Toon posts:

[DEB3/sarge] server start spontaan opnieuw op :?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
vandaag om exact 6 minuten over 7 's avonds dacht mijn server even lollig te zijn: meneer start spontaan opnieuw op.. :P :?

het gaat om een server (+router+firewall) draaiende op debian sarge / 'apache/1.3.27 (unix) debian gnu/linux php/4.1.2 mod_gzip/1.3.26.1a'. ik heb mijn logs nagekeken, gechecked op eventuele rootkits.. helemaal _niets_ (wat ik me overigens ook niet voor kan stellen.. alle packages zijn up-to-date en dit ding is mbv iptables echt strak dichtgetimmerd).

ik snap er echt helemaal niets van.. hoe kan deze bak spontaan opnieuw opstarten? iemand een idee?

edit:
stroom is het probleem hoogstwaarschijnlijk ook niet btw.. alles is beveiligd tegen piekspanningen, en voor zover ik weet hebben we hier geen stroomuitval oid gehad

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2003 23:19 ]

• T-h-i-j-s
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-04 13:18

T-h-i-j-s

koffie? ja lekker :)

Spanningsdipje?

Verwijderd

Topicstarter
dat was in eerste instantie ook waar ik aan dacht, maar een andere computer die op dat moment draaide (hetzelfde merk/type) had er geen last van. :/
Verwijderd schreef op 18 augustus 2003 @ 23:37:
met dit weer -> cpu temp ?
brakke fan ?
lijkt me niet.. zelfs de hittegolf van de afgelopen weken heeft hij overleefd. (en zo heet wordt dat ding niet (het is een p166 btw, passief gekoeld, de fan in de voeding is nog goed.. ))

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2003 23:55 . Reden: ook iets vergeten :P ]

Verwijderd

met dit weer -> cpu temp ?
brakke fan ?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2003 23:42 . Reden: iets vergeten ]

Verwijderd

en in de syslogs staat niks ? /var/log ?
1 of ander vaage daemon die wou restarten (kan me er trouwes geen bedenken)
iemand met de verkeerde rechten die aan het testen/proberen was?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2003 23:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 augustus 2003 @ 23:43:
en in de syslogs staat niks ? /var/log ?
1 of ander vaage daemon die wou restarten (kan me er trouwes geen bedenken)
iemand met de verkeerde rechten die aan het testen/proberen was?
he-le-maal niets vreemds te vinden in de log files.. :/ ... ik ben daarnaast de enige met toegang tot deze server.
way odd
in cron daemon reboot staan? :*)
nope.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2003 23:58 ]

Verwijderd

way odd
in cron daemon reboot staan? :*)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2003 23:56 . Reden: ugly smiley ]

Verwijderd

Topicstarter
oh, wat ik overigens vergeet te melden.. de network interfaces waren ook 'down' zeg maar.. een reboot is op zich niet zo heel erg, maar de server is dankzij dit probleem nu 4 uur offline geweest.. :'(

Verwijderd

vaag
vooral omdat er niks in de logs staat

• smoking2000
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05:48

smoking2000

DPC-Crew

dpkg-reconfigure reality

Misschien een /var/log/messages of ander logboek wat de max. filesize heeft overschreden van je filesystem?

| [Folding@Home] Announce: Client monitor voor Linux (fci) | fci-1.8.4 | Fatal Error Group |

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:46
Spanningsdipje is toch best een mogelijkheid hoor. Zelfs al heb je 2 'gelijke' computers, dan kan het nog wel gebeuren dat de een er net wel doorheen komt en de ander niet.

Toch blijft het inderdaad wel erg raar, maar als Linux verder zelf niets gelogd heeft rond de tijd dat het gebeurde, blijft het verder 100% gissen hoe het nou heeft kunnen gebeuren...

Verwijderd

of 1 van de voedingen niet 100% jovel

Verwijderd

Topicstarter
smoking2000 schreef op 19 August 2003 @ 09:13:
Misschien een /var/log/messages of ander logboek wat de max. filesize heeft overschreden van je filesystem?
code:
1
2
3
4
-rw-r-----    1 root     adm          139K Aug 19 20:36 messages
.
.
-rw-r-----    1 root     adm           26K Aug 19 20:36 syslog
de grootste logfile is 3.2 MB, dit is het probleem niet.. :)
Wilke schreef op 19 August 2003 @ 10:24:
Toch blijft het inderdaad wel erg raar, maar als Linux verder zelf niets gelogd heeft rond de tijd dat het gebeurde, blijft het verder 100% gissen hoe het nou heeft kunnen gebeuren...
inderdaad ja. de meest logische verklaring zou dat spanningsdipje zijn. (ik hou het daar maar op, achter de echte oorzaak kom je in dit geval toch niet vermoed ik)

bedankt voor het meedenken allemaal.. :Y)
Pagina: 1