Toon posts:

nieuw pc'tje. FSB en kloksnelheid te laag

Pagina: 1
Acties:
  • 205 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Een oom van mij heeft onlangs een nieuwe pc gekocht met een ECS K7SOM+ mobo'tje en een AMD XP 1600+. Maar de kloksnelheid van de processor draait maar op 1.1 Ghz terwijl het naar mijn weten toch echt 1.4 Ghz moet zijn. Volgens mij ligt dit aan de lage FSB instelling. Het moederbord zou 2x133 Mhz aankunnen maar hij draait maar op 2x100 Mhz. Ik heb de BIOS al nagekeken maar daar kun je alleen de FSB monitoren en niet veranderen. Op het moederbord kan je ook niets aan de FSB veranderen.

Specs: (voor zover ik het weet)

-ECS K7SOM+
-AMD XP 1600+
-512 MB DDR
-40 Gig HD
-BIOS (redelijk vaag allemaal) AMIBIOS v. 1.21.12

Meer kan ik je echt niet vertellen.

Verwijderd

Dan zou het waarschijnlijk via jumpers moeten... check je mainboard boekje..

Verwijderd

Heb je het als een systeem gekocht? Dan kan je altijd aan de winkel vragen waarom de setting niet klopt..

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

op die ECS K7SOM+ zit een Duron XP 1600+ waarschijnlijk (ofwel en duron 1100 of 1200) (zo worden ze meestal verkocht namelijk).
Het lijkt volgens mij wel allemaal te kloppen hoor.

[ Voor 13% gewijzigd door TERW_DAN op 18-08-2003 22:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
D'r zit geen boekje bij de mobo. De PC is op een beurs gekocht en die is eens in de zoveel tijd dus terug naar de winkel gaan heeft geen zin. Op het moederbord zit geen jumper om de FSB in te stellen.

En om ff in te gaan op Terw_Dan: AMD XP 1600+ is toch echt AMD XP 1600+. Dat zegt de BIOS, Windows en SiSoft Sandra.

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:51

Valkyre

Kitesurf FTW!

ik weet bijna wel zeker dat er ergens een jumper op je mobo is die de FSB op 133 kan zetten.
staat vast en zeker in het boekje (ergens in het begin, na het installeren van je CPU)

check wel even of je een duron of een Ahlon XP hebt ( ik denk eigenlijk Athlon)

maar in ieder geval lees het boekje

iRacing Profiel

• BadMotha
  • Laatst online: 10-03-2024

BadMotha

be creative!

of zoek op het net naar een handleiding a/d hand van type nummer mobo.
do we have to spoonfed you!

oude specs alu kassie We zijn op de wereld -om mekaar (4x)- te helpen nietwaar??-=-

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-05 17:35
en als er geen boekje bij zat, dan kijk je ff naar het typenummer op de plank zelf, en ga je naar de site van de fabrikant... Daar staat de manual dan vast wel online :)

Edit:
Te langzaam getypt....

[ Voor 9% gewijzigd door Laurenz op 18-08-2003 22:40 ]

Leave only footprints, take only memories

Verwijderd

Topicstarter
Er is al naar een manual gezocht en daar stond niks over FSB veranderen op.
Dat was volgens mij de originele

Verwijderd

Gewoon even naar de site van Elitegroup gaan en je typenummer invoeren. Dan kom je uit op drie handleidingen voor de K7SOM+. Je moet even opzoeken welk revisie van de PCB je hebt (dit staat vaak links onderaan op de kaart, bijv. 5.1 of 5.0A oid). Je kunt die handleidingen vinden op http://www.ecs.com.tw/download/manual_k7s.htm

Overigens moet de K7SOM+ een FSB van 133 aankunnen, ook i.c.m. XP's die met 0.13mu gebakken zijn. Tis dus echt puur een kwestie van jumpertje zoeken of BIOS nog even goed doorspitten.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2003 22:47 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Heb even vlot zo'n manual doorgebladerd maar niks over een FSB jumper. Je moet 't toch echt middels het BIOS doen. Met de pijltjes toetsen het juiste veld selecteren en met de Page Up en -Down toetsen en + en - toetsen om de waarde aan te passen als ik het goed gelezen heb :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Yep, ik heb ook manual doorgelezen, en ook niks gevonden over FSB jumper. Er staat wel iets in over CPU settings. Volgens manual kan je ze veranderen, door zoals Abbadon zei, met de + en de -
Dus bij CPU PnP Setup Page de bovenste setting (CPU speed 100/100) veranderen in CPU Speed 133/133

Verwijderd

Heb geruime tijd met de K7SOM+ gewerkt voordat we overgingen op borden van Asrock en daar moest je de FSB toch echt in de BIOS instellen.
Via de menuoptie CPU PNP Setup Page kun je em veranderen naar 133/133

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal het eens proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Je kan echt helemaal niks doen in die PnP pagina. Alles is grijs en alleen esc werkt (duhh)

Verwijderd

kijk eens of je ergens anders je instellingen op manual kan zetten.
ik heb k7s5a en kan wel via cpu pnp setup instellingen veranderen

Verwijderd

Op mijn oude k7s5a kon ik ook die cpu pnp settings veranderen. Het lijkt alsof je niks kan veranderen omdat die CPU 100/100 niet echt duidelijk wordt belicht. Als je daar ben gewoon met de pijltjes en +/- knoppen spelen. Enne heb je een USB keyboard? Probeer dan niet de +/- op je numlock gedeelte, maar de +/- die naast je backspace toets staan.

Verwijderd

Precies. Desnoods gebruik je alle knoppen die je wilt, je kunt toch altijd Exit Without Save kiezen als je iets verkeerd doet ;) Het moet in het BIOS in te stellen zijn. Het is een bord met verwisselbare CPU (ECS heeft ook een bord met on-board CPU) dus het móet veranderd kunnen. Gewoon even aanklooien :)

Edit: het is eigenlijk best wel van belang dat we weten wat voor revisie je PCB heeft. Ik zie namelijk op de site van ECS toch staan dat er versies van de K7SOM+ in omloop zijn met on-board CPU (waar dus logischerwijs niets aan in te stellen valt). Dit zijn de revisies V5.2C (1600+) en V7.5C (1800+ en SiS 692L graphics on-board).

Als je één van deze revisies hebt kun je dus niks veranderen.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2003 15:58 ]

Verwijderd

T zal niet lukken.

T is een ECS K7SOM Pro 1600+ (kijk maar op de ventilator)
De cpu zal zelfs vastgelast zijn aan het mobo.

Er zijn verschillende varianten van dit mobo, de laatste zijn de pro 1800+ en de pro 2000+.

de cpu's zijn durons, als je de (VASTGELIJMDE!) koeler verwijderd zie jewel dat ze de recenste core hebben.

Je oom is denkelijk niet opgelicht, wel niet perfect ingelicht. Nu, voor office aplicaties en surfen etc, zijn deze pc'tjes ERG snel en ERG goedkoop (ik verkoop ze hier in mijn winkel in België voor een 279 en 299 euro)

Vergeet echter om ze te upgraden, de cpu is vastgelasd op het moederbord zoals al eerder vermeld, en een AGP-slot ontbreekt gewoon. verder zijn er ook maar 2 DDR-slotjes vrij, in de meeste gevallen ruim voldoende.

Ik heb er verschillende verbouwd (altijd wel klanten gewezen op beperkingen) en ben er tevreden over. Prestatie is goed, ze zijn stil en goedkoop. Voor vele gebruikers idd meer als voldoende.

Verwijderd

Topicstarter
Het is idd een budget PC zonder AGP slot (wat ik vreemd vind wat de pc is bedoeld als game pc 8)7 ) Maar om nog even terug te komen op het veranderen van de FSB in de BIOS, het is toch echt niet mogelijk, ik heb het zelf ook geprobeerd, en je kan helemaal niets. Je ziet alleen het type processor en verbruik (ik heb wel een foto, ik kan'm alleen nergens kwijt :| )

Verwijderd

Topicstarter
Yup, het lijkt op de 5.2C maar al die mobo's zien er volgens mij hetzelfde uit. Alleen het stikkertje op de koeler is anders, daar staat dat mooie AMD logo'tje op.

Verwijderd

:)

Wat ik alleen wel raar vind, is dat volgens sandman79 het Duron-chips zijn die op die borden zijn meegebakken. En de snelste Duron is volgens mij nog steeds de 1300. AMD heeft bij de Duron nooit aan P-ratings gedaan, dus hoe zorgen ze ervoor dat hij de snelheid van een 1600+, 1800+ resp. 2000+ kan hebben?

Verwijderd

yeps, heb je gelijk in. Dit sn,ap ik ook niet heel erg. Ik heb om eerlijk te zijn ,n ooit geen benches ermee gedraaid, maar moet toch zeggen dat ze meestal lekker vlot draaien, zeker met een reepje 256 DDR en een 7200 tpm HD.

Als ze je zo een pc'tje als gamepc hebben verkocht, dan mag je je echt wel opgelicht voelen, daar zijn ze nl echt niet geschikt voor!

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan die processor ooit een Duron zijn? Als de BIOS, Windows en SiSoft Sandra aangeeft dat het een Athlon is (XP 1600 dus).
Overigens, de kloksnelheid is hetzelfde als een Duron 1100.

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Verwijderd schreef op 19 August 2003 @ 17:54:
:)

Wat ik alleen wel raar vind, is dat volgens sandman79 het Duron-chips zijn die op die borden zijn meegebakken. En de snelste Duron is volgens mij nog steeds de 1300. AMD heeft bij de Duron nooit aan P-ratings gedaan, dus hoe zorgen ze ervoor dat hij de snelheid van een 1600+, 1800+ resp. 2000+ kan hebben?
goede vraag :)
er is hier trouwens ook een topic over geweest (kan ik zo snel niet vinden) omdat deze toen op de beurs werden verkocht.
en er zaten inderdaad durons op de een 0000+ rating hadden.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Verwijderd

Vreemd. Daar is eigenlijk weinig over bekend, in ieder geval staan ze niet in de befaamde BalusC PMG FAQ :) Misschien wel leuk om die te updaten als het inderdaad 'onbekende' Durons blijken te zijn.

Het is aan de andere kant dan wel weer vreemd dat het BIOS aangeeft dat het gaat om een Athlon XP. Misschien kan topicstarter even WCPUID of CPU-Z draaien op dit systeem en kloksnelheid, voltage en family/stepping noteren. Altijd leuk om te weten :)

Verwijderd

Topicstarter
Goed plan, ik zal het eens proberen.

• Bware81
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
op die bordje zitten toch echt durons.
ik heb zelf een 1400 pro versie daar zit gewoon een duron @ 950 mhz op.
in de bios is niks in te stellen kwa fsb en multi. het is gewoon plug and pray.
dus als ie nu op 100mhz fsb draait dan zal ie dat altijd blijven doen

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

• Andy
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15-07 18:17

Andy

rm -r

Dit is een bordje met een Duron 1100 en daar heeft ECS zelf de rating 1600+ voor verzonnen. Dit is geen Athlon CPU. Helaas, het bordje stat goed ingesteld en je kunt hier niets aan doen. Lang leve de Computerbeurs

Young child with dreams, dream every dream on your own. When children play, seems like you end up alone. Papa says he'd love to be with you, If he had the time. So you turn on the only friend you can find, there in your mind.. (Neil Diamond -Shilo-)

Verwijderd

Topicstarter
Dan moet je in ieder geval ERGENS kunnen zien dat het geen Athlon processor is. En hoe kun je de BIOS, Windows en SiSoft Sandra nou wijsmaken dat je een Athlon hebt terwijl het eigenlijk een Duron is. Al die core's zijn naar mijn weten toch nog altijd verschillend. En de FSB draait ook nog steeds te laag zodat de kloksnelheid omlaag wordt gehaald. Volgens mij...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Andy schreef op 20 augustus 2003 @ 12:47:
Dit is een bordje met een Duron 1100 en daar heeft ECS zelf de rating 1600+ voor verzonnen. Dit is geen Athlon CPU. Helaas, het bordje stat goed ingesteld en je kunt hier niets aan doen. Lang leve de Computerbeurs
Je kunt hier wel degelijk wat aan doen als het als 'Athlon XP 1600+' geadverteerd is:

1) Reclame Code Commissie inlichten

2) geld terug eisen op basis van niet het beloofde geleverd krijgen

Let op- dit geldt alleen als er met Athlon XP geadverteerd is, omdat je dan hard kunt aantonen niet gekregen te hebben wat beloofd is. Ik zou het zelf wel nuttig vinden om te zien of er jurisprudentie zou komen over die 'Duron XP' relabelings van ECS/PC Chips, maar in het geval het als een 'Duron 1600+' geadverteerd wordt is de zaak minder duidelijk- wat is een 'Duron 1600+' eigenlijk is dan de centrale vraag.

Oslik blyat! Oslik!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:47
er waren 2 pagina's |:(

[ Voor 88% gewijzigd door Puc van S. op 20-08-2003 13:28 ]

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Verwijderd

Topicstarter
ff de CPU gebenched met CPU-Z met de volgende uitslag:

Kloksnelheid :1095.3
family :6 stepping :1 (huh?)
voltage :1.448

ik heb het zelf niet gemeten, dus ik weet niet of het klopt...

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Zo'n laag voltage? Sommige XP Thoroughbreds gebruiken 1,5v, terwijl Durons niet lager gaan dan 1,75v.
Of het programma meet het verkeerd(probeer eens AIDA), of je moederbord herkend de cpu niet goed en gebruikt allemaal rare instellingen.

🖥️ | 🏎️ | 🚙

Verwijderd

dion_b schreef op 20 August 2003 @ 13:04:
[...]

Je kunt hier wel degelijk wat aan doen als het als 'Athlon XP 1600+' geadverteerd is:

1) Reclame Code Commissie inlichten

2) geld terug eisen op basis van niet het beloofde geleverd krijgen

Let op- dit geldt alleen als er met Athlon XP geadverteerd is, omdat je dan hard kunt aantonen niet gekregen te hebben wat beloofd is. Ik zou het zelf wel nuttig vinden om te zien of er jurisprudentie zou komen over die 'Duron XP' relabelings van ECS/PC Chips, maar in het geval het als een 'Duron 1600+' geadverteerd wordt is de zaak minder duidelijk- wat is een 'Duron 1600+' eigenlijk is dan de centrale vraag.
De kans dat er tot aan de HR wordt geprocedeerd over een bordje van een paar tientjes is vrij klein. Zelfs de kans dat er uitspraken van lagere rechters over komen is vrijwel nihil, immers het griffierecht is al meer dan de aanschafprijs van een nieuw bord :+

Ik denk overigens niet dat ECS zelf zo dom zal zijn om te adverteren met het (beschermde) merk Athlon. Zoals je op de site van ECS kunt lezen hebben zij het gewoon over een 'On-board AMD Duron CPU'. De P-rating is verder op geen enkele manier beschermd zodat in beginsel elke fabrikant van processoren elke P-rating die hij wil eraan mag toekennen.

Als jij destijds dit bord hebt gekocht van bijv. een detaillist of groothandel op een beurs, en hij heeft jou wijsgemaakt dat het ging om een Athlon, dan kun je in beginsel wel een aantal bevoegdheden uitoefenen op grond van het feit dat de zaak non-conform is, zoals dat heet: hij beantwoordt niet aan de overeenkomst (jij verwacht een Athlon, maar krijgt een Duron). Dat is echter helemaal hypothetisch, want zoals ik hier boven al zei is er natuurlijk niemand die over een bordje van een paar tientjes probeert zijn gelijk in rechte te halen.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 21 August 2003 @ 12:47:
[...]

Ik denk overigens niet dat ECS zelf zo dom zal zijn om te adverteren met het (beschermde) merk Athlon. Zoals je op de site van ECS kunt lezen hebben zij het gewoon over een 'On-board AMD Duron CPU'. De P-rating is verder op geen enkele manier beschermd zodat in beginsel elke fabrikant van processoren elke P-rating die hij wil eraan mag toekennen.
ECS is twijfelachtig bezig, maar gebruiken zeker zelf nergens de term Athlon. Ik doelde op de situatie die je hier schetst:
Als jij destijds dit bord hebt gekocht van bijv. een detaillist of groothandel op een beurs, en hij heeft jou wijsgemaakt dat het ging om een Athlon, dan kun je in beginsel wel een aantal bevoegdheden uitoefenen op grond van het feit dat de zaak non-conform is, zoals dat heet: hij beantwoordt niet aan de overeenkomst (jij verwacht een Athlon, maar krijgt een Duron). Dat is echter helemaal hypothetisch, want zoals ik hier boven al zei is er natuurlijk niemand die over een bordje van een paar tientjes probeert zijn gelijk in rechte te halen.
Het is hypothetisch dat het daadwerkelijk voor de rechter komt, maar als je een gepeperde, juridisch onderbouwde brief naar een winkel stuurt heb je redelijk kans dat ze dan al bereid zijn eea tegemoet te komen. In ieder geval moet een duidelijk signaal uitgaan dat ze niet kunnen blijven adverteren met 'Athlon XP'

Maar stond er geen 'Athlon XP' :? Tja, caveat emptor :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Uhm,... :? , Jah. Terugbrengen gaat waarschijnlijk toch niet meer lukken. Maar er is wel valse informatie gegeven, op de doos staat XP 1600+. Niet dat dit nog iets gaat uitmaken. Maar ff om een paar dingen op een rijtje te zetten:

1. Welke processor zit er nou in? Een Duron, of een Athlon?
2. Die is FSB nou nog te veranderen?

Verzoek: Praat in lekentaal. Er zijn meer mensen die meelezen (verwijzend naar een arm, zielig neefje die opgescheept zit met een game-pc waar office net op draait }:O ...) en ik begin zo onderhand ook een beetje gestoord te worden 8)7

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 augustus 2003 @ 15:46:

Verzoek: Praat in lekentaal. Er zijn meer mensen die meelezen (verwijzend naar een arm, zielig neefje die opgescheept zit met een game-pc waar office net op draait }:O ...) en ik begin zo onderhand ook een beetje gestoord te worden 8)7
1. Er zit een AMD Duron processor op.
2. Die FSB is niet te veranderen.

Dat weet ik, maar ik had het even alleen tegen dion_b, die blijkbaar ook iets meer van die materie weet dan de doorgesneden forummer hier. Het is overigens heel twijfelachtig of het hier om valse reclame gaat of niet. Zoals ik al zei is de + in die naam niet beschermd. Ik mag best een PC verkopen die zogenaamd 1600+ is. Het is niet zo aardig, omdat mensen denken dat ze een AMD Athlon XP kopen. Verboden is het echter niet.

Verwijderd

dan voel je je knap lullig he ;)
je oom is gewoon opgelicht, ze "vergeten" niet voor niets de naam "Athlon" voor "XP 1600+" te vermelden... het is gewoon een vuile marketing truuk om onwetende mensen een gare budget pc te verkopen.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 22 augustus 2003 @ 15:46:
Uhm,... :? , Jah. Terugbrengen gaat waarschijnlijk toch niet meer lukken. Maar er is wel valse informatie gegeven, op de doos staat XP 1600+. Niet dat dit nog iets gaat uitmaken. Maar ff om een paar dingen op een rijtje te zetten:

Whoops, sorry- was een beetje op dreef en zat techspeak met Latijn te doorspekken... idd niet de meest begrijpelijke combo 8)7

Zie nare man voor de onaangename maar kloppende conclusies :'(

Overigens schieten er twee dingen te binnen:
1) een van de redenen waarom die PC niet vooruit te branden is, is de geintegreerde VGA. Die slurpt geheugenbandbreedte van de processor weg. Dit is op te lossen door er een PCI videokaart in te doen. Zelfs een betrekkelijk oud geval geeft al merkbare verbetering.

2) de FSB is niet hardwarematig te verhogen maar wel softwarematig. Download daarvoor het programma CPUFSB. De chipset kan in ieder geval 133MHz FSB aan, maar realistisch gezien zal je CPU allicht maar 10 a 15% te versnellen zijn (niet spectaculair, maar ieder beetje helpt)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1