Toon posts:

abit nf7-s rev2.0 systeem blijft uitslaan

Pagina: 1
Acties:
  • 37 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
mensen, ik heb een probleem waar ik na lange tijd zoeken nog steeds niet uit kan komen. Mijn systeem is in windows2000 prima stabiel, maar als er 5 min achtereen hoge activiteit op het systeem plaatsvind ( harde schijven bijvoorbeeld) dan knalt het systeem uit, soms met een sirene, soms niet, maar volgens mij heeft dit iets met je biosinstelling te maken.

Afijn als ik ga gamen dan gebeurt hetzelfde na +- 1 a 2 minuten. Ik kan er maar niet uitkomen wat het is.

Toen ik het mobo kocht zat er een geforce2 GTS in. toen draaide ik @ 166 fsb met een xp1700+ @ 2333 mhz en na een uur of 2 gamen wilde het systeem ook nog eens uitslaan, dat leek mij destijds aan de hitte te liggen, mijn xp werd met de eerste biossen nogal heet. De voeding was een no-name 350 watter.

Toen ik mijn radeon 9700 van club3d kocht ( niet oc) kocht ik ook maar een q-tec 400 watt ( erg slechte voedingen hoor en lees ik her en der maar dat wist ik op het moment van kopen helaas niet). ook kocht ik 200 mhz mem van kingston

het syteem draait nu met bios 1.6 @ 200 mhz fsb op 2300 mhz. en het slaat uit zoals hierboven beschreven.

Als ik in mijn bios kijk, dan zie ik dat mijn +12v 11.49 is. Dit lijkt mij gevaarlijk laag. echter als ik mijn 2 harde schijven ontkoppel dan blijft deze waarde exact hetzelfde. Ik snap er vrij weinig meer van.

Terugklokken of zelfs niet oc-en laat deze waarde wel lichtelijk stijgen , maar het systeem slaat nog steeds uit, alleen duurt het nu misschien een minuutje langer voor het gebeurt

waar kan dit aan liggen ? is het toch de voeding ? zo ja waarom maakt het dan niet uit als ik mijn schijven ontkoppel voor de +12v waarde ?

Ik heb overigens ook al geprobeerd mijn oude 350watter er weer bij te halen, maar dan blijft het systeem ook niet stabiel op 200 fsb , maar ook niet meer op 166, wat met de gf2 nog wel het geval leek.

het enige wat ik zou kunnen verzinnen is de voeding, maar ja voordat ik er geld voor ga uittrekken wil ik wel zeker weten dat ik niets over het hoofd zie.

oh ja, mijn cpu temps met de huidige bios 1.6 dus zijn +- 40-50 graden afhankelijk van buitentemperatuur.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2003 00:18 ]

Verwijderd

Overklokken met een onstabiel systeem schiet niet op, dus laat dat idee maar varen..

Draai gewoon standaard instellingen. Niet stabiel? Dan verhoog je het chipset voltage een beetje.. Of de Vddr.. Of beide.. Beetje proberen gewoon.

Is je chipset goed gekoeld?

Edit:

ow enne, je CPU temp varanderd niet door een bios update hoor.. das alleen maar de waarde die hij uitleest..

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2003 00:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
tja dat lees ik vaker, maar toch voelt mijn koeler nu ook koeler aan dan met de eerste biossen. heel misschien dat er geen goed contact is tussen de koeler en de proc ? ik heb de koeler er wel afgehad sinds de wissel van de voedingen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 augustus 2003 @ 00:23:
tja dat lees ik vaker, maar toch voelt mijn koeler nu ook koeler aan dan met de eerste biossen.
Whehe..das nie zo hoor :D
heel misschien dat er geen goed contact is tussen de koeler en de proc ? ik heb de koeler er wel afgehad sinds de wissel van de voedingen.
Uhmm..hoe moet ik daar antwoord op geven? Jij heb die koeler er weer op gezet..ik niet. Als hij niet goed zit dan heb je hele hoge temps..

Draai eest alles standaard..dus ook je fsb naar beneden.. alle voltages standaard etc.

Post hier je bevindingen..

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2003 00:33 ]

Verwijderd

uhm. heel goed mogelijk. hier was het systeem (niet nader te noemen want het is een beschamend kut kreng uit de steentijd :P) onstabiel als een bezopen kameel. (geen id of dat een goede metafoor is hoor ). maar toen koelpasta vernieuwd. eerst schoongemaakt met wasbenzine (pasop want het tast de troep rond je core aan (was dat nou keramisch of organisch ???) dus voorzichtig. met een wattenstaafje. en sindsdien is het ipv iedere 10 minuten nog maar 1 keer in de afgelopen 3 dagen. wat waarschijnlijk nog een andere oorzaak had ook. mgoed probeer maar.

Verwijderd

Topicstarter
Net alles op default gehad en proc bleef onder de 40 graden en draaide 1 run van 3dmark goed. (yipieeee) maar goed toen ik hem weer terugzette daar de oc- settings sloeg het systeem uit zoals gewoonlijk, maar ik krijg nu toch sterk de indruk dat het steeds gebeurt als mijn proc exact 50 graden word, ik heb alles in het bios al gedisabled wat op auto power off zou kunnen duiden, maar toch gebeurt dit. Kan het de cpu zelf zijn die zich uitschakelt en hierdoor het hele systeem meeneemt ?

Ik heb al heel wat systemen gebouwd, maar wat dit nu weer is...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 August 2003 @ 02:11:
Net alles op default gehad en proc bleef onder de 40 graden en draaide 1 run van 3dmark goed. (yipieeee) maar goed toen ik hem weer terugzette daar de oc- settings sloeg het systeem uit zoals gewoonlijk, maar ik krijg nu toch sterk de indruk dat het steeds gebeurt als mijn proc exact 50 graden word, ik heb alles in het bios al gedisabled wat op auto power off zou kunnen duiden, maar toch gebeurt dit. Kan het de cpu zelf zijn die zich uitschakelt en hierdoor het hele systeem meeneemt ?

Ik heb al heel wat systemen gebouwd, maar wat dit nu weer is...
Mijn god zeg.. Waarom dringt het niet tot je door dat het systeem met die settings gewoon niet op jouw settings KAN draaien :?

Je klokt je sys over..niet stabiel...systeem doet vage dingen en slaat uit.. En dan ga jij vragen hoe het kan.. Ghehe.. |:( Doe 1 ding tegelijk ok? Want zo kom je er nooit..echt niet.

Kijk eerst of het systeem echt stabiel is op standaard settings (en dat is dus niet 1 3Dmark run he). Ga daarna met kleine stapjes omhoog..steeds testen tussendoor.

En lees pls deze link:
Frequently Asked Questions DOC (laatste update 2-06-03)

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2003 10:40 ]

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Kortom, lees Frequently Asked Questions DOC (laatste update 2-06-03) en luister naar Fewture, want hij weet waar hij het over heeft :)

[ Voor 18% gewijzigd door m-m op 19-08-2003 12:15 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.