Nieuw netwerk.. zo goed, of kan 't beter?

Pagina: 1
Acties:

• cappie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-05-2025

cappie

all lowercase

Topicstarter
Hallo medeprutsers,

Het is nog geen troubleshooting, maar dat probeer ik met deze thread te voorkomen, want 'voorkomen is beter dan genezen' :)

Ik ga over een half jaartje een nieuw LAN voor mezelf in elkaar knutselen, en omdat ik zo weinig mogenlijk kabelmeuk wil gaan gebruiken dacht ik bij mezelf: wordt het niet eens tijd voor WIFI (voor m'n notebook) ?

Dit is wat ik in gedachten had:

Afbeeldingslocatie: http://quickzone.cx/files/lan.gif

FreeBSD of Linux bak met 2 NIC's.. 100mbit en 1000mbit, 100mbit naar een WIFI transponder oid, en 1000mbit voor in huis.. (naar mijn bak(ken) en naar die van m'n pa)

Vragen:

a) Kan ik het mischien beter op een andere manier aanpakken?
b) Kan ik eigenlijk wel een losse WIFI transponder kopen?
c) Waar moet ik nog meer rekening mee houden als ik 't op deze manier wil gaan doen?

Alvast bedankt voor de antwoorden :)

[ Voor 19% gewijzigd door cappie op 19-08-2003 19:20 ]

Aspire to inspire before we expire | profiel | systeem

• eRRoR.InSiDe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-08 09:36
Lijkt mij dat je op deze manier 3 NIC's nodig hebt.
1. Hier komt het grote boze internet op binnen
2. Naar je WiFi transponder
3. Naar je eigen PC en je vaders, waarschijnlijk met een hubje?

a) Koop een router met wireless accesspoint erin. Is veel makkelijker.
b) Volgens mij wel.
c) Volgens mij met meer niet.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Heb je al eens naar de prijs van een Gbit switch gekeken, laat staan een glaskaart voor je FreeBSD bak?

• Rebels
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

er bestaan ook usb wifi lan-dinges ,of een pci-kaart (54mbps) :)
lijkt me ook wel handig in deze setup, plug je zo op die server (jah, ook Linux jah) :)

anders accesspoint op de switch/hub

[ Voor 22% gewijzigd door Rebels op 19-08-2003 20:03 ]

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:07
jadjong schreef op 19 August 2003 @ 20:01:
Heb je al eens naar de prijs van een Gbit switch gekeken, laat staan een glaskaart voor je FreeBSD bak?
Waarom glas-kaart? 1 Gbit kan ook over koper hoor! Zo'n kaart heb je al voor een euro of 40 (edimax als ik me niet vergis).

De vraag is of het zinvol is. Gigabit is leuk als je veel data over een netwerk moet verzenden (met meerdere PC's dus), maar 1 PC die 1 Gbit verbruikt? Volgens mij is er op de consumentenmarkt nog geen hardware te koop die 1 Gbit kan verwerken (dan bedoel ik harddisks, processor, enz.)

[ Voor 32% gewijzigd door jurri@n op 19-08-2003 20:06 ]

• R4NCOR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-08 21:19

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Moet je me wel even uitleggen waarom je die Access Point niet op de switch aansluit?

Of vertraagd hij dan de rest? Lijkt me niet toch? Scheelt je iig een nic :)

edit: Hm een losse transponder is of course geen access point ;) Sorry :)
jurri@n schreef op 19 August 2003 @ 20:04:
[...]

Waarom glas-kaart? 1 Gbit kan ook over koper hoor! Zo'n kaart heb je al voor een euro of 40 (edimax als ik me niet vergis).
Over erg kleine afstanden. Ik geloof dat je boven de 5 meter al serieus snelheidsverlies hebt.

[ Voor 59% gewijzigd door R4NCOR op 19-08-2003 20:06 ]

Verwijderd

c: Dat je geen geld meer hebt voor bier als het af is....

Verwijderd

Gbit over UTP gaat prima zolang je maar goede kwaliteit kabel gebruikt. (CAT 5e als het effe kan) Je haalt dan ook behoorlijke afstanden, denk aan een meter of 50 (1 op 1, patch aansluitingen en wall outlets tellen dan ook zwaar). Bij verbindingen langer dan die afstand kan je inderdaad problemen krijgen.

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-08 14:06
Zou perfect werken, gbit is leuk (maar redelijk duur). Koop wel goeie kaarten (geen edimax) maar vb. Intel. Intel is redelijk goedkoop daarin maar of je het nodig hebt is een andere vraag. Je kunt of een WLAN router of een WLAN PCI-kaart kopen eh. Eeen WLAN PCI kaart is iewat gemakkelijker. Zie dat al je hardware ondersteund is op een of andere manier door *BSD, *nix (kernel of self-compiling).

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:09

sphere

Debian abuser

jurri@n schreef op 19 August 2003 @ 20:04:
[...]

De vraag is of het zinvol is. Gigabit is leuk als je veel data over een netwerk moet verzenden (met meerdere PC's dus), maar 1 PC die 1 Gbit verbruikt? Volgens mij is er op de consumentenmarkt nog geen hardware te koop die 1 Gbit kan verwerken (dan bedoel ik harddisks, processor, enz.)
Het kan best zinvol zijn, dan is je HDD namelijk niet meer de bottleneck. Lijkt me erg prettig als je bijv. films moet overpompen ofzo.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:20
Op zo'n klein netwerk doe je gewoon geen 1Gbit, omdat de extra kosten tov 100Mbit het gewoon niet waard zijn. Je kan ook gewoon zo'n Wireless, Switch Routertje kopen van bijv. Draytek. Makkelijk zat, die maakt geen lawaai en kost weinig stroom.