Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] waarde van R112 op Leadtek Ti4400?

Pagina: 1
Acties:

• JWR
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-11 22:24
Hallo,

Ik installeerde gisteren mijn waterkoeling weer, nadat ik nieuwe deksels had ontvangen. Nu heb ik de boutjes weer door mijn Leadtek Ti4400 heen gedaan in combinatie met nylon ringetjes.

Op het moment dat ik ze goed aan het vastdraaien was, vervormde het nylon ringetje zich en ik hoorde *pats*, shit. Het nylon ringetje had een SMD componentje van de kaart 'gedrukt'. Ik dacht daar gaat mijn videokaart :( .

Nou ik dacht wie niet waagt wie niet wint, ik ben gewoon verder gegaan met het
inbouwen van de WC en mijn GF4. Nu boot hij gewoon ik werk gewoon op de PC,
ben aan het internetten en heb net Colin Mcrae 3 gespeeld.

Nu was mijn vraag is het schadelijk voor mijn videokaart, moet ik zorgen dat er
weer een nieuw SMD componentje op komt? Ik kan in ieder gevaal niks terug vinden die SMD dingen zijn ook zo klein :X .

Ik snap het gewoon niet er is iets van de kaart af en tot nu toe werkt hij nog naar behoren. Hoe kan ik er nu achter komen wat voor componentje het was?

Alvast bedankt!

[ Voor 1% gewijzigd door JWR op 19-08-2003 10:52 . Reden: typo. ]

Verwijderd

Het zou kunnen zijn dat hij parralel stond met een andere smd, die nu dus de volle lading krijgt en binnekort dan misschien ook wel doorbrand.
Mischien... dus ik zou hem er maar weer op zien te krijgen.
Kheb het zelf ook een keer gehad met een savange4.

• JWR
Hmm, maar hoe kom ik dan achter de waarde van het componentje?

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-11 23:46

SmartDoDo

Woeptiedoe

Hoe kan ik er nu achter komen wat voor componentje het was?
Kijken :)
Gewoon je kaart afspeuren tot je een plek ziet waar een component kan missen en waar een lichte beschadiging zit. Als het SMD componentje zelf niet beschadigd is kun je hem er ook nog op solderen. Lastig maar het kan. Verder wat Mortally zegt, het lijkt me niet gezond zo gebruiken, iets onnodigd zal het niet zijn geweest :)

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
JWR schreef op 19 augustus 2003 @ 10:51:

Nou ik dacht wie niet waagt wie niet wint, ik ben gewoon verder gegaan met het
inbouwen van de WC en mijn GF4. Nu boot hij gewoon ik werk gewoon op de PC,
ben aan het internetten en heb net Colin Mcrae 3 gespeeld.

Nu was mijn vraag is het schadelijk voor mijn videokaart, moet ik zorgen dat er
weer een nieuw SMD componentje op komt? Ik kan in ieder gevaal niks terug vinden die SMD dingen zijn ook zo klein :X .

Ik snap het gewoon niet er is iets van de kaart af en tot nu toe werkt hij nog naar behoren. Hoe kan ik er nu achter komen wat voor componentje het was?

Alvast bedankt!
Het zou bijvoorbeeld een condensatortje kunnen zijn dat het signaal 'shapet' of storing onderdrukt. Ontbreken daarvan is zeker niet fataal. Het verhaal over parallelle onderdelen of je kaart helemaal opblazen is niet onmogelijk, maar zeker niet waarschijnlijk. Een ongeoefend soldeerder die een onderdeeltje terugzet doet meer kwaad. Je vergeet trouwens te vermelden wat voor onderdeeltje het is (R, C voor het positienummer) en waar het ongeveer zit. Het zou ook een onderdeeltje kunnen zijn voor een functie die je niet gebruikt (TV-out bijvoorbeeld).

[ Voor 5% gewijzigd door mae-t.net op 19-08-2003 11:19 ]

• JWR
mae-t.net schreef op 19 augustus 2003 @ 11:12:
[...]

Het zou bijvoorbeeld een condensatortje kunnen zijn dat het signaal 'shapet' of storing onderdrukt. Ontbreken daarvan is zeker niet fataal. Het verhaal over parallelle onderdelen of je kaart helemaal opblazen is niet onmogelijk, maar zeker niet waarschijnlijk. Een ongeoefend soldeerder die een onderdeeltje terugzet doet meer kwaad. Je vergeet trouwens te vermelden wat voor onderdeeltje het is (R, C voor het positienummer) en waar het ongeveer zit.
Ja daar was ik even mee bezig :) .

Hier is een foto (brakke webcam):
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~ros00371/smd-plaats.jpg

En de tekst is: R112

En ik heb dus het componentje niet meer, die omdat hij 'wegsprong' ik kan hem nergens weer vinden.

[ Voor 12% gewijzigd door JWR op 19-08-2003 11:21 ]

• mae-t.net
  • Niet online
JWR schreef op 19 August 2003 @ 11:17:
[...]

Ja daar was ik even mee bezig :) .

Hier is een foto (brakke webcam):
[afbeelding]

En de tekst is: R112
Dat is dus een weerstandje... Dat is over het algemeen slechter te missen dan een condensatortje (kans is groot dat 'iets' het niet goed doet). Je zou kunnen proberen of je iemand kan vinden met dezelfde videokaart om zo de juiste waarde te achterhalen.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

R = Resistor = Weerstand :)

Welja, het enige wat je nog kunt doen is om te wachten tot een welwillend figuur met exact dezelfde videokaart hier langshobbelt en wel even voor jou wil kijken hoeveel Ohm dat wel niet is :)

edit:
Om een beetje aandacht te trekken heb ik de titel ietwat gewijzigd ;)

"[EL] SMD component van mijn videokaart" >> "[EL] waarde van R112 op Leadtek Ti4400?"

[ Voor 28% gewijzigd door BalusC op 19-08-2003 11:23 ]

• JWR
mae-t.net schreef op 19 augustus 2003 @ 11:21:
[...]

Dat is dus een weerstandje... Dat is over het algemeen slechter te missen dan een condensatortje (kans is groot dat 'iets' het niet goed doet). Je zou kunnen proberen of je iemand kan vinden met dezelfde videokaart om zo de juiste waarde te achterhalen.
Nou er zijn genoeg mensen met een Leadtek A250 Ti4400, dus dat is het probleem niet.

Is er iemand die voor mij kan kijken welke weerstand ik nodig heb?

Trouwens kan ik deze er zelf weer opsolderen ik heb een Weller 15W soldeerbout.

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap

Powered by:

Edit:

Toch ff wat sneller reageren :/

[ Voor 82% gewijzigd door JBplap op 19-08-2003 11:25 ]

• JWR
BalusC schreef op 19 August 2003 @ 11:22:
R = Resistor = Weerstand :)

Welja, het enige wat je nog kunt doen is om te wachten tot een welwillend figuur met exact dezelfde videokaart hier langshobbelt en wel even voor jou wil kijken hoeveel Ohm dat wel niet is :)

edit:
Om een beetje aandacht te trekken heb ik de titel ietwat gewijzigd ;)

"[EL] SMD component van mijn videokaart" >> "[EL] waarde van R112 op Leadtek Ti4400?"
Dankjewel voor de titelwijziging!

• JWR
OK, ik dacht laat ik even kijken op de Leadtek site, naar een reactie te hebben
achter gelaten kreeg ik nog geen paar minuten later een mail terug _/-\o_ .

Nu blijkt uit dit mailtje dat het gaat om een:

Hallo Jan-Willem Ros,

Het gaat om een smd weerstand formaat 0604 van 1K6 ohm

Leadtek Support

Kan ik deze ophalen bij de electronica boer?
Zijn dit normale SMD's? Kan ik deze zelf solderen met een 15 Watt bout?
Of moet ik dat door een pro laten doen?

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-11 16:29
ik heb zo'n videokaart! Alleen mot ik dan mijn koelblok lostrekken om dat te zien welke waarde ie heeft. Ik gaat eens op zoek naar een layout schema vd printplaat @ i net voor je!

..::System Specs::..

• JWR
Tekn0z schreef op 19 August 2003 @ 12:07:
ik heb zo'n videokaart! Alleen mot ik dan mijn koelblok lostrekken om dat te zien welke waarde ie heeft. Ik gaat eens op zoek naar een layout schema vd printplaat @ i net voor je!
Zoals je boven je reactie kan zien, heb ik het antwoord al :) . Maar toch bedankt.

Nu rest alleen de vraag nog of ik dat zelf kan doen, en of deze makkelijk te krijgen zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door JWR op 19-08-2003 12:12 ]

• mae-t.net
  • Niet online
JWR schreef op 19 August 2003 @ 12:07:
[...]

Het gaat om een smd weerstand formaat 0604 van 1K6 ohm

Leadtek Support

Kan ik deze ophalen bij de electronica boer?
Zijn dit normale SMD's? Kan ik deze zelf solderen met een 15 Watt bout?
Of moet ik dat door een pro laten doen?
Netjes, zo'n reactie van Leadtek. Een 0604 is een vrij kleine SMD (gangbaar bij de electronicaboer is een maatje groter dacht ik, maar het kan dat ik 2 types doorelkaar haal). Als je geen ervaring met SMD's hebt, is een dure videokaart niet het beste oefenobject >:) Dan kan je er beter iemand met wat ervaring bij halen. Op zich is een 15W bout, mits voorzien van een goede punt, wel geschikt.

• JWR
mae-t.net schreef op 19 August 2003 @ 12:17:
[...]

Netjes, zo'n reactie van Leadtek. Een 0604 is een vrij kleine SMD (gangbaar bij de electronicaboer is een maatje groter dacht ik, maar het kan dat ik 2 types doorelkaar haal). Als je geen ervaring met SMD's hebt, is een dure videokaart niet het beste oefenobject >:) Dan kan je er beter iemand met wat ervaring bij halen. Op zich is een 15W bout, mits voorzien van een goede punt, wel geschikt.
Dat snap ik dat het geen oefenobject is, alleen wie wil er zo componentje aan mijn kaart solderen? Ik woon namelijk in Groningen.

• JWR
Ik ben net naar Okaphone geweest (electronica onderdelenzaak) hier in Groningen en die konden mij niet de juiste SMD weerstand geven. En ze hadden ook niet de mogelijkheid deze te bestellen, wel de 1k5 maar dat lijkt me niet goed.

Weet iemand, hoe ik nu aan deze weerstand kan komen?

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

De waarde? Duppie. :+

Nah, je zou kunnen kijken of je ergens een sample op kan duiken... of een stuk of tien van die 1k5-weerstanden halen en dan meten welke het dichtst in de buurt van 1k6 komt (tolerantie).

[ Voor 83% gewijzigd door Kaj. op 19-08-2003 14:05 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Joh :P

• JWR
De waarde was al genoemd hierboven.

Het is een smd weerstand formaat 0604 van 1K6 ohm.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De waarde in geld ;)

• JWR
ok :7 :)

[ Voor 7% gewijzigd door JWR op 19-08-2003 14:10 ]

Verwijderd

Goede support die Leadtek, had ik eerlijk gezegd niet verwacht :)

Het hoeft niet speciaal een SMD te zijn, je kan ook een 'normale' weerstand nemen.
1600 Ohm weerstand1600 Ohm weerstand1600 Ohm weerstand1600 Ohm weerstand1600 Ohm weerstand1600 Ohm weerstand

Wat betreft de 1600 Ohm waarde : je kan ook een 1500 Ohm en een 100 Ohm in serie zetten (bij een serieschakeling is de berekening: Rtotaal = R1 + R2 + R3 ..... etc)

Je kan 'Wie wil er voor mij een weerstandje solderen" in je sig zetten (dat is zichtbaar forumbreed), of vragen of de lokale electronicashop het voor je wilt doen.

lol @ Kaj. :+

M14: Die weerstand zal niet gekoeld hoeven worden, en ook op een SMD pad kun je (met goede soldeerskills) een normale weerstand 'kops' monteren. Zie maar eens in al die voltmod topics ;)
Afbeeldingslocatie: http://www.maximumoc.com/img/hardware/misc_hardware_pictures/volt_mod_1_small.jpg
1, 2, 3, 4

Voor de rest: je SMD tip gebruik ik ook wel eens vaker (eerst lijmen, anders 'plakt' hij aan je punt) - dat is inderdaad superhandig.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2003 15:46 ]

• M14
  • Laatst online: 28-11 15:50

M14

Verwijderd schreef op 19 augustus 2003 @ 14:42:
Goede support die Leadtek, had ik eerlijk gezegd niet verwacht :)

Het hoeft niet speciaal een SMD te zijn, je kan ook een 'normale' weerstand nemen.
[plaatje]
Wat betreft de 1600 Ohm waarde : je kan ook een 1500 Ohm en een 100 Ohm in serie zetten (bij een serieschakeling is de berekening: Rtotaal = R1 + R2 + R3 ..... etc)

Je kan 'Wie wil er voor mij een weerstandje solderen" in je sig zetten (dat is zichtbaar forumbreed), of vragen of de lokale electronicashop het voor je wilt doen.

lol @ Kaj. :+
Heel leuk om een gewone weerstand er op te solderen, maar ik denk dat da nie gaat passen. Er moet waarschijnlijk ook nog een koelblok op.

En de contactpunten waar je de pootjes op moet solderen zijn voor smd gemaakt. Ze zijn dus klein, en er zitten geen gaatjes in.

Je moet gewoon het smd-weerstandje er op leggen met een pincet oid, en dan aan beide kanten een beetje verwarmen. Eventueel er wat tin bij doen.

Wat misschien ook makkelijk is: een drup niet-geleidende secondelijm tussen de contacten van de smd-weerstand in doen, en de weerstand op zn plaats leggen. ff laten drogen, en daarna voorzichtig solderen. Dit is makkelijker, want de smd-weerstand blijft dan op zn plaats liggen :)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2003 15:34 . Reden: html quote deleted ]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• JWR
M14 schreef op 19 August 2003 @ 14:57:
[...]

Heel leuk om een gewone weerstand er op te solderen, maar ik denk dat da nie gaat passen. Er moet waarschijnlijk ook nog een koelblok op.

En de contactpunten waar je de pootjes op moet solderen zijn voor smd gemaakt. Ze zijn dus klein, en er zitten geen gaatjes in.

Je moet gewoon het smd-weerstandje er op leggen met een pincet oid, en dan aan beide kanten een beetje verwarmen. Eventueel er wat tin bij doen.

Wat misschien ook makkelijk is: een drup niet-geleidende secondelijm tussen de contacten van de smd-weerstand in doen, en de weerstand op zn plaats leggen. ff laten drogen, en daarna voorzichtig solderen. Dit is makkelijker, want de smd-weerstand blijft dan op zn plaats liggen :)
Dat is slim bedacht ja!

Ik heb inmiddels ook weer een e-mail naar Leadtek gestuurd en verteld dat de lokale electro boer niet zo'n SMD kon leveren, kreeg ik net een mail terug:
Hallo Jan-Willem Ros,

Ik heb het onderdeel van een andere kapotte kaart bij ons eraf gehaald en op
een a4 papiertje geplakt met een plakbandje en deze wil ik aan u toezenden.

Daar heb ik alleen uw adres voor nodig voor de rest kost het u niets

Leadtek Support
:*)

Alleen ik heb nog nooit SMD's gesoldeerd wel baybussen en LCD's maar dit nog niet. Zijn er nog tweakers in Groningen die SMD's kunnen solderen? :? :)

• M14
  • Laatst online: 28-11 15:50

M14

JWR schreef op 19 August 2003 @ 15:19:
[...]

Dat is slim bedacht ja!

Ik heb inmiddels ook weer een e-mail naar Leadtek gestuurd en verteld dat de lokale electro boer niet zo'n SMD kon leveren, kreeg ik net een mail terug:

[...]
:*)

Alleen ik heb nog nooit SMD's gesoldeerd wel baybussen en LCD's maar dit nog niet. Zijn er nog tweakers in Groningen die SMD's kunnen solderen? :? :)
tja, ik woon aan de andere kant van Nederland :P (Budel, onder Eindhoven), anders had ik je wel kunnen helpen.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• AcouSE
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Dat kun je zelf ook wel. Wat je even moet doen is het volgende: Bij de lokale elektroboer even Wick (gevlochten desoldeerdraad) van ca. 1mm halen. Dat druk je met een hete bout even op de plekken waar het weerstandje zat om de pads schoon te maken (niet te lang, oppassen dat je de pads niet beschadigd). Vervolgens leg je het componentje op z'n plek (hoe maat niet uit, hij heeft geen poariteit of boven of onderkant) met een pincet, evt. vraag je ff iemand of ze hem vast willen houden. En dan soldeer je die snel vast met een heel klein beetje tin, eerst de ene en dan de andere kant. Echt niet moeilijk.
Pagina: 1