Toon posts:

EPoX 8RDA3+ onboard AC97 probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Eerst de specs:

Amd Athlon xp 2400@2000Mhz (AIXHB)
Epox EP 8RDA3+ (laatste bios)
Leadtek winfast TDH geforce 3 ti200
Livacom 256 ddr sdram 2100
300 watts voeding.
Windows XP Pro
DirectX 9.0b
temps:
CPU: 41C idle 45C stressed
System 34C stressed 38C

Probleem:

Ik gebruik de onboard 6 kanaals ac 97 geluidskaart, en telkens wanneer ik een mp3 of een game speel, blijft de pc hangen, of gaat de pc automatisch opnieuw opstarten. Soms krijg ik een melding na de opstart van ''minidump''.

Oplossingen:

Ik heb de laatste Nforce 2 drivers geinstalleerd, de laatste Nvidia detonator drivers en de laatste ac97 audio drivers. Tijdens het updaten van de audio drivers kreeg ik een blauw scherm, na opstart succesvol geinstallerd, alleen het probleem is hetzelfde gebleven. Ik heb directX9.0b geinstalleerd, en de pc op virussen gechecked. Tevens heb ik een andere detonator driver geprobeerd, en de standaard cd drivers. Tijdens het afspelen van muziek gaat het 5 min goed en dan blijft de pc hangen. Ik heb zelfs nog mijn oude Trust Digital surround 5.1 kaart geprobeerd, maar nog steeds hetzelfde, toen heb ik de onboard uitgeschakeld in bios. Ik heb ook nog de bios settings op stabiel gezet dus dat veel intergraded apparaten zijn uitgeschakeld. De pc is verder stabiel alleen bij geluid, en games.
Heeft iemand een oplossing?

Alvast Bedankt

• switchboy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-08 10:32

switchboy

-ruimte te huur-

Waarschijnlijk krijg je een bsod op het moment dat je een mp3tje wilt spelen.
Staat windows bij jou zo dat hij de bsod laat zien of dat hij gelijk reboot?

om de bsod te laten zien configuratiescherm>>systeem>>geadvanceerd>>opstart en herstel instellingen>> computer automatisch opnieuw opstarten uitvinken ;)

My Steam Profile (Name Switch) Worth: 889€ (225€ with sales)Games owned: 83

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-08 15:12

samo

yo/wassup

ik zou deze er maar alvast bij nemen:
Windows XP en 2000 BSOD guide

plus zoeken naar neiwue nieuwe drivers

[ Voor 6% gewijzigd door samo op 19-08-2003 16:39 ]

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal het proberen.

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:28

Shunt

Boe

kerel je hebt geen ac97 maar een soundstrom man :D
dus die ac 97 drivers er af en enkel de nforce 2 drivers er op ;)

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Topicstarter
Was soundstorm niet voor de epox 8rda want in mijn mobo boekje staat ac97 v2.2 compliant. Maar ik zal het proberen, want het is zeker een driver issue.

• Shunt

Shunt

Boe

de versie die jij hebt is dus ook met soundstorm ;)

Game PC

Verwijderd

Topicstarter
OK, ik heb geprobeerd om via software de drivers te verwijderen, dan krijg ik een stop scherm. Na de reboot via apparaatbeheer hetzelfde.

Toen heb ik systeemherstel gedaan en na een herstel waar nog geen drivers geinstalleerd zijn. Toen heb ik de Nforce 2 drivers geinstalleerd en de Nvidia detonator. Maar bij apparaatbeheer stond mijn geluidskaart nog als niet geinstalleerd driver apparaat.

Daarna heb ik in bios mijn geluidskaart verwijderd, en een game demo geprobeerd (zonder geluid) en nu blijft de pc weer hangen. Die stopmelding gaf aan als Stop geheugen dump. Ik heb hetzelfde soort probleem ooit gehad met slecht geheugen. Dit vermoed ik omdat ik een andere geluidskaart heb geprobeerd en zelfs zonder geluidskaart hetzelfde gebeurd.
Is het geheugen het grote probleem?

• switchboy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-08 10:32

switchboy

-ruimte te huur-

probeer om memtest86 even te draaien

[ Voor 37% gewijzigd door switchboy op 19-08-2003 21:09 ]

My Steam Profile (Name Switch) Worth: 889€ (225€ with sales)Games owned: 83

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Heb ook problemen waarvan ik denk dat het aan ac97 onboard ligt.
Geen reboot, maar gewoon een freeze. Niks kan ik nog doen, enkel op resetknopje drukken, maar alles blijft wel op m'n scherm staan

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

• mcb1
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-08 10:11
Weet niet of je dit al geprobeerd hebt, werkte laatst bij mij wel!

meuktracker: VIA Audio 3.70b

<edit>
Heb trouwens wel een ander MOBO

[ Voor 17% gewijzigd door mcb1 op 20-08-2003 00:59 ]

mcb1

Verwijderd

Topicstarter
VIA drivers doen het niet bij mij omdat ik een Nforce2 mobo hebt. Ik ga vanmiddag dat progje draaien om mijn geheugen te testen. Ik vermoed dat dit de oorzaak is omdat ik zo ''kaal'' mogelijk windows draai. Dit geheugen is hetzelfde geheugen wat in mijn oude mobo zat die door kortsluiting gesneuveld is.

• mcb1
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-08 10:11
Heb je nu een AC97' geluidskaart? (zoals in je topic start)

Of heb je een onboard geluidskaart? (wat dus geen AC97' is)

Is niet erg duidelijk wat je nou wilt hebben, dus maak even duidelijk wat er nu precies aan de hand is!

mcb1

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 August 2003 @ 16:08:
Eerst de specs:

Amd Athlon xp 2400@2000Mhz (AIXHB)
Epox EP 8RDA3+ (laatste bios)
Leadtek winfast TDH geforce 3 ti200
Livacom 256 ddr sdram 2100
300 watts voeding.
Windows XP Pro
DirectX 9.0b
temps:
CPU: 41C idle 45C stressed
System 34C stressed 38C

Probleem:

Ik gebruik de onboard 6 kanaals ac 97 geluidskaart, en telkens wanneer ik een mp3 of een game speel, blijft de pc hangen, of gaat de pc automatisch opnieuw opstarten. Soms krijg ik een melding na de opstart van ''minidump''.

Oplossingen:

Ik heb de laatste Nforce 2 drivers geinstalleerd, de laatste Nvidia detonator drivers en de laatste ac97 audio drivers. Tijdens het updaten van de audio drivers kreeg ik een blauw scherm, na opstart succesvol geinstallerd, alleen het probleem is hetzelfde gebleven. Ik heb directX9.0b geinstalleerd, en de pc op virussen gechecked. Tevens heb ik een andere detonator driver geprobeerd, en de standaard cd drivers. Tijdens het afspelen van muziek gaat het 5 min goed en dan blijft de pc hangen. Ik heb zelfs nog mijn oude Trust Digital surround 5.1 kaart geprobeerd, maar nog steeds hetzelfde, toen heb ik de onboard uitgeschakeld in bios. Ik heb ook nog de bios settings op stabiel gezet dus dat veel intergraded apparaten zijn uitgeschakeld. De pc is verder stabiel alleen bij geluid, en games.
Heeft iemand een oplossing?

Alvast Bedankt
De drivers voor de onboard geluidschipset staan gewoon op de epox cd die bij het moederbord wordt geleverd het is een 6 channel CMedia C9739a Audio chip dus gewoon installeren via de cd-rom ;) ;)

Verwijderd

De 8RDA3+ heeft geen Soundstorm,
Je moet de AC 97 gebruiken want je hebt de C-media chip op je mobo.
De instabiliteit kan komen door een te zwakke voeding of geheugen wat niet helemaal lekker draait. Probeer eens met memtest-86 of je errors krijgt.

• Shunt

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op 20 augustus 2003 @ 12:46:
De 8RDA3+ heeft geen Soundstorm,
Je moet de AC 97 gebruiken want je hebt de C-media chip op je mobo.
De instabiliteit kan komen door een te zwakke voeding of geheugen wat niet helemaal lekker draait. Probeer eens met memtest-86 of je errors krijgt.
hmmz ik dacht te lezen dat hij deze wel had :X
vreemd de soundstorm is gewoon super en ik snap niet dat ze hem dan op dat bordje weg laten :X

mare kan het niet zijn dat je gewoon een brakke chip hebt ?

Game PC

Verwijderd

ik heb bijna het zelfde mobo de 8rda3G. Ik gebruik nu de onboard geluid hij doet hier perfect je moet gewoon de drivers installeren die je bij gekregen hebt als het goed is dan moet je deze versie hebben 5.12.1.29. Ik zou liever eerst zonder overclock installeren om problemen te voorkomen pas na de installatie overclocken. wat ik wel kan zeggen is dat ik wel verstelt sta qua geluid hij klinkt bijna net als me oude creative soundblaster 5.1 . :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb memtest een poosje gedraaid en nog geen errors gehad. Ik heb ook al die cd drivers geinstalleerd die ik bij mijn mobo heb gekregen. Volgens mij kan het niet aan de onboard soundcard liggen, omdat mijn goede Trust soundcard kaart dezelfde keuren vertoond, en deze heb ik ongeveer een jaar gebruikt. Ik ga een format proberen, en als dat niet werkt, probeer ik windows 98 just in case.

Verwijderd

[quote]Verwijderd schreef op 20 August 2003 @ 18:31:
Ik heb memtest een poosje gedraaid en nog geen errors gehad. Ik heb ook al die cd drivers geinstalleerd die ik bij mijn mobo heb gekregen. Volgens mij kan het niet aan de onboard soundcard liggen, omdat mijn goede Trust soundcard kaart dezelfde keuren vertoond, en deze heb ik ongeveer een jaar gebruikt. Ik ga een format proberen, en als dat niet werkt, probeer ik windows 98 just in case.

Ik neem aan dat je windows al opnieuw had geinstalleerd of is dat niet zo?

Verwijderd

Topicstarter
Jah, heb ik gedaan.
Ik zal soon beide schijven formateren maar voordat ik dat kan doen moet ik een hele zooi backuppen. Ik heb dus nu alleen maar de C: schijf geformateerd. Het kan zijn dat er iets op de D: schijf staat waardoor ik problemen heb.

Verwijderd

Heb je trouwens de drivers gedownload op de epox site ?

Verwijderd

Topicstarter
Problemo Solved!!

Ik las op http://www.aoaforums.com/forum/forumdisplay.php?f=6 dat mijn amd athlon xp 2400 te weinig volt krijgt. Dus heb ik van de standaard 1.65 volt (vcore) 1.8v vcore veranderd in bios. Het is dus ook nodig tijd voor een andere voeding.
Bij Unreal2 bleef de pc hangen na ongeveer 5sec. Nu niet meer ik kan het spel nu goed spelen. Wel logisch want in de read me van Unreal staat ook dat dit spel veel gebruik maakt van de CPU waardoor deze onder de 1.65 volt ging zitten dus een vastloper.

Bedankt voor de snelle reacties.

Verwijderd

hmm gelukkig is het opgelost :) mag ik vragen wat nu je temps zijn op 1.80 vcore

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op dit moment de case open staan, maar de temp is nu 41C. Ik ga de vcore zometeen steeds ietjes verlagen, ik denk dat ie op 1.7 ook wel stable moet zijn.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 augustus 2003 @ 16:52:
Ik heb op dit moment de case open staan, maar de temp is nu 41C. Ik ga de vcore zometeen steeds ietjes verlagen, ik denk dat ie op 1.7 ook wel stable moet zijn.
ja lijkt mij ook wel een goed idee hoe lager hoe beter voor je temps maar aangezien dan jou temp 41 graden is vind ik het toch een goeie resultaat PS: gebruik je waterkoeling?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2003 16:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nee aircooling, ik heb als blok zo'n swiftech met een Delta koeler standaard 6500 RPM, maar die heb ik verlaagd met een Zalman RMP regelaar naar ongeveer 5000 RPM (gokje). En nog een casefan. System temps is 37C. Is dit aan de hoge kant? Ik heb nog een passende NB koeler liggen anders zet ik die erop.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben net mijn codegen 300 W opgeblazen :(
Ik ben mijn oude hightower ook 300 W voeding erin gezet, en deze zit bij 12Volt op 11.55. De voeding is dus de grote boosdoener.

Verwijderd

tja daarom zeg ik bijna altijd draai please geen amd boven 2000+ of hoger niet met een 300 watt voeding Omdat je gewoon meestal aan de randje zit van het voeding tot dat hij het opgeeft. En daarom zeg ik ook koop een 350 watt of iets hoger maar geen 550 of 450 watt dat is alleen maar zonde van je geld. Je vroeg of je systeem temp hoog is toch?. Ik weet niet hoeveel casefan's je hebt maar ik zelf vind 37 graden niet heel erg maar moet niet hoger worden! als ik jou was zou ik maar paar gaten in je kast maken voor out-take 120 mm is daarvoor het beste. Ik heb zelf 1x 80 mm achter in voor out-take
1x 120mm boven in me kast ook voor out-take
1x 120mm boven in me kast voor in-take voor me radiator die zit in gebouwt in me miditower. Mijn kast temp komt niet boven de 32 graden cpu is nu 32 graden ook. :P ohw ja bijna vergeten heb je wel de 12 volt stekkertje gebruikt?. bijna mij was het zo dat speedfan en de bios 11.80volt gaf dat lag niet aan me voeding maar het is aan het mobo. Heb toen die 12volt stekker erbij gedaan en wat zie ik daar 12.10 volt :). Ik gebruik enermax 350 watt voeding.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2003 11:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Die 12 volt stekker zit er ook in, mijn pc start helemaal niet zonder die stekker, ik had die stekker er eerst niet in gedaan omdat die stekker voor P4 is. Maar in de handleiding stond dat die stekker er zeker in moet.
Goeie temps by the way, ik hoor wel meer positief nieuws over Enermax omdat die voedingen vrij stabiel zijn, ook wanneer het systeem flink belast wordt.
Ik zag ook een Q tec staan 550 w voor 45 euro, maar die voedingen kunnen niet heel veel hebben, maar wel goedkoop. Ik ben helemaal niet te spreken over mijn huidige voeding, die zit op dit moment op 11.491 onbelast :?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2003 18:09 ]

Verwijderd

Nou enermax is ook niet alles maar is wel een goeie voeding :). Volgens mij is er een topic over de qtec voeding moet je maar effe checken lijkt niet echt slecht te zijn hoor!. Maar voor overclock zou ik je antec true power 350/450watt aanraden die dingen zijn gruwelijk goed vooral de voltage's :P. Mijn 5 volt lijn zakt niet onder de 5.05 volt stressed ik heb wel geluk met deze voeding maar ja elke voeding is weer anders.

Verwijderd

Topicstarter
Heb nu de Q-tec 550 goldfan PFC. De voltlijn is nu vrij stabiel. Wat ik wel vaag vind is wanneer ik de 12volt stekker op mijn mobo aansluit, dan start de pc niet meer op. Alleen met de standaard voeding stekker gaat de pc aan. Die aansluiting zit er toch niet voor niks.
Pagina: 1