mail enkel in telenet netwerk

Pagina: 1
Acties:

• mr_star
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-08 14:17
Na een hele hoop topics gelezen te hebben op got heb ik eindelijk mijn mailserver aan de praat gekregen.

Het probleem was dat mijn provider telenet alle poort onder 1024 blokkeert naar het externe netwerk.

De oplossing leek mij dan ook om via het (lokale) telenet netwerk te werken: smtp server van telenet zelf.

Nu heb ik bij een alias bij dyndns als MX record de smtp server van telenet opgegeven. En volgens mij zou het dan zo moeten werken:
1. mail wordt verstuurd door iemand
2. door de dns lookup wordt de smtp server van mijn provider gevonden
3. mail wordt gestuurd naar de smtp server van telenet
4. smtp server van telenet stuurt mail naar mij door op poort 25

Maar blijkbaar sturen de mailservers van andere providers hun mail niet naar de smtp server van telenet! Ik kan alleen mails ontvangen die via telenets mailserver verstuurd zijn. Al de rest krijgen een "relay denied" terug.

Is dit nu een beetje een juiste redenatie? of zit ik er helemaal naast?

btw ik heb het MX record nog maar een paar uurtjes geleden ingevoerd. misschien dat ik moet wachten tot de dnsservers een update doen?

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-09 10:48

WhiteDog

met zwarte hond

telenet blokkeert alle mails naar hun smtp als deze niet via het telenet-netwerk verstuurd worden. (bij zwoat alle providers zo)

• mr_star
maw een hopeloze zaak? :(

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-09 10:48

WhiteDog

met zwarte hond

gewoon de smtp-server van telenet gebruiken als je mail gaat verzenden?
of je eigen smtp-server op een andere poort zetten?

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

op die manier wel ja ;)
je moet een server hebben die mail voor jou wil relayen

• mr_star
WhiteDog schreef op 18 August 2003 @ 20:23:
[...]

gewoon de smtp-server van telenet gebruiken als je mail gaat verzenden?
of je eigen smtp-server op een andere poort zetten?
Mail verzenden kan ik, geen probleem, het is maar dat andere mensen geen mail kunnen zenden naar mij als ze niet bij telenet klant zijn.

Andere poort lijkt mij ook geen oplossing aangezien altijd poort 25 gebruikt wordt.

Verwijderd

Je kan bij ontvangers van het bericht ook een telenetadres toevoegen, bijv. een eigen adres wat je nooit leest. dat komt dan wel vol te staan en het is privacygevoelig maar dat is het ook als jij de beheerder vd server bent. Tjah tis niet ideaal want iedereen zal een telenetadres ergens moeten toevoegen maar het zou moeten werken hoop ik...

• mr_star
Erkens schreef op 18 augustus 2003 @ 20:24:
[...]

op die manier wel ja ;)
je moet een server hebben die mail voor jou wil relayen
Dat was dus mijn gedacht al, maar blijkt dus dat die smtp server niet relayed.

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
eum... dit mag gewoon niet.. je mag geen servers draaien op telenet-account

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

mr_star schreef op 18 August 2003 @ 20:26:
[...]

Mail verzenden kan ik, geen probleem, het is maar dat andere mensen geen mail kunnen zenden naar mij als ze niet bij telenet klant zijn.

Andere poort lijkt mij ook geen oplossing aangezien altijd poort 25 gebruikt wordt.
andere poort kan niet eens, tenzij je alle smtp server ter wereld even vermeld een andere poort te gebruiken :P
mr_star schreef op 18 August 2003 @ 20:27:
[...]

Dat was dus mijn gedacht al, maar blijkt dus dat die smtp server niet relayed.
een server moet daar speciaal voor geconfigureerd te worden ;)
Robbedoeske schreef op 18 augustus 2003 @ 20:27:
eum... dit mag gewoon niet.. je mag geen servers draaien op telenet-account
ja en? kom op zeg, als het voor eigen gebruik is en het geen gigs aan data verbruikt heeft niemand er last van, ik vind het belachelijk dat isp's mensen zo limiteren :/

[ Voor 44% gewijzigd door Erkens op 18-08-2003 20:29 ]

• mr_star
dus ofwel een relay vinden, of een 56k modempje gebruiken :p

Wat een geluk dat er altijd mensen rondlopen die de gebruiksvoorwaarden uit hun hoofd geleerd hebben!

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Erkens schreef op 18 augustus 2003 @ 20:27:
ja en? kom op zeg, als het voor eigen gebruik is en het geen gigs aan data verbruikt heeft niemand er last van, ik vind het belachelijk dat isp's mensen zo limiteren :/
tja, daar kan ik het mee eens zijn, of niet, maar het blijft een feit dat het niet mag

trouwens hoofdzakelijk niet vanwege het dataverkeer, maar vanwege slechte configuraties (9/10 home smtp-servers zijn slecht geconfigged) waardoor je server openstaat voor de hele wereld om te gebruiken als relay (gevolgen zijn wel duidelijk denk ik?)

trouwens: als je limiteringen haat, dan had je je wel ff moeten informeren vooraf, en alles behalve telenet nemen, dit geheel terzijde :)
EDIT: ff verkeerd gelezen, jij bent niet degene met telenet... nuja... het blijft hetzelfde :p

[ Voor 7% gewijzigd door Yoeri op 18-08-2003 20:41 ]

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Robbedoeske schreef op 18 August 2003 @ 20:40:
[...]

tja, daar kan ik het mee eens zijn, of niet, maar het blijft een feit dat het niet mag
er zijn meer dingen die niet mogen ;)
trouwens hoofdzakelijk niet vanwege het dataverkeer, maar vanwege slechte configuraties (9/10 home smtp-servers zijn slecht geconfigged) waardoor je server openstaat voor de hele wereld om te gebruiken als relay (gevolgen zijn wel duidelijk denk ik?)
ben ik het mee eens, maar geef dan je klanten de mogelijkheid om toch die poorten open te hebben.

• mr_star
Of toch tenminste een relay ter beschikking stellen! Ik denk niet dat elke noob het dan aan de praat zou krijgen. Maar toch tenminste de mensen die er zich meer in verdiepen en hun mail server fatsoenlijk willen configureren.
Pagina: 1