Red Hat 9 install laat windows niet booten

Pagina: 1
Acties:

• FReNsJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05-2022

FReNsJ

leeta semowa

Topicstarter
Ik had de eerste maal de bootmanager GRUB op het mbr geinstalleerd , maar toen herkende red hat mijn netwerk niet, dus herinstalleerde ik red hat, temeer omdat ik al niet meer in windows kon.
Ik heb bij die 2e installatie iedere partitie die GRUB kon zien, in het bootmenu gezet, en eender welke die ik kies gaat niet, ik krijg iedere keer:
rootnoverify(hdx,x)
chainloader + 1

en soms staat daar onder ook nog:
error 13: invalid or unsupported executable format
press any key to continue

het command fdisk -p resulteert in "fdisk: unknown command"

tijdens de installatie heb ik praktisch zeker niet de windows partitie geformatteerd
om toch een beeld te schetsen van de partitionering:
hdd1:
NTFS 60gb data
NTFS 30gb data
NTFS 10gb Win xp

hdd2
512 mb linux swap
ext3 10gb Red Hat
FAT32 65gb data

met het diskmanagement kan ik enkel mijn cd-writer, de dvd-lezer, de floppy en eventueel flash-geheugen aanspreken.
als ik bv /dev/hda doe resulteert dit in niets evenal /dev/hda1 en andere combinaties tot en met /dev/hdc3
dit is zowat mijn eerste dag op linux dus aub houd er wat rekening met :?

edit: precieze foutmeldingen

[ Voor 20% gewijzigd door FReNsJ op 19-08-2003 17:48 ]

Er is een fout opgetreden in de windows foutoplosser, wilt u de foutoplosser opstarten om dit probleem op te lossen ?

Verwijderd

Hier een andere n00b :)

NTFS kan je niet zomaar benaderen, dat moet je echt meecompileren in de kernel geloof ik.
En daarnaast kan je die alleen _LEZEN_ vanuit Linux al lees ik hier en daar dat dat niet altijd soepeltjes gaat. Er zijn vast projecten op het net waarin je ook kan schrijven, maar mijn Redhat installatie houdt het bij alleen lezen.

Dat je die dus niet kan lezen is niet zo verwonderlijk omdat die support er iet in zit standaard. Je zou wel je Linux EXT3 en je FAT32 partitie moeten kunnen zien (nadat je die gemount hebt natuurlijk).

IK kan niet zien hoeveel partities je hebt en harddisks.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:46
Verwijderd schreef op 19 August 2003 @ 17:50:
NTFS kan je niet zomaar benaderen, dat moet je echt meecompileren in de kernel geloof ik.
Dat klopt, maar bij veel distributies is dit in de 'standaard' kernel het geval - in feite is Red Hat eerder een van de weinige distro's waar men het stug volhoudt dit niet te doen.
En daarnaast kan je die alleen _LEZEN_ vanuit Linux al lees ik hier en daar dat dat niet altijd soepeltjes gaat. Er zijn vast projecten op het net waarin je ook kan schrijven, maar mijn Redhat installatie houdt het bij alleen lezen.
Je kunt inderdaad alleen lezen. Wat daar niet soepeltjes aan gaat zou ik niet weten, maar goed :?
Andere pakketten die wel schrijven zijn er AFAIK niet. Onder Linux schrijven op een NTFS partitie is er om vragen dat je alle gegevens op die partitie kwijt raakt.

Dit heeft echter allemaal niets te maken met het probleem van de topicstarter, want dat gaat helemaal niet over NTFS partities maar over het niet (goed) geinstalleerd zijn van een bootmanager.

• FReNsJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05-2022

FReNsJ

leeta semowa

Topicstarter
ja dat heb ik nu ok door, ondertussen is er door een of ander quasi onmogelijk toeval mijn windows partitie zijn partitionering kwijtgeraakt, en nu kan ik niets anders meer dan linux, en proberen ergens windows te kunnen instaleren, alleen wilt mijn windows cd niet booten, zowel de XP als de 98se als de 95... norton systemworkd daarentegen boot wel vanop de cd...

als ik via een dosdiskette boot kan ik ogenschijnlijk de windows cd niet benaderen...

Er is een fout opgetreden in de windows foutoplosser, wilt u de foutoplosser opstarten om dit probleem op te lossen ?

Verwijderd

Uhh.
Je zegt dat de Windows XP cd niet wil booten..? Begrijp ik dat goed?

Dat zou betekenen dat je een hardware probleem hebt met de IDE-controllers en/of de jumpers op de drives en CD-rom speler.
(En eventueel de kabels.)

Wat voor een systeem heb je, is het overgeklokt ?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2003 14:13 ]

• Allochtoon
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Allochtoon

bakhar

Verwijderd schreef op 20 August 2003 @ 14:11:
Uhh.
Je zegt dat de Windows XP cd niet wil booten..? Begrijp ik dat goed?

Dat zou betekenen dat je een hardware probleem hebt met de IDE-controllers en/of de jumpers op de drives en CD-rom speler.
(En eventueel de kabels.)
;) of in zijn bios staat de bootvolgorde verkeerd.

Verwijderd

Wilke schreef op 19 August 2003 @ 20:05:
[...]
Dit heeft echter allemaal niets te maken met het probleem van de topicstarter, want dat gaat helemaal niet over NTFS partities maar over het niet (goed) geinstalleerd zijn van een bootmanager.
Klopt. Ik doelde eigenlijk meer op het feit dat de topicstarter probeerde te komen op de Windows schijven en dat dat niet lukte:
FReNsJ schreef op 19 August 2003 @ 17:23:

met het diskmanagement kan ik enkel mijn cd-writer, de dvd-lezer, de floppy en eventueel flash-geheugen aanspreken.
als ik bv /dev/hda doe resulteert dit in niets evenal /dev/hda1 en andere combinaties tot en met /dev/hdc3
En hij gebruikt Red hat, net als ik, dus de missing NTFS support probleem dacht ik hiermee op te vangen.

Verwijderd

Wilke schreef op 19 augustus 2003 @ 20:05:
[...]

Dat klopt, maar bij veel distributies is dit in de 'standaard' kernel het geval - in feite is Red Hat eerder een van de weinige distro's waar men het stug volhoudt dit niet te doen.

[...]
http://linux-ntfs.sourceforce.net

effe een aangepaste rpm installeren en je kan ntfs ook lezen op redhat
Pagina: 1