eigen webserver voor hosten

Pagina: 1
Acties:
  • 77 views sinds 30-01-2008

• Redwood
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09-08 19:03

Redwood

The Truth Is In Here

Topicstarter
t zal ongetwijfeld 1001 keer langsgekomen zijn, maar niets wat bevredigend genoeg is voor mij,

komt ie

ik heb voor mijzelf/mijn bedrijven/bedrijven van de familie ongeveer 15 domeinen geregistreerd, incl, webruimte bij DE HEEG, de kosten zijn op zich minimaal, maar omdat ik zelfs die nog wil besparen, wil ik dus voor deze pagina's een server inrichten.
een server zal het probleem niet zijn, heb hier nog een p4 machine, en e.v.t. een nieuwe aanschaffen is het probleem ook niet,
maar nu.... van dit soort dingen heb ik geen verstand, en ken ook niemand die dat wel heeft.
vandaar een verzoek voor een faq/howto of een stappenplan ofzo,
welk besturingssyteem kan ik hiervoor het beste gebruiken *geen ervaring met linux/unix*
snap de ballen van apache, en het word al helemaal moeilijk als ik meerdere sites moet hosten.

elke pagina moet wel bereikbaar blijven onder haar domeinnaam, geen ip dus.

ook moet een email server worden opgezet, die alle emails van alle domeinen afleverd waar het hoort, (via pop)

waar en hoe begin ik, en hoe ga ik verder.

Walk without Rythm, and you won't attract the worm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 11:31
tja.. nofi, maar houd het voorlopig lekker bij je provider, en ga ondertussen zelf gewoon wat proberen.

Ten eerste maak ik uit je startpost op dat je eigenlijk op dit moment nog NIETS weet daarvan.
Je zult keuzes moeten maken: OS, webserver, mailserver, ftpserver. En het kunnen installeren/onderhouden/beveiligen.

P4 is overkill: een p133 met linux trekt het al prima. Het OS en het type sites bepalen grotendeels de systeemeisen. Bedenk ook dat je thuis een waarschijnlijk vrij brakke lijn zult hebben, dus die snelheid haal je toch al niet.

Sna de ballen van Apache is een botte opmerking: Dat zou ik ook kunnen zeggen 2 jaar geleden. Apache heeft echter prima docs, en waar een wil is......

Ik zelf draai alles op een P2-266 / 256Mb. (Win NT4), Apache voor websites, en Mdaemon voor mail/webmail. Maar goed, dat is verder je eigen keuze.

En meerdere sites op 1 IP? Virtual hosts, kan vrijwel elke webserver wel.

Hoe je verder gaat? Imho simpel: Laat de zooi bij de heeg staan voorlopig, pak/bouw een pruts-bak, hang die in je lan, en ga gewoon proberen.

[ Voor 22% gewijzigd door DJSmiley op 19-08-2003 01:22 ]

Verwijderd

raad je ten zeerste aan om dit alles gewoon door een ISP te laten hosten. 15 domein = aanzienlijke korting ipv 1 domeintje.

Een FAQ over hoe word ik ISP bestaat niet. Voor linux zou je de aparte HOWTO's over apache moeten doorlezen en voor de mail de HOWTO's over mail ;-)

Als je Windows server gaat gebruiken kun je de meegebakken IIS gebruiken, dit werkt net zoals apache prima voor dit doel. Het beste wat je dan kan doen is een administrators guide kopen voor je windows server editie. Er zijn geen alles omvattende stappenplannen.

• Redwood

Redwood

The Truth Is In Here

Topicstarter
op dit moment heb ik het over, weet veel van netwerken, alleen dit is iets waar ik nog niet aan begonnen ben, heb door mijn drukte geen tijd om maar wat aan te kloten, dus moet wel doelgericht met iets bezig, mijn provider wordt ik ziek van, door diverse redenen, en dat zijn nog niet eens de kosten, ik vraag ook geen complete cursus, maar een goeie faq of wat hulp van de fellow tweakers zal al zeer handzaam zijn, er zijn vast meer n00b's die dit met behulp van een faq voorelkaar hebben gekregen.
over de lijn die ik op kantoor heb heb, is een eweka zakelijk sdsl 2048, hier komt dan ook de server(s) te staan. maar er zullen ongetwijfeld betere makkelijkere progs bestaan als apache,

• Redwood

Redwood

The Truth Is In Here

Topicstarter
desnoods iemand die dit kan doen, tegen een kleine vergoeding

• DJSmiley
  • Laatst online: 15-08 11:31
Goed, die Eweka verbinding is prima daar voor. Punt van kennis en beveiliging blijft echter staan.

En apache is niet moeilijk, je moet 't alleen ff doorhebben.
Ik blijf erbij: Pak een "prutsbak" en ga gewoon proberen. Zo ben ik ook begonnen. Gewoon ervoor gaan, lees how-to's, slaap af en toe een beetje, schop die kutpc als ie 't weer niet doet, sla een nacht over met slapen, kortom: be a nerd, en je komt er wel uit :)

ja, zo heb ik het ook gedaan.. meerdere keren die k*tpc verrot gescholden omdat ik het zelf weer fout deed. Maar je leert er wel van
Agressor schreef op 19 August 2003 @ 01:28:
Dat vind ik nou zwak: Je kunt het best zelf doen, je moet t gewoon willen. Het afschuiven is lekker makkelijk, daar leer je geen fuck van ;)

[ Voor 24% gewijzigd door DJSmiley op 19-08-2003 01:30 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-08 13:04

job

alstu: [rml][ apache] meerdere sites op één IP[/rml]
daar staat duidelijk uitgelegd hoe je meerdere sites op 1 ip onder apache.
om 15 sites toe te voegen ben je max 15 minuten meebezig.
paar minuten om apache te installeren.
geen zin om je in linux te verdiepen?? gooi het dan gewoon op een win2000 bak met alle updates.

• Redwood

Redwood

The Truth Is In Here

Topicstarter
kijk daar kan ik dus wat mee, dit schiet al op, wist niet dat

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
niet mocht, excuus,

• Bigs
  • Niet online
Colocaten kan voor jou al best voordelig zijn, maar als je nog nergens vanaf weet (ook dingen als bv. DNS moet je kennen), zou ik niet meteen een server gaan colocaten. Dan kun je beter eerst thuis een servertje van Linux voorzien en daar wat mee experimenteren. Windows 2000 is overigens ook wel een optie, maar ook dan raad ik je toch aan om eerst thuis wat te experimenteren.

Misschien dat een dedicated server voorzien van Plesk ofzo wel wat voor je is.

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Agressor schreef op 19 August 2003 @ 01:28:
waar had je die isp voor? ;)
Als ik jou was zou ik gaan voor een testbak in je lan om mee te experimenteren, en wanneer je die goed kan onderhouden & gebruiken voor webhosting pas denken aan het colocaten van een eigen server.

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-07 00:04

we_are_borg

You will Comply

Agressor schreef op 19 August 2003 @ 01:16:
t zal ongetwijfeld 1001 keer langsgekomen zijn, maar niets wat bevredigend genoeg is voor mij,

komt ie

ik heb voor mijzelf/mijn bedrijven/bedrijven van de familie ongeveer 15 domeinen geregistreerd, incl, webruimte bij DE HEEG, de kosten zijn op zich minimaal, maar omdat ik zelfs die nog wil besparen, wil ik dus voor deze pagina's een server inrichten.
een server zal het probleem niet zijn, heb hier nog een p4 machine, en e.v.t. een nieuwe aanschaffen is het probleem ook niet,
maar nu.... van dit soort dingen heb ik geen verstand, en ken ook niemand die dat wel heeft.
vandaar een verzoek voor een faq/howto of een stappenplan ofzo,
welk besturingssyteem kan ik hiervoor het beste gebruiken *geen ervaring met linux/unix*
snap de ballen van apache, en het word al helemaal moeilijk als ik meerdere sites moet hosten.

elke pagina moet wel bereikbaar blijven onder haar domeinnaam, geen ip dus.

ook moet een email server worden opgezet, die alle emails van alle domeinen afleverd waar het hoort, (via pop)

waar en hoe begin ik, en hoe ga ik verder.
Je kan een paar dingen doen.

1. Gewoon hoe je het nu doet.
2. Een server thuis inrichten en daar mee spelen tot dat je Linux goed onder de knie heb.
3. Een server in laten richten door een bedrijf/particulier en daar webbased besturing op laten instaleren. Bijvoorbeeld Plesk, webadmin, Cpanel en dan hopen dat het goed gaat.
4. Een managed server nemen, alle onderhoud is dan voor de hoster. Ik weet momenteel maar één die zo werkt en dat is Dutchweb (kijk bij http://www.webhosters.nl voor andere bedrijven).
5. Wijk uit naar de US en neem daar een Reseller account. Ze werken daar veel met Cpanel. Je kan echt heel veel instellen met dit programma.

Ik zou voor 4 kiezen met daarbij nummer 2. Je kan dan nu gelijk beginnen en als je er klaar voor bent doe je later alles zelf.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• Redwood

Redwood

The Truth Is In Here

Topicstarter
heb ff zitten spelen met de online demo van plesk, maar dit komt aardig in de buurt bij wat ik zoek, dat lukt mij wel!!!

wat zijn de ervaringen met dit pakket?

[ Voor 16% gewijzigd door Redwood op 19-08-2003 09:33 ]

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:23
Als je niet veel verstand hebt van Apache kun je een kant-en-klare distributie nemen zoals deze: http://sourceforge.net/projects/phpdev5/

Daarvoor hoef je alleen maar even een installer te draaien en je bent klaar. Daarna kun je die manual van damster gebruiken om meerdere ip adressen op 1 server te fixen. Ik zou zelf voor Windows 2000 server gaan, omdat dat nog wel te begrijpen is. Linux e.d. worden zeker met de goede motivatie van de ts niet echt gemakkelijk.

Let wel dat dit een hele verantwoordelijkheid is, en dat je veel tijd er in zult moeten steken om je server veilig te maken en te houden.

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-08 07:30

BoAC

Memento mori

Om verder je server onder linux te configureren raad ik je Webmin aan. Via deze webinterface kun je zo ongeveer alles configureren van extra IP-adressen van je netwerkkaart to Virtual IPs voor je Apache. Alsook mounten/partitioneren van webspace and so on ;)

Verwijderd

In acht nemende je startpost lijkt het me een uiterst slecht plan om zelf te hosten. Je hebt er duidelijk (nog) geen kaas van gegeten, en hebt tijd noch zin je er zodanig in te verdiepen dat het wél wat wordt.
Mijn advies: neem een dedicated server bij een goede hoster (is zat over te vinden), en zorg dat je je server kunt configureren met een webbased-configtool.

Stel dat je het wél zou doen, kom je toch bijna automatisch uit op Windows, en dan zit je alleen met die licentie al flink aan de kosten. Voor hetzelfde - of zelfs minder - geld heb je een dedicated server met een goede verbinding, en veel belangrijker: support.

Kortom: niet aan beginnen.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:27

Predator

Suffers from split brain

Je zou toch al moeten weten dat het hier niet zo werkt.
en met niet zo bedoel ik "Leg me dat allemaal eens stap voor stap uit".
Zoals je kon/kunt lezen in deze tekst:
http://gathering.tweakers.net/forum/faq/forumgedrag
verwachten hier dat je zelf wat initiatief toont.

en sorry dat ik het zeg maar als je zelf al zegt dat je zelf niets van apache kent en zelf zegt dat je helemaal niet weet waar je mee bezig bent, dan blijf je beter bij je huidige situatie. 8)7

Je vraagt welk besturingssyteem te gebruik en je zegt zelf al niets van linux/unix te kennen, dat laat maar weinig keuze over.

Als webserver kan je kiezen tussen IIS & apache. Ik begrijp niet dat je de ballen snapt van apache, daar is niets moeilijk aan en er zijn meer dan genoeg tutorials/howto's en documenten te vinden voor apache.
Zie ook www.apache.org

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.