Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[CM] metallic lak & uitlopers (Aopen HQ08)

Pagina: 1
Acties:
  • 506 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• AtlonXP1800
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-01 12:01
na mijn eerste mislukte poging om mijn kast te spuiten ben ik vandaag maar eens opnieuw begonnen.Ik moest toch mijn zijpaneel al opnieuw doen omdat ik hier krassen in had gemaakt met een decoupeerzaag 8)7

ik had besloten om het deze keer wat dikker te proberen, ook al staat er hier in de faq van GoT dat je dun moet spuiten, de vorige keer was het nogal vlekkerig geworden.

het resultaat is nu een stuk mooier, kennerlijk moet je metallic lak dus ook dik spuiten. Probleem is nu dat de voorkant van de kast uitlopers geeft. dit komt doordat de voorkant bol is, en de verf er dus van af kan stromen.

nu is de vraag, hoe is dit mooi weg te werken? ik denk dat met wat bij schuren het wel redelijk te redden is, alleen wat voor soort schuurpapier moet ik gebruiken (ik heb nu 180, en dat geeft denk ik te veel krassen)

en hoe voorkom ik dat dit weer gebeurd bij een volgende laag? het gebeurt vooral bij de buitenste randjes, zou het mogelijk zijn om hier wat karton ofzo op te plakken zodat het daar op over stroomt? dunner verfen lukt niet, dan krijg je een dof en vlekkerig effect.

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:03
uitlopers == opnieuw ;(

JE hebt dan waarschijnlijk teveel gebruikt.

• da_rippah
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-11-2021
Van verderaf spuiten (graffiti ervaring althans :P)

• AtlonXP1800
opniew hoeft niet, het is de 2e laag, er moeten er dus nog 2 op. van verder af spuiten zal ook niet veel zin hebben. omdat het metallica lak is MOET er een dikke laag op, anders komen de metaal deeltjes niet boven drijven en krijg je geen glans maar een mat effect. Ik weet eigenlijk ook niet zeker of ik dit wel uitlopers kan noemen, het is eigenlijk zo dat de verf zich verzameld op de naar beneden lopende uiteinden van het front.

• da_rippah
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-11-2021
Het kan er ook wel dik op maar het moet verspreid worden over een groter oppervlak, als je vanaf heel dichtbij gaat spuiten krijg je zowieso uitlopers....

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-11 20:07

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

zoals ik eht geleerd heb, je spuit de eerste laag, (bus op 20 a 30 cm afstand van de te spuiten oppervlakte) en die doe je maar 1 a 2 keer op een neer, met een redekijke snelheid van boven naar beneden (of links naar rechts natuurlijk). je zult de eerste keer bijna geen kleur verandereing zien, en dit herhaal je 5 of 6 keer (met tussenpozen van 6 a 7 minuten), je zult zien dat vanaf de eerste keer de kleur bijna niet te zien is, maar na 6 keer de kleur steeds beter wordt. Probeer absoluut niet in 2 keer het bijna dicht te krijgen. Dat was mijn grootste fout, dus gwoon per keer 2 keer eroverheen "strijken" met de spray! dan wordt het resultaat als een spiegeltje!

succes

T60P Widescreen

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Seesar, ik ben het helemaal met je eens :)
Ook al kan vind de TS dat metallic dik moet. De metallic glans komt vanzelf boven bij vele dunne lagen, en uiteindelijk 48 uur laten uitharden en je hebt een schitterend resultaat.

Gewoon je frontpaneel opschuren en ontvetten en dan opnieuw spuiten maar dan vele dunnen laagjes op de manier als Seesar schrijft.

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-11 07:19

t!mP

is inflatie gevoelig

lopers is opnieuw spuiten als je het mooi wilt hbben. Dun opschure met 800 ofso waterproof.
Wat je heel waarschijnlijk fout doet is teveel verf willen hebben in 1x op 1 plek. Het heeft geen enkel nut om 10 lagen te doen. Maar aangezien je nu lopers hebt en het al een keer gespoten hebt moet je het licht opschuren tot alles mooi vlak is. Vervolgens neem je het af met wasbenzine/terpentine/amoniak. Nu moet je ff w88 (10 mins voor ckerheid) tot het goed is verdampt, nu is je ondergrond vetvrij.
Nu komt het spuiten, je schudt de bus eerst een minuut of 2a3 goed. Nu je begint te spuiten moet je alvast je knopje indrukken terwijl je nog naast je paneel zit. Houd deze vast tot je voorbij het paneel bent (op ca 20/30 cm). Probeer dit zo constant mogelijk uit te voeren. Probeer niet het stukje wat je spuit in 1x ! helemaal van kleur te voorzien maar beetje bij beetje (heb geduld).
Als je bv ziet dat op 1 punt de verf een beetje gaat glanzen stop dan ff, hieruit zal een loper ontstaan als je doorspuit op die plek. Probeer dus eerst overal een beetje verf op te krijgen en dan steeds een beetje meer. Je kan in prencipe wel gewoon doorspuiten en je hoeft tussendoor niet te wachten (enkel als je meerdere echte lagen wilt primer > lak).

En spuit het in een ruimte waar je niet al te veel opwaaiend stof hebt. Stel je hebt houtsnippers oid op de grond pak ff de plantenspuit en spuit de grond ietswat nat, nu zal het niet meer opstuiven.

(btw. heb je gespoten toen het zo verschikkelijk warm was ??? dan krijg je sowieso vlekken. Doordat de verf zo snel opdroogt op de plekken waar je net gespoten hebt dat het niet mooi in elkaar overvloeid.)

Succes ermee ;)

[ Voor 15% gewijzigd door t!mP op 19-08-2003 22:05 ]

• Brainwaste
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-11 06:53
Als je het echt netjes strak wil hebben zal je het eerst helemaal moeten laten uitharden en daarna weer gladschuren.

Vergeet ook ajb niet om als je het eenmaal klaar hebt de blanke laklaag er overheen te doen omdat anders de metaaldeeltjes gaan oxideren.

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
laat je case maar een weekje liggen, en schuur dan de zakkers er maar uit... weinig anders dat je kan doen... je kan het ook met zachte lak proberen, maar phat chance... je schuurpapier zit in no-time vol, en het resultaat zal onwenselijk zijn... geduld is een schone zaak, weekie laten drogen, de zakkers eruit schuren, opnieuw grondverf om zeker te zijn dat alle oneffenheden eruit zijn, en dan weer overspuiten en aflakken... en be carefull.. mooi weer nemen om te spuiten, (vochtig weer is a big no-no) en take it easy :)

Mn 3D printer blogje..

• Andre21
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 11-03 23:32

Andre21

Inmiddels 39....

Gladschuren met 1000 (waterproof) en dan weer netjes spuiten. Als je het mooi wil laten glanzen moet je er blanke lak overheen spuiten.

Blender....

• floriske.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-11 18:43

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

de kunst van metallic lak is absoluut niet "dik spuiten" gewoon rustig aan steeds een dunne laag aanbrengen.
Zodra je hiermee een dekkend resultaat bereikt hebt de laatste 2 lagen IETS dikker opzetten. Bovendien moet je met de laatste laag niet te lang wachten, maar deze opzetten als de een na laatste laag gedeeltelijk droog is (10 minuutjes tussenpauze ongeveer) op die manier vloeien de laatste 2 lagen nog gedeeltelijk in elkaar en is het metallic effect een stuk mooier.
Je moet ook zorgen dat je de laatste laag in een keer goed opzet! het beginpunt van je spuitwerk mag nog niet droog zijn als je aan het einde komt, dit in verband met nevel die je effect dan kan verpesten!
Suc6!! en zoals fixel al zegt "geduld is een schone zaak!!"

[ Voor 5% gewijzigd door floriske.nl op 20-08-2003 15:24 ]

• AtlonXP1800
Ik ben inmiddels met de 2e zijplaat van mijn computer begonnen, de bovenkant en de 1e zijplaat zijn al perfect gelukt.

Ik denk dat ik mij morgen weer aan de voorkant ga wagen. Wat ik denk ik ga doen is deze licht opschuren zodat de uitlopers weg zijn, en dan nog 2 lagen er over heen spuiten. De reden dat ik hem niet helemaal opnieuw ga doen is dat ik deze vakantie al 8 dagen bezig ben geweest met spuiten, en daarom niet zo heel veel zin meer heb... en dat mijn ouders vrijdag terug komen van 3 weken van vakantie. morgen moet dus de laatste spuit dag zijn.

ik zal straks even wat pics posten van de uitlopers, zodat jullie kunnen zien wat voor uitlopers zet zijn, en ik zal ook ff pics posten van het resultaat dat ik had bij te dun spuiten (wat nog een stuk lelijker is dan de uitlopers.

iig iedereen alvast bedankt voor de hulp & tips

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:35

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Je krijgt de lak vanzelf wel dik hoor als je dat wilt.

Maar gewoon in etappes doen en niet in een keer dik erop, dan krijg je dus uitlopers :)

Tweakers Discord

• AtlonXP1800
ik zit een beetje met een ander probleem. Doordat ik het window weer in de zijkant heb gestopt (wat een erg leuk karwei is, een L vormige window kit + raampubber er in zien te krijgen) zitten er aardig wat vetvlekken op de zij kant (vingerafdrukken enzo)

nu heb ik even op de voorkant van mijn kast geprobeerd of je hem met spiritus schoon kan maken, maar dat geeft dus witte vegen die je niet meer weg krijgt (geeft niet, want bij de voorkant moet er toch nog een laag over)

nu is dus de vraag: heeft iemand ervaring met iets anders waarmee je het wel schoon kam maken, maar geen vlekken geeft? Ik zat zelf eigenlijk te denken aan wasbenzing (kan het nu niet testen, want ik heb geen in huis)

de pics komen wat later, digicam heeft er ff geen zin in (batterij leeg...)

• Vlugge Japie
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-05-2023
water met ammoniak (ammonia) is een goede vetverwijderaar, en laat absoluut geen strepen achter. Gewoon een klein emmertje met water vullen en een klein scheutje ammoniak erbij, dat is voldoende. (een tip, niet aan ruiken, het stinkt als de hel...)

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:42

Ibex

^^ met stom.

ik zou denken aan het spul waarmee je brillen kuist (altans, de doek je die je hier toch in de warenhuizen kan kopen, en die bruikbaar zijn voor fototoestellen, schermen,....) lijkt me in ieder geval nog redelijk nuttig voor op een gelakte case :) (als dat niet gaat, misschien eens ether proberen? wel opletten, ether brandt gaten in sommige plastieksoorten)

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

• AtlonXP1800
ik denk dat ik eens ammonia ga proberen, die heb ik nog staan. Er aan ruiken heb ik al eens gedaan, springen de tranen meteen van in je ogen!

• AtlonXP1800
het is me inmiddels gelukt om de hele kast goed & zonder uitlopers te spuiten! pics volgen straks.

en japie bednak voor de tip met ammoniak, het werkte perfect! heb ook meteen mijn window helemaal schoon kunnen maken zonder strepen.
maak dus NOOIT je gelakte kast schoon met spiritus, want dan kan je opnieuw gaan spuiten...
Pagina: 1