[DVD/VCD] TV (4:3) mist gewoon beeld!!

Pagina: 1
Acties:

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:45

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Topicstarter
Als ik een DVD of SVCD/VCD kijk die 4:3 PAL is dan mist er dus gewoon keihard een klein reepje onder/boven/vooral links en rechts!!!
Ik kwam hier achter toen ik een eigen DVD speler had gekocht met zoom functie.
Als je naar 1/2 beeld zoomt zie je ineens dat er veel meer video is dan dat je ooit fullscreen zag.

Ik kwam hier achter toen ik 2 dagen lang bezig was met een VideoCD te maken. Ik codeerde me .avi filmpjes om naar 4:3 formaat (PAL en NTSC) om ze daarna op me tv te kijken. Omdat de ondertiteling hardcoded in de MPEG1 en 2 zit zag ik dat me ondertiteling half van het beeld was in PAL en te ver in beeld met NTSC.

Toen zoemde ik naa 1/2 en zag ik dat de film er zo wel 100% goed uitzag (op postzegel formaat) en je op 1:1 gewoon een 'randje' mist??

Ik heb dit ook beneden getest op onze nieuwe Sony TV in combi met een panasonic dvd speler. Op me kamer heb ik een oude Sony TV met een Marquant dvd speler. Maar op beide mist dit randje dus?!?!

Ik voel me nu heel gefrustreerd omdat je ook bij 16:9 films op 4:3 letterboxed alsnog een stukje van links en rechts mist.

Het rare is dat ik hier helemaal niks over kan vinden op internet?!? Overal staat dat een 4:3 perfect op een 4:3 scherm past, wat dus niet zo is.

Is dit een bekend probleem? Doe ik iets fout? Of is dit gewoon nog nooit door een fabrikant ofzo getest omdat iedereen toch wel een breedbeeld tv heeft?!?!

Verwijderd

Als het op allebei je TV's is, dan denk ik dat het aan je DVD speler ligt... Probeer het bij een vriend, als er dan niets weg valt, dan weet je het zeker.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:41

JvS

Ik heb hem zelf ook

op een breedbeeld tv zie je links en rechts ook meer dan op een 4:3 het is volgens mij normaal.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• CT
  • Laatst online: 09:45

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 August 2003 @ 19:02:
Als het op allebei je TV's is, dan denk ik dat het aan je DVD speler ligt... Probeer het bij een vriend, als er dan niets weg valt, dan weet je het zeker.
2 verschillende 4:3 tv's (wel zelfde merk athans) en 2 verschillende DVD spelers (zwaar verschillend).

En op een breedbeeld testen heeft geen zin, want dan zie je het gewoon :P
Maar dan slaat 4:3 PAL nergens op, want je moet wel een breedbeeld hebben om ook dat weer te geven :P

Wie weet dan welke aspect ratio wel normaal is? 320x240 ? dan codeer ik voortaan alles wel met een zwarte rand ook aan de linker en rechter kant :) (vriend van me doet dat nu ookal omdat het anders ook deels wegvalt op ze 4:3 tv)..

apart dat niemand dit ooit is opgevallen

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Het beeld moet altijd breder zijn dan wat zichtbaar is omdat -A- je nooit zeker weet hoeveel beeldpunten een TV maximaal kan weergeven en -B- je niet weet hoe een beeldpunt er uit ziet op een TV. De meeste televisies hebben namelijk geen vierkante beeldpunten, wat op een monitor vaak wel het geval is. Televisies hebben meer rechthoekige beeldpunten. Om deze reden is de voorgeschreven resolutie van een NTSC SVCD ook 480x480 pixels, terwijl de aspect-ratio 4:3 is.

PAL Televisieuitzendingen zijn trouwens ook altijd breder dan wat zichtbaar is op je TV. Er wordt wel rekening mee gehouden in omroepland. Je zult daarom nooit logo's of ondertitels helemaal in de hoek zien. Het is dus niet zo dat je echt iets mist. Het is maar net wat voor televisie je hebt.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:29

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

KLOPT helemaal......is bij IEDEREEN....ook op de pc als je een DVD afspeelt die je bij PAN&SCAN (4:3) minder dan bij WIDESCREEN ;)

vraag van je is dus opgelost ;)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik denk dat je het fenomeen Overscanning bedoelt. Er wordt meer beeld uitgezonden dan de gemiddelde tv weergeeft. Dit is volkomen normaal ;)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Inderdaad. Je moet text dan ook in het 'Text Safe' gebied neerzetten, zoals je vaak ziet bij video bewerkings programma's.
Pagina: 1