kej ik ben ten einde raad, heb van alles geprobeerd, het zit zo
ik had al een tijdje een celeron 400 mhz over, dus ik dacht, laat ik daar linux opzetten.
ik gedaan, naja internet op die linux bak, lijkt me leuk.
opstelling: modem -> switch -> pc 1 (dhcp server) -> pc 2. ( dus beiden pc's zitten op switch)
aangezien ik mijn pa niet wil lastig vallen met nog een gat gaan boren in het plafond, dacht ik van, nou dan koop ik wel een 2 netwerkkaartje + crosskabel zodat die linux bak, die uiteraard hier op mijn kamer staat gewoon via deze pc internet heeft.
heel leuk allemaal, ik 2e netwerkkaartje geinstalleerd etc.
kabel gelegt (uiteraard die cross kabel) van die linux pc naar deze pc.
eerst 2e nic configureren.
ik wees zelf maar ip aan omdat dhcp op linux zuigt.
settings van 2e nic: ip -> 10.0.0.1
subnet -> 255.255.255.0
geen gateaway
settings van 1e nic: ongewijzigd, dus ip -> 192.168.0.1 en subnet 255.255.255.0
dan linux.
ip: 10.0.0.2
subnet: 255.255.255.0
gateaway: 10.0.0.1
ik bij linux in dns servers van casema netjes ingevuld: nameserver 195.96.96.97
2e nameserver: 195.96.96.33
kej heel leuk.
yes, internet werkt op die linux bak, na laat ik zeggen 2 uur werk.
ik heel blij, komt men man, internet benede doet het niet meer, ik controleren, shit.
het bleek te komen omdat inet sharing op 2e nic stond.
ik weer naar nic 1 gezet, en ja het werkte weer.
nu is het probleem dus: als ik nic 1 internet share, dan werkt het internet benede wel maar op die linux pc boven dus niet
share ik nic 2 dan werkt het beneden niet en wel op die linux bak.
dan kan je wel zeggen van boor nog een gat, of koop gewoon een 2e switch / hub.
dat kan ik zelf ook wel bedenken, maar misschien is er een oplossing die geen geld kost of een sjago vader die weer moet boren.
mijn vraag is dus: kan je 2 nic's tegelijk sharen in windows zodat ze allebei internet hebben ?
en het is toch mogelijk dat als je pc op een switch zit dat je doormiddel van een 2e netwerkkaart een andere pc inet kan geven ?
je zou nog aan ethernetkaart routing kunnen denken dus van nic 2 naar nic 1, maar heb geen idee hoe dat moet
alvast bedankt
ik had al een tijdje een celeron 400 mhz over, dus ik dacht, laat ik daar linux opzetten.
ik gedaan, naja internet op die linux bak, lijkt me leuk.
opstelling: modem -> switch -> pc 1 (dhcp server) -> pc 2. ( dus beiden pc's zitten op switch)
aangezien ik mijn pa niet wil lastig vallen met nog een gat gaan boren in het plafond, dacht ik van, nou dan koop ik wel een 2 netwerkkaartje + crosskabel zodat die linux bak, die uiteraard hier op mijn kamer staat gewoon via deze pc internet heeft.
heel leuk allemaal, ik 2e netwerkkaartje geinstalleerd etc.
kabel gelegt (uiteraard die cross kabel) van die linux pc naar deze pc.
eerst 2e nic configureren.
ik wees zelf maar ip aan omdat dhcp op linux zuigt.
settings van 2e nic: ip -> 10.0.0.1
subnet -> 255.255.255.0
geen gateaway
settings van 1e nic: ongewijzigd, dus ip -> 192.168.0.1 en subnet 255.255.255.0
dan linux.
ip: 10.0.0.2
subnet: 255.255.255.0
gateaway: 10.0.0.1
ik bij linux in dns servers van casema netjes ingevuld: nameserver 195.96.96.97
2e nameserver: 195.96.96.33
kej heel leuk.
yes, internet werkt op die linux bak, na laat ik zeggen 2 uur werk.
ik heel blij, komt men man, internet benede doet het niet meer, ik controleren, shit.
het bleek te komen omdat inet sharing op 2e nic stond.
ik weer naar nic 1 gezet, en ja het werkte weer.
nu is het probleem dus: als ik nic 1 internet share, dan werkt het internet benede wel maar op die linux pc boven dus niet
share ik nic 2 dan werkt het beneden niet en wel op die linux bak.
dan kan je wel zeggen van boor nog een gat, of koop gewoon een 2e switch / hub.
dat kan ik zelf ook wel bedenken, maar misschien is er een oplossing die geen geld kost of een sjago vader die weer moet boren.
mijn vraag is dus: kan je 2 nic's tegelijk sharen in windows zodat ze allebei internet hebben ?
en het is toch mogelijk dat als je pc op een switch zit dat je doormiddel van een 2e netwerkkaart een andere pc inet kan geven ?
je zou nog aan ethernetkaart routing kunnen denken dus van nic 2 naar nic 1, maar heb geen idee hoe dat moet
alvast bedankt
[ Voor 11% gewijzigd door sjorremans op 18-08-2003 22:39 ]
Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB