderd

Topicstarter
Er zit al vrij weinig aan hardware in/aan... minder kan niet... het systeem is ooit al eens vervangen door een nieuwe... (beste test laptop uit computertotaal september:D)

De pc moet gebruikt worden als simpel print servertje, back-up van andere pc's, webservertje, downloaden enz.

Ik ga nu windows2k server er ff op zetten, ff kijken of mijn windowsXP cd corrupt was, want die gaf tijdens de installatie al veel foutmeldingen... Ik laat het even horen zodra ik klaar ben (waarschijnlijk wordt het uitgesteld tot morgen avond) tot die tijd zijn reply's welkom, want misschien loop ik in windows2k server tegen hetzelfde probleem...

Verwijderd

Mocht je spontane reboots hebben dan zou ik eerst even de netwerkkaart verwijderen.

Een wat oudere serie VIA (destijds nog sdram) chipsets wilde wel eens ruzie krijgen met 3Com netwerkkaarten.

Hoeft niet de oorzaak van je probleem te zijn maar proberen kan altijd.

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-05 14:44

_Thanatos_

Ja, en kaal

Inkoppertje: heb je memtest86 er al overheen gehaald?

日本!🎌

• swampy
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Verwijderd schreef op 19 August 2003 @ 22:47:
Er zit al vrij weinig aan hardware in/aan... minder kan niet... het systeem is ooit al eens vervangen door een nieuwe... (beste test laptop uit computertotaal september:D)

De pc moet gebruikt worden als simpel print servertje, back-up van andere pc's, webservertje, downloaden enz.

Ik ga nu windows2k server er ff op zetten, ff kijken of mijn windowsXP cd corrupt was, want die gaf tijdens de installatie al veel foutmeldingen... Ik laat het even horen zodra ik klaar ben (waarschijnlijk wordt het uitgesteld tot morgen avond) tot die tijd zijn reply's welkom, want misschien loop ik in windows2k server tegen hetzelfde probleem...
Fouten bij het installeren he......het kunnen ja harde schijven zijn. ..misschien zijn die "op" en maken je systeem onstabiel!

There is no place like ::1

Verwijderd

Misschien is het een bios/chipset optie die de CPU disconnect als de cpu idle is. een tooltje als cpucool heeft de mogelijkheid dat inte schakelen of uit te schakelen. Misschien kan het ook in de BIOS. Een andere mogelijkheid is dat een nwe BIOS deze optie niet meer aanzet.

Evt. kan je met wpcred aan de slag (zoek eens met google).

• Yisc
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-05 19:57
Kan het iets met een virus zijn? Bijvoorbeeld blasterworm die elke 5 minuten boot/vastloopt?

Verwijderd

Topicstarter
Dat van die hardeschijven zit ik ook aan te denken... vooral bij het installeren loopt ie vast... bij het wegschrijven van bestanden dus... Ook de netwerk kaart kan het probleem zijn, ik ga het eens proberen zonder!

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

Verwijderd schreef op 19 augustus 2003 @ 22:47:
(beste test laptop uit computertotaal september :D)
Wel handig als je dat de volgende keer direct erbij verteld, dat het om een laptop gaat. Dat kunnen wij ook niet van een afstand zien en geven we verkeerde tips. ;)

Verwijderd

Topicstarter
nee, die pc die niet werkt, is inmiddels vervangen voor een laptop.. de probleem computer betreft een gewoon werkstation

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

Verwijderd schreef op 19 augustus 2003 @ 23:00:
nee, die pc die niet werkt, is inmiddels vervangen voor een laptop.. de probleem computer betreft een gewoon werkstation
Ah ok, mijn fout :X ;)

Verwijderd

Topicstarter
offtopic:
Als jou post de laatste is, wil je dan de [afbeelding] knop gebruiken ipv een nieuwe reply te maken. Dat wordt gezien als het 'kicken' van een topic en is pas toegestaan na 24 uur.
Zie ook Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette)
Was dit voor mij bedoeld? Ik post hier pas voor de 5e x ofzo... Kun je het misschien nader omschrijven...

• htol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-04-2024
_Thanatos_ schreef op 19 augustus 2003 @ 22:49:
Inkoppertje: heb je memtest86 er al overheen gehaald?
Heb je dit nou al geprobeerd?? ;)

offtopic:
en dat van hierboven ja en nu ook beneden :P

[ Voor 14% gewijzigd door htol op 19-08-2003 23:29 ]

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

Verwijderd schreef op 19 August 2003 @ 23:17:
[...]

Was dit voor mij bedoeld? Ik post hier pas voor de 5e x ofzo... Kun je het misschien nader omschrijven...
offtopic:
Lees die link maar even goed door aub, daar staat het belangrijkste in.
In het kort komt het er op neer dat wanneer jij zelf de laatste reactie hebt, je die even hoort te editen. Bij een nieuwe reply komt je topic onnodig weer hoog in de active topics list te staan en dat noemen we 'kicken'. Het kicken van een topic mag je doen na 24 uur om weer de aandacht op jou topic te krijgen. Doe je dat binnen de 24 uur, dan kom je ongeduldig over ;) Gebruik dan dus de edit knop.

Verwijderd

Topicstarter
Alles werkt weer perfect, m'n windowsXP was gewoon brak... Ik heb nu windows2000 server geïnstalleerd.

bedankt voor het meedenken, ik heb in ieder geval veel ideën opgedaan, zodat als ik nog een keer tegen die probleem aanloop op een andere computer weet waar ik nog meer kan zoeken...

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2003 18:55 ]

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Windows XP is niet brak, hier werkt het gewoon prima... het zal te maken gehad hebben met onderdelen in je windows. Drivers waarschijnlijk.

Enne, win2k server is niet bedoeld voor een desktop of werkstation, wist je dat wel?

日本!🎌

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

_Thanatos_ schreef op 21 augustus 2003 @ 19:19:
Windows XP is niet brak, hier werkt het gewoon prima... het zal te maken gehad hebben met onderdelen in je windows. Drivers waarschijnlijk.

Enne, win2k server is niet bedoeld voor een desktop of werkstation, wist je dat wel?
Z`n XP CD was brak en NEE hij gaat hem niet als workstation gebruiken :)

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Ah, ok... nouja, brakke CD kun je vast wel omruilen, toch? (als je em tenminste gekocht hebt ;))

日本!🎌

• Flame17
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-01 21:01

Flame17

Captur EDC 130

Ik gok op de Geforce kaart, net zoals bij de andere PC's die ik van de week tegenkwam.

Deze kaart met de laatste drivers van Nvidia en ik had gelijk gezeik, alles stap voor stap gedaan en zodra deze kaart qua driver was geupdate liep het zooitje vast.

Ik liet de kaart dus weer de drivers gebruiken die XP had geinstalleerd en alles was weer oke.

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Arno schreef op 23 August 2003 @ 23:43:
Ik gok op de Geforce kaart, net zoals bij de andere PC's die ik van de week tegenkwam.

Deze kaart met de laatste drivers van Nvidia en ik had gelijk gezeik, alles stap voor stap gedaan en zodra deze kaart qua driver was geupdate liep het zooitje vast.

Ik liet de kaart dus weer de drivers gebruiken die XP had geinstalleerd en alles was weer oke.
Verwijderd schreef op 21 August 2003 @ 18:53:
Alles werkt weer perfect, m'n windowsXP was gewoon brak... Ik heb nu windows2000 server geïnstalleerd.
;) Lezen, lezen, lezen :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• mae-t.net
  • Niet online
Verwijderd schreef op 19 August 2003 @ 22:54:
Dat van die hardeschijven zit ik ook aan te denken... vooral bij het installeren loopt ie vast... bij het wegschrijven van bestanden dus... Ook de netwerk kaart kan het probleem zijn, ik ga het eens proberen zonder!
Harde schijven -> DMA probleem?... Heb je toevallig een KT133A chipset met 686B southbridge? Dan moet je vooral niet bezuinigen op BIOS updates en 4-in-1 drivers (je zegt niet of je die na de XP install ook weer geinstalleerd hebt), want die 686B heeft een flinke bug die voor verminkte data kan zorgen als er meer dan 1 DMA kanaal tegelijk in gebruik is. Met de juiste initialisatie door de BIOS en juiste afhandeling door de 4-in-1 drivers gaat het echter wel goed.

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Gokje... Als je PC idle gaat, gaan dan je fans slomer draaien? (Fan throttle on idle?) Zet dat eens uit...

Forget your fears...
...and want to know more...

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
mae-t.net schreef op 24 augustus 2003 @ 01:19:
[...]

Harde schijven -> DMA probleem?... Heb je toevallig een KT133A chipset met 686B southbridge? Dan moet je vooral niet bezuinigen op BIOS updates en 4-in-1 drivers (je zegt niet of je die na de XP install ook weer geinstalleerd hebt), want die 686B heeft een flinke bug die voor verminkte data kan zorgen als er meer dan 1 DMA kanaal tegelijk in gebruik is. Met de juiste initialisatie door de BIOS en juiste afhandeling door de 4-in-1 drivers gaat het echter wel goed.
Spider.007 schreef op 24 augustus 2003 @ 00:20:
[...]

[...]

;) Lezen, lezen, lezen :)

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• mae-t.net
  • Niet online
SlinkingAnt schreef op 24 augustus 2003 @ 01:28:
[...]

Lezen lezen lezen

[...]

Ik zie dat het probleem al opgelost is... AK12 had op zich wel een 686B southbridge, dus kan er mee te maken gehad hebben, in ieder geval in het verleden :P.

[ Voor 59% gewijzigd door mae-t.net op 24-08-2003 01:55 ]

Verwijderd

.

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2003 02:51 ]

Verwijderd

.

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2003 02:51 ]

• Flame17

Flame17

Captur EDC 130

Ik had gelezen, maar een Brakke Windows XP vindt ik wel een makkelijk verhaal, zou is alles wel recht te breien wat krom is.

Over die southbridge had ik ook gezeur met die PC's, maar dat was een 686A en die was niet terug te vinden bij Chaintech, wel de B dus.

Al met al blij dat alles weer werkt, maar die brakke XP geloof ik niks van.

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

Verwijderd

Topicstarter
Mensen, mijn CD van windowsXP was brak. Ik heb verder als WS overal windowXP draaien, werkt perfect. 1 PC gebruikte ik altijd als "server" voor back-ups, bestanden, printer, downloads etc. Deze pc had windows2K3, liep dus niet echt lekker... ik heb toen windowsXP geïnstalleerd omdat dat altijd draaide, toen de cd brak bleek te zijn, had ik zoiets van; naja, cd brak, andere xp? welnee ik ga ook ff stoeie met een webservertje etc. dus vandaar windows2k server...

de posts zijn vast niet voor niks, want er zullen genoeg mensen met dit probleem zitten waarbij het probleem niet bij de cd ligt maar heel ergens anders...

• Flame17

Flame17

Captur EDC 130

idd, dat bedoelde ik dus, uit eigen ondervinding met een Geforce 2 100/200.

Al met al weer wat geleerd :Y)

Pagina: 1