Toon posts:

WD360 Raptor conflict met Silicon Image 3112A chip

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi

Ik heb nu zo'n beetje het hele net gehad maar ik kom er niet uit.
Een paar weken geleden heb ik een nieuwe Western Digital Raptor schijf gekocht. Ik heb een ASUS plank erin zitten (A7N8X Deluxe) met een Silicon Image 3112A Serial ATA controller.

Het probleem is als volgt: telkens wanneer ik ingepakte bestanden download op mijn Raptor schijf dan krijg ik CRC errors bij het uitpakken. Het ligt niet aan het gedownloade bestand want als ik van een CD iets installeer krijg ik hetzelfde gezeur.

Op de Silicon Image site lees ik dat het aan een Bios probleem ligt maar ASUS heeft er geen melding van op zijn site. Nvidia's probleem is het ook niet want zij hebben die nForce2 chip gebakken en dat heeft weinig te doen met die controller. Western Digital heeft ook geen info omtrent dit probleem. :r

Ik heb al zitten denken om een Promise controller te kopen. Ik hoor dat die wel goed zijn. Maar de bottomline is dus dat ik iets nieuws moet gaan kopen omdat mijn huidige hardware niet goed werkt. |:(

Zijn er mensen die eenzelfde soort setup hebben en zo ja ook deze problemen hebben gehad? En ja, natuurlijk is mijn volgende vraag dan - wat is een oplossing voor dit probleem?

Alvast bedankt voor reacties!

Coen Naninck,
Tilburg.

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:32

Shuriken

Life is all about priorities

Heb je wel de laatste bios geprobeert?

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Verwijderd

De raptor dee prima op mijn Silicon Image 3112A, kheb alleen een abit nf-s mobo.

Verwijderd

Topicstarter
Shuriken,

Ja ik heb de laatste BIOS. 1005 voor mijn plank, 1006 voor Rev 2 maar ik heb een Rev < 2.

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-03 17:39

LopeZ

Too much is never enough

Test je geheugen eens, grote kans dat dat gewoon gaar is. Ik had ook veel CRC errors toen mijn ram brak was. http://www.memtest86.com/ is een test programma te vinden :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wel veel errors met 200/400Mhz gehad. Toen ik die terug zette op 166/333Mhz had ik minder problemen. Recentelijk staat ie weer op 200/400 dus ik ga hem maar eens terug zetten.

Desalniettemin is vreemd dat alleen mijn SATA schijf die trubbels heeft. Als ik iets uitpak op die andere schijven heb ik nergens last van.

Dat memtest ding begrijp ik niet zo.
Enfin, ik denk niet dat het daar aan ligt maar ik zal die setting terugschroeven naar 166/333.

Bedankt iedereen voor de hulp. Ik ga denk ik een Promise controller kopen, dan is het gezeik hopelijk afgelopen.

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-03 17:39

LopeZ

Too much is never enough

Volgens mij snap je het probleem niet, alles wat jij naar of van je hd schrijft/leest gaat door je ram. Is ram gaar door dan levert dat errors op in bijv. uitpakken van zip files. Dus nee een promise controller verhelpt je probleem niet. Terug naar 166 kan helpen als je ram de timings niet fijn vind maar als je ram gaar is kan je je timings zo laag zetten als je wilt maar het zal niet opgelost worden.

Wat is er moeilijk aan memtest :? Gewoon downloaden image op flop zetten en rebooten maar.

Verwijderd

Aan de Silicon Image kan het absoluut niet liggen, ik draai al geruime tijd een WD Raptor op een SIL 3112A, eerst op een Abit NF7-S en nu op een Abit IC7-G, heb met beide combinaties nog nooit een probleem gehad
Het ruikt erg veel naar rot geheugen, even memtest downloaden op http://www.memtest86.com/memt30.zip , uitpakken, install draaien en rebooten

• Duck
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 18-03 22:49
Ik heb hetzelfde probleem gehad met dit moederbord met daaraan 2 Maxtor 80GB SATA schijven. Wilde ook niet werken, zelfs niet met de laatste BIOS update (1004).

Omdat ik mijn systeem compleet bij Informatique had gekocht heb ik hem voor reparatie teruggebracht. Zij hebben er toen een revisie 2.0 moederbord (vorige mobo was revisie 1.6) ingegooid met de laatste BIOS update (1005) en vanaf toen werkt het foutloos. Ik weet alleen niet of dit een exemplarisch probleem is of met de revisie te maken heeft.

Verwijderd

Topicstarter
Hoi iedereen

Ik heb al jullie replies gelezen en ik ga er mee aan de slag. Ik heb mijn geheugen teruggezet naar 166/333 en heb nu tevens minder vastlopers.
Misschien idd maar een nieuwe mobo inruilen.

Groeten en bedankt!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ik draai zelf ook 2 Raptors op een goedkoop QTec kaartje met die SIIL 3112A controller en dat geeft totaal geen problemen. De zaak draait rock-solid. Ik zou inderdaad eens verder gaan kijken naar corrupt RAM o.i.d. voordat je de schuld aan die 3112A geeft.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 August 2003 @ 00:52:
Hoi iedereen

Ik heb al jullie replies gelezen en ik ga er mee aan de slag. Ik heb mijn geheugen teruggezet naar 166/333 en heb nu tevens minder vastlopers.
Misschien idd maar een nieuwe mobo inruilen.

Groeten en bedankt!
Ga eerst dat geheugen eens testen voordat je je PC-zaak opzadelt met een gebruikt bord.......

Verwijderd

Heb je de FSB overclocked? SATA devices zijn heel gevoelig voor overclocking.

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:03
Ik heb die raptor ook in gebruik en hij werkt hier probleemloos op mijn ASUS A7N8X bordje dus probeer de nieuwste bios, zet je systeem even op default speed en het probleem moet verholpen zijn.

Ik heb dit probleem al wel eens gehad maar dat was toen ik mijn processor had overgeklokt op 2.3Ghz dit liep stabiel @ 1.70 volt maar toch crc fouten, toen ik het voltage verhoogde naar 1.85 was het probleem verholpen.

Verwijderd

Topicstarter
Hai iedereen

Na ruim een maand verder te zijn wil ik toch graag mijn bevindingen hier even plaatsen en het advies dat ik van jullie allen gehad heb bespreken.
Ik ben namelijk achter het probleem gekomen en ik wil hier uitleggen welke stappen ik ondernomen heb om daar achter te komen.

Allereest heb ik mijn Bios ge-update zoals een aantal van jullie voorstelden. De Bios upgrade die ik gedaan heb is 1.06 voor Rev 1.4 Moederborden.
Daarna heb ik een nieuwe Silicon Image driver gedownload die 15 September 2003 (dus amper 5 dagen oud) gepost is door hun. Die heb ik geïnstalleerd maar daarna hield mijn Windows install ermee op dus heb ik maar weer de oude settings teruggezet.
Toen heb ik het advies opgevolgd van twee van jullie met dat Memtest programma. Dat progje heeft ca. een uur gedraaid en toen was hij nog maar bij test 3 van 11. Ik heb het ding stopgezet omdat ik daar niet op ga wachten natuurlijk.

Enfin, achteraf blijkt het allemaal niet aan het geheugen te liggen, maar (zoals ik al vermoedde) aan de Silicon Image chip. Lees verder.

Na al deze pogingen heb ik mijn UDMA setting van 6 naar 5 gegooid omdat ik dat in een ander topic hier op het forum gelezen had. Die jongen had een Abit bordje geloof ik met dezelfde chip. Dat hielp ook niets.
Toen heb ik die schijf eruit gegooid en heb ik Windows XP Home opnieuw geïnstalleerd op een van mijn andere schijven (zoals het vroeger dus al was). De SATA schijf zat er dus "fysiek" niet meer in. Enfin, Windows was geïnstalleerd en ik probeer een bestand uit te pakken wat ik eerder op die andere schijf had gedownload. Dat ging nog steeds niet. Aanvankelijk dacht ik dus 'mijn geheugen is inderdaad stuk!'. Toen heb ik echter een nieuw pakketje gedownload op die oude schijven en voila! - het werkte deze keer wél! Nog een paar keer gedownload en alles werkte normaal.

Net even die SATA schijf eraan gehangen. Zojuist heb ik diezelfde pakketjes uit proberen te pakken op mijn SATA schijf. Dat ging prima.

Mijn conclusie is als volgt: De SATA schijf of chip is brak of er is gewoon geen goede driver voor die geen gezeik vertoont. De pakketjes die ik gedownload heb op die andere schijven toen die SATA schijf er niet in hing doen het allemaal prima op de SATA schijf wanneer ik die erop copiëer. Dat kan alleen maar betekenen dat als ik iets download op die SATA schijf (dus niet downloaden op een andere schijf en dan naar de SATA schijf copiëer) dat het dus niet goed gecopiëerd wordt vanuit het Internet naar mijn SATA schijf.
Om dit te bevestigen heb ik een bestand van Internet gedownload op die SATA schijf. Het resultaat: weer een error!

Toen ik eerst die errors had met mijn SATA schijf maakte het overigens niet uit naar welke schijf ik het downloadde want ik kreeg toch wel errors. Daar trek ik vervolgens de conclusie uit dat op het moment dat ik iets van Internet haal - en hij het dus tijdelijk in de Temp dir gooit - het op dat moment al corrupt wordt. Dan maakt het vervolgens niet meer uit of het naar een andere schijf wordt gezet of naar die SATA schijf want het bestand is toch al verziekt.

Ik ga dus a.s. Maandag een Promise controller kopen en uitproberen of het dan wel goed gaat. Ook kan ik gewoon een andere schijf nemen die bijvoorbeeld UDMA 133 is en 7200 toeren. Dat ding zal ook wel aardig snel zijn en tja, dan maar oud vertrouwd EIDE. Dat gezeur met die SATA schijf ben ik echt zat.

Misschien dat die Promise niets uithaalt, tja.. nou dan maar gewoon een andere EIDE schijf.

Ik wil jullie toch bedanken voor alle moeite. Zelf ben ik heel actief op een ander forum waar ik veel mensen help met software problemen en tips rond het programma Fireworks van Macromedia, dus het is ook wel eens fijn door anderen geholpen te worden.
Jongens bedankt!!

Coen

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2003 05:28 ]

• motormuisje
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03-2024
Als de geheugen fouten geeft op de snelheid waar het voor gemaakt is, dan is het stuk. Klok je het dan lager waardoor je de fouten niet zo gauw meer zien kan, wil dit niet zeggen dat je probleem opgelost is.

Fouten in geheugen geven (zichtbaar of niet) een onstabiel systeem dat onverklaarbare fouten en of BSOD's maakt.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, maar dat geheugen had ik al naar beneden geclocked en dat had geen zin. Het probleem zit hem in de controller of ik heb een HDD die brak is.

Verwijderd

QUOTE:

Door LopeZ (Moderator OH/V&B) - Tuesday 19 August 2003 19:26

Volgens mij snap je het probleem niet, alles wat jij naar of van je hd schrijft/leest gaat door je ram. Is ram gaar door dan levert dat errors op in bijv. uitpakken van zip files. Dus nee een promise controller verhelpt je probleem niet. Terug naar 166 kan helpen als je ram de timings niet fijn vind maar als je ram gaar is kan je je timings zo laag zetten als je wilt maar het zal niet opgelost worden.

Wat is er moeilijk aan memtest Gewoon downloaden image op flop zetten en rebooten maar.
UNQUOTE:

Volgens mij snap JIJ het probleem niet helemaal. Hoe kan het nu aan het geheugen liggen wanneer hij meerdere schijven heeft en slechts met 1 schijf problemen? Tenzij je me nu natuurlijk gaat vertellen dat je geheugen voor elke schijf een apart stuk geheugen vrijhoudt... maar helaas, dat is niet waar

• yGiDoRp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-03 12:57

yGiDoRp

Sawasdee

Zet memtest een aan voordat je naar bed gaat ofzo en laat hem helemaal uitlopen.

De Raptor zelf kan ook defect zijn. Draai eens een WD Diagnostic tool, er staat in de FAQ wel een link.

Niet leuk als je dadelijk een Promise hebt gekocht en je probleem is er niet mee opgelost. Ik heb zelf ook weleens hardware vervangen waarmee ik dacht een probleem op te lossen en wat dus niets uithield :( Alle problemen zijn nu wel opgelost door even verder te kijken en dankzij de GoT Search :)

Stay far away from the TV and turn the lights on when watching this program. Mixcloud | Facebook | SHOT

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:32

Shuriken

Life is all about priorities

ccnk
Heb je al op het www.nforcershq.com forum gekeken. Ik keek net even en er lijken nogal wat problemen te zijn met de combinatie raptor +sil 3112.

Maar misschien dat je daar alsnog de oplossing kan vinden. Dat forum gaat alleen maar over Nforce mboards.
Verwijderd schreef op 20 September 2003 @ 10:09:
[...]
Volgens mij snap JIJ het probleem niet helemaal. Hoe kan het nu aan het geheugen liggen wanneer hij meerdere schijven heeft en slechts met 1 schijf problemen? Tenzij je me nu natuurlijk gaat vertellen dat je geheugen voor elke schijf een apart stuk geheugen vrijhoudt... maar helaas, dat is niet waar
Wat is dit nu voor een onzin reply. Lopez reageert voordat de TS een andere harde schijf geprobeert heeft. Dus op dat moment kon het nog best nog aan het geheugen liggen.

Als je dit soort replies geeft kan je beter niks posten zeg..... |:(

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-03 21:31
In dit hele verhaal wordt één zwakke schakel niet genoemd. Dat betreft de IDE-kabel. Het is ook mogelijk dat deze een gebroken ader heeft óf anderszins geen goed signaal doorgeeft. Ik heb tenminste meermaals meegemaakt dat het vervangen van de IDE-kabel de problemen heeft opgelost.

Hans van Zijl

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:12

charrel

Cortisol4life..

jwpmzijl schreef op 20 September 2003 @ 12:10:
In dit hele verhaal wordt één zwakke schakel niet genoemd. Dat betreft de IDE-kabel. Het is ook mogelijk dat deze een gebroken ader heeft óf anderszins geen goed signaal doorgeeft. Ik heb tenminste meermaals meegemaakt dat het vervangen van de IDE-kabel de problemen heeft opgelost.
lol, een serial (s-ata) schijf op ide kabel, dat gaat niet passen :P

Verwijderd

Topicstarter
yGiDoRp schreef op 20 September 2003 @ 10:12:
Zet memtest een aan voordat je naar bed gaat ofzo en laat hem helemaal uitlopen.

De Raptor zelf kan ook defect zijn. Draai eens een WD Diagnostic tool, er staat in de FAQ wel een link.

Niet leuk als je dadelijk een Promise hebt gekocht en je probleem is er niet mee opgelost. Ik heb zelf ook weleens hardware vervangen waarmee ik dacht een probleem op te lossen en wat dus niets uithield :( Alle problemen zijn nu wel opgelost door even verder te kijken en dankzij de GoT Search :)
Er is naar mijn weten geen Diagnostic tool voor de raptor. Dat tooltje van WD heeft tot nog toe geen support voor Serial ATA.

Als ik meerdere schijven heb en hij doet het alleen bij 1 niet goed en de rest wel dan gaat dat Ramverhaal ook niet meer op nee. Daar hoef ik geen uitgebreide hardware kennis voor te hebben om dat te snappen. Toch fijn dat er tenminste 1 persoon is die dat ook snapt.

Wat is GoT Search?

Verwijderd

Topicstarter
jwpmzijl schreef op 20 September 2003 @ 12:10:
Nee want het is geen IDE kabel, het is een SATA kabel. En tja, mocht je die dan bedoelen - die is gloedje nieuw.

Verwijderd

Topicstarter
[quote]Shuriken schreef op 20 September 2003 @ 11:34:
ccnk
Heb je al op het www.nforcershq.com forum gekeken. Ik keek net even en er lijken nogal wat problemen te zijn met de combinatie raptor +sil 3112.

Maar misschien dat je daar alsnog de oplossing kan vinden. Dat forum gaat alleen maar over Nforce mboards.

TOF!! Daar heb ik nou nog eens wat aan!! Die had ik op Google nogthans niet gevonden.

Bedankt iedereen. Ik houd jullie op de hoogte!

Coen

Verwijderd

Ik moet eerlijk zeggen dat dit (TS) dus het prototype mensen zijn die naar de winkel gaan om te zeggen: "Mijn computer doet het niet!" NOFI (vooral NOFI) maar ik vind het persoonlijk gewoon een beetje |:( van de TS dat hij die memtest86 niet gewoon uit laat lopen om te kijken of het daadwerkelijk aan zijn geheugen ligt.
Hij heeft wel een andere schijf erin gehad en daar had hij geen problemen ermee, maar dan kan het nog aan het geheugen liggen ipv aan de schijf/controller.

Verwijderd

Topicstarter
*** OPLOSSING GEVONDEN ***

Hai iedereen, ik kreeg het volgende advies van iemand op het nForceHQ forum:

"download 1006 BIOD with enhanced SATA for your rev http://hypernics.dyndns.org/asusbios/ and update. then download .32 drivers from http://homepage.ntlworld....12_x86_win_rdvr-10032.zip and use them instead of so BUGGY .28"

Dit heeft mijn probleem verholpen.

Mocht er dus in de toekomst nog iemand zijn met dit probleem, zeg dan dat de nieuwste ASUS Bios in combinatie met deze .32 driver de oplossing is tot het probleem. Ik heb geen CRC errors meer. Geen RAM probleem dus. ;-o

Dank iedereen!

P.s. Wat is een TS ?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2003 19:51 ]

Verwijderd

TS = Topic Starter

Mooi voor je dat het nu gefixed is. Maar merk je nu ook dat die schijf echt sneller is dat een WD of een IBM met 8mb cache?

Verwijderd

Topicstarter
Een Western Digital Raptor WD360GD 8Mb Cache 10.000 RPM

En ja, Windows start veel sneller op nu. Eerst ging dat groene streepje een keer of 5 rond, nu maar 2 keer. Zelfs bij mijn fresh install zonder al die opstrartprogramma's die ik op de raptor heb gaat het traag (hoewel dat wel een tragere schijf is ook..).

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2003 20:32 ]

Pagina: 1