Toon posts:

[Debian] kernel upgrade => geen netwerk meer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik had Debian Woody. Daar werkte netwerk perfect. Nu een dist-upgrade achter de rug. Met de kernel van Woody (2.2.20) nog altijd netwerkverbinding.
Na installatie van zelfgecompileerde of voorgecompileerde kernel krijg ik het niet aan de gang.
Ik ben wat hopeloos aan het worden. Ik heb search gebruikt en daardoor hetvolgende al geprobeerd:
*statisch ip ingevuld. Dat neemt hij natuurlijk, maar geen verbinding.
*dhclient vervangen door pump en door dhcpcd, ik krijg geen ip.
*netwerkkabels nog eens bekeken, maar onder oude kernel lukt het wel, dus daar zal het wel niet aan liggen?
*nogmaals gecompileerd (2x) met zowat alles waar netwerk of tcp inkwam aangevinkt

Doordat ik bij statisch ip geen internet heb, zou ik denken dat het aan een module ofzo ligt die niet geladen wordt? Bij de oude kernel wordt er inderdaad via-rhine geladen (is onboard nic van VIA) en nu had ik hem erin gebakken, dus ook eens als module gemaakt dan maar. Wordt juist geladen, maar geen verandering. Ook bij de voorgecompileerde kernel (zou toch zowat alles in moeten zitten) doet hij het niet.
Verder weet ik het niet meer.

Het is dus een Via chipset op mijn moederbord met onboard nic.
We hebben een router dus zowel statisch als dynamisch ip zou moeten werken, maar ik kan nooit naar de router pingen.
Bij lsmod zie ik dus via-rhine, af_packet en unix staan.
Hopelijk weet er iemand nog iets dat ik zou kunnen proberen. Alvast bedankt.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2003 11:35 . Reden: extra info ]

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:58

_nethack

We're all MAD here

Geef eens het commando 'ifconfig -a'
Daar zou, als hij de netwerkkaart heeft gevonden, een interface genaamd eth0 bij moeten staan.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• japaveh
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-05 13:13

japaveh

Jield BV

of het commando dmesg, kun je kijken of de netwerkkaart goed geladen wordt door de kernel

Solo Database: Online electronic logbook and database system for research applications

Verwijderd

Topicstarter
Tijdens booten zegt hij (nadat de dhcprequest mislukt is) dat hij het vorige ip eens zal proberen. (ik weet niet juist hoe het er letterlijk staat). Daarna neemt hij dus 192.168.0.2 (ip dat hij krijgt bij boot in oude kernel) en probeert hij te pingen (wat mislukt). Bij ifconfig staat er dus inderdaad een eth0 met als ip 192.168.0.2.

Bij dmesg staat er dat hij een via-rhine kaart heeft gevonden, dan het (mac?) adres en daarna irq 16. Dat is bizar, onder de oude kernel is dat irq 11. (toch niet zo bizar precies, onder Windows is het 23, dus zal wel niet uitmaken zeker?)
Voor de rest lijkt alles normaal. (de driver wordt gewoon geladen zonder verdere vermeldingen)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2003 13:05 ]

• sampoo
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
in /etc/network/interfaces
iets als het volgende zetten als het er nog niet staat;
auto eth0
iface eth0 inet static
address 192.168.0.2
netmask 255.255.255.0
network 192.168.0.0
broadcast 192.168.0.255
gateway 192.168.0.1
Wellicht ook resolv.conf bekijken en de nameserver aangeven.

Je kan ook DHCP kernel level autoconfiguration aanvinken bij het bakken van je kernel.

Verwijderd

Topicstarter
De autoconfiguration staat aan.
Een nameserver is nog niet echt aan de orde, want ik kan niet eens naar de gatway pingen.
En bij interfaces dacht ik dat ik dat al eens had geprobeerd, wel niet met zoveel opties.
Zal ik nog eens doen dan, alleszins al bedankt.
Pagina: 1