[freeBSD] foutieve rootshell root

Pagina: 1
Acties:

• wacco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-03-2023

wacco

cli, hlt.

Topicstarter
Mja en hoe pas ik dit nu weer aan? Ik heb wel wat reacties gevonden op het internet maar jammer genoeg konden ze me niet helpen. Het enige wat ik nog kon bedenken was via een bootflop proberen te booten (kern.flp en mfsroot.flp) maar dan krijg ik dat ie vraagt welke kernel ik wil laden en de default werkt niet... :?

Maar ja, wat ik iig wel geprobeerd heb is het volgende;
via afterstep (draai normaal blackbox) kon ik in vi komen als root. Daarin heb ik /etc/passwd en /etc/master.passwd aangepast. Hielp niets.
Hierna m'n rootmenu aangepast van blackbox zodat ik direct in blackbox nedit kon opstarten. Na weer wat aanpassen van m'n menu wist ik chsh te krijgen via xterm -e chsh. Dit was dus opgestart vanuit het blackbox menu. Hierin stond idd nog steeds /usr/bin/csh in plaats van /bin/csh. Maar na het aanpassen van vi (hij slaat op in een tempfile? pw.**** die verdwijnt na :q ) en het nogmaals starten van chsh staat er weer keihard de foutieve shell. En ja, ik heb het bestand opgeslagen met :w! :)
Daarna kwam ik nog ergens tegen dat ik kon proberen een symlink met ln te maken van de foutieve naar de juiste shell, maar daar heb ik als user niet genoeg rechten voor (deze user zit wel in de wheelgroup). Ik heb geprobeerd als root dit uit te voeren op dezelfde manier als de chsh, maar dat werkt niet. (xterm -e /bin/csh /usr/bin/csh)

Heeft iemand nog ideeen? En als iemand weet waarom ik bij het booten vanaf de kern.flp iets in de trend van; "boot: default is 0:fd(0,a)/kernel [enter] boot: [cursor]" krijg en dan "/kernel does not exist" hoor ik het ook graag :) Andere creatieve ideeen zijn ook welkom. Ik ga iig nu slapen (als dat nog lukt) :Z

Spolap: Interactive webcomic

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

zet tijdelijk csh in /usr/bin ?
dan werkt het weer, en zou je de zaak weer moeten kunnen repareren.

If you choose to criticise you choose your enemies

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-04 09:12

Leon

Rise Of The Robots

booten in single user mode en de shell met chsh weer goed zetten :?

hier staat hoe je de shell kunt veranderen.

Booten in sinle user mode kan door bij de bootloader "boot -s" of zoiets in te tikken geloof ik :?

Ik verander de root shell trouwens altijd door:
[ -x /usr/local/bin/bash ] && exec /usr/local/bin/bash

aan /root/.cshrc toe te voegen.

Eeuwige n00b

• wacco

wacco

cli, hlt.

Topicstarter
boot -s werkt idd, maar hij kan het commando chsh niet vinden. Ik trouwens ook niet (maar ja, dat ben ik weer). En Leon, bedankt voor die andere tip, zal ik voortaan ook maar gaan doen. Alleen een beetje jammer dat ik het the hard way moet leren. :/
En kan je csh gewoon in een andere map zetten zonder dat er problemen ontstaan? Ik wil het best proberen (in single user mode) maar dan wel als kopie, lijkt me wel zo handig als ik het daarna ga aanpassen dat het nog steeds allemaal werkt :)
Alleen is /usr (volgens mij) een aparte fs en daarom zie ik er ook niets in op het moment (in single user mode). Ben alleen jammer genoeg nog niet ervaren genoeg om 'even' te kijken waar die staat/hoe die heet (welk commando?) en dan mount /usr [die dir] te doen (zoiets was het toch? ik gebruik het nooit *schaam*)

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-04 09:12

Leon

Rise Of The Robots

wacco schreef op 19 August 2003 @ 02:45:
boot -s werkt idd, maar hij kan het commando chsh niet vinden. Ik trouwens ook niet (maar ja, dat ben ik weer). En Leon, bedankt voor die andere tip, zal ik voortaan ook maar gaan doen. Alleen een beetje jammer dat ik het the hard way moet leren. :/
En kan je csh gewoon in een andere map zetten zonder dat er problemen ontstaan? Ik wil het best proberen (in single user mode) maar dan wel als kopie, lijkt me wel zo handig als ik het daarna ga aanpassen dat het nog steeds allemaal werkt :)
Alleen is /usr (volgens mij) een aparte fs en daarom zie ik er ook niets in op het moment (in single user mode). Ben alleen jammer genoeg nog niet ervaren genoeg om 'even' te kijken waar die staat/hoe die heet (welk commando?) en dan mount /usr [die dir] te doen (zoiets was het toch? ik gebruik het nooit *schaam*)
tipje voor FreeBSD:

The FreeBSD Handbook, nu ook in boekvorm! :P

dat je chsh niet kan vinden is niet zo gek, aangezien die in /usr/bin/chsh staat... met "mount -a" mount je alle bestandssystemen (behalve die met noauto als optie) die in je /etc/fstab staan.

Eeuwige n00b

• wacco

wacco

cli, hlt.

Topicstarter
Jeej het is gelukt en ik heb nou weer een command shell als root :) Alleen nog een klein probleempje (en nu weet ik dus ook waarom chsh vanaf het menu niet werkte), hij geeft na het wijzigen van chsh dit;

chsh: /etc/master.passwd: entry inconsistent
chsh: /etc/master.passwd: unchanged

hij slaat de wijzigingen dus niet op. Ik ga nog eventjes sleutelen (opzettelijk master.passwd weer fout zetten) om te kijken of het dan weer wel werkt, en anders ga ik wel weer googlen :) (tenzij iemand me nu direct kan vertellen wat het probleem is natuurlijk :P) Thanx Leon! *schouderklopje geef*

-edit-
master.passwd terug veranderen deed de truc :) *blij*

[ Voor 6% gewijzigd door wacco op 19-08-2003 16:15 ]

• Broer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
Om de login shell van een user te wijzigen moet je chsh gebruiken.

Als je eenmaal een login heb als root, type in:

chsh -s /bin/sh

dan wordt op alle relevante plaatsen de aanpassing doorgevoerd.

(zie ook man chsh)

• serkoon
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

serkoon

mekker.

Nog even voor de duidelijkheid waarom je die foutmelding over master.passwd kreeg: de passwd file wordt in pwd.db als db(3) database opgeslagen, voor extra snelheid enzo.. Voor master.passwd is er een spwd.db bestand.

Zie ook man pwd_mkdb :)
Pagina: 1