videokaart uitzetten

Pagina: 1
Acties:

• Multispeed
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-06 22:46

Multispeed

HEY! Dat ben ik!

Topicstarter
voor een klant willen wij een systeem uiteveren als black box, het word een soort van router. Omdat het een PC is met een on-board videokaart willen we om te voorkomen dat de klant in het systeem gaat neuzen de videokaart uizetten.Is er een mogelijkheid om dat te doen. Het is een Shuttle met onboard video en er draait windows 2000 professional op.
We hebben al wel gedacht aan een screensaver, maar we willen het eigenlijk al vanaf de start van het systeem doen. We hebben ook al gedacht aan aparte resoluties, maar de monitoren van tegenwoordig kunnen elke resolutie aan.
Als laatste optie is het echte slopen van de fysieke aansluiting, maar voor onderhoud moet er toch een onitor op aangesloten kunnen worden, het moet dus niet permanent zijn. Iemand ideen?

En toevallig vind ik dus van niet! :-)

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-05 17:35
Ik begrijp je verhaal niet helemaal 8)7 , maar in de BIOS kan je toch gewoon de onboard VGA uitzetten?

edit:
Als de pc wel gewoon in Windows moet komen heb je kans dat dit niet werkt, omdat ie misschien niet wil opstarten zonder VGA gebeuren.

[ Voor 45% gewijzigd door Laurenz op 18-08-2003 22:47 ]

Leave only footprints, take only memories

• aardbeix15
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

wel een letterlijke black box zo :P

je kan in de 'opstarten' folder een snelkoppeling maken naar een black screensaver *.scr, wachtwoord beveiliging en klaar. Wel zo handig mocht je onverhoopt toch eens iets aan het systeem moeten klussen.

Zelfs als je je videokaart killed in je apparaatbeheer weet Windows altijd wel een 16 kleurig low res scherm omhoog te toveren.

Een thema/kleurindeling met alles in het zwart is natuurlijk ook een optie.

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

Verwijderd

Je zou dan dus eerst zeker moeten weten dat het systeem op wil starten zonder videokaart. De meeste BIOS'en geven dan een aantal piepjes en het systeem boot niet verder. Je kunt natuurlijk in het BIOS de on-board VGA uitzetten en vervolgens het BIOS blokkeren met een wachtwoord wat alleen jullie systeembeheer weet, maar het lijkt me sterk dat dit wil, of je zou al een applicatie moeten hebben/schrijven die eenmaal in het OS de videokaart uitschakelt. Of, nog beter, zorg ervoor dat in het OS zelf de mogelijkheid tot rondneuzen is uitgeschakeld, bijv. door (in Windows) het rechtsklikken op de desktop, configuratiescherm e.d. ook te beveiligen met een wachtwoord.

Edit: ik zie dat het hierboven net ook gezegd wordt. Moet je er natuurlijk wel van op aan kunnen dat die klant hem niet in Safe Mode opstart en zodoende de inhoud van startfolders kan aanpassen. Dan kom je toch weer op het aangepaste of met wachtwoord beveiligde OS uit.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2003 22:50 ]

• TheWarden
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-03-2023
Je kan toch de onboarrd vid kaart uitzetten, en als er onderhoud aan gepleegd moet worden, dan prik je toch een losse agp kaart erin??? just a thought

Mijn Systeem Specs

Verwijderd

Dat zei ik dus net, de meeste systemen willen niet POSTen zonder videokaart, of ze schakelen terug naar de on-board videokaart als er in een PCI/AGP slot geen externe videokaart wordt aangetroffen.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2003 22:54 ]

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-08 22:45

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Rare vraag, maar als je toch met die klant afspreekt dat hij er niet aan knutselt, en hem een flinke rekening stuurt als dat toch gebeurt ? Zal jou toch worst wezen of 'ie niet af en toe naar 't schermpje kijkt? Gewoon security goed instellen (log all failed and successful logon attempts), goede passwords gebruiken en rammelen met die bak.

Nog een rare vraag, als het een soort van router wordt, waarom dan W2K? Waarom dan niet Freesco? Kan net zoveel en is veeeel simpeler (en kent goede beveiliging)....

Derde rare vraag, als het toch voor een klant is, laat 'm dan een goede Cisco kopen. Zit geen VGA op.(alleen een RS232-Termonal aansluiting,m aar de meest e'klanten' kennen dat toch niet. Anders gewoon RS232 ff fucked instellen (bijv. 7 databits, Odd parity, 2 stopbits) en de meeste RS232-terminals gaan over de zeik.....

Afijn, moraal van 't verhaal, zoek een device dat bij je toepassing past, probeer niet een apparaat dermate te 'slopen' dat het uiteindelijk aan je toepassing voldoet... Het wiel is al uitgevonden.

Nothing is a problem once you've debugged the code

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:08
Gouldian schreef op 18 August 2003 @ 22:40:
voor een klant willen wij een systeem uiteveren als black box, het word een soort van router. Omdat het een PC is met een on-board videokaart willen we om te voorkomen dat de klant in het systeem gaat neuzen de videokaart uizetten.
Zorg gewoon dat de videouitgang fysiek is geblocked. Lijkt me dat er ook geen mogelijkheid bestaat om een muis en toetsenbord aan te hangen ? En het lijkt me ook dat het geen standaard computerkast is ?

-

• TheWarden
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-03-2023
Verwijderd schreef op 18 August 2003 @ 22:53:
Dat zei ik dus net, de meeste systemen willen niet POSTen zonder videokaart, of ze schakelen terug naar de on-board videokaart als er in een PCI/AGP slot geen externe videokaart wordt aangetroffen.
kijk eens naar de tijd van posten, ik was al aan t typen toen jij wat zei ;) maar ok, ik kan t fout hebben, t was een idee. meestal kan je toch ook in je bios bij "halt on:" op niks zetten, zodat je ook b.v. kan booten zonder een keyboard enz... in dat lijstje staat ook de vga kaart, dus als je die optie geod zet...maybe werkt t

Mijn Systeem Specs

Verwijderd

:)

Nu je het zegt, Juicy...als je als bedrijf een black box wilt leveren zou je idd wel verwachten dat de kast fysiek op maat is voor die specifieke toepassing, dat idd ook geen toetsenbord of muis aangesloten kan worden. Misschien is het dan niet zo'n gek idee om even een programmeurtje te laten werken aan een beveiliging in het OS zelf.

Verwijderd

aansluiting verneuken en via remote control dat ding repareren?

Verwijderd

Waarom niet een kap achterop maken (casemod) die de ongebruikte aansluitingen verbergt en via een speciaal soort schroeven (tegen het openmaken) vast zit.

• Multispeed
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-06 22:46

Multispeed

HEY! Dat ben ik!

Topicstarter
bedankt voor jullie snelle reacties, het systeem heeft naast de router ook de mogelijkheid om camera's aan te sluiten en kan dus breder ingezet worden dan bijv. een cisco. Het systeem kan wel remote bekeken worden, maar wij willen niet dat ze op het beeld kijken. We leveren hem zonder muis, toetsenbord en monitor, maar zijn bang dat mensen deze er zelf aanhangen. De safe mode opstart is al opgelost, het systeem staat helemaal dicht met deskman. Voor de camera's i.v.m. privacy willen we niet dat ze er een monitor aanhangen.
De screensaver optie lijkt mij de beste al zien ze dan wel de opstart.

En toevallig vind ik dus van niet! :-)

Verwijderd

hmm
waarom mik je niet een soort slotje op de vga-uitgang?

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Wachtwoord op de BIOS en wachtwoord voor windows2000, dan denk ik dat de klant toch aardig buiten de deur gehouden zal worden.

Maar alles wat je bedenkt is toch weer te omzeilen. :)

Senile! Senile Oekaki

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06:56
Ik zou een plaat aan de achterkant maken en daar eventueel uitsparingen in maken voor de dingen die ze wel mogen gebruiken en die met een speciale schroef of met een slot beveiligen, dan kun je er altijd nog bij. En je weet zeker dat ze er niet bij kunnen, tenzij ze dat slot forceren, maar dat zullen ze niet doen. En er is geen beveiliging die ze kunnen hacken/omzeilen
Pagina: 1