[Sendmail] voegt localhostname toe aan ongeldig emailadres

Pagina: 1
Acties:

• centauri
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-01-2025
Ik heb een Debian bak met sendmail draaien. Deze bak verzorgt mailings voor mijn werk e.d.
Op zich werkt alles oke, echter bij foute emailadressen (die dus niet geresolved kunnen worden) probeert sendmail deze af te leveren door achter het emailadres de localhostname van de sendmail server te plakken.

Voorbeeld:

- iemand heeft emailadres <email>@hotmail.com per ongeluk foutief ingevoerd als <email>@hotmail.cmo
- dit domain kan niet geresolved worden
- sendmail probeert intelligent te doen en probeert het te sturen naar <email>@hotmail.com.localhostname
- dit adres is echter ook ongeldig, dus sendmail gooit het in de queue, hier blijft het staan, word geretried en uiteindelijk na de queue timeout setting in de sendmail.cf uit de queue verwijdert

Lijkt allemaal niet zo'n groot probleem, maar met een mailing van 150000 emailaddressen wordt de queue aardig groot. Sendmail gaat x keer per uur de messenges in de queue retry'en. Hierdoor stijgt de load van de machine aanzienlijk.

Ik ben al even aan het stoeien geweest met de ResolverOptions settings in de sendmail.cf, maar dit lijkt geen verschil te maken.

Vraag is dus hoe / met welke optie ik sendmail een message naar een niet te resolven domain meteen kan droppen, danwel wel in de queue kan laten zetten, maar zonder dat sendmail de localhostname aan het emailadres toevoegt.

<< shibby >>

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-04 18:04

Whizzer

Flappie!

post je .mc file eens... het is niet standaard dat sendmail dit doet, dus zal er in je mc waarschijnlijk iets staan.

Edit:

Ik heb even google geraadpleegd:

FEATURE(always_add_domain)dnl
code:
1
2
3
4
5
6
always_add_domain
        Include the local host domain even on locally delivered
        mail.  Normally it is not added on unqualified names.
        However, if you use a shared message store but do not use
        the same user name space everywhere, you may need the host
        name on local names.

[ Voor 64% gewijzigd door Whizzer op 19-08-2003 11:49 ]

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

• centauri
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-01-2025
je hebt gelijk, ik ging er vanuit dat sendmail enkel bij lokaal af te leveren mail het localhost domain toe zou voegen. Doet ie dus ook by unqualified names.

Sendmail zou daar eigenlijk een aantal rulesets voor moeten gebruiken om te verifieren of een email naar een lokale user moet of dat het een unqualified name betreft. Aan de andere kant moeten mensen gewoon hun email address correct invoeren :)

<< shibby >>

• epias
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
centauri schreef op 20 August 2003 @ 08:47:
je hebt gelijk, ik ging er vanuit dat sendmail enkel bij lokaal af te leveren mail het localhost domain toe zou voegen. Doet ie dus ook by unqualified names.
Volgens mij mag dat voor de werking niets uit maken. Ik krijg gelijk een '550 Host unknown' terug en heb 'FEATURE(always_add_domain)' ook in mijn .mc staan.

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-04 18:04

Whizzer

Flappie!

'550 Host unknown' is volgens mij een response op je "rcpt to" statement. Het toevoegen van localhost.localdomain (ofzoiets), gebeurt tijdens de "mail from"......

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...