Richtmicrofoon voor commentaaropname in praktijk

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Goeiedag tweakers,

Mijn moeder heeft een zogenaamde "pretechografie"-praktijk waar zwangere vrouwen echo-opnames kunnen maken van de kleine die op komst is. Deze beelden worden mbv een simpele videorecorder (en binnenkort een PC met brander voor VCD's) vastgelegd zodat ze later nogmaals te bekijken zijn.

Er is alleen één probleem: De opnames bevatten slechts video-opnames en geen audio. Dit is natuurlijk hartstikke zonde omdat de commentaar van mijn moeder begeleidend is op de band ("Kijk, hier zie je bijvoorbeeld blablablabla, en zoals je kunt zien blablabla") en dat staat er natuurlijk niet op. Daarom ben ik op zoek naar een soort richtmicrofoon zodat mijn moeder's commentaar op de beelden in de opname terecht komen.

Ik ben diverse audiozaken binnen geweest, maar daar kwam ik niet verder dan stage-microfoons die met minder dan een halve meter afstand al onverstaanbaar zijn. De electronicazaak raadde me aan zo'n ding uit elkaar te halen en dan "met een stukje aluminumfolie een schoteltje te maken". Dat gaan we dus mooi niet doen, echt professioneel komt dat niet over (zal ook vast niet goed zijn voor de opnames). Kheb veel mensen gebeld maar niemand kon me echt helpen met dit onderwerp.

De praktijk is een klein zolderkamertje (pakweg 4x3) met schuinaflopend dak (nog kleiner dus). Het beeld komt binnen via composiet, en als de microfoon twee tulpjes heeft kun je dit zonder problemen in de SCART converter drukken lijkt mij.

Kan iemand helpen? Bij voorbaat dank :)

Verwijderd

gebruik de termen: richt microfoon parabool prijs, in google (die parabool zorgt voor de goeie hits)

ps, waarom adviseer je je moeder niet zo'n clip-on microfoontje die je in die real life soaps ook altijd ziet

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2003 21:12 ]

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Wat is je budget?

• Flake
Ehhm pakweg rond de 250 euro.
Die parabool levert inderdaad goeie hits op, ik zie ook Sony cameramicrofoons staan (die lijken mij wel geschikt?)
Verwijderd schreef op 19 augustus 2003 @ 21:08:
ps, waarom adviseer je je moeder niet zo'n clip-on microfoontje die je in die real life soaps ook altijd ziet
Ook overwogen, maar dan hoor je alleen mijn moeder en de klant bijvoorbeeld dan weer niet als die iets zegt.

[ Voor 39% gewijzigd door Flake op 19-08-2003 22:03 ]

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

http://www.oakwoodbroadca...audiotechnica_at815b.html

Deze schijnt ongeveer 300 dollar te kosten en schijnt (volgens websites) een goed alternatief te zijn voor een senheiser 416.

Deze senheiser is precies wat je zoekt alleen te duur vandaar deze mic.

Deze heeft echter wel intern batterijen nodig (voor de fantoom spanning) deze gaan echter lang mee (enkele dagen,weken ken het model niet).

De fantoom kan ook via een mixer ofzo gegeven worden maar een pc kan dit niet.

Iedere redelijke richtmicrofoon zal trouwens 48V nodig hebben........

Verwijderd

Als je toch wilt knutselen, kun je ook zelf een paraboolschoteltje maken door een oude platenspeler te pakken, met tape een rand om de draaitafel heen te plakken, en daar, tijdens het draaien hars in te gieten. Voilá, een perfecte parabool. Alleen de brandpuntsafstand is wat lastig te bepalen.

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

ik denk idd 48 volt, en richtmicrofoon... ik zit even te denken, als je ook het commentaar van je moeder en van de mensen erop wilt hebben is een 416 achtige microfoon (hyper-nier (of in het engels cardiod)) misschien niet zo geschikt, maar kun je beter zoeken naar een gewone niervormige condensator, en dan een kleinmembraam denk ik. Deze zijn veel gevoeliger dan 'stagemics' en kan je dus wel wat verder weg zetten terwijl je een boel blijft horen.
Je kan overwegen eens wat te huren bij een bedrijf...
voor die nier mic zou je bv een NT5 van rode kunnen doen, of een oktava, of.... zoek maar uit :)

• Flake
Bedankt voor de reacties, hier kan ik wat mee :)

• Aesculapius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-08 13:22
Wij gebruiken deze http://www.akg.com/produc...pid,222,_language,EN.html en die bevalt prima ! Hij valt helaas wel een beetje buiten budget :(

[ Voor 8% gewijzigd door Aesculapius op 20-08-2003 12:21 ]

Zeg wat je doet en doe wat je zegt, dan wordt de hele wereld een stukje leuker

Pagina: 1