Ik verbaas mij erover dat er enorm veel reviews/topics zijn over cd-writers, maar haast geen over cd-spelers.
Toch maakte keuze van de cd-speler m.i. aardig wat uit. Okee, elke speler zal z'n werk wel doen, maar dat geldt ook voor elke brander! Hieronder een opsomming van belangrijke cd-speler-eigenschappen die ik zoal tegenkwam. Daarna de vraag aan jullie welke speler ik nu eigenlijk moet kopen. Sluit de topic alstublieft niet direct verwijzend naar de FAQ, mijn punt is juist dat veel van onderstaande eigenschappen zeer moeilijk te vinden zijn, er bijna geen reviews zijn en veel topics snel werden gesloten. Naast de koop-voorlichting ben ik ook geinteresseerd in het technische aspect: hoeveel maakt de speler uit? (vanuit de audiophile gezien
)
1: Kwaliteit van gewone digitale audio extractie (DAE) in Nero
Naar wat ik begrepen heb maakt de cd-speler wel degelijk uit in de kwaliteit van gekopieerde audio-cd's. Dan heb ik het met name over beschadigde cd's. Een cd-speler heeft een beperkte interne foutencorrectie. Deze zal zeker van speler tot speler in kwaliteit verschillen.
Ter voorbeeld (van een ander euvel) Aopen cd-spelers zijn zeer slecht: In verschillende postings las ik dat Aopen cd-spelers extreem slecht zijn in DAE (digitale audio extractie). Ze hebben veel moeite met het terugvinden van het punt waar ze gebleven zijn (dat overnieuw moet). Zeker in een programma als EAC (zie onder) dat daar veelvuldig van gebruikmaakt (het opnieuw inlezen van beschadigde delen) leverde dit flinke snelheidsverlies en wellicht zware kwaliteitsverlies op.
2: Kwaliteit van digitale audio extractie (DAE) met EAC
Naast de vraag hoe de kwaliteit van een constante DAE-stroom van speler tot speler verschilt, gaat mijn interesse vooral uit naar de prestaties onder EAC(Exact Audio Copy).
EAC stelt 3 eisen voor optimale werking:
Probleem: Deze gegevens kan de winkel niet leveren en de site van de fabrikant vaak ook niet (LG).
3: Compatibiliteit met Clone-CD
Ik wil met zoveel mogelijk typen cd-beveiligingen een "legale reserve-kopie" maken in clone-cd. Ik kon op bijvoorbeeld de Elby site geen overzicht vinden van compatibiliteit met verschillende spelers/writers.
Mijn concrete vraag
-De brander (Plextor PX-W4824Ta) is goed op alle gebieden, behalve clone-cd.
the lack of RAW-S will come as a bit of a disappointment to some. Nu zegt mij dit niet veel. Is dit nodig om bepaalde beveiligingen te omzeilen (uiteraard alleen voor legale thuis-kopie)?
-Dan de cd-speler. Voor mij belangrijk: 1, 2 en 3 (zie boven).
1 Llijkt duidelijk: geen Aopen kopen.
2 De 3 eisen van EAC... nergens te vinden
3 Clone-CD... waar is die compatibiliteits-lijst gebleven?
Asus CD-S520, 52-speed, ATAPI €21.00
Plextor PX-54TA/T3 54x CD-ROM IDE Retail Wit €26.00
LG (52 speed - bulk) €18,32
Lite On (52 speed - retail) €24,64
Of andere?
Flinke post geworden...
Bedankt voor het lezen en... reageren
1: Kwaliteit van gewone digitale audio extractie (DAE) in Nero
Naar wat ik begrepen heb maakt de cd-speler wel degelijk uit in de kwaliteit van gekopieerde audio-cd's. Dan heb ik het met name over beschadigde cd's. Een cd-speler heeft een beperkte interne foutencorrectie. Deze zal zeker van speler tot speler in kwaliteit verschillen.
Ter voorbeeld (van een ander euvel) Aopen cd-spelers zijn zeer slecht: In verschillende postings las ik dat Aopen cd-spelers extreem slecht zijn in DAE (digitale audio extractie). Ze hebben veel moeite met het terugvinden van het punt waar ze gebleven zijn (dat overnieuw moet). Zeker in een programma als EAC (zie onder) dat daar veelvuldig van gebruikmaakt (het opnieuw inlezen van beschadigde delen) leverde dit flinke snelheidsverlies en wellicht zware kwaliteitsverlies op.
2: Kwaliteit van digitale audio extractie (DAE) met EAC
Naast de vraag hoe de kwaliteit van een constante DAE-stroom van speler tot speler verschilt, gaat mijn interesse vooral uit naar de prestaties onder EAC(Exact Audio Copy).
EAC stelt 3 eisen voor optimale werking:
code:
1
2
3
| 1. Accurate stream 2. Geen audio-cache 3. Het geven van C2-error informatie |
Probleem: Deze gegevens kan de winkel niet leveren en de site van de fabrikant vaak ook niet (LG).
3: Compatibiliteit met Clone-CD
Ik wil met zoveel mogelijk typen cd-beveiligingen een "legale reserve-kopie" maken in clone-cd. Ik kon op bijvoorbeeld de Elby site geen overzicht vinden van compatibiliteit met verschillende spelers/writers.
Mijn concrete vraag
-De brander (Plextor PX-W4824Ta) is goed op alle gebieden, behalve clone-cd.
the lack of RAW-S will come as a bit of a disappointment to some. Nu zegt mij dit niet veel. Is dit nodig om bepaalde beveiligingen te omzeilen (uiteraard alleen voor legale thuis-kopie)?
-Dan de cd-speler. Voor mij belangrijk: 1, 2 en 3 (zie boven).
1 Llijkt duidelijk: geen Aopen kopen.
2 De 3 eisen van EAC... nergens te vinden
3 Clone-CD... waar is die compatibiliteits-lijst gebleven?
Asus CD-S520, 52-speed, ATAPI €21.00
Plextor PX-54TA/T3 54x CD-ROM IDE Retail Wit €26.00
LG (52 speed - bulk) €18,32
Lite On (52 speed - retail) €24,64
Of andere?
Flinke post geworden...
[ Voor 5% gewijzigd door pmeter op 22-08-2003 21:39 . Reden: typo ]