Na een hele hoop topics gelezen te hebben op got heb ik eindelijk mijn mailserver aan de praat gekregen.
Het probleem was dat mijn provider telenet alle poort onder 1024 blokkeert naar het externe netwerk.
De oplossing leek mij dan ook om via het (lokale) telenet netwerk te werken: smtp server van telenet zelf.
Nu heb ik bij een alias bij dyndns als MX record de smtp server van telenet opgegeven. En volgens mij zou het dan zo moeten werken:
1. mail wordt verstuurd door iemand
2. door de dns lookup wordt de smtp server van mijn provider gevonden
3. mail wordt gestuurd naar de smtp server van telenet
4. smtp server van telenet stuurt mail naar mij door op poort 25
Maar blijkbaar sturen de mailservers van andere providers hun mail niet naar de smtp server van telenet! Ik kan alleen mails ontvangen die via telenets mailserver verstuurd zijn. Al de rest krijgen een "relay denied" terug.
Is dit nu een beetje een juiste redenatie? of zit ik er helemaal naast?
btw ik heb het MX record nog maar een paar uurtjes geleden ingevoerd. misschien dat ik moet wachten tot de dnsservers een update doen?
Het probleem was dat mijn provider telenet alle poort onder 1024 blokkeert naar het externe netwerk.
De oplossing leek mij dan ook om via het (lokale) telenet netwerk te werken: smtp server van telenet zelf.
Nu heb ik bij een alias bij dyndns als MX record de smtp server van telenet opgegeven. En volgens mij zou het dan zo moeten werken:
1. mail wordt verstuurd door iemand
2. door de dns lookup wordt de smtp server van mijn provider gevonden
3. mail wordt gestuurd naar de smtp server van telenet
4. smtp server van telenet stuurt mail naar mij door op poort 25
Maar blijkbaar sturen de mailservers van andere providers hun mail niet naar de smtp server van telenet! Ik kan alleen mails ontvangen die via telenets mailserver verstuurd zijn. Al de rest krijgen een "relay denied" terug.
Is dit nu een beetje een juiste redenatie? of zit ik er helemaal naast?
btw ik heb het MX record nog maar een paar uurtjes geleden ingevoerd. misschien dat ik moet wachten tot de dnsservers een update doen?