Toon posts:

[Mandrake MNF] localhost pingen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net mijn potentiele router zo ongeveer voor de 6e keer opnieuw van een linux os voorzien, deze keer Mandrake MNF omdat deze standaard ondersteuning heeft voor mijn speedtouch usb modem ( 8) ) en een lekker makkelijke webinterface heeft, ik krijg echt mijn netwerkkaart maar niet aan de praat op deze bak.

De installatie verloopt zonder problemen, setup vind het kaartje en stelt hem in, het is een noname realtek-kloon, door mijn kernel herkend als ne2k-pci. Onder redhat 9 en windows 9x wordt dit kaartje netjes herkent en werkt goed, ik heb een andere kaart ook al geprobeerd, deze werkt ook niet.

Ik heb het kaartje het IP-adres 192.168.0.100 gegeven, mijn andere 3 computers hebben 192.168.0.1, 192.168.0.5, 192.168.0.10

Als ik nu een ping localhost doe op de machine (na een su root) krijg ik 100% loss:
PING localhost.localdomain (127.0.0.1) from 127.0.0.1 : 56(04) bytes of data

--- localhost.localdomain ping statistics---
4 packets transmitted, 0 packets received, 100% packet loss
het commando route geeft het volgende terug:
Destination Gateway Genmask Flags Metric Ref Use iface
192.168.0.0 * 255.255.255.0 U 0 0 eth0
127.0.0.0 * 255.0.0.0 U 0 0 lo

Verwijderd

ff met ifconfig checken wat je ip adressen zijn van je NIC,
ook met lsmod kijken of er wel de juiste modules geladen worden.
je kunt ook nog handmatig het juiste netwerk kaart modules laden als mandrake het verkeerde laat.

heb je ook in je log files gekeken of er fout meldingen in staan.

Verwijderd

Klopt die driver naam wel? Ik bedoel, nam bv RH dezelfde module?
Ik heb het laatst bij een collega meegemaakt dat Mdk (9.1, niet MNF) pertinent de verkeerde driver nam voor de NIC... Uit de /etc/modules.conf gesloopt, of liever gezegd, vervangen door de juiste drivernaam, en daarna deed hij het prima.

Verwijderd

Topicstarter
ik ben nu bezig met mandrake 9.1 te installen, is er een manier om de MNF op mandrake te installeren (rpm's van de cd installen bijv, welke moet ik dan hebben?)

Verwijderd

Topicstarter
in welke logfiles moet ik kijken voor foutmeldingen?
onder mandrake 9.1 precies hetzelfde :/

Verwijderd

Ow, denk ik nu pas aan: op een mdk systeem met de security op een bepaald niveau wordt geen antwoord gegeven aan een ping...
Kan je niet een van die andere machines pingen?

Verwijderd

Topicstarter
:o fijn om te weten!
pingen van de andere computer geeft een destination host unreachable :(

Verwijderd

Doe 'ns wat snakeeye hierboven zegt: ifconfig en lsmod,...
welke module wordt er nu gebruikt voor je nic?
wat staat er in je /etc/modules.conf ?

• Tha_Butcha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-04 11:50
*zucht*

als je in je standaard config kijkt, zie je dat elke vorm van ICMP packets moeten worden gedropt of gereject. kijk maar bij firewall config

Compromises are for the weak

Pagina: 1