Toon posts:

Kapotte hd na brandlucht

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Laatst wat nieuwe spulletjes ingebouwd in m'n pc: Asus A7V8X-X, AMD 2600+, 512 MB Twinmos. Werkte lekker snel totdat er op een gegeven moment iets doorbrande: een knallend geluid (niet al te hard) gevolgd door een stinklucht.
Ik kon alleen niet lokaliseren waar de lucht precies vandaan kwam maar ik kwam erachter dat alle apparaten op mijn primaire ide kapot zijn (harde schijf en brander). De harde schijf krijgt nog wel spanning (je hoort 'm opspinnen) maar de brander is helemaal dood.
Met een kapotte brander kan ik nog leven, maar een kapotte hd (13 maanden oud, volgens mij net buiten de garantie) ben ik minder blij.

suggesties?? harde schijf retourneren aan fabrikant (ibm) of de printplaat vervangen? iemand ervaring?

Groetjes,
Wilco

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Wat voor voeding heb je ? Want het lijkt erop dat dat de boosdoener geweest is.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

zou idd je voeding kunnen zijn...
Is je mobo ook dood? anders is dat de boosdoener denk ik.

Verwijderd

Topicstarter
mobo is nog goed. voeding zat ik zelf ook aan te denken. Is een 300 watt zalman (paar maanden oud). Moet toch wel redelijk goed zijn? Gaf wel +4,74V i.p.v. +5V op de 5V kabel, en dat leek me wel aan de lage kant

• DoingK
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-08-2024

DoingK

i just wanna be friends.......

ik geloof dat de garantie van een HD 3 jaar is, bij Maxtor in ieder geval wel, weet niet welke jij hebt, dus kan ik dat niet beoordelen

bij maxtor sttaat op het etiket/stikker op de schijf tot wanneer de garantie geldig is, mijn overleden maxtor (net een jaar oud, had ook garantie tot november 2004) en kon ik zo kosteloos omruilen voor een nieuwe in de winkel, zonder vragen, en zelfs zonder bon.

[ Voor 50% gewijzigd door DoingK op 19-08-2003 19:13 ]

• Robthebest
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-08 11:58
DoingK schreef op 19 augustus 2003 @ 19:12:
ik geloof dat de garantie van een HD 3 jaar is, bij Maxtor in ieder geval wel, weet niet welke jij hebt, dus kan ik dat niet beoordelen

bij maxtor sttaat op het etiket/stikker op de schijf tot wanneer de garantie geldig is, mijn overleden maxtor (net een jaar oud, had ook garantie tot november 2004) en kon ik zo kosteloos omruilen voor een nieuwe in de winkel, zonder vragen, en zelfs zonder bon.
klopt, het is idd zo dat de schijven 3 jaar garantie hebben, je kan ook op de site van maxtor bij de RMA service kijken of de schijf nog in de garantie valt

Verwijderd

Topicstarter
ik heb zelf een ibm (ibm deskstar) gekocht in juli 2002. Staat geen datum op (behalve apr-2002 en dat lijkt me de productiedatum). Ik ga ff checken op de ibm site. Alvast bedankt voor de info!
Ik dacht trouwens dat de garantie was verkort naar 1 jaar?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2003 19:39 ]

• j0ck0z
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-02-2025
Verwijderd schreef op 19 augustus 2003 @ 19:34:
ik heb zelf een ibm (ibm deskstar) gekocht in juli 2002. Staat geen datum op (behalve apr-2002 en dat lijkt me de productiedatum). Ik ga ff checken op de ibm site. Alvast bedankt voor de info!
Ik dacht trouwens dat de garantie was verkort naar 1 jaar?
Klopt, garantie is idd verkort naar 1 jaar :)

PB 3.2

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik heb nog wel garantie (gecheckt via de site). Denk dat ik 'm maar RMA stuur.
Waarschijnlijk toch de voeding die op de 5V lijn opeens te veel spanning gaf.

• da_rippah
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-11-2021
Waarom heb je de sig van HlpDsK niet gelezen??? |:(

:P

Nee als je een maand buiten de garantie zit zullen ze daar wel kinderachtig over gaan doen.... ik denk dat je gewoon echt pech hebt ;(

• napp
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-07-2021
Heren, 1 europese (eenwoording) richt lijn is dat er in heel europa 2 jaar garantie moet worden gegeven op apparateur.
Sterker nog op dieren en planten staat,........niet lachen.........3 maanden garantie

[ Voor 8% gewijzigd door napp op 19-08-2003 20:35 ]

3240 watt 12 x trina solar 270WP mono met een Delta Solvia 5.0

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
IBM heeft nu weer 3 jaar. Gewoon proberen zo niet koop je weer een IBM maar dan nu wel met 3 jaar garantie. Ik denk dat ze niet echt moeilijk over gaan doen, want ik had laatst een IBM schijf met kuren van feb 2002 en die hadden ze teruggenomen en ik heb een nieuwe gehad. Veel succes.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 21:36
De Europese richtlijn is geen wet, maar wat wel in de wet staat is dat de verkoper moet garanderen dat aparaten een normale tijd meegaan. 13 maanden voor een HD is niet normaal; 4-5 jaar wel. Als IBM niet vriendelijk is moet je dus terug naar de verkoper. Laat je niet afschepen met de "12 maanden fabrieksgarantie", dat is de tijd dat IBM zelf de garantie doet, niet de tijd dat je rechten hebt.

Overigens moet je wel rekening houden met beperkte kosten, zeker als je alleen een erg kleine HD had en het vervangende model groter is. Zie ook www.staiksterk.nl

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

De Europese richtlijn "betreffende bepaalde aspecten van de verkoop van en de garanties voor consumptiegoederen" is per 1 mei 2003 in Nederland opgenomen in een wet:
http://www.justitie.nl/pu...D=10538&SourcePageID=5073

eagle

Pagina: 1